معرفی و دانلود کتاب لکان در قابی دیگر

عکس جلد کتاب لکان در قابی دیگر
قیمت:
۹۰۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب لکان در قابی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب لکان در قابی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب لکان در قابی دیگر

استیون زد. لواین در کتاب لکان در قابی دیگر، از چشم‌انداز هنر به لکان و نظریه‌ی روانکاوی او نگاه می‌کند. او تلاش می‌کند تا با مبنا قرار دادن یک نقاشی از داوینچی، نظریه‌ی لکان را هم در باب هنر، و هم در کلیت آن برای مخاطبان تبیین کند. نویسنده معتقد است دیدگاه‌های لکان می‌توانند به پرسش‌های اساسی در زندگی و هنر پاسخ‌های اساسی دهند.

درباره‌ی کتاب لکان در قابی دیگر

دانش روانکاوی از وقتی که از طریق تلاش‌ها و فعالیت‌های فروید متولد شد با مقوله‌ی هنر ارتباط نزدیکی داشت. فروید پس از تدوین نظریه‌اش آثار هنری متفاوتی را از قبیل آثار میکل آنژ و داوینچی، به لحاظ روانکاوی بررسی و تحلیل کرد و آموزه‌های مهمی را برای آیندگان باقی گذاشت. پس از فروید که روانکاوی از طریق یونگ و لکان به دو شاخه‌ی مهم تقسیم شد نیز، این دو، فعالیت‌های بسیاری برای فهم آثار هنری از دریچه‌ی روانکاوی انجام دادند. استیون زد. لواین (Steven Z. Levine)، استاد تاریخ هنری است که در کتاب لکان در قابی دیگر (Lacan Reframed) تلاش کرده است تا آنچه را در دیدگاه ژاک لکان (Jacques Lacan) وجود دارد و میان روانکاوی، هنر و زندگی عادی پیوند برقرار می‌کند، تبیین کند.

معرفی و دانلود کتاب لکان در قابی دیگر

آثار گفتاری و نوشتاری لکان مشهور به دشواری و دیریابی است. زیرا زبان او بسیار پیچیده و مملو از بازی‌های زبانی و هنجارگریزی‌هایی بوده که برای فهم دقیق مخاطب غیرمتخصص، باید شرح و تفسیر شوند. به همین سبب، وجود آثاری که آرای لکان را ساده کرده و در پیوند با مسائل مختلف به خوانندگان ارائه کنند، بسیار مهم و مغتنم است.

کتاب حاضر با تمرکز بر هنرهای تجسمی، در تلاش است تا با در نظر گرفتن نظریه‌ی روانکاوی لکان، تأثیراتی را که از فروید گرفته و آنچه درباره‌ی هنر گفته یا نوشته، نتیجه‌ای ساده در اختیار مخاطب قرار دهد که در آن پیوندهای هنر، روانکاوی و زندگی عادی در نظر لکان تبیین شده باشد.

لکان در دوران زندگی با هنرمندان بسیاری در ارتباط بود و بعضاً همکاری می‌کرد. افرادی از قبیل سالوادور دالی، مارسل دوشان، آندره ماسون و پابلو پیکاسو، هرکدام با او ارتباطاتی داشته‌اند. هم‌چنین او کلکسیونر آثار هنری بود و درباره‌ی حوزه‌های مختلفی از هنرهای تجسمی نیز گفته‌ها و نوشته‌هایی دارد. او حتی مسائل گوناگونی را در حوزه‌ی روانشناسی با تکیه بر تمثیل‌هایی از هنرهای تجسمی توضیح می‌داد و تبیین می‌کرد.

علت اهمیت آرای لکان در زمینه‌ی هنرهای تجسمی از دیدگاه استیون زد. لواین، این است که نظریه‌ی او برای پاسخ دادن به پرسش‌های بنیادین زندگی، بسیار توان‌مند است، خصوصاً پرسش اصلی «چگونه زیستن». ما در تغییر سبک‌های هنرهای گوناگون، شیوه‌های متفاوت زیستن انسان را مشاهده می‌کنیم. از همین رو، پاسخ این پرسش اساسی، در شیوه‌ی تحلیل ما از آثار و سبک‌های هنری بسیار تأثیرگذار خواهد بود. به تعبیری، نظریه‌ی روانکاوی لکان می‌تواند پاسخ‌گوی پرسش‌هایی باشد که دنیای هنر برای ما مطرح می‌کند. در این کتاب، نویسنده در هفت فصل و با تکیه بر نقاشی داوینچی، در تلاش است که به پرسش‌های اساسی هنر، از دیدگاه لکان پاسخ بگوید.

