معرفی و دانلود بهترین و پرطرفدارترین داستان‌ها و رمان‌های جهان

چرا باید داستان و رمان بخوانیم؟

اغلب شیفتگان ادبیات داستانی با فرم‌های روایت آشنایی دارند. حتماً شما هم داستان کوتاه و رمان را به‌عنوان دو مورد از مهم‌ترین فرم‌های روایت و داستان‌سرایی می‌شناسید. بسته به ماهیت اثر و مخاطبان آن و بسیاری از عوامل دیگر، روایت یک نویسنده به‌غیر از این دو صورت، ممکن است در پیکر داستان بلند، نمایش‌نامه، ناداستان و... نیز ظاهر شود. اما اگر بخواهیم به چیستی رمان و داستان کوتاه به‌عنوان پرمخاطب‌ترین فرم‌های امروزی روایت، دقیق‌تر نگاه کنیم، باید بگوییم که رمان، یک روایت منثور طولانی است که در وهله‌ی اول با هدف بیان یک ماجرا و سرگرم کردن مخاطب به نگارش درمی‌آید و دارای زنجیره‌ای طولانی از رخدادهای واقعی یا تخیلی و شخصیت‌های داستانی متعدد است. در حالی که داستان کوتاه، به شکل محدودتر و با استفاده از کلماتی کمتر و پیرنگی ساده‌تر، ماجرا و ایده‌ی ذهنی نویسنده را به تصویر می‌کشد.

انواع داستان و رمان

دامنه‌ی کتاب‌های داستان و رمان بسیار گسترده است و هر کدام از آن‌ها بسته به موضوع، ژانر، شیوه‌ و سبک روایت در دسته‌های متفاوتی ازجمله قصه و افسانه‌ی پریان، داستان اسطوره‌ای، حماسی، درام، عاشقانه، ماجراجویانه، تاریخی، فانتزی، علمی - تخیلی، طنز، ترسناک و... قرار می‌گیرند. در دنیای رنگارنگ ادبیات داستانی، برای هر سلیقه‌ای محتوای جذابی وجود دارد. اگر به ژانر عاشقانه علاقه داشته باشید، رمان‌هایی مانند «شب‌های روشن» اثر فئودور داستایوفسکی و یا در بین رمان‌های ایرانی، «چشم‌هایش» نوشته‌ی بزرگ علوی، با به غلیان درآوردن احساساتتان، تجربه‌ی لذت‌بخشی را برای شما رقم می‌زنند. رمان‌های اجتماعی «زن خطاکار» به قلم آلبر کامو و «سمفونی مردگان» اثر عباس معروفی نیز برای طرفداران سبک رئالیسم جذاب هستند.

برخی کتاب‌های داستان و رمان‌ نیز با پرداختن به جنبه‌های روان‌شناختی انسان، وارد ژانر‌های معمایی، رازآلود و یا حتی ترسناک می‌شوند. رمان خارجی «خاطرات یک آدمکش» اثر کیم یونگ ها و اثر ایرانی «تقدیم به گلرخ، با عشق و نفرت» نوشته‌ی سیامک گلشیری، نمونه‌های جذابی با این درون‌مایه هستند. داستان‌های فانتزی مانند کتاب «قیام ساحره آیریس» به قلم کامیار یزدان پناه و مجموعه‌ی پرطرف‌دار «ویچر» اثر معروف آندژی ساپکوفسکی که با ترکیب اسطوره، جادو و رخدادهای ماوراء‌الطبیعه، روایت‌هایی فراواقعی خلق می‌کنند نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند.

اهمیت مطالعه‌ی داستان و رمان

داستان‌ها وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات، تجربیات و نگرش‌‌ها هستند. به کمک داستان‌ها می‌توانیم از طریق هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌های مختلف، خود را دل‌داری دهیم و یا حتی سرزنش کنیم. داستان‌ها و رمان‌ها، ما را به‌شکل ناخودآگاه به جریان آموزش و یادگیری می‌سپارند و موجب می‌شوند در باب انسان و انسانیت، گذشته و فرهنگ و به‌طور کلی جهان و متعلقاتش، با دانسته‌ها و شگفتی‌های تازه‌ای آشنا شویم. با داستان‌ها و رمان‌ها می‌توانیم به جای افراد مختلف زندگی کنیم و با تجربه‌ی رنج و شادی‌هایشان به وادی‌های تازه‌ای قدم بگذاریم.

داستان‌ها برای فرهنگ بشری ارزش بسیاری دارند و از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌‌های تاریخ زندگی انسان محسوب می‌شوند. میلان کوندرا، نویسنده‌ی اهل چک معتقد بود که هر آنچه بیانگر اندیشه‌ و فرهنگ جهان غرب است، از دل داستان‌ها و رمان‌ها برآمده و در این فرم ادبی متجلی شده است؛ چنانکه روان‌کاوی پیش از زیگموند فروید، در آثاری مانند «جنایت و مکافات» اثر فئودور داستایوفسکی نمود پیدا کرده است؛ یا همان‌طور که نیکلای گوگول در داستان «مردگان زرخرید»، قبل از نظریات کارل مارکس در باب اختلاف طبقاتی، به تبیین این مبحث پرداخته است. داستان و رمان حتی پیش از پدیدارشناسی فلسفی در مبحث ذات موقعیت‌ها کنکاش می‌کرده و رمان «مادام بواری» اثر گوستاو فلوبر، گواه خوبی بر این مدعاست.

