معرفی و دانلود بهترین کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان

چرا باید کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان بخوانیم؟

روانشناسی کودک و نوجوان یا به‌طور دقیق‌تر، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ( child and young clinical psychology) یکی از شاخه‌های مهم علم روانشناسی محسوب می‌شود که برای ارائه‌ی خدمات روانشناسی به نوزادان، خردسالان، کودکان و نوجوانان شکل گرفته است. از آن‌جا که کودکان و نوجوانان از لحاظ روانی بسیار شکننده‌تر و آسیب‌پذیرتر از افراد بزرگسال هستند، این حوزه به یکی از زیرشاخه‌های ویژه و مهم روانشناسی بدل شده است. تمرکز متخصصین در این رشته، به‌طور عمده بر روی پژوهش و واکاوی علمی و ریزبینانه‌ی تغییرات جسمی، عاطفی، شناختی و همین‌طور نیازها و عملکرد اجتماعی کودکان و نوجوانان معطوف است.

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، مطالعه، ارزیابی و درمان گستره‌ی وسیعی از مشکلات بیولوژیکی، روانی و اجتماعی‌ای که کودکان و نوجوانان تجربه می‌کنند را دربرمی‌گیرد. درواقع در این حوزه، اختلالات سلامت روان کودکان و نوجوانان و همین‌طور مشکلاتی همچون نقص‌های شناختی، اضطراب، استرس، افسردگی و... مورد بررسی و تحت درمان قرار می‌گیرند.

به‌نظر می‌رسد چراغ اولین مطالعات در حوزه‌ی روانشناسی کودک را جان لاک، فیلسوف و پزشک انگلیسی، در قرن هفدهم میلادی روشن کرد. او که یکی از مهم‌ترین پیشگامان این عرصه به‌شمار می‌آید، اعتقاد داشت که ذهن کودک به‌مثابه‌ی یک لوح سفید است و تجربه‌های محیطی موجب نقش بستن طرح‌های مختلف بر این لوح می‌شوند و به‌مرور شخصیت کودک را شکل می‌دهند. لاک با این نظریه‌ تا حد زیادی بر اهمیت نقش پدر و مادر در فراهم کردن محیط مناسب برای رشد فرزند تأکید کرد. زیگموند فروید، روان‌کاو و اندیشمند اتریشی، یکی دیگر از روان‌شناسان سرشناسی‌ است که اهمیت بسیاری برای دوره‌ی کودکی قائل بود. از نظر او دلیل بروز ویژگی‌های شخصیتی و ریشه‌ی رفتار افراد بزرگسال را می‌توان در تجربه‌های دوره‌ی کودکی‌شان پیدا کرد. نظریاتی که اهمیت توجه به روانشناسی کودک و نوجوان را به‌خوبی آشکار می‌کنند.

موضوعات متنوع کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان

در حوزه‌ی روانشناسی کودک، در وهله‌ی اول، مبحث رشد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شامل ابعاد مختلف جسمی، زبانی، عاطفی، شناختی، اجتماعی و شخصیتی می‌شود. کتاب‌های «روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)» نوشته‌ی شکوه السادات بنی جمالی و حسن احدی و «مغز کودک من از بارداری تا یک سالگی» اثر فاطمه کشوری و حامد اختیاری، نمونه‌ای از بهترین کتاب‌های‌ روانشناسی کودک و نوجوان هستند که به‌طور مفصل به مباحث حوزه‌ی رشد پرداخته‌اند.

