معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 8

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 8
قیمت:
۸۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 8

کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 اثر کارل فالنتین و ترجمه‌ی داریوش مودبیان، یک مجموعه نمایش‌نامه است که مخاطب را با آثار و تفکر یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین طنزپردازان جهان آشنا می‌کند. این کتاب شامل 24 نمایشنامه است که یکی از مطرح‌ترینِ آن‌ها «تئاتر باید اجباری شود» نام دارد.

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 8

کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 نوشته‌ی کارل فالنتین (Karl Valentin) مجموعه‌ای از بیست‌وچهار نمایشنامه‌ی طنز کوتاه است که داریوش مودبیان آن‌ها را گردآوری و ترجمه کرده است. چندان گزافه نیست اگر بگوییم تاریخ کمدی به قبل و بعد از کارل فالنتین تقسیم می‌شود. سال‌های اوج او که معمولا در ابتدای دهه‌ی 1920 بودند، نقش تعیین‌کننده‌ای بر نسل بعدی دلقک‌ها و کمدین‌ها داشت. فرا رفتن از مرزهای حرکت و به‌خصوص ابداعات کارل فالنتین در حوزه‌ی طنز کلامی الهام‌بخش شخصیت‌های بعد از او بود.

فالنتین دسته‌بندی‌های رایج طنز را شکست. طنز او بیشتر از آنکه مبتنی‌بر حرکت باشد، بر کلام تاکید می‌کرد. به این معنی که مخاطب بیشتر از آنکه با عطف توجه به حرکات او بخندد، از شوخی‌های کلامی او لذت می‌برد. او انتظار مخاطب را از طنز بالا برد و شنونده‌ی خود را گیج و سرگردان برجای باقی گذاشت. افزون بر این، درحالی‌که چارلی چاپلین و باستر کیتون را غول‌های کمدی فیزیکی در فیلم‌های صامت می‌دانند، کارل فالنتین نیز در کمدی فیزیکی خیره‌کننده عمل می‌کرد. شخصیت دلقک مالیخولیایی او نماد و سمبل اضطرابی بود که مردم در انتهای سده نوزدهم و ابتدای سده بیستم تحمل می‌کردند.

معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 8

برتولت برشت یکی از آن نویسنده‌هایی است که بی‌شک بسیار از کارل فالنتین اثر پذیرفته است. کمدین‌های دیگری مانند ژاک تاتی با الهام گرفتن از پوچ‌گرایی فالنتین ارائه‌ای شگفت‌انگیز از بیهودگی امور روزمره ارائه دادند.طنز سوررئالِ گروه مونتی پایتان نیز بی‌ربط با ابداعات فالنتین نیست.

مانند هر هنرمند دیگری که ظهور حزب نازی را دیده است، فراز و فرود کار فالنتین هم به نسبت او با این حزب و سیاست‌های آن گره خورده است. با اینکه او هرگز از این حزب دفاع نمی‌کند اما پیچیدگی شخصیت و کار او باعث می‌شود منتقدان و مخاطبان نتوانند به‌درستی ارتباط او با این حزب را تشخیص دهند. در نتیجه، چندان بی‌راه نیست اگر کسانی کار او را در آن دوران سیاه زیر سوال ببرند. با همه‌ی این اوصاف هرگز نمی‌توان تاثیر شگرف فالنتین، اجراها و نوشته‌های او را در جریان کمدی زیر سوال برد. او مرزهای طنز را جابه‌جا کرد و توانست از مخاطب خنده‌ای بگیرد که جای در عمق فلسفه‌ی پوچ زندگی داشت.

برای آنانی که در ابتدای راه کمدی هستند، فالنتین و دوران پرفرازونشیب او سراسر درس است. او به کشف قدرت درونی انسان، تاثیر و نفوذ کلام و پوچی زندگی نائل آمده بود و طنز فاخر خود زا با استفاده از همین بینش عمیق ساخته و پرداخته می‌کرد. برای آنانی که به دنبال ابزاری قدرتمند برای ساختن طنزی تاثیرگذار هستند مطالعه‌ی آثار کارل فالنتین می‌تواند به‌غایت راهگشا باشد.

برخی از نمایشنامه‌های کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 عبارتند از: «تئاتر باید اجباری شود، «در داروخانه»،‌ «در مغازه‌ی چترفروشی»، «آگهی ازدواج» و...

