معرفی و دانلود کتاب قلدری در مدرسه

عکس جلد کتاب قلدری در مدرسه
قیمت:
۲۰,۶۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب قلدری در مدرسه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب قلدری در مدرسه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب قلدری در مدرسه

کتاب قلدری در مدرسه، منبعی سودمند برای آشنایی با مفهوم قلدری و روش‌های برخورد با این پدیده‌ی ناخوشایند در نوجوانی است. توران خلیلی، نویسنده‌ی کتاب، خواننده را با یک تعریف علمی از قلدری در مراکز آموزشی آشنا می‌‌کند و انواع قلدری و روش‌های کاهش آن را در مراکز آموزشی توضیح می‌دهد. مطالعه‌ی کتاب حاضر به شناخت دقیقِ مفهوم زورگویی و به‌کارگیری راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آن کمک می‌کند.

درباره‌ی کتاب قلدری در مدرسه

کتاب قلدری در مدرسه، اثر ارزشمند و مفیدی برای تمامی افرادی است که به‌دنبال شناخت و مقابله با پدیده‌ی قلدری هستند. توران خلیلی، نویسنده‌ی کتاب، یک تعریف کامل و علمی را از قلدری در مدرسه، مطرح کرده است. منظور نویسنده‌ از قلدری در این اثر، مجموعه‌ای از رفتارها و گفتارهای عمدی و تکراری است که با هدف آسیب‌رساندن، تمسخر یا تحقیرِ فرد قربانی انجام می‌شود.

مطالب این اثر بر اساس تحقیقاتی در ایران تدوین‌ شده است. در نتیجه با کتابی روبه‌رو هستیم که مفهوم قلدری و روش‌های رویارویی با آن، با دیدگاهی کاملاً‌ ایرانی در این اثر بررسی شده است. مولف، مدارس پسرانه، در مقاطع اول تا پایه‌های چهارم و پنجمِ دوران ابتدایی، را رایج‌ترین زمان آغاز قلدری در بین دانش‌آموزان می‌داند. قلدری در مقطع راهنمایی ادامه پیدا می‌کند و در سال‌های پایان دبیرستان، کمتر می‌شود. توران خلیلی، پس از ارائه‌ی تعریف ماهیت قلدری و تاریخچه‌ی آن در ایران، وضعیت قلدری در مدارس ایران و دیگر کشورهای دنیا را مقایسه کرده است. قلدری شیوه‌های مختلفی دارد. رایج‌ترین نوعِ این شیوه‌ها، قلدری کلامی است. گذاشتن اسم‌ یا لقب‌های ناروا و تحقیرآمیز، مسخره‌کردن و شایعه‌پراکنی، بخشی از قلدری کلامی به‌حساب می‌آیند.

گاهی اوقات قلدری در مدارس از حالت کلامی خارج می‌شود و شکل آزار جسمی به‌خود می‌گیرد. هل‌دادن و لگد یا کتک‌زدن، به‌عنوان قلدری جسمی شناخته می‌شود. به‌گفته‌ی نویسنده، قلدری جسمی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، حالت‌های وخیم‌تری پیدا می‌کند. در این مقاطع با توجه به دسترسی دانش‌آموزان به ابزارهای بیشتر، قلدری در شکل‌های مختلفی نمود پیدا می‌کند. ارسال پیام‌های زشت یا توهین‌آمیز، عکس‌گرفتن با گوشی و مسخره‌کردن، نمونه‌هایی از قلدری با ابزارهای دیجیتال است که در بین دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان رواج بیشتری دارد.

نویسنده‌ی کتاب قلدری در مدرسه، پس از طرحِ توضیحاتی درباره‌ی انواع قلدری، تاثیرات این رفتار بر قربانی را در این اثر بررسی کرده است. قلدری می‌تواند باعث ایجاد مشکلات روحی و روانیِ مهمی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش اعتماد‌به‌نفس شود. قلدری در شرایط وخیم‌تر، افکاری مانند خودکشی را در ذهن فرد قربانی تقویت می‌کند. علاوه‌بر آسیب‌های روحی، قلدری عارضه‌های جسمی سردرد، مشکلات گوارشی و اختلالات خواب را به‌دنبال دارد. پس از آشنایی با عارضه‌های ناشی از قلدری،‌ توران خلیلی در این اثر به توضیح خصوصیات فرد قلدر و قربانی اشاره کرده است. در بخش بعدی کتاب قلدری در مدارس، روش‌های سنجش و ارزیابی قلدری را مطالعه می‌کنید. چندین پرسش‌نامه برای ارزیابی قلدری در این اثر وجود دارد که در این زمینه می‌توان به پرسشنامه‌ی شیوع قلدری، و پرسشنامه‌ی جامعه‌سنجی روابط همگنان اشاره کرد.

در این اثر روش‌هایی نیز برای پیشگیری و رویارویی با قلدری مطرح‌ شده است. به‌گفته‌ی نویسنده‌، آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان، ایجاد محیط امن و حمایتی در مدارس و خانواده‌ها، و افزایش آگاهی عمومی درباره مضرات قلدری، روش‌های سودمندی برای پیشگیری و رویارویی با قلدری در مدارس به‌حساب می‌آیند. دانش‌آموزان باید در صورت مواجهه با قلدری، به بزرگترها اعتماد کرده، از حمایت دوستان و همسالان بهره بگیرند و مهارت‌های ارتباطی خود را برای بیان احساسات‌شان تقویت کنند. مطالب کتاب قلدری در مدرسه با طرح پروتکل‌هایی برای نظریه‌ی تئوری ذهن و نظریه‌ همدلی خاتمه پیدا می‌کند.

