معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 14

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 14
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 14

کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 که داریوش مودبیان آن را گردآوری و ترجمه کرده، پنج کمدی فرس (فارس) قرون وسطایی دارد و شامل عناوینی چون «دو کفاش»، «کلوچه و تارت سیب»، «تشت» و... است. این نمایش‌نامه‌ها زبان طنز و هجو و اساساً غلوآمیز دارند و به نحوی اوضاع جامه را نقد می‌کنند.

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 14

کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 به قلم داریوش مودبیان حاصل تلاش‌ها و مطالعات فراوان در پنجاه سال اخیر وی است که حق بسیاری به گردن هنر نمایش در زمینه‌ی کمدی دارد. در ابتدای کتاب می‌خوانیم که هنر نمایش از دیرباز قسمتی از فرهنگ جهانی بوده که بی‌توجه به هر نژاد و جنسیتی می‌تواند تفکرات عظیم بشر را میان افراد و ممالک مختلف نشر دهد. از هنر نمایش،‌ که رسانه‌ای توانمند محسوب می‌شود، می‌توان به‌عنوان یک زبان جهانی برای گفت‌وگوی فرهنگ‌ها یاد کرد.

مخاطب این‌ها را می‌خواند تا به این موضوع برسد که هنر نمایش از زیربنایی تبعیت می‌کند که به آن فن نگارش نمایش‌نامه گفته می‌شود. دور از منطق نیست که برای در دست داشتن یک «نمایش» درست و جانانه، باید باتوجه‌به علم نمایش و تکنیک‌های نمایش‌نامه‌نویسی، آن را استوار و مستحکم پی‌ریزی کنیم. ازاین‌رو، داریوش مودبیان در کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 در پیشگفتار می‌آوَرد که شکوفایی نگارش تئاتر و برگزاری آن در یونان و بعدها در روم باستان بوده تا اینکه به دستور اکید کلیسا ممنوع می‌شود. در این برهه از زمان هیچ تفکری جز تفکرات مسیحیت نمی‌بایست در اجتماع رواج می‌یافت و به همین‌خاطر، هنر نمایش و تئاتر آرام‌آرام فراموش شد و مدت‌های مدید در کنج تاریکی باقی می‌مانَد.

معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 14

از قرن یازدهم تا پایان قرون وسطی، نمایش‌های شوخ‌طبعانه که گاهی به هجو پهلو می‌زد و بیشتر وقت‌ها غلوآمیز بود و تماشاچیان را شاد می‌کرد، به یاری بازیگرانی اجرا می‌شد که به فنون نمایش کمدی تسلط داشتند. با این که غالباً خود بازیگران متون این نمایش‌ها را می‌نوشتند، هیچ‌وقت نام و نشانی از خودشان روی متن‌ها نیاوردند و در دل تاریخ گم‌نام ماندند تا اینکه برخی از ناشران، خصوصاً در فرانسه، از قرن شانزدهم به بعد به جمع‌آوری و ویرایش این آثار پرداختند و به این صورت گونه‌ای از ادبیاتِ طنز نمایشی متولد شد که در زبان فرانسه به آن فرس (Farce) می‌گویند.

داریوش مودبیان در کتاب طنزآوران جهان به کمدی فرسِ قرون وسطایی، که آن را «لوده‌گری» ترجمه کرده‌اند، پرداخته و پنج فرس معروف از آن برهه‌ی زمانی را به همت نشر گویا برای شما خوانندگان علاقه‌مند به هنر نمایش و نمایش‌نامه‌نویسی تألیف کرده است.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 به افرادی که در رشته‌ی ادبیات نمایشی تحصیل می‌کنند، پیشنهاد می‌شود. هم‌چنین کسانی‌که شیفته‌ی هنر نمایش و نمایش‌نامه‌نویسی هستند، نباید از این اثر غافل شوند.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 می‌خوانیم

به هنگام حکومت امپراتور کنستانتین یکم (ملقب به کبیر) و به سال 313 میلادی با خواست وی و برحسب پیمان مشهور به پیمان اجتماعی و فرهنگی میلان، دین مسیحیت نیز در کنار دیگر ادیان رسمی روم باستان متأخر جای گرفت. کنستانتین که از مسیحیت چیزی نمی‌دانست و به تعدد و آزادی دین در جامعه معتقد بود، بنابر مصالح خویش به مسیحیان روی خوش نشان داد تا در برابر یهودیان شرق و اقوام مهاجم بهتر بایستد. پس از این تاریخ، مسیحیان با سازماندهی کلیسا و رهبرانشان به چنان قدرتی در اروپا رسیدند که یک قرن و نیم پس از آن تاریخ و به هنگام فروپاشی کامل حکومت روم (به سال 1480 میلادی) قدرت تمام و کمال حکومتی را به دست گرفتند و کلیسای کاتولیک مالک بی‌چندوچون امپراتوری گسترده روم شد. و از این تاریخ به بعد، دوران جدیدی در تاریخ سیاسی، اجتماعی به‌ویژه فرنگی اروپا آغاز گشت، مسیحیت که از همان ابتدا با بیشتر پدیده‌های فرهنگی به ویژه تئاتر رومی مخالف بود و آن‌ها را ساخته‌های شیطانی می‌نامید و پس از قدرت‌یابی و استقرار حکومت خودکامه خویش هر آنچه نام و نشان تئاتر نمایش را داشت به کناری نهاد و ممنوع اعلام کرد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
پیشگفتار دفتر چهاردهم
قرون وسطا، تئاتر، کمدی، فَرس
پی‌یر پاتلن وکیل
دو کفاش
کلوچه و تارت سیب
تشت
کوزه‌ی مربا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 14
نویسنده
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات238
زبانفارسی
شابک978-622-7291-34-6
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 14

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 14

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 14 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.