معرفی و دانلود بهترین کتابهای آموزش فروش، بازاریابی، تبلیغات و مارکتینگ
چرا باید کتابهای حوزهی بازاریابی و فروش بخوانیم؟
شما فکر میکنید چه چیزی باعث میشود ایدهی یک کسبوکار یا استارتاپ از نوشتهای صِرف بر روی یک کاغذ، به حرکتی عملی و عینی تبدیل شود؟ چگونه برخی محصولات به موفقیت چشمگیری در جذب مشتری و فروش دست پیدا میکنند و برخی محصولات، با یک شکست فاجعهبار در فروش، با سر به زمین میخورند؟ آیا فقط پول و سرمایه است که در این میان نقش ایفا میکند؟ اگر اینطور است، پس چرا اپل با تولید آیپد قلههای موفقیت را درنوردید، اما مایکروسافت با تولید دستگاههای امپیتریپلیر به یک شکست کامل رسید؟ اگر اندازهی شرکت و سرمایهی پشت ایده حرف اول را میزد، پس این شرکت مایکروسافت بود که باید برنده میشد. درست در همین نقطه است که اهمیت توانمندی در امر بازاریابی و فروش، رخ نشان میدهد.
اما بازاریابی و فروش دقیقاً چیست و به چه مسائلی میپردازد؟ انجمن بازاریابی آمریکا (AMA)، صنعت مارکتینگ یا بازاریابی را اینطور تعریف میکند: «بازاریابی مجموعهای از سازمانها، فعالیتها و فرایندهایی است که به خلق، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهادها مربوط میشود؛ مبادلاتی که علاوهبر مفید بودن برای مشتری، کارفرما و شرکا، در سطح کلان و برای جامعه نیز ارزشمند بهشمار میآیند.»
ممکن است بپرسید در این تعریف منظور از «پیشنهاد» چیست؟ باید بگوییم در بازاریابی سنتی، تمرکز بر فروش «کالا» بود؛ اما پس از مدتی، حوزهی «خدمات» هم در کنارش جای گرفت و سبب تولد واژهی «محصول» شد؛ تا اینکه دنیای دیجیتال و امکانات آن، بازاریابی را وارد دور تازهای کرد که در آن فضای جدید، دیگر این واژهها، مفهوم کاملی را انتقال نمیدادند. به این ترتیب فضای حاکم بر این عرصه، امور را به سمتی هدایت کرد که امروزه در صنعت مارکتینگ و بازاریابی، ارجحیت با استفاده از واژهی «پیشنهاد (Offering)» باشد.
گفتنیست که در خلال بحثهای غیرتخصصی جاری در جامعه، اصطلاحهای بازاریابی و فروش اغلب در کنار یکدیگر بهکار میروند و حتی برخی فروش را زیرمجموعهی بازاریابی میدانند؛ اما باید گفت که نگاه یک متخصص به این حوزه متفاوت است. از لحاظ تخصصی، فروش (Selling) جدا از مبحث بازاریابی و مارکتینگ در نظر گرفته میشود و لازم است به شکل اختصاصی و ویژهای به آن توجه کرد. از سوی دیگر در دنیای امروز بازاریابی، خود به انواع و اقسام مختلفی دستهبندی میشود که از میان مهمترینهایشان، میتوان به بازاریابی اجتماعی، بازاریابی سببی، بازاریابی دهانبهدهان، بازاریابی عصبی، بازاریابی محیطی، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی شبکهای، بازاریابی رابطهای، بازاریابی ویروسی، بازاریابی محتوا، بارزاریابی تعاملی، بازاریابی تجارت برای تجارت (B2B)، بازاریابی تجارت به مشتری (B2C) و... اشاره کرد.
انواع کتابهای حوزهی بازاریابی و فروش
با توجه به رشد و تحولی که طی دهههای اخیر در دنیای تجارت رخ داد و تمام جوامع را فراگرفت، اشتیاق عموم مردم برای یادگیری فنون و مهارتهای نوین بازاریابی و فروش شدت یافت. به این ترتیب اقتصاددانها، فعالان اقتصادی، بلاگرها، بازاریابها، کارآفرینها، مشاوران کسبوکار و تاجرانِ بسیاری دست به قلم بردند تا با نگارش کتابهای کاربردی در این حوزهها، راه و چاه تجارت و رازهای افزایش میزان فروش را به مشتاقان موفقیت نشان دهند.
