معرفی و دانلود کتاب ایده دانشگاه

عکس جلد کتاب ایده دانشگاه
قیمت:
۳۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ایده دانشگاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ایده دانشگاه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ایده دانشگاه

کتاب ایده دانشگاه، اثری است که خواننده را با دیدگاه‌های کارل یاسپرس، روان‌شناس و فیلسوف معروف آلمانی سوئدی، درباره‌ی ویژگی‌‌های یک دانشگاه آرمانی، آشنا می‌کند. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، با این دیدگاهِ یاسپرس آشنا می‌شوید که معقتد بود دانشگاه باید محلی برای جستجوی حقیقت و پرورش متفکران نقاد باشد و دانشجویان باید با کمک روحیه‌ی علمی و فلسفه، به حل چالش‌های فکری جهان مشغول شوند.

درباره‌ی کتاب ایده‌ی دانشگاه

کتاب ایده‌ی دانشگاه (The Idea of the University)، نوشته‌ی کارل یاسپرس (Karl Jaspers)، گلچینی از ایده‌های این فیلسوف برجسته‌ی آلمانی سوئدی درباره‌ی شرایط یک دانشگاه آرمانی را پیش روی خواننده قرار می‌‌دهد. این کتاب به جای ارائه‌ی یک دستورالعمل برای اداره‌ی دانشگاه، بیشتر به‌عنوان فراخوانی پرشور برای ایجاد نوع خاصی از محیط آموزشی کاربرد دارد. به گفته‌ی نویسنده، مهم‌ترین وظیفه‌ی دانشگاه، پرورشِ روحیه‌ی جستجوی حقیقت در دانشجویان و تربیت متفکران نقادی است که با چالش‌های فکری جهان درگیر شوند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای حل این چالش‌ها بگردند.

در ادامه‌ی مطالعه‌ی کتاب ایده‌ی دانشگاه، متوجه می‌شوید که نویسنده، روحیه‌ی علمی و فلسفی را، ستون‌های اصلی زیربنایِ فکریِ دانشگاهی ایدئال می‌داند. منظور کارل یاسپرس از روحیه‌ی علمی، تاکید بر اهمیت تحقیقِ دقیق، تجزیه و تحلیل انتقادی و تعهد به دانش مبتنی بر شواهد است. او استدلال می‌کند که دانشگاه‌ها باید مکان‌هایی باشند که در آن دانشجویان به‌طور عمیق در رشته‌های خاصِ خود غوطه‌ور شوند و با زیر سوال‌‌ بردن همواره‌ی مفروضاتِ علمی، مرزهای دانش را جابه‌جا کنند. در این اثر تاکید ویژه‌ای به اهمیت گسترش فلسفه در دانشگاه شده است. فلسفه، فراتر از دانش تخصصیِ رشته‌های مجزا، نیرویی حیاتی در دانشگاه به‌حساب می‌آید. فلسفه دانشجویان را تشویق می‌کند تا سوالات بنیادی راجع‌به هستی، دانش و جایگاه انسان در جهان هستی را مطرح کنند. این امر، مهارت‌های تفکر انتقادیِ دانشجویان را پرورش می‌دهد و به آن‌ها برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و شناسایی تعصبات کمک می‌کند. چنین رویکردی، دانشجویان را به دیدگاه‌هایی منسجم درباره‌ی باورهای علمی و سنتی می‌رساند.

معرفی و دانلود کتاب ایده دانشگاه

کارل یاسپرس در کتاب ایده‌ی دانشگاه، به نقد گرایش‌هایی در آموزش عالی پرداخته که به نظر وی برای دستیابی به حقیقت مضر هستند. در این کتاب درباره‌ی آموزش‌های شغلی و تقسیم‌بندی دانش به رشته‌های مجزا هشدار داده شده است. مولف این اثر، استدلال می‌کند که آموزش واقعی دانشگاهی باید افراد کاملی را پرورش دهد که کنجکاوی فکری گسترده‌ای داشته باشند. داشتن حس مسئولیت در قبال جهانی که در آن زندگی می‌کنند، ویژگیِ دیگری است که مسئولین دانشگاه باید در دانشجویان تقویت کنند. اهمیت آزادی فکری و تبادل آزاد ایده‌ها، مسئولیت دانشگاه‌ها برای رسیدگی به مسائل مهم روز جامعه و جستجوی مادام‌العمر برای دستیابی به حقیقت و خودشناسی، مفاهیم دیگری است که در این کتاب مطرح شده. فراخوان یاسپرس برای ساخت دانشگاهی که تفکر انتقادی، کنجکاوی فکری و تعهد به حقیقت را پرورش می‌دهد، امروز نیز مانند زمان نگارش این کتاب، اهمیت زیادی دارد. پس از مطالعه‌ی کتاب پیش رو، دیدگاه‌ کاملی درباره‌ی دیدگاه‌های نویسنده‌ برای ساخت دانشگاهی آرمانی در ذهن خواننده شکل می‌گیرد.