تربیت صحیح کودک، یکی دیگر از مهم‌ترین مباحث این حوزه به‌شمار می‌آید. کتاب‌های «علیه تربیت فرزند» اثر آلیسون گوپنیک و «والدینی ناکامل اما به اندازه‌ی کافی خوب» نوشته‌ی آلن دوباتن، آثاری مفید در این زمینه هستند. علاوه‌بر این‌ها، شرایط مختلفی همچون ژنتیک و خانواده و محیط خانه، می‌توانند موجب بروز مشکلات روانی و رفتاری مختلفی همچون اختلال یادگیری، اوتیسم، نقص در توجه و... در کودک شوند. کتاب‌هایی مانند «اختلالات یادگیری (تشخیص، سبب‌شناسی و درمان)» اثر داود قادری و امید ابراهیمی شاهد و «درک اوتیسم در 30 روز» تألیف کیسی چفی، در این زمینه به بحث پرداخته‌اند.

بدون شک یکی از چالش‌برانگیزترین دوره‌های زندگی هر فرد، دوره‌ی نوجوانی اوست که معمولاً سنین سیزده تا شانزده‌سالگی، اوج آن محسوب می‌شود. در این دوره فرایند رشد جسمی با تغییرات چشم‌گیری در چهره، صدا و فیزیک فرد نمود پیدا می‌کند. مبحث آموزش جنسی نیز در روانشناسی نوجوانان بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل توجه به این تغییرات و کمک به نوجوانان برای کنار آمدن با آن‌ها و پذیرششان، بسیار حیاتی و درعین‌حال یکی از چالش‌های مهم والدین است. «بلوغ پسران» اثر کیت گران والد و امی میدلمن، «آنچه پدر و مادر باید درباره‌ بلوغ و نوجوانی فرزند خود بدانند» نوشته‌ی احمد پدرام و «چگونه جوجه تیغی را در آغوش بگیریم» به قلم جولی ا. راس، ازجمله کتاب‌های مفیدی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

رشد شناختی، بخش پررنگ دیگری را در میان مباحث روانشناسی نوجوان به خود اختصاص داده است و مراحلی همچون رشد و شکل‌گیری نحوه‌ی تفکر، استدلال و ادراک فرد را شامل می‌شود. کتاب‌هایی همچون «روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی)» نوشته‌ی نیکچهر محسنی، کمک می‌کنند تا بهتر با این مبحث آشنا شوید.

دسته‌بندی کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان در کتابراه

گستردگی موضوعات کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان، گاهی ممکن است یافتن کتاب موردنیازمان را دشوار کند. به همین سبب در سایت و اپلیکیشن کتابراه با طبقه‌بندی کتاب‌های این حوزه در قالب دسته‌های «روانشناسی کودک»، «روانشناسی نوجوان»، «روانشناسی دانش آموزان»، «دانش آموزان استثنایی»، «مهارت‌های زندگی»، «توان‌بخشی» و «موفقیت تحصیلی» سعی شده است که کار مخاطبان برای خرید و دانلود عناوین موردنیازشان ساده‌تر شود. گفتنی‌ست که این کتاب‌ها همگی از سوی ناشران معتبری همچون «یوشیتا»، «آوای نور»، «راه طلایی»، «میلکان»، «اندیشه احسان» و... به انتشار رسیده‌اند. ناشرانی که با تمرکز ویژه بر علم روانشناسی، به نشر کتاب مشغول هستند.

اهمیت مطالعه‌ی کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان

مطالعه‌ی کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان، پیش از هر چیز الگوی طبیعی رشد کودکان و نوجوانان را به شما نشان می‌دهد و همین موضوع، در شناسایی به‌موقع مشکلات رفتاری و اختلالات رشد روانی این گروه سنی، بسیار مؤثر خواهد افتاد. چراکه این الگوی طبیعی در مراحل مختلف سنی، اصول و مراتب مشخصی دارد که آگاهی والدین، معلمان و مربیان از آن‌ها حائز اهمیت فراوانی است.

مطالعه‌ی کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان به شما کمک می‌کند در هر مرحله از رشد کودک، ضروریات خاص آن دوره را بشناسید و بدانید باید نسبت به چه نکات، تغییرات و ویژگی‌هایی حساس باشید تا با بهترین روش با آن‌ها مواجه شوید. به این ترتیب می‌توانید با حمایتی تمام و کمال، سبب شکل‌گیری شخصیتی با کمترین خلأها و آسیب‌های روانی شوید.