ست گودین، نویسنده و بازاریاب آمریکایی، یکی از این افراد است که با انتشار کتابهایی مثل «گاو بنفش» و «همه بازاریابها دروغگو هستند»، به شهرتی جهانی دست پیدا کرده است. او تاکنون به افراد بسیاری کمک کرده تا با ایجاد تمایز در کسبوکارشان و همچنین تقویت مهارت داستانگویی، به افزایش فروش و موفقیت مالی بالایی دست یابند. کتابهای متعدد دیگری مانند «روانشناسی فروش» اثر برایان تریسی و «شیوه گرگ» به قلم جردن بلفورت نیز در این حوزه، بسیار کارا و مفیدند.
علاوهبر اینها، کتابهای متنوع دیگری در زمینهی بازاریابی و فروش وجود دارند که راه تدوین یک تبلیغ تأثیرگذار و روشهای جذب مشتری برای دریافت کالا و خدمات را به شما نشان میدهند. «اسرار تبلیغ نویسی» به قلم جیم ادواردز و «سرنخهای 100 میلیون دلاری» اثر الکس هرمزی، از این نوع کتابها هستند. کتابهایی همچون «چگونه فورا به اعتماد، باور، نفوذ و رابطه دوستانه برسید!» تألیف تام شرایتر و «حتی یک مشتری را از دست ندهید» نوشتهی جوزف کلمن، با آموزش اصول مشتریمداری، مسیر جذب مشتری را برایتان هموار میکنند.
با کتابهایی مثل «بازاریابی عصبی» اثر ژان بقوسیان، «اصول بازاریابی اجتماعی» نوشتهی شهرزاد هوشمندی نیا و محسن زمانی و «هفت گام برای حرفهای شدن در بازاریابی شبکهای» به قلم اریک وور، میتوانید با زیروبم انواع روشهای بازاریابی آشنا شوید. اگر در فکر کسب درآمد از طریق اینترنت هستید، کتابهای متنوعی مانند «اینفلوئنسر: برندسازی شخصی در عصر رسانههای اجتماعی» اثر بریتنی هنسی نیز راه صحیح بازاریابی و فروش را از طریق شبکههای اجتماعی به شما نشان میدهند.
ناگفته پیداست که این عناوین، تنها گوشهای از تنوع کتابهای پرشمار و جذاب حوزهی بازاریابی و فروش را عیان میکند. بههمین سبب کتابراه با ارائهی عناوین پرشمار این حوزه در دستههای «آموزش بازاریابی»، «B2C»، «کسب درآمد از اینترنت»، «تبلیغات»، «بازاریابی شبکهای»، «مشتریمداری»، «بازاریابی عصبی»، «کسبوکار»، «مدیریت کسبوکار» و «بازاریابی اجتماعی»، تلاش دارد تا دسترسی مخاطبان را به کتابهای موردنیازشان سادهتر کند. این آثار در قالب نسخههای الکترونیک، صوتی و PDF ارائه شدهاند و همگی از سوی ناشران معتبری همچون زمان تغییر، برآیند، آموخته، آریاناقلم و... منتشر شدهاند که با ترجمه و انتشار بهترین کتابهای حوزهی بازاریابی و فروش، به سرآمدان نشر در این حوزه بدل گشتهاند.
اهمیت مطالعهی کتابهای حوزهی بازاریابی و فروش
ممکن است شما بهعنوان بازاریاب یک سازمان مشغول بهکار باشید یا شاید هم در دنیای دیجیتال مارکتینگ، در پی امکانهایی برای ارتقای شرایط شغلی خود بگردید یا کسبوکار و استارتاپ خود را به راه انداخته باشید؛ در هر صورت در دنیای امروز برای رسیدن به موفقیت مالی و شغلی نیاز است که اطلاعات و آگاهی خود را نسبت به این عرصه ارتقا دهید. کتابهای حوزهی بازاریابی و فروش، یکی از بهترین راهها و معتبرترین منابع در این زمینه بهشمار میآیند.
با دریافت نکات مهم موجود در هر کدام از بهترین کتابهای این حوزه، میتوانید درک بهتر و عمیقتری نسبت به رفتار مصرفکننده پیدا کنید و به شناخت کاملی دربارهی روندهای بازار و استراتژیهای بازاریابی دست یابید. به این ترتیب در پروسهی جذب مشتری نیز موفقتر عمل خواهید کرد. چنین دانشی به شما کمک میکند تا کمپینهایی هدفمند و کارا ایجاد کنید، پیامهای تبلیغاتی خود را بهبود دهید و در نهایت، رشد و پیشرفت کسبوکارتان را به چشم ببینید.