کتاب ایده‌ی دانشگاه را انتشارات ققنوس چاپ و منتشر کرده است. مهدی پارسا و مهرداد پارسا، مترجم‌های این اثر به‌حساب می‌آیند.

کتاب ایده‌ی دانشگاه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب حاضر، اثری خواندنی برای مسئولین دانشگاه و استادانی است که به دنبال روش‌هایی برای ارتقای کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها هستند و به آموزش عالی اهمیت می‌دهند. مطالعه‌ی کتاب ایده‌ی دانشگاه برای دانشجویان و علاقه‌مندان به دیدگاه‌های کارل یاسپرس نیز خالی از لطف نخواهد بود.

در بخشی از کتاب ایده دانشگاه می‌خوانیم

علم اگر به حال خود رها شود، این معناى جهت را از دست مى‌دهد. در نگاه اول شاید به نظر برسد که علم به‌خودى‌خود پیشرفت مى‌کند، اما این چیزى نیست جز حرکتِ کُندِ یک تکانه که خود علتى دیگر و ژرف‌تر دارد. این حرکت خود به خودى ظاهر امر است و به‌زودى تناقضاتى آشکار مى‌شود که از فروپاشى کل ساختار حکایت دارد. علم به عنوان یک کل بدون باورى که بر آن تکیه دارد نه حقیقى است و نه زنده.

مى‌توان این مطلب را به صورت دیگرى هم گفت. از آن‌جا که علم نمى‌تواند خودبسنده باشد، نیازمند جهت است. این‌که این جهت از کجا مى‌آید و چه معنایى را به علم افاضه مى‌کند، براى تحقق علم سرنوشت‌ساز و حیاتى است. چنان‌که دیدیم، منفعت و «علم به عنوان غایت در خود»، هیچ‌کدام، نمى‌توانند براى فعالیت علمى انگیزه‌اى واقعى باشند. بى‌شک، ممکن است عواملى خارج از علم به عنوان ابزارى براى غایات غیرعلمى به کمک آن بیایند. اما در این صورت کل معناى علم پوشیده مى‌ماند. از سوى دیگر، اگر معرفت علمى به هدف نهایى آن بدل شود، علم در واقع بى‌معنا خواهد بود. جهت لازم است و باید از درون بیاید، از ریشه‌هاى علم، از میل نامحدود به دانستن. ما که مطیع رهنمود این عطش ابتدایى براى دانستنیم، در نهایت توسط هدفى که از پیش مى‌توانیم بشناسیم یا نامى به آن دهیم هدایت نمى‌شویم. ما توسط چیزى هدایت مى‌شویم که وقتى بر دانش احساسى تسلط پیدا مى‌کنیم آن را شدیدتر و برنده‌تر مى‌یابیم - و این چیزى نیست جز عقلِ جستجوگر. چنین چیزى چگونه ممکن است؟

فهرست مطالب کتاب

سپاسگزارى
یادداشت ویراستار انگلیسى
پیشگفتار
مقدمه
بخش اول: حیات فکرى
1. ماهیت علم و پژوهش علمى
ویژگى‌هاى اصلى علم و پژوهش علمى
معناى محدود و گسترده علم
حدود علم
علم به منزله امرى سودمند در مقابلِ علم به منزله غایتى در خود
پیش‌فرض‌هاى اساسى علم
علم نیازمند جهت است
علم به عنوان پیش‌فرض صداقت
علم و فلسفه
2. روح، وجود انسانى، عقل
3. فرهنگ
بخش دوم: اهداف دانشگاه
4. تحقیق، آموزش و پرورش
تحقیق
آموزش و پرورش در حکم شکل‌دهى به ذهن
آموزش
5. ارتباطات
بحث و مباحثه
شکل‌گیرى «مکاتب فکرى» به عنوان نمونه‌اى از مشارکت فکرى
دانشگاه به مثابه محل تلاقى رشته‌ها و جهان‌بینى‌هاى مختلف
6. دانشگاه به مثابه نهاد
ناکامىِ نهاد در زنده نگه داشتن ایده دانشگاه
ضرورت نهادها
نقش شخصیت در ساختار رسمى دانشگاه
7. کیهان دانش
طبقه‌بندى دانش
دپارتمان‌هاى آکادمیک
توسعه دانشگاه
بخش سوم: ملزومات وجود دانشگاه
8. عامل انسانى
انواع استعدادها
توزیع استعدادها و ویژگى‌هاى مشخصه توده‌ها
فرایند گزینش
9. دولت و جامعه
دانشگاه به منزله دولتى در درون دولت
تغییرات در دانشگاه در جهانى در حال تغییر
معناى نظارت حکومتى
اصل شایسته‌سالارى فکرى
جستجوى حقیقت و نسبت آن با سیاست
دانشگاه و ملت

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ایده دانشگاه
نویسنده
مترجممهدی پارسا، مهرداد پارسا
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات175
زبانفارسی
شابک978-600-278-122-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ایده دانشگاه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ایده دانشگاه

برای دریافت کتاب ایده دانشگاه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.