کتاب قلدری در مدرسه را انتشارات استاد شهریار، چاپ و روانه‌ی بازار کرده‌است.

کتاب قلدری در مدرسه برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی والدینی که اهمیت ویژه‌ای برای سلامت روحی و جسمی فرزندشان قائل هستند، مخاطب‌های اصلی کتاب قلدری در مدرسه به‌حساب می‌آیند. مطالعه‌ی این کتاب برای معلمان و مسئولان آموزشی نیز سودمند و آموزنده‌ا‌ست.

در بخشی از کتاب قلدری در مدرسه می‌خوانیم

اگر والدین متوجه شوند که دختر یا پسرشان تحت آزار و اذیت و تهدید قرار گرفته یا از گروه همسالان طرد شده‌اند، طبیعتاً باید برای جلوگیری از ناامیدی فرزندشان، تلاش خود را بیشتر کنند. اگرچه هدف از این اقدام افزایش توانایی مناسب کودک در برقراری ارتباط است؛ اما ممکن است به‌طور ناخواسته پیامدهای منفی را در طولانی‌مدت به دنبال داشته باشد.

یک نگرش حمایت مفرط از سوی والدین می‌تواند انزواگرایی از همسالان را در کودک تقویت کند و دلبستگی‌هایی نسبت به بزرگسالان ایجاد نماید که واقعاً می‌تواند مانع فرایندهای برقراری و تثبیت ارتباط با همسالان گردد. برای مقابله با این زمینه، مهم است که والدین برای استمرار حمایت دائمی از کودک خود در مقابل تنیدگی‌های احتمالی، آن‌ها را در ارتباطات و فعالیت‌های بیرون از خانواده درگیر سازند. در چنین مواقعی والدین باید تلاش کنند که یک تبیعت‌جویی محتاطانه اتفاق بیفتد؛ با یک محدوده معین و مهندسی شرایط برای رشد مثبت.

براساس مباحث پیشین، رفتار تحریک‌آمیز خود قربانی، ممکن است در ارتکاب قلدری دخیل باشد. به‌عنوان یک تکلیف مهم در این قبیل موارد، والدین (و معلمان) باید با دقت به کودک کمک کنند که الگوی واکنشی را کسب کند که در محیط با میزان کمتری موجب تحریک و عصبانیت شود. می‌توان به قربانی کمک کرد که «مهارت‌های اجتماعی» خودش را اصلاح کرده و درک بهتری از «مقررات اجتماعی غیررسمی» را در میان گروه همسالانش کسب کند.

علاوه‌بر جنبه تحریک برانگیزی و انفعالی بودن قربانیان، به‌طور معمول، صفات مشخصی از قبیل، احساس ناامنی، اعتمادبه‌نفس پایین را دارا بوده که طبیعتاً موجب تبیعت‌جویی از توصیه‌ها و پیشنهادهای به‌عمل‌آمده از بالا برای قربانی منفعل را به دنبال خواهد داشت.

فهرست مطالب کتاب

تعریف و ماهیت قلدری
تاریخچه‌ی قلدری در مدارس
وضعیت قلدری در مدارس دنیا و ایران
ضرورت و اهمیت پیشگیری از قلدری
انواع قلدری
1. قلدری کلامی
2. قلدری فیزیکی (جسمانی)
3. قلدری عاطفی
تاثیرات قلدری بر قربانی
قلدری کردن در مدرسه
خصوصیات فرد قلدر
خصوصیات فرد قربانی
روش‌های سنجش و ارزیابی قلدری
پرسشنامه شیوع قلدری
پرسشنامه جامعه‌سنجی روابط همگنان
مقیاس قلدری ایلی نویز
راهبردهای مدیریت رفتار قلدری
شیوه‌های مقابله با قلدری (روش‌های پیشگیری کنترل درمان)
چگونه والدین، معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند در مقابل قلدری بایستند؟
مدیران و معلمان مدارس
دانش‌آموزان و والدین را درگیر کنید
برنامه مداخله‌ای مقابله با قلدری دانش‌آموزان در مدرسه
نشانه‌های احتمالی قربانی قلدری
الف) در مدرسه
ب) در خانه
ج) نشانه‌های عمومی قربانیان احتمالی
د) خصوصیات تحریک‌آمیز قربانیان
نشانه‌های احتمالی مرتکب قلدری
برای کاهش قلدری چه پروتکل‌های آموزشی هست؟
پروتکل برای نظریه‌ی تئوری ذهن
پروتکل برای نظریه‌ی همدلی
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب قلدری در مدرسه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات استاد شهریار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات85
زبانفارسی
شابک978-622-7577-74-7
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی کودک و نوجوان، کتاب‌های علوم تربیتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب قلدری در مدرسه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب قلدری در مدرسه

برای دریافت کتاب قلدری در مدرسه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.