معرفی و دانلود کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم: مسیرهای جدید در پژوهش و کاربست

برای دانلود قانونی کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم: مسیرهای جدید در پژوهش و کاربست

یون ساک هانگ و پاتریک کرنی در کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم، با تاکید بر اهمیت تمرینات ذهن‌آگاهی در پرورش و تربیت کودکان دارای اختلال اوتیسم، راهکارهای علمی و عملی بی‌نظیری برای غلبه بر مشکلات رفتاری این گروه از کودکان، در اختیار والدین و سرپرستان ایشان قرار می‌دهند.

درباره‌ی کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم

تمرینات ذهن‌آگاهی در سال‌های اخیر محبوبیت و گسترش بسیاری پیدا کرده است. کودکان و بزرگسالان از فواید فعالیت‌های ذهن‌آگاهی در ساختارها و موقعیت‌های مختلف؛ از سر کلاس‌های درس تا هنگام خواب بسیار گفته‌اند. حتی پژوهش‌های علمی و شواهد و یافته‌های آماری، حاکی از نقش و فایده‌ی غیرقابل انکار این فعالیت‌ها در غلبه بر مشکلات و اختلالات روانی و رفتاری هستند. اما خود تمارین و فعالیت‌های ذهن‌آگاهی قدمتی بسیار بلندتر از این دارند. درواقع اولین ردپای فعالیت‌ها و تمرین‌های ذهن‌آگاهی را می‌توان در آیین و فرهنگ‌های باستانی شرقی، مانند بودیسم، هندوئیسم و عرفان اسلامی پیدا کرد. با این اوصاف، ذهن‌آگاهی چیست و چه فوایدی دارد؟

یون ساک هانگ (Yoon-Suk Hwang) و پاتریک کرنی (Patrick Kearney) از جمله‌ی اساتید و متخصصانی هستند که به اهمیت و نقش پررنگ تمرینات ذهن‌آگاهی در مقابله با اوتیسم پی برده و در کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم (A Mindfulness Intervention for Children with Autism Spectrum Disorders) به تشریح و معرفی آن پرداخته‌اند. ایشان در این کتاب با کمک گرفتن از یافته‌های علمی و تجربه‌ی شخصی خود در همکاری با کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم، راهنمای عملی دقیق و مفیدی برای به‌کارگیری این تمرینات در اختیار والدین و سرپرستان کودکان اوتیستیک قرار می‌دهند.

نویسندگان کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم یادآور می‌شوند که پژوهش‌های اخیر علمی شواهد بی‌شماری از نقش تمرینات ذهن‌‌آگاهی در کاهش علائم اضطراب، افسردگی و خشم در بزرگسالان فراهم کرده‌اند. اما برخی پژوهش‌های جدید بر آثار ذهن‌ آگاهی روی کودکان اوتیستیک تاکید کرده و از جنبه‌ی جدیدی از این فعالیت باستانی پرده برداشته‌اند. ذهن‌‌آگاهی را می‌توان به ساده‌ترین شکل، تمرینی برای آرام کردن ذهن و توجه به محیط اطراف تعریف کرد؛ فعالیتی که با کمک به فرد برای برقراری آرامش و کاهش اضطراب، در کاهش علائم و نشانه‌های رفتاری اختلالات درخودماندگی بسیار مفید واقع می‌شوند.

معرفی و دانلود کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم

اختلالات طیف اوتیسم گستره‌ی وسیعی از علائم و نشانه‌ها را شامل می‌شوند. علائم رفتاری افراد اوتیستیک بسیار متنوع و گاهی حتی متناقض است. برخی از کودکان اوتیستیک تا حدی از تماس فیزیکی بیزارند که حتی دست دادن هم برایشان آزاردهنده است و برخی دیگر تا حدی از لمس شدن لذت می‌برند که نمی‌توانند از آغوش والدین خود جدا شوند. چیزی که در میان تمام افراد اوتیستیک رایج است، اضطراب و هیجانات غیرقابل کنترلی است که تمرکز کردن و کنترل عواطف و احساسات را برای ایشان دشوار می‌کند. یون ساک هانگ و پاتریک کرنی در کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم ادعا می‌کنند که ذهن‌آگاهی یکی از اثرگذارترین راه‌حل‌ها برای مقابله با این مشکل است.

