معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 22

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 22
قیمت:
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22

کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 به چهار مورد از موفق‌ترین نمایشنامه‌های اوژن لابیش، نمایشنامه‌نویس و کمدین مشهور فرانسوی اختصاص داده شده. اوژن لابیش، نویسنده‌ای بود که در زمان حیات خود موفق به نگارش و انتشار برخی از سرگرم‌کننده‌ترین نمایش‌های کمدی قرن نوزدهم و کسب لقب پدر سبک کمدی ودویل شد. از جمله‌ی آثار این هنرمند می‌توان به عناوین «دستور زبان»، «انتخاب داماد»، «جیرجیرک در لانه‌ی مورچه‌ها» و «زخم تیغ ریش‌تراشی» اشاره کرد که در جلد بیست و دوم مجموعه‌ی طنزآوران جهان نمایش در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22

داریوش مودبیان در کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 چهار مورد از نمایشنامه‌های کوتاه اوژن لابیش (Eugène Labiche) را گرد آورده است. اگر از مخاطبان و علاقه‌مندان حوزه‌ی نمایش باشید، احتمالاً نام اوژن لابیش را شنیده‌اید. نویسنده‌ای که قالب کمدی و طنز را متحول کرده و الهام‌بخش موج جدید نمایش طنزی شده که در سال‌های اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم میلادی، صحنه‌های نمایش غرب جهان، از جمله آمریکا و کانادا را به تصاحب خود درآورده بود. لابیش در فضای قرن نوزدهم فرانسه که به وسیله‌ی تحولات سیاسی و اجتماعی مربوط به انقلاب فرانسه در حال تجربه‌ی دگرگونی و اضطراب‌ها و مشکلات بی‌شماری بود، با نمایش‌های طنز خود، فرصتی برای تجربه‌ی سرگرمی و آرامش خیال در اوج خشونت سیاسی را برای مخاطبانش فراهم آورد.

سبکی که لابیش و برخی از هنرمندان هم‌عصر او بنیان نهادند تنها محدود به مرزهای فرانسه نماند. در واقع اوج محبوبیت و موفقیت سبک ودویل در آمریکا و کانادای قرن بیستم میلادی به نمایش گذاشته شد. در سال‌های گذشته، پیش از اینکه رسانه‌ها و تلویزیون صنعت سرگرمی را به تصاحب کامل خود دربیاورند، هنرمندان و تولیدکنندگان سبک ودویل، وظیفه‌ی سرگرم کردن آمریکایی‌های خسته و سخت‌پسند را بر عهده داشتند. در سال‌هایی که آتش خشم انقلابی، فرانسه را زیر پا می‌گذاشت و آمریکا و کانادا با مصائب و مشکلات برآمده از انقلاب صنعتی و جنگ دست و پنجه نرم‌ می‌کردند، آثار طنز و کمدی بیش از همیشه مورد استقبال عامه‌ی مردم قرار گرفتند. داریوش مودبیان در کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 می‌نویسد که با گسترش محبوبیت سینما، نمایش‌های ودویل آمریکایی الهام‌بخش سبک کمدی موزیکالی شدند که امروزه نیز مخاطبان و هنرمندان خاص خود را دارد.

معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 22

در مقدمه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 می‌خوانیم که اوژن لابیش، به پیروی از اوژن اسکریب در اواخر قرن نوزدهم با شورش علیه هنرمندان رمانتیست، رئالیست و سمبولیستی که پیش از آن فضای هنر و ادبیات فرانسوی را تحت تسلط خود داشتند، به نگارش نمایش‌های کوتاهی پرداخت که در نگاه اول خالی از معنا و هدف و شاید حتی مبتذل به‌نظر می‌رسیدند. نمایش‌های کوتاه لابیش در واقع تنها به هدف سرگرم کردن مخاطب نگاشته شده و با کمک گرفتن از ترانه‌های محلی، حرکات موزون و شخصیت‌پردازی‌های بدیع و خلاقانه، کمدی‌ موقعیت‌های مضحک و غیرقابل‌انتظاری را فراهم می‌آورند.