این مثال‌های اندک، تنها گوشه‌ی از قدرت ادبیات داستانی را عیان می‌کنند و این موضوع واقعیتی غیرقابل‌انکار است که ادراک به‌دست‌آمده از طریق ادبیات، می‌تواند بسیار عمیق‌تر از درک حاصل از مطالعه‌ی سایر علوم باشد. فریدیش نیچه از بلندترین قله‌های اندیشه‌ی بشری نیز با این حرف که «جهان را فقط از مسیر زیبایی‌شناسی می‌توان درک کرد»، بر این حقیقت صحه می‌گذارد.

دسته‌بندی داستان‌ها و رمان‌ها در کتابراه

با توجه به گستره‌ی وسیع دنیای ادبیات داستانی و طیف رنگارنگ کتاب‌های این حوزه، گاهی پیدا کردن کتاب موردعلاقه و یا مسیر مطالعاتی مورد نظر دشوار می‌شود؛ اما شما از طریق دسته‌بندی موجود در کتابراه که آثار داستانی را در دو دسته‌ی «داستان و رمان ایرانی» و «داستان و رمان خارجی» قرار داده و مطابق با ژانرهای مختلف هر یک از آن‌ها را نیز به دسته‌های مختلفی مانند «داستان و رمان تاریخی ایرانی»، «داستان و رمان علمی و تخیلی خارجی» و «داستان و رمان اجتماعی ایرانی» تقسیم کرده، می‌توانید راحت‌تر جهت درست را دنبال کنید.

ناگفته نماند که تمامی عناوینی که کتابراه امکان دانلود آن‌ها را در قالب نسخه‌های الکترونیک، صوتی و PDF برای شما فراهم کرده، از سوی ناشران معتبری همچون «نیلوفر»، «نگاه»، «نی»، «نون»، «آموت»، «آگه»، «چشمه» و... که به‌طور جدی در زمینه‌ی انتشار کتاب‌های داستان و رمان فعالیت دارند، منتشر شده‌اند و این همان چیزی است که کیفیت آثار را از نظر محتوا، ویراستگی متن، ترجمه و... تضمین می‌کند.

خواندن کتاب‌های داستان و رمان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

تردیدی نیست که داستان‌ها و رمان‌ها می‌توانند هر فردی را با هر سلیقه‌ای به خود جذب کنند. اما اگر به‌شکل ویژه‌ای به شناخت انسان‌ها، ملیت‌ها و تجربه‌های زیسته‌ی متفاوت علاقه دارید و دلتان می‌خواهد که این آگاهی را با لذت شنیدن یا خواندن قصه‌ها بیامیزید، پس باید بدانید که کتاب‌های داستان و رمان، بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شوند. داستان‌ها و رمان‌های مختلف در تاریخ ادبیات جهان، می‌توانند آفریننده‌ی تجربه‌های لذت‌بخشی برای شما باشند.

پرطرف‌دارترین داستان‌ها و رمان‌ها در کتابراه

بخش گسترده‌ای از عناوین موجود در کتابراه به کتاب‌های داستان و رمان اختصاص دارد که در قالب‌های الکترونیک، صوتی و PDF در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌اند. در این میان، مخاطبان نسبت به برخی از این آثار اقبال بیشتری از خود نشان داده و علاوه‌بر خرید و دانلود این کتاب‌های محبوبشان، به دیگران نیز توصیه کرده‌اند که از خرید آن‌ها غافل نشوند. موارد زیر برخی از این داستان‌ها و رمان‌های پرطرف‌دار در ‌وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه هستند:

  • کتاب کتابخانه نیمه شب، اثر مت هیگ
  • کتاب جیران و اسرار حرمسرای ناصر الدین شاه، نوشته‌ی لطف الله ترقی و حسین لعل
  • کتاب میدگارد، تألیف احمدرضا صالحی
  • کتاب هر دو در نهایت می‌میرند، نوشته‌ی آدام سیلورا
  • کتاب یکی پس از دیگری، به قلم فریدا مک فادن
  • کتاب سنگ، کاغذ، قیچی، اثر آلیس فینی
  • کتاب ماه بانو، نوشته‌ی عاطفه علی عوضی
  • کتاب دختری که رهایش کردی، به قلم جوجو مویز

پیشنهاد برای دانلود داستان‌ها و رمان‌های رایگان در کتابراه

از آن‌جا که بسیاری از افراد کتاب‌خوان شیفته‌ی مطالعه‌ی ادبیات داستانی هستد، کتابراه در میان انواع کتاب‌های داستان و رمان، برخی را به‌صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است؛ آثاری که به‌صورت الکترونیک، صوتی و یا فایل PDF عرضه شده‌اند و شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه، آن‌ها را دانلود کرده و به کتابخانه‌ی خود اضافه کنید. در اینجا تعدادی از این کتاب‌های رایگان را برمی‌شمریم:

  • کتاب آتور (آتش)، اثر مهیار رساطلب
  • کتاب بیابان ایریا، نوشته‌ی کیان نورانی
  • کتاب مردی در لباس سیاه، اثر استانلی جان وایمن
  • کتاب برایم از بادبادک‌ها بگو، به قلم نوشین جم نژاد
  • کتاب عتیقه شناس، اثر والتر اسکات
  • کتاب فقط چند متر آن طرف‌تر، نوشته‌ی علی اصغر محمدزاده

افسانه مورالو؛
رمانی تخیلی
به قلم نعیم هدایتی

دریافت کتاب

کتاب دزد؛ اثری زیبا،
مهم و پرجنب‌وجوش
از مارکوس زوساک

دریافت کتاب