معرفی و دانلود بهترین کتاب‌های علوم کامپیوتر و اینترنت

چرا باید کتاب‌های آموزش کامپیوتر بخوانیم؟

همه می‌دانیم کامپیوتر یا رایانه، وسیله‌ای الکترونیکی است که این قابلیت را دارد تا با نصب برنامه‌‌های مختلف، اطلاعات و داده‌های گوناگونی را پردازش کند و خروجی موردنظر کاربر از آن‌ها را به ایشان ارائه کند. در طول این چند دهه، کامپیوترها به بخش مهمی از زندگی بشر تبدیل شده‌اند؛ به‌طوری که می‌توانیم در هر لحظه، تأثیرات غیرقابل انکارشان را بر گوشه گوشه‌ی زندگی خود احساس کنیم.

تاریخچه‌ی کامپیوتر در دنیا

در ابتدا اصطلاح کامپیوتر به افراد محاسبه‌گرِ اعداد اطلاق می‌شد، اما در قرن نوزدهم با ورود ماشین‌های مکانیکی، این اصطلاح به این دستگاه‌ها تعلق گرفت و تا امروز نیز همین کاربرد معنایی را حفظ کرده است. اگرچه در گذشته فناوری‌های سخت‌افزاری در مرکز توجه قرار داشتند، اما به‌مرور نرم‌افزارها نیز به جایگاه بسیار مهمی دست پیدا کردند. نسل اول کامپیوتر که طی سال‌های 1940 تا 1950 مورد استفاده قرار می‌گرفت، مبتنی بر لوله‌ی خلأ بود. در دهه‌ی بعد، کامپیوترهای نسل دوم بر پایه‌ی ترانزیستور و نسل پس از آن نیز با استفاده از مدار مجتمع آی‌سی کار می‌کردند. از سال 1970 تاکنون کامپیوترها بر ریزپردازنده‌ها استوارند و رایانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نسل پنجم این ماشین‌های پراهمیت را شامل می‌شوند.

اهمیت مطالعه‌ی کتاب‌های آموزش کامپیوتر

بی‌تردید همه‌ی ما هرروزه تأثیر کامپیوتر و موضوعات مرتبط با آن مثل اینترنت، وب، نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه، سایت و... را در موقعیت‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی احساس می‌کنیم. به همین دلیل است که استفاده از آن، یکی از مهارت‌های مهم در زندگی امروزی محسوب می‌شود. دیگر چندان مهم نیست که چه سنی دارید و یا به چه حرفه‌ای مشغول هستید، در هر صورت کامپیوتر و متعلقاتش راه خود را به دنیای شما باز می‌کند و شما را وادار می‌سازد که درباره‌اش بیشتر بدانید و یاد بگیرید. توانمندی در کار با کامپیوتر، علاوه‌بر افزایش فرصت‌های شغلی و ارتقای بهره‌وری در زندگی حرفه‌ای، زندگی روزمره‌ی انسان‌ها را نیز آسان‌تر می‌کند. از طرف دیگر ورود اینترنت و گسترش شبکه‌های اجتماعی، نه‌تنها بر گسترش روابط خانوادگی و دوستانه، بلکه بر توسعه‌ی عرصه‌های شغلی و تجارت نیز اثر گذاشته‌اند. از همین روست که نمی‌توان از زیر شناخت دنیای وب و سایت شانه خالی کرد.

افزون بر این‌ها باید دانست که می‌توان از طریق دنیای الکترونیک به تجارت پرداخت و وضعیت مالی و شغلی خود را دچار تحولی جدی کرد. شناخت رمزارزها و یا آشنایی با فناوری بلاک‌چین، شناخت روش کسب درآمد از طریق NFT و یا یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ و راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین و بسیاری فعالیت‌های مشابه دیگر، این امکان را به شما می‌دهد تا از طریق مطالعه‌ی کتاب‌های آموزش کامپیوتر و آشنایی با دنیای دیجیتال، به درآمدزایی برسید.

دسته‌بندی کتاب‌های آموزش کامپیوتر در کتابراه

دنیای آموزش کامپیوتر چنان گسترده است که برای ورود به آن، به یک نقشه‌ی راه دقیق احتیاج دارید و بدیهی است که این نقشه‌ باید از علایق و نیازهای شما برآید. کتابراه تا حد امکان سعی داشته با طبقه‌بندی کتاب‌های آموزش کامپیوتر در دسته‌های «آموزش کامپیوتر و اینترنت»، «سیستم عامل»، «برنامه نویسی»، «تجارت الکترونیک»، «هک و امنیت»، «آموزش شبکه»، «سخت افزار»، «طراحی وب سایت»، «گرافیک کامپیوتری و انیمیشن» و «نرم افزارهای کاربردی»، پیدا کردن این مسیر را برای شما ساده‌تر کند.

اگر قصد دارید بر حوزه‌ی سیستم‌عامل مسلط شوید، کتاب‌های «آموزش جامع لینوکس» تألیف سید حسین رجاء و «آموزش کاملا تصویری ویندوز 10» اثر پل مک‌فدریز، می‌توانند به شما کمک فراوانی کنند. کتاب‌های مرتبط با آموزش کار با سیستم‌عامل‌های اندروید، آی‌اواس و ویندوز فون نیز در کتابراه موجود هستند. کتاب «آموزش گام‌به‌گام برنامه‌نویسی پایتون» تألیف جواد وحیدی و رمضان عباس نژادورزی و کتاب‌های مشابهی که در قالب PDF، در سایت و اپلیکیشن کتابراه قرار گرفته‌اند، می‌توانند راه برنامه‌نویسی با زبان‌های مختلف را برای شما هموار سازند تا برای رسیدن به اهداف مختلفی همچون ساخت بازی‌های کامپیوتری، ساخت اپلیکیشن‌های قابل استفاده در اندروید یا iOS، طراحی سایت و... آمادگی پیدا کنید.