کتاب لکان در قابی دیگر نوشته‌ی استیون زد. لواین با ترجمه‌ی مهدی ملک در انتشارات شوند به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی متفکران معاصر در قابی دیگر

متفکران معاصر در قابی دیگر (Contemporary Thinkers Reframed) مجموعه‌ای است که با هدف معرفی متفکران معاصر تدوین شده. نویسندگان این مجموعه، از نمونه‌های آثار هنرهای مختلف بهره می‌برند تا افکار بعضاً پیچیده و دشوار متفکران بزرگ را به گونه‌ای کاربردی در آثار هنری، تبیین کنند. این مجموعه توسط انتشارات I.B. Tauris به چاپ رسیده است. افکار متفکران بزرگی مانند باختین، کریستوا، دلوز، بودریار و هایدگر در این مجموعه بررسی شده است. تعدادی از کتاب‌های این مجموعه از جمله «باختین در قابی دیگر»، «کریستوا در قابی دیگر»، «بودریار در قابی دیگر» و ... در ایران نیز ترجمه و منتشر شده‌اند.

کتاب لکان در قابی دیگر برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای علاقه‌مندان به فلسفه‌ی هنر و روانشناسی و دانشجویان هنرهای تجسمی مناسب است.

در بخشی از کتاب لکان در قابی دیگر می‌خوانیم

لکان تقریباً پنجاه سال پس از انتشار شرح فروید، در سخنرانی‌های سال 1957، به تفسیر فروید بازمی‌گردد. با این حال او نه بر کامرواییِ هنرمند در بازیافتن لبخند گمشده‌ی مادرش، که بیشتر بر روی خسران یا فقدانِ بازنمایی‌شده در نگاه آرزومند خود مدونا در نقاشی تأکید می‌کند. لکان به‌جای تأکید بر ابژه‌ی گمشده‌ی کودک که می‌تواند سینه‌ی زندگی‌بخش، صدای روح‌نواز یا نگاه مادرانه باشد، بدن کودک را در نگاه میل‌ورز مادر مورد توجه قرار می‌دهد، بدنی که نام دیگرِ ابژه‌ی روان‌کاوانه‌ی بدنامِ فانتزی‌ای مشهور به فالوس مادرانه است؛ نمادی از قضیب مورد تمنا که گفته می‌شود او [مادر] از داشتن آن محروم است. این ابژه‌ی خیالی بخشی از بدن است که پسربچه تصور می‌کند مادرش باید آن را داشته یا شاید نداشته باشد. داشتن و در عین حال نداشتن. داشتن در شکل نوعی فقدان. این تصورِ فالوس مادرانه پاسخ کودک است به پرسش نخستین میل: «مادر چه می‌خواهد؟». او چه می‌خواهد، هم در معنای او چه چیزی ندارد و هم در معنای او در تمنای چه چیزی برای پر کردن آن مکان خالی است؟ آیا او باید واقعاً کودک‌اش را از دست بدهد و آیا دوباره می‌تواند مانند آن را به دست آورد؟ و آیا من می‌توانم و آیا او واقعاً از من می‌خواهد تا فالوس خیالی‌ای باشم که او آن را ندارد؟

ایده‌ی بحث‌برانگیز فالوس مادرانه در طول دهه‌های متمادی مخالفت‌های گسترده‌ای را میان گروهی از نویسندگان زن و روان‌کاوان موجب شد. هر چند تشریح جوانب مختلف این بحث شرحی بیش از توضیح ناچیز من را می‌طلبد، با این حال بیان این نکته کفایت می‌کند که مسئله‌ی تعیین‌کننده برای لکان در آن‌چه فالوس مادرانه خوانده می‌شود نه طرح خیالی قضیبی که به صورت زیستی برای جسمانیتِ واقع مادر سودی ندارد، که بیشتر نشان نمادین فقدان وضعیت اجتماعی برجسته‌ای است که به صورت سنتی به پدران، برادران، شوهران و پسران در جوامع مردسالار تفویض شده است. به بیان ساده‌تر، فالوس مادرانه به‌مثابه‌ی فاقد بودن، نماد هر آن چیزی ورای وضعیت او به‌عنوان مادر است که او شاید به آن میل داشته باشد، یا چیزی که پسر یا دخترش ممکن است او را در قابلیت‌هایش به‌عنوان دوست، معشوق یا شاید نویسنده یا نقاشی در اتاقی از آن خود، او را مایل به آن تصور کنند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجم
پیش‌گفتار: چرا لکان؟
فصل اول: رمز داوینچی از منظر فروید
فصل دوم: رمز داوینچی از منظر لکان
فصل سوم: «شی‌ء» از دنیایی دیگر
فصل چهارم: ابژه‌ی گمشده
فصل پنجم: تصویر چیست؟
فصل ششم: نشانگر بازنمایی
فصل هفتم: زن هستم یا مرد؟
مؤخره: لذت ببر!
کتاب‌شناسی
برای مطالعه‌ی بیشتر
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب لکان در قابی دیگر
نویسنده
مترجممهدی ملک
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات180
زبانفارسی
شابک978-600-95761-6-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک
۹۰۰۰۰ ۴۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب لکان در قابی دیگر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب لکان در قابی دیگر

برای دریافت کتاب لکان در قابی دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.