معرفی و دانلود کتاب فلسفه فون‌ تریه: خوانش سینمای فون تریه از منظر فلسفه لویناس، دریدا، دلوز و ...

عکس جلد کتاب فلسفه فون‌ تریه: خوانش سینمای فون تریه از منظر فلسفه لویناس، دریدا، دلوز و ...
قیمت:
۵۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه فون‌ تریه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه فون‌ تریه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه فون‌ تریه: خوانش سینمای فون تریه از منظر فلسفه لویناس، دریدا، دلوز و ...

کتاب فلسفه فون‌ تریه فیلم‌های فون تریه را از مجرای دیدگاه‌های فیلسوفانی مهم مانند دلوز، دریدا و لویناس بررسی می‌کند. سحر دریاب، گردآورنده‌ی این اثر، سعی کرده تا با مطالب این کتاب، راه میان‌بری برای علاقه‌مندان به فلسفه و سینما برای شناخت آثار فون تریه پیش روی همگان قرار دهد.

دربار‌ه‌ی کتاب فلسفه فون تریه

کتاب فلسفه فون تریه، از آن دسته آثاری است که علاقه‌مندان فلسفه و سینما به‌راحتی نباید از کنار آن گذر کنند. سحر دریاب، مترجم و گردآورنده‌ی این کتاب، مجموعه‌ای از مقاله‌های فیلسوف‌های ترازاول درباره‌‌ی فیلم‌های فون تریه را در این کتاب جمع‌آوری کرده است. مقاله‌های این کتاب بر اساس ترتیب ساخت فیلم‌های فون‌تریه مطرح شده‌اند تا مخاطب، گام‌به‌گام با دنیای فکری فون‌ تریه و سینمای این سینماگر آشنا شود. نخستین مقاله‌ی این کتاب، اخلاق در میانه‌ی انفعال و تخطی نام دارد. این مقاله، خوانشی از فیلم‌های رقصنده در تاریکی، شکستن امواج و داگویل است. خواننده با مطالعه‌ی این مقاله، با دیدگاه‌ فلاسفه‌‌ی مشهوری مانند لکان و لویناس آشنا می‌شود تا فیلم‌هایی که از آن‌ها نام برده شد را با دیدگاه متفکران نام‌برده به تماشا بنشیند.

مطالب کتاب فلسفه فون تریه با مقاله‌ای با عنوان سیاست هدیه‌ دادن و برانگیختگی، ادامه پیدا می‌کند. نویسنده‌، در این مقاله سینمای فون تریه را عاملی برانگیزاننده می‌داند که در برابر سنت روشنگری قد عَلَم‌ کرد‌ه است. خواننده با مطالعه‌ی این مقاله با مفهوم «هدیه» در تفکر دریدا آشنا می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله، تعریف جدیدی از دیالکتیک هدیه با تکیه بر گفته‌های لکان از عشق‌، پیش روی علاقه‌مندان سینمای فون تریه قرار می‌گیرد. سومین مقاله‌ی کتاب فلسفه فون تریه، ضد مسیح - آشوب حکم‌فرما می‌شود: رویداد خشونت و تصویر لامسه‌ای در فیلم راس فون تریه،‌ نام دارد. این مقاله، خوانشی از فیلم ضد مسیح است. با مطالعه‌ی این مقاله، در جریان اشاره‌های سودمندی از کتاب پتک جادوگران و سینمای درایر قرار می‌گیرید. این اطلاعات به خواننده در رمزگشایی فیلم ضد مسیح و فهم دقت فون تریه در کارگردانی این اثر کمک می‌کند. در مقاله‌ای که به آن اشاره شد، توضیحاتی نیز درباره‌ی ارتباط کتاب ضد مسیح، نوشته‌ی نیچه و فیلم ضد مسیح داده می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه فون‌ تریه

مقاله‌ی بعدی کتاب فلسفه فون تریه، مالیخولیا یا ضد - والایش رمانتیک، نام دارد. با مطالعه‌ای این مقاله، نگاهی دقیق و تیزبینانه برای تماشای فیلم مالیخولیا پیدا می‌کنید.