روش کار کردن با بسیاری از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی در مشاغل مختلف، همچون آفیس و برخی از ابزارهای نقشه‌کشی و مدیریت پروژه را نیز می‌توانید با مطالعه‌ی کتاب‌های آموزش کامپوتر، مانند «کتاب آموزش جامع نرم افزار Word» نوشته‌ی ایمان اشکاوند راد و «آموزش پیشرفته متلب برای مهندسان» تألیف مصطفی سیاوشی و سارا نخعی، بیاموزید. کتاب‌های دیگری مثل «مرجع کاربردی CCNA» اثر سبحان دهقانی و «بهینه‌سازی انرژی در شبکه‌های بی‌سیم» نوشته‌ی محمد اسماعیلی، ازجمله عناوینی هستند که می‌توانند برای علاقه‌مندان و فعالان به حوزه‌ی شبکه، مفید و کارا باشند. در حوزه‌ی هک و امنیت نیز سایت و اپلیکیشن کتابراه، کتاب‌های متعدد و مفیدی را جمع‌آوری کرده است که «مرجع کامل هک و ضدهک» اثر کوین بیور و «باگ بانتی و باگ هانتینگ» تألیف بهروز منصوری، دو مورد از آن‌ها هستند.

خواندن کتاب‌های آموزش کامپیوتر را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

افرادی که به دنیای کامپیوتر علاقه دارند یا برای دست‌یابی به یک شغل پردرآمد، به‌دنبال یادگیری مهارت‌هایی مؤثر و مفید می‌گردند، می‌توانند از کتاب‌های آموزش کامپیوتر بهره‌ی بسیاری ببرند. همچنین با توجه به آنکه دنیای کامپیوتر با شتابی توقف‌ناپذیر در حال رشد و پیش‌روی است، حتی آن دسته از افرادی که بر زمینه‌های مختلف علوم کامپیوتری تسلط دارند نیز برای به‌روز کردن دانش خود می‌توانند از کتاب‌های این حوزه استفاده کنند.

پرطرف‌دارترین کتاب‌های آموزش کامپیوتر در کتابراه

با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت و یادگیری علوم کامپیوتری، وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه صدها عنوان کتاب مربوط به آموزش کامپیوتر را در قالب کتاب الکترونیک، کتاب صوتی و PDF در اختیار مخاطبان قرار داده است تا علاقه‌مندان به این عرصه، با خرید و دانلود عناوین موردنیازشان، بدون صرف هزینه‌های گزاف، مهارت دل‌خواه خود را فرابگیرند. در ادامه به برخی از این کتاب‌ها که بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند اشاره می‌کنیم:

  • کتاب حل مسائل پایتون (حل 1000 برنامه - مرجع کامل)، تألیف رمضان عباس نژادورزی، محمد نادعلی زاده چاری و یوسف عباس نژادورزی
  • کتاب آموزش نرم افزار صفحه گسترده Excel، اثر ایمان اشکاوند راد
  • کتاب آموزش کامل سیستم عامل ویندوز 11: کاربر ICDL، نوشته‌ی علی هندی ورکانه
  • کتاب رمز ارزها، تألیف جولیان هاسپ
  • کتاب آموزش تخصصی و کاربردی موشن گرافیک، اثر مجتبی کاظم پور
  • کتاب کلید تدوین فیلم Premiere، نوشته‌ی احسان مظلومی
  • کتاب آموزش فتوشاپ برای همه، به قلم زینب مزرعه فراهانی
  • کتاب طراحی وب سایت - از HTML تا PHP، اثر محمود خاوریان
  • کتاب چگونه لپ تاپ خود را تعمیر کنیم، تألیف سالار دل انگیزان
  • کتاب سیر تا پیاز اینستاگرام: آموزش صفر تا صد کسب درآمد از اینستاگرام، نوشته‌ی بهداد بلوری

پیشنهاد برای دانلود کتاب‌های رایگان آموزش کامپیوتر در کتابراه

بسیاری از کتاب‌های الکترونیک، صوتی و PDF موجود در کتابراه، به‌صورت رایگان در سایت و اپلیکیشن قرار گرفته‌اند. آثار متنوع و مفیدی که بدون پرداخت هزینه می‌توانید آن‌ها را به کتابخانه‌ی خود اضافه کنید. کتاب‌های حوزه‌ی آموزش کامپیوتر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شما می‌توانید عناوین پرشماری از این دسته را رایگان از کتابراه دریافت کنید. آثاری مانند:

  • کتاب کودکان سایبری، به قلم زینب رضایت پور
  • کتاب اسکریپت‌نویسی در لینوکس، اثر اکرم سلطانی حلوایی
  • کتاب امنیت در windows 10
  • کتاب همه‌چیز درباره بیت کوین
  • کتاب دانشنامه جامع ارز دیجیتال، اثر محمد هلاکوئی و نکیسا حیدریان
  • کتاب آموزش MCSA windows server 2012، تألیف فرشید باباجانی