داریوش مودبیان در مقدمه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 تاکید می‌کند که اوژن لابیش در آثار خود در پی انتقال پیام و مفهوم فلسفی، اخلاقی، روان‌شناختی و حتی زیباشناختی پیچیده‌ای نیست. لابیش در آثار خود تنها یک هدف را دنبال می‌کند: به خنده درآوردن مخاطب؛ و این کار را نیز با هنرمندی تمام به انجام می‌رساند؛ تا جایی که آثار طنز او تا بیش از یک سده بعد از مرگش، همچنان خوانندگان و تماشاگران را شگفت‌زده و سرگرم می‌کند. ازدواج و روابط عاشقانه، هیجان و میل جنسی، و رفتارها و اصول اخلاقی پیچیده و گاهاً غیرمنطقی مربوط به طبقه‌ی بورژوای فرانسوی از جمله سوژه‌ها و عناصر پرتکرار در آثار اوژن لابیش است. برای درک بهتر سبک بخصوص این هنرمند فرانسوی، شما را به مطالعه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 دعوت می‌کنیم.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 توسط داریوش مودبیان گردآوری و ترجمه شده و به‌وسیله‌ی نشر خانه فرهنگ و هنر گویا به چاپ رسیده است.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات و هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 می‌خوانیم

پواتریناس: نامه‌ای که هشت روز پیش ادمون برای من فرستاده... که من می‌دمش به شما و اعتماد می‌کنم به شما که به کسی بروزش ندید.
کابوسا: شما دارید من رو می‌ترسونید!... ببینم چی نوشته! (می‌خواند.) «پدر نازنینم، می‌خواهم موضوعی که به زندگی، خوشبختی و آینده من بستگی دارد را خدمتتان اقرار کنم...»
پواتریناس: (با خودش) «را»... «را» رو بعد از فعل گذاشته، نه بعد از مفعول بی‌واسطه... بی‌سوادِ ابله!... مگه درس نخووندی تو؟
کابوسا: (می خواند.) «از آن زمان که مادموازل بلانش را دیدم عشقی وصف‌ناپذیر در وجودم برپا شد و...
پواتریناس: (با خودش) عشق که برپا نمی‌شه... به وجود می‌آید؛ خواستی مثلاً شعر بگی، بی‌سواد!
کابوسا: (می خواند.) دیگر من نمی‌توانم غذا بخورم، دیگر نمی‌توانم بخابم...»
پواتریناس: (با خودش) بخوابم... بی‌سواد، «خوابیدن!»... مثل خاریدن نوشته، «خ» و «الف»، وای!
کابوسا: (می خواند.) «تصویر چهره او تمام وجودم را در بر گرفته و در خاب‌هایم خودنمایی می‌کند...»
پواتریناس: (با خودش) باز هم «خواب» مثل «خار»... (با صدای بلند) وحشتناکه، مگه نه؟
کابوسا: چی وحشتناکه؟
پواتریناس: بالاخره، باید به شما می‌گفتم، حالا دیگه خود دانید.
کابوسا: متوجه شدم که عاشق دخترم شده، که چی؟
پواتریناس: بله، شده، بدجور هم شده، برخلاف تمام قواعد دستوری هم... ببینید، حالا شما دیگه تصمیم بگیرید... من می‌رم تو باغتون یک بررسی مقدماتی بکنم... به نظرم از دور چند برآمدگی در زمین دیدم... بوی رُمی‌ها به مشامم می‌خوره... تا بعد. (از در انتهایی که رو به باغ دارد خارج می‌شود.)

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
پیشگفتار دفتر بیست و دوم
اوژن مارِن لابیش
دستور زبان
انتخابِ داماد
جیرجیرک در لانه مورچه‌ها
زخم تیغِ ریش‌تراشی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 22
نویسنده
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات180
زبانفارسی
شابک978-622-7786-13-2
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 22

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 22

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 22 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.