نمایشنامه‌هایی که در کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 از کارل فالنتین به مخاطب فارسی‌زبان عرضه شده‌اند کوتاه و اثرگذارند و می‌توانند خواننده را با سیر تفکر کارل فالنتین و ویژگی‌های کلیدی طنز او آشنا شوند. این کتاب را نشر گویا منتشر کرده است.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به طنز کلامی علاقه‌مندید و آماده‌اید با آثار یکی از بزرگ‌ترین کمدین‌های قرن بیستم آشنا شوید، خواندن کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 را مغتنم بشمارید.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 می‌خوانیم

سنت طنزگویی و طنزپردازی، هجوگویه و هزالی، نقالی و قوالی، و حتی دلقک و دلقک‌بازی، برای آنکه امروزه بخشی از نمایش‌های رایج و مردم‌پسند گردد، طی قرون و اعصار راهی پر از فراز و نشیب را می‌پیماید. امروزه نمایش‌های طنز تک‌نفره با عنوان‌هایی چون «One Man Show»، «Sketch»، «Monologue»، و «Stand-up Comedy» در تئاتر به ویژه رسانه‌ی تلویزیون جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند. و نمایش‌های دونفره خنده‌آور طنزپردازان خلاق نیز، با عنوان‌های «Numèro»، «Coupleé» و یا «Item» - برآمده از کمدی‌های سنتی ایتالیایی یا فرانسوی - در تئاترهای مردم‌پسند و برنامه‌های تفریحی کاباره‌ها شکل نهایی یافته و اینک نه فقط در سینما که در تلویزیون گونه‌ای مستقل و پرتماشاگر محسوب می‌شوند.

در این دفتر از مجموعه‌ی «طنزآوران جهان نمایش»، یکی از نام‌آورانِ عرصه‌ی طنزپردازی خلاق و مؤلف را معرفی کرده و آثاری از وی را عرضه می‌داریم: کارل فالنتین.

فالنتین، زاده‌ی مونیخ در ایالت باواریای آلمان، به سنت نمایشی کاباره‌ای باواریا تکیه دارد و میراث‌دار آن است، اما وی با آثار خویش پا از مرزهای باواریا و آلمان و حتی اروپا فراتر می‌گدازد و به این سنت نمایشی جلوه‌ای جهانی می‌بخشد.

نمایش‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌نویس، بازیگر، کارگردان، فیلم‌ساز، آهنگساز و نوازنده‌ی سازهای گوناگون، دلقک با انعطاف بدنی بسیار، فالنتین یک همه‌فن‌حریف صحنه‌ی نمایش بود. او در یکی از حومه‌های پرجمعیت و کارگرنشین شهر بزرگ مونیخ به دنیا می‌آید، جایی از سالیان گذشته کشاورزان مهاجر مسکن گزیده‌اند و حالا نه کشاورز که بیشتر صنعتگر خرده‌پا، فروشنده‌های دوره‌گر و کارمندان دون‌پایه اداری شده‌اند؛ فالنتین از همان ابتدا از یک سوی کار با چوب را از پدر می‌آموزد و ابزار و سازهای گوناگون می‌سازد و نواختن آنها را فرامی‌گیرد و از سوی دیگر شخصیت‌های نمایش‌های آینده‌اش را از میان این خیل آدم‌های گوناگون برمی‌گزیند و به طنز و سخره از زندگی آنان سخن می‌گوید.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
پیشگفتار دفتر هشتم
کارل فالنتین
تئاتر باید اجباری شود!
نامه‌ی عاشقانه
قلاب- مغناطیسی، ماهی- فوری
دوچرخه‌سوار
شخصیت‌های نمایش
تعمیرکار آبگرم‌کن
شخصیت‌های نمایش
خوش‌بین، بدبین
شخصیت‌های نمایش
در داروخانه
شخصیت‌های نمایش
در فروشگاه شایا
شخصیت‌های نمایش
در مغازه چترفروشی
شخصیت‌های نمایش
در مغازه کلاه‌فروشی
شخصیت‌های نمایش
در ایستگاه راه آهن
شخصیت‌های نمایش
آگهی ازدواج
شخصیت‌های نمایش
لورا
شخصیت‌های نمایش
نه!
شخصیت‌های نمایش
فراموشی
شخصیت‌های نمایش
میان حرف دیگری پریدن...
شخصیت‌های نمایش
صحاف وانینگر
شخصیت‌های نمایش
گفت‌وگوی پدر و پسر دربارۀ جنگ
شخصیت‌های نمایش
تو که سیاست سرت نمی‌شه!
شخصیت‌های نمایش
عینک من کجاست؟
شخصیت‌های نمایش
کباب بوقلمون
شخصیت‌های نمایش
بلیت تئاتر
شخصیت‌های نمایش
متقاضی وام
شخصیت‌های نمایش
بلبشو
شخصیت‌های نمایش

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 8
نویسنده
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات212
زبانفارسی
شابک978-622-6528-67-2
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 8

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 8

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 8 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.