نویسندگان کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم ابتدا به معرفی تاریخ ذهن‌آگاهی و تحولاتی که این پدیده در طول تاریخ از سر گذرانده می‌پردازند و سپس از پژوهش‌ها و یافته‌های علمی دراین‌باره کمک می‌گیرند و نقش تمرینات ذهن‌آگاهی را در حالات روحی و روانی مادران و کودکان اوتیستیک مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند. درنهایت و در بخش آخر کتاب، تعدادی تمرین و فعالیت ذهن‌آگاهی که در کاهش علائم اوتیسم به کودکان کمک می‌کند در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم توسط هادی هاشمی رزینی و مرجان طاهری ترجمه شده و به همت انتشارات روانشناسی و هنر در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب حاضر را به تمام والدین، آموزگاران و سرپرستان کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم: مسیرهای جدید در پژوهش و کاربست می‌خوانیم

اساس نظری ACT از طریق بافت‌گرایی کارکردی فراهم شده است، بدین صورت که نوعی فلسفه‌ علم تلقی می‌شود که با نظریه‌ای عمل‌گرا درباره حقیقت مشخص می‌شود نظریه‌ای که در آن یک بیانیه در صورتی «درست» تلقی می‌شود که پیامدهای مطلوب را تسهیل کند «اگر کار کند» نه اینکه به بیانی مربوط به جهان اشاره کند. پیامدهای عملی این فلسفه شامل توجه به باورهایمان و روابط‌مان با این باورها همراه با تمرکز خاص بر پیامدهای اعمال‌مان است. ACT نیز بر نقش منحصربه‌فردی که زبان در مفهوم عمیق‌تر فعالیت نمادین برای تحریک رنج انسان بازی می‌کند، متمرکز است. زمانی رنج رخ می‌دهد که ما در مورد معرف‌های نمادین در ذهن‌مان یا در واقعیت ادبی دچار اشتباه می‌شویم. وقتی که در داستان‌های زندگی‌مان زندگی می‌کنیم فکر می‌کنیم داستان‌هایمان درباره واقعیت دقیقا واقعی هستند (هیز، استروسال و ویلسون، 2012). بیرون رفتن از این گرفتاری در پرورش انعطاف‌پذیری روان‌شناختی نهفته است و تمرین ذهن‌آگاهی از توسعه‌ انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بسیار حمایت می‌کند (هیز و همکاران، 2012). از این رویکرد رنج زیاد انسان‌ ناشی از دلبستگی به محتوای ذهن است «افکار و هیجانات» که موجب می‌شود افراد بیش‌ازحد شناسایی کنند یا با آن‌ها «منفجر شوند». ذهن‌آگاهی به مراجع اجازه می‌دهد تا این محتواهای روانی را نشناسد و بر آن‌ها غلبه کند و اجازه دهد آزادانه بیایند و بروند. همتای این تمرین یادگیری قرار دادن فرد در «چشم‌انداز ناظر» است تا از آنجا این رویدادهای روانی را ببینید (هیز و همکاران، 2012) تا اینکه در محتواهای داستان‌های ایجاد شده توسط ذهن قرار گیرد.

فهرست مطالب کتاب

درباره نویسندگان
فصل 1: مقدمه
فصل 2: مروری بر گذشته ذهن‌آگاهی
فصل 3: ذهن‌آگاهی و ناتوانی
فصل 4: یک مطالعه: مداخله‌ ذهن‌آگاهی برای مادران
فصل 5: مطالعه دوم: مداخله ذهن‌آگاهی برای کودکان
فصل 6: بحث و نتیجه‌گیری
ضمیمه 1: پنج تمرین مقدماتی ذهن‌آگاهی
ضمیمه 2: سه تمرین ذهن‌آگاهی دیگر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم: مسیرهای جدید در پژوهش و کاربست
نویسنده،
مترجمهادی هاشمی رزینی، مرجان طاهری
ناشر چاپیانتشارات روانشناسی و هنر
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات200
زبانفارسی
شابک978-600-7063-79-8
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم

برای دریافت کتاب مداخله ذهن آگاهی برای اختلال طیف اوتیسم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.