معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 17

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 17
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 17

کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 گردآوری‌شده توسط داریوش مؤدبیان، دربردارنده‌ی سه نمایش‌نامه‌ی کمدی از اسلاومیر مروژک به نام‌های مهاجران، روباه فیلسوف و سفارتخانه است. علاوه‌بر این سه نمایش‌نامه، گفت‌وگویی با مروژک نیز در این کتاب وجود دارد.

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 17

کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 که توسط داریوش مؤدبیان گردآوری شده، برای بار دوم در این مجموعه، به نمایش‌نامه‌های اسلاومیر مروژک (Sławomir Mrożek) می‌پردازد. گردآورنده، جلد سوم این مجموعه را نیز به مروژک اختصاص داده و در آن مجلد، سه نمایش‌نامه‌ی تک‌پرده‌ای از او را به همراه پیشگفتاری مفصل درباره‌ی مروژک و آثارش به مخاطبان ارائه کرده است.

اسلاومیر مروژک طنزنویس و نمایش‌نامه‌نویس لهستانی است که غالب آثارش صبغه‌ی تند سیاسی دارند. او علاوه‌بر اینکه نویسنده بوده، به فعالیت‌های سیاسی بسیاری نیز در عمر خود دست زده. از این رو، مروژک و سیاست دو مقوله‌ی جدانشدنی به نظر می‌آیند. شیوه‌ی مبنایی او در نگارش این است که در آثارش واقعیت‌های سیاسی و تاریخی را با مسائل تخیلی می‌آمیزد و نوعی کمدی سیاه پدید می‌آورد.

نمایش‌نامه‌های مروژک را می‌توان از منظر ساختاری، به دو دسته تقسیم کرد: یکی آثار تک‌پرده‌ای که داستانی خطی و شخصیت‌های محدود دارند و برای تماشاگر ساده و زودیاب‌اند و دیگر، نمایش‌نامه‌های پیچیده و بلندی که موقعیت پیچیده‌ای را تصویر می‌کنند و بر اصل غافلگیری استوارند. آثاری که در جلد سوم این مجموعه، از مروژک به خوانندگان ارائه شده، همه از نوع اول هستند و نمایش‌نامه‌های این کتاب، به گونه‌ی دوم تعلق دارند.

در این کتاب سه نمایش‌نامه از اسلاویر مروژک گردآمده آست: مهاجران (The Émigrés)، روباه فیلسوف (The philosopher fox) و سفارتخانه (The Ambassador). علاوه‌بر این سه نمایش‌نامه، پاسخ یک سوال و یک گفت‌وگو با مروژک درباره‌ی نمایش‌نامه‌ی سفارتخانه به خوانندگان ارائه شده است. علت خالی بودن این مجلد از زندگی‌نامه و تحلیل آثار مروژک، این است که مؤدبیان در جلد سوم مجموعه‌ی طنزآوران نمایش، به‌طور مفصل به این مسائل پرداخته.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 ترجمه‌ی داریوش مؤدبیان توسط نشر گویا به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی طنزآوران جهان نمایش

طنزآوران جهان نمایش مجموعه‌ای است که به دست داریوش مؤدبیان گردآوری و با همت نشر گویا به چاپ رسیده است. مؤدبیان در این مجموعه قصد دارد مخاطبانش را به شیوه‌ای علمی با مبانی و زیربناهای هنر نمایش‌ و فنون نمایش‌نامه‌نویسی آشنا کند.

او در هر جلد از این مجموعه به آثار یک نمایش‌نامه‌نویس نام‌آور توجه می‌کند و چند نمایش‌نامه‌ی طنز او را گرد می‌آورد. در بعضی از مجلدات مجموعه نیز، علاوه‌بر گردآوری نمایش‌نامه‌ها، تکنیک‌های هنری آثار نویسنده‌ی منتخب را تا حد امکان تحلیل کرده و بازمی‌نمایاند.

برخی از مطالب این مجموعه، پیش‌تر در نشریه‌ها و مجلات مربوط به نمایش، ذیل همین عنوان، به چاپ رسیده است که در این مجموعه با کیفیت بهتر و بیش‌تری به مخاطبان عرضه شده‌اند.

