معرفی و دانلود کتاب درخت گیلاس: طرح‌هایی برای اقتباس سینمایی

عکس جلد کتاب درخت گیلاس: طرح‌هایی برای اقتباس سینمایی
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درخت گیلاس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درخت گیلاس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درخت گیلاس: طرح‌هایی برای اقتباس سینمایی

کتاب درخت گیلاس، یک مجموعه داستان‌ کوتاه به‌قلم رضا دانش پژوه، نویسنده‌ی فعال و دانش‌آموخته‌ی سینماست. این کتاب 47 داستان کوتاه دارد و می‌توان آن‌ها را شبیه به طرح‌های سینمایی دانست که با دانش و بینش سینمایی نویسنده در فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی، به تحریر درآمده‌اند.

درباره‌ی کتاب درخت گیلاس

اگر اهل خواندن داستان‌های فارسی معاصر، به‌ویژه داستان‌های کوتاه هستید، حتما کتاب درخت گیلاس، که یک مجموعه‌داستان و براساس دیدگاه سینمایی نویسنده نگارش شده است، توجه‌تان را جلب خواهد کرد.

رضا دانش پژوه، نویسنده‌ی داستان‌های کوتاه و شبه‌فیلمنامه‌ای این کتاب، در مدرسه‌ی فیلم پونای هندوستان تحصیل کرده و تجربه‌ی نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه را نیز در کارنامه‌ی خود دارد. او با زبانی ساده و قلمی شیوا، در یکی از داستان‌ها از زندگی مردی به‌نام جوزف (ژوزف یا یوزف هم خود را معرفی می‌کرد) برای مخاطب خود می‌گوید که به دولت درخواست می‌دهد تا امکان تغییر نامش به آنتونی را داشته باشد؛ چراکه تعویض نام شناسنامه‌ای خود را، موثر بر بخت و اقبالش می‌داند؛ اما به‌دلیل درنظر گرفتن منافع ملی، درخواست وی رد می‌شود!

داستان‌های این کتاب بخش‌به‌بخش پیش می‌رود و گفتارهای کوتاهی را در برمی‌گیرد که به‌دور از زیاده‌گویی، خواننده را در آن موقعیت قرار می‌دهند؛ به‌گونه‌ای‌که هر فردی به‌آسانی احساسات و موقعیت را درک و در ذهنش تصویر می‌کند. بعضی از داستان‌ها اشاره‌ای مستقیم و البته کوتاه به اتفاقی آشنا هستند که ممکن است مشابه آن را بارها دیده یا شنیده باشید.

اگرچه نویسنده‌ی این کتاب ایرانی است؛ اما داستان‌ها در گستره‌های جغرافیایی متفاوتی، از ایتالیا و آمریکا گرفته تا نقطه‌ای در اقیانوس آرام یا حتی روستایی دورافتاده در آفریقا، بیان می‌شود. داستان‌ها روان هستند و سادگی بعضی از آن‌ها به جذابیت شیوه‌ی نگارش و ادبیات رضا دانش پژوه، افزوده است.

کتاب درخت گیلاس، یک اثر معاصر است؛ به گذشته‌ها کاری ندارد و حالِ حاضر را به‌زیبایی ترسیم و بیان می‌کند. حالِ حاضری که متاثر از مفاهیمی هم‌چون جنگ، عدالت، قضاوت، بوروکراسی و... است که از گذشته‌ها تاکنون بر زندگی هر انسانی سایه انداخته‌اند. داستان‌های این کتاب اگرچه کوتاه، اما سرشار از درون‌مایه‌ی روزمرگی‌ها یا ماجراهاییست که در وهله‌ی اول موردِ توجه‌مان قرار نمی‌گیرد؛ اما با خواندن آن‌ها، دریچه‌ای از پس تمام پرده‌های عادت و بی‌توجهی به اتفاقات مختلفی که نژاد و مرز جغرافیایی - سیاسی نمی‌شناسد، باز می‌شود و البته این هنر و استعداد نویسنده‌ای است که سعی دارد از زبان یک فیلمِ کوتاهِ خواندنی، آن‌ها را نمایان کند.