از سوی دیگر کتاب‌های روانشناسی کودکان و نوجوانان همچون یک راهنما، روش برخورد با مشکلاتی مانند کم‌رویی، افسردگی، اضطراب، استرس و ... را به شما ارائه می‌کنند. اختلال در یادگیری و تحصیل، نقص در توجه، اوتیسم، بیش‌فعالی، شناخت بازی‌های مناسب، تغذیه‌ی مؤثر بر سلامت روان، تربیت جنسی، بهبود اعتمادبه‌نفس و... نیز ازجمله مسائلی هستند که در بهترین کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان به آن‌ها پرداخته شده است.

خواندن کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر پدر و مادری دغدغه‌مند هستید که نحوه‌ی برخورد با فرزندتان، شکل‌گیری شخصیت و آینده‌ی او، برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و یا به‌عنوان یک معلم یا مربی، به‌طور مداوم با کودکان و نوجوانان ارتباط دارید، پس توصیه می‌کنیم از خرید و مطالعه‌ی کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان غافل نشوید.

پرطرف‌دارترین کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان در کتابراه

شناخت کودکان و نوجوانان، درک بحران‌های زندگی‌شان و تلاش برای تربیت و پرورش بهتر آن‌ها، اهداف و چالش‌های مهم بخش بزرگی از افرد جامعه محسوب می‌شوند. کتابراه نیز با در نظر داشتن اهمیت این موضوع، کتاب‌های متنوعی را در این زمینه، در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه با ارائه‌ی این کتاب‌ها در قالب فایل PDF، نسخه‌ی الکترونیک و همین‌طور صوتی، مسیر خرید و دانلود آثار حوزه‌ی روانشناسی کودک و نوجوان را برای علاقه‌مندان ساده‌تر کرده است. در این بین برخی از این آثار با جلب توجه تعداد بیشتری از مخاطبان، به آمار بالایی از فروش و دانلود دست یافته‌اند؛ آثاری کاربردی و مفید که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • کتاب مامان، با من کودکانه سخن بگو، اثر درنا شریفی
  • کتاب والدین سمی، نوشته‌ی سوزان فوروارد
  • کتاب پنج زبان عشق کودکان، به قلم گری چاپمن و راس کمپل
  • کتاب فن بیان کودکان: بهترین تکنیک‌های کاربردی ویژه والدین و مربیان، تألیف مجتبی مصطفایی
  • کتاب اختلالات یادگیری کودکان (خواندن، نوشتن، ریاضی)، اثر زهرا سعدی
  • کتاب روانشناسی کودک و نوجوان، نوشته‌ی حسن ملکی

پیشنهاد برای دانلود کتاب‌های رایگان روانشناسی کودک و نوجوان در کتابراه

اگر از آن دسته افراد پیگیر شناخت کودکان و نوجوان هستید، اما پرداخت هزینه برای خرید کتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان به یکی از چالش‌هایتان بدل شده، خوب است بدانید که وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه با انتشار رایگان آثار متنوعی در این حوزه سعی دارد این چالش مهم را از پیش رویتان بردارد. بنابراین شما با دانلود رایگان کتاب‌های مهمی که در فهرست زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم، می‌توانید بدون پرداخت هزینه برای خرید کتاب، به عناوین موردنیاز خود دسترسی پیدا کنید.

  • کتاب پاسخ‌های اساسی به پرسش‌های دشوار درباره‌ی فرزند خواندگی: آنچه کودکان باید بدانند، به قلم فنی کوهن هرلم
  • کتاب شادی، ویتامین رشد، اثر شیدا عباسی لرکی
  • کتاب مهارت های روانی - آموزشی جهت کمک به دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری، اثر کارمن وای. ریس