در پایان باید خاطرنشان کرد که کتاب فلسفه فون تریه را نشر شوند روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب فلسفه فون تریه برای چه کسانی مناسب است؟

طرفداران پروپاقرص سینمای دانمارک و فیلم‌های فون تریه، مخاطب اصلی کتاب فلسفه فون تریه به‌حساب می‌آیند. مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان سینما و فلسفه نیز خالی از لطف نخواهد بود.

در بخشی از کتاب فلسفه فون‌ تریه: خوانش سینمای فون تریه از منظر فلسفه لویناس، دریدا، دلوز و ... می‌خوانیم

فیلم ایثار تارکفسکی در سال 1985 ساخته شد، زمانی که او دوران تبعیدش را در سوئد می‌گذراند. تارکفسکی که یکی از ستایشگران برگمان است، در این فیلم از تعدادی از بازیگران فیلم‌های برگمان استفاده کرده و فیلم در جزیره‌ی گوتلند فیلم‌برداری شده است. ایثار آخرین فیلم تارکفسکی بود، و اندکی پس از پایان ساخت فیلم تشخیص دادند که او سرطان دارد. او در بستر بیماری فیلم را بازنگری کرد و در سال 1986 در پاریس درگذشت. البته - بر اساس اطلاعات ضمیمه‌ای که در یکی از نسخه‌های فیلم موجود است - تارکفسکی ایده‌ی فیلم را در سال 1978 نوشته بود. او می‌نویسد: در این‌جا دو نوع رویا وجود دارد: در یکی از آن‌ها، رویاپرداز کنش‌ها را کنترل می‌کند: آن‌چه اتفاق می‌افتد و آن‌چه قرار است اتفاق بیافتد در کنترل مرد است و او دمیورژ (خالق) است. و در رویای دیگر، مرد عاجز است و نمی‌تواند چیزی را تحت کنترل خود درآورد - مرد قربانی خشونت می‌شود و نمی‌تواند از خود دفاع کند و هیچ چیز جز رنج و اضطراب نصیب‌اش نمی‌شود (ایثار، بخش ضمیمه).

طرح اولیه‌ی ایثار در سال 1983 شکل گرفت و «جادوگر»، «قربانی» و «پسری که نمی‌تواند حرف بزند» را در بر می‌گرفت (همان). در پایان فیلم، جایی که پسر دوباره می‌تواند حرف بزند از پدرش می‌پرسد: «پدر، در آغاز کلمه بود - یعنی چی؟» در این‌جا، پسر درون سنتی حرف می‌زند که در طول فیلم از سوی پدر، الکساندر، و رابطه‌ی نامشروع‌اش با ماریای جادوگر و واژگونی تمام ارزش‌ها و هنجارها، واسازی می‌شود. به بیان دیگر، این پدری است که ارزش‌های آپولونی را که خود در طول زندگی‌اش آموخته ویران می‌کند و به سمت ارزش‌های دیونیزوسی حرکت می‌کند که نگرش جدیدی به معنا را در او ایجاد می‌کند و به او اجازه می‌دهد زمان خطی را از بین ببرد. در این کنش است که پدر از معصومیت پسرش محافظت می‌کند و به ‌خاطر او از جنگ جلوگیری می‌کند، به صورتی که همه چیز همان‌گونه که از پیش بوده است باقی می‌ماند، حتی سنت. او از معانی ذهنی‌اش عدول کرده و احترام بهنجار و بورژوایی را رها می‌کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
1. اخلاق در میانه‌ی انفعال و تخطی: لویناس، لکان و فون‌تریه
2. سیاست هدیه دادن و برانگیختگی در داگویلِ فون‌تریه
3. ضدمسیح-آشوب (کائوس) حکم‌فرما می‌شود: رویداد خشونت و تصویر لامسه‌ای در فیلم لارس فون‌تریه
4. مالیخولیا یا ضد-والایش رمانتیک
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه فون‌ تریه: خوانش سینمای فون تریه از منظر فلسفه لویناس، دریدا، دلوز و ...
نویسنده
مترجمسحر دریاب
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات116
زبانفارسی
شابک978-600-97857-0-4
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه فون‌ تریه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه فون‌ تریه

برای دریافت کتاب فلسفه فون‌ تریه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.