47 داستانِ کوتاه کتاب درخت گیلاس را رضا دانش پژوه نوشته و انتشارات اریش آن را به چاپ رسانده است.

کتاب درخت گیلاس برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمامی علاقه‌مندان به نوشتارها و داستان‌های معاصر کوتاه فارسی، مناسب است.

در بخشی از کتاب درخت گیلاس: طرح‌هایی برای اقتباس سینمایی می‌خوانیم

صبحانه حاضر. ناهار حاضر. شام حاضر. هرچه می‌خواست حاضر بود: انواع سوپ، انواع گردش با هواپیما و ماشین و پیاده. بهترین گوشت چرخ‌کرده و بهترین خواب‌های بعدازظهر همراه با موسیقی. سگ آقای استوک خوشبخت‌ترین سگ جهان بود. البته جهان ما همین روستایی بود که آقای استوک مالک همه‌ی آن بود. ناگفته نماند که سگ آقای استوک از سگ‌های درجه‌یک بود و شعور بالایی داشت؛ مثلاً می‌توانست سر میز ناهارخوری حضور پیدا کند و همه را موقع بلعیدن غذا تماشا کند؛ یا می‌توانست موقعی که تیم فوتبال محبوب آقای استوک گل می‌زد، خوشحالی خودش را نشان دهد؛ مثلاً برای این کار دوبار به هوا می‌پرید و یک چرخشی هم می‌زد. آقای استوک هم می‌دانست که سگ خوبی دارد؛ به همین خاطر موقع پرداخت پول قصاب اصلاً دستش نمی‌لرزید.

سگ آقای استوک گاهی‌وقت‌ها به فکر فرومی‌رفت و اشک از چشمانش سرازیر می‌شد. اسم سگ آقای استوک در شناسنامه‌اش تریتو بود؛ اما اسم واقعی‌اش چشم‌آبی بود. این را خودش به من گفته بود. آن موقع که چشم‌آبی بیست‌روزه بود، در کوچه‌پس‌کوچه‌های دهکده‌ی آنلاتو، از شدت گرسنگی می‌چرخید و پسربچه‌ای به اسم الکس او را پیدا کرد و به خانه برد. به او سوپ گرم داد و چشمانش باز شد. وقتی چشمانش باز شد، همه‌ی اتاق به رنگ آبی درآمد. برای همین الکس اسم او را چشم‌آبی گذاشت. الکس همه‌ی خوراکی‌هایش را به چشم‌آبی می‌داد، حتی یک‌بار برای او بلیت تئاتر گرفت. در چند مسابقه‌ی مهم فوتبال هم در ردیف تماشاگران بود و لباس راه‌راهی پوشیده بود و با هر گل بالا و پایین می‌پرید.

فهرست مطالب کتاب

سگ اجاره‌ای
عشق
سگ خوشبخت
متهم به قتل
احضار یک شهروند معترض
اراده‌ی ملی
آگهی استخدام
اطلاعیه‌ی ملی
اعدامی
بازرس
بیمه
پیامبر
تشییع جنازه
تغییرات هویتی
جنسیت
جوخه
چند دلار آمریکایی
حق‌الوکاله عقب‌افتاده
خانواده‌ی دوست‌داشتنی
داستان ترک سیگار
دختر زشت
درخت گیلاس
دو
زندان
سرباز
سیرک
شکارچی
شلیک
شهروند شرافتمند
طناب
قوچ
کارمند
کاندیدا
کلانتر
کلید
کن
گروهبان
مُرده‌شوی
مرغ
مقامات
مولینا
نامیرا
نویسنده
همه‌چیز برای فروش
مافیا
وزنه‌بردار
یک آگهی در سال 1450

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درخت گیلاس: طرح‌هایی برای اقتباس سینمایی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اریش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات161
زبانفارسی
شابک978-622-6712-50-7
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درخت گیلاس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درخت گیلاس

برای دریافت کتاب درخت گیلاس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.