حتی بسیاری از بازاریابان حرفهای و مشهور جهانی نیز اقرار میکنند که همواره در حال مطالعهی کتابهای بازاریابی و فروش هستند؛ چراکه معتقدند همیشه نکته و تکنیک یا روش تازهای وجود دارد که نباید از یادگیری آن غافل ماند. چه در کتابهای فروش سنتی و چه در کتابهای بهروز آموزش بازاریابی، نکاتی وجود دارد که آگاهی از آنها سبب میشود در همه حال، یک قدم از رقبای خود پیشتر باشید.
خواندن کتابهای حوزهی بازاریابی وفروش را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم؟
اگر تمایل دارید قدم در عرصهی بازاریابی بگذارید و تکنیکهای فروش را بهخوبی فرا بگیرید و یا قصد دارید برای یادگیری رموز افزایش فروش محصولاتتان با راهکارهای تازهای آشنا شوید و یا چنانچه برای دسترسی به تجربهی افرادی که به موفقیت شغلی و مالی دست یافتهاند به دنبال منابع معتبر و کاربردی میگردید، پس خرید و دانلود کتابهای بازاریابی و فروش را حتماً در اولویت برنامههای خود قرار دهید. حتی اگر در این زمینه حرفهای هستید نیز با توجه به اینکه دانش بازاریابی و اصول فروش، دائماً در حال تغییر و بهروزشدن است، نباید منابع جدید این حوزه را از دست بدهید و مطالعهی مدام را نادیده بگیرید.
پرطرفدارترین کتابهای حوزهی بازاریابی و فروش در کتابراه
با توجه به اینکه عرصهی بازاریابی و فروش در دهههای اخیر مخاطبان بسیاری پیدا کرده، کتابراه بخش بزرگی از عناوین خود را به آثار مرتبط با این حوزه اختصاص داده است. به این ترتیب علاقهمندان میتوانند بهسادگی برای خرید و دانلود بهترین کتابهای بازاریابی و فروش که در قالب نسخههای الکترونیک، صوتی و PDF ارائه شدهاند، اقدام کنند. ناگفته نماند که برخی از کتابهای این بخش بهسبب برخورداری از محتوای جذاب و کاربردیشان، توجه تعداد بیشتری از مخاطبان را به خود جلب کردهاند. در لیست زیر به تعدادی از این عناوین محبوب در سایت و اپلیکیشن کتابراه اشاره کردهایم:
- کتاب شیوه گرگ: سیستم فروش خط مستقیم، اثر جردن بلفورت
- کتاب پرزنت یک دقیقهای: مثل حرفهایها کسب و کار بازاریابی شبکهایتان را معرفی کنید، نوشتهی کیت شرایتر و تام شرایتر
- کتاب دانشکده کسب و کار، به قلم رابرت کیوساکی
- کتاب آموزش مشاور املاک به شیوه شزوما، تألیف محمدرضا شایگان اصل
- کتاب روانشناسی فروش، اثر برایان تریسی
- کتاب اسرار تبلیغ نویسی، نوشتهی جیم ادواردز
- کتاب صمیمیت، نفوذ و تاثیرگذاری در بازاریابی شبکهای، تألیف تام شرایتر
پیشنهاد برای دانلود کتابهای رایگان حوزهی بازاریابی و فروش در کتابراه
بهسبب اهمیت مطالعهی کتابهای حوزهی بازاریابی و فروش در دنیای امروز، در سایت و اپلیکیشن کتابراه آثار پرشماری مرتبط با این حوزه، بهطور رایگان و در قالب نسخههای الکترونیک، صوتی و PDF، در اختیار علاقهمندان قرار گرفتهاند. بنابراین اگر شما هم در پی بهترین کتابهای بازاریابی و فروش میگردید، بدون دغدغهی هزینهی بالای خرید کتاب، میتوانید این آثار مفید را که عناوین برخی از آنها را در فهرست زیر ذکر کردهایم، بهطور رایگان دانلود و دریافت کنید و از محتوای مفیدشان بهره ببرید:
- کتاب راهنمای گام به گام برای تحقیقات کاربر، اثر دیوید شروین
- کتاب راهنمای فروش موفق، نوشتهی لیندا ریچاردسون
- کتاب سودآوری سایبری، به قلم امین میرشکاری سلیمانی
- کتاب داستان سرایی برند در عصر دیجیتال، تألیف اس. ام. ای معین
- کتاب نفرت از برند، س. امیت کوچوک
- کتاب مدیریت ارتباط با مشتری، اثر علی آزادگان