برخی از مجلدات این مجموعه عبارت‌اند از:

  • طنزآوران جهان نمایش 8: کارل فالنتین
  • طنزآوران جهان نمایش 10: ژان باتیست پوکلن (مولیر)
  • طنزآوران جهان نمایش 14: پنج کمدی فرس

کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان و هنرجویان رشته‌های تئاتر و ادبیات نمایشی و علاقه‌مندان به هنر نمایش و نمایش‌نامه‌نویسی مناسب است.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 می‌خوانیم

روباه: اجازه می‌فرمایید من عقایدم رو در این مورد ابراز بدارم؟ متشکرم! برای من، فرصت طلایی و بی‌نظیری پیش آمده. اغلب اوقات برای من پیش می‌آد که روی مسائل پیچیده و غامض، تأمل و تعمق کنم؛ اما این‌جا، من کسی رو ندارم که باهاش حرف بزنم، و حالا که یک آدمی از اهل کلیسا رو جلوی خودم می‌بینم باید حرف بزنم. از آرا و افکار خودم بگم. مثلاً، من درباره‌ی این موجوداتی فکر می‌کنم که خودشون رو بی‌جهت قربانی می‌کنند و درست در هنگام قربانی شدن دست به تضرع و التماس برمی دارند. اوه! این‌ها فقط افکاری هستند از سر وقت‌گذرانی. ولی چه می‌شه کرد، تمام وقت من رو می‌گیرند.

من یک کمی خودم رو حقیر حس می‌کنم در مقابل آدمی به این بزرگی و در مقام والایی که شما هستید. بله، به هر جهت، خودتون رو دست کم نگیرید. شما خودتون رو فدای عقایدتون کردید و این چیز کمی نیست؛ تمام تاریخ ما پوشیده شده از این فداکاری‌ها، این ایثارها. مسیحیان اولیه هم به خاطر عقایدشون قربانی شدند، بعدش خودشون شروع کردن به قربانی کردن دیگرون و اتفاقاً باز هم به خاطر عقایدشون. حالا هرچی که می‌خواند دیگرون بگند، بگذارید بگویند؛ به هر شکلی هم که می‌خواهند بگویند، ما از قربانی شدن و قربانی کردن ضرری ندیدم. از رنج و درده که پی به ارزش اعتقاد می‌بریم؛ اما امروز، از چه طریق می‌تونیم پی به این ارزش‌ها ببریم؟ امروزه، این اعتقادات دیگه ارزشی ندارند، چون گفته می‌شه «باید تحمل یکدیگر را داشته باشیم».

البته ممکن این قانون همه جای دنیا نباشه، اما به هر جهت در کشور ما که این قانون داره حکمفرمایی می‌کنه. امروزه، دیگه اصلاً مهم نیست کی به چه چیزی اعتقاد داره؛ اسمش رو هم گذاشتند وجدانِ آزاد! حالا در این شرایط چطور می‌شه وجدان رو ارزیابی کرد؟ امروزه، دیگه هیچ‌کس نمی‌خواد کسی رو قربانی کنه. حتی اگر کسی خودش بخواد قربانی بشه، نمی‌تونه این کار رو بکنه. رنج و درد -که زیر بنای عرفانه- اون رو هم نادیده گرفتند، درد رو به خدمت لذت درآوردند. در گذشته، رنج در خدمت روح انسان بود، اما امروز در خدمت هوسرانی انسان قرار گرفته. بله، رنج رو قلمرو تفکر انسانی بیرون راندند تا جایی برای خود آزاری باز کنند. دیگه هیچ کسی به فکر تعالی روح انسانی نیست چون کسی به فکر رنج بردن عرفانی نیست، رنجی که همیشه باعث تعالی روح بوده و هست و حالا، ایمان بدون رنج و تعب چی می‌تونه باشه و رنج و تعب بدون ایمان چی؟

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار دفتر هفدهم
مهاجران
روباه فیلسوف
در شرح یک سوال
سفارتخانه
گفت‌وگو با مروژک درباره‌ی نمایشنامه‌ی «سفارتخانه»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 17
نویسنده
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات281
زبانفارسی
شابک978-622-7291-52-0
موضوع کتابکتاب‌های نمایشنامه کمدی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 17

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 17

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 17 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.