معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 21

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 21
قیمت:
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21

کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 به معرفی اوژن لابیش، نمایشنامه‌نویس و کمدین بزرگ فرانسوی اختصاص داده شده است. لابیش که امروزه به‌عنوان یکی از اثرگذارترین نمایندگان سبک کمدی ودویل شناخته می‌شود، در زمان فعالیت خود ده‌ها نمایشنامه‌ی کمدی به نگارش درآورد و روی صحنه برد. لابیش توسط ستایشگران و منتقدان زمانه‌ی خود از نظر قدرت بیان و خلاقیت با مولیر مقایسه شده است. داریوش مودبیان در این جلد از مجموعه طنزآوران جهان نمایش چهار نمایشنامه‌ی مشهور لابیش را ترجمه و گردآوری کرده است.

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21

اوژن لابیش (Eugène Labiche) یکی از بزرگ‌ترین نمایندگان ادبیات کمدی فرانسه در نیمه‌ی اول قرن نوزدهم است که بیش از همه به دلیل نقش پررنگش در خلق و گسترش سبک کمدی ودویل شهرت پیدا کرده است. سبک ودویل به قالب نمایشی طنزی اشاره دارد که از فرانسه آغاز شده و در سال‌های پایانی قرن نوزدهم در کانادا و آمریکا محبوبیت بسیاری پیدا کرد. لابیش به‌عنوان یکی از پیشروان و پایه‌گذاران این سبک کمدی، با استفاده از ترانه‌های محلی و عامیانه و رقص و حرکات موزون در نمایش، سبک خاص خود را در آثارش به تصویر می‌کشید. کمدی ودویل در واقع نمایشی بود که بدون تلاش برای انتقال پیام اخلاقی یا فلسفی، تنها با هدف سرگرم کردن مخاطبان به روایت موقعیت کمیکال و سرگرم‌کننده‌ای می‌پرداخت. کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 به معرفی چهار نمونه از برجسته‌ترین آثار اوژن لابیش، به‌عنوان یکی از نمایندگان اولیه‌ی این سبک کمدی پرداخته است.

اولین نمایشنامه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21، «سرگرد کراوشون» نام دارد و درباره‌ی مرد مبادی آداب و قانون‌مداری است که تمام خواستگارهای دختر جوانش را به‌سرعت رد می‌کند. دختر سرگرد کراوشون، المپ از تنهایی و مجردی خسته شده و بااین‌حال چاره‌ای جز اطاعت از فرمان پدر ندارد. اما اوضاع با حضور دوست قدیمی المپ، که حالا لباس مردانه به تن کرده و وانمود می‌کند مرد است پیچیده می‌شود؛ مرد قلابی‌ای که ظاهراً تنها کسی است که رگ خواب سرگرد کراوشون را در دست دارد.

معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 21

با مردی که هر بار بخواهید با او مخالفت کنید وسط حرفتان پریده و می‌گوید: همدیگه رو ببوسیم فولویل! باید چکار کرد؟ دومین نمایشنامه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 به نمایش «همدیگر را ببوسیم، فولویل!» اختصاص داده شده است. مارکی دومانیکامپ، شخصیت اصلی نمایش، مردی هیجان‌زده و خوش‌ذوق است که هرگز در ابراز احساساتش تعلل نمی‌کند و البته که در صورت روبه‌رویی با مخالفت هم شدیدترین برخورد را نشان می‌دهد. حالا بخت بد شوالیه دو فولویل او را در مقابل این مرد قرار داده است؛ مرد هیجان‌زده‌ای که با تصمیمی خودمختار دخترش را به نامزدی دو فولویل درآورده و نظر هیچ‌کس هم برایش اهمیتی ندارد. فولویل بیچاره هر بار که تلاش می‌کند شرایط و نارضایتی خود را برای مانیکامپ توضیح بدهد با حجمی از ابراز علاقه و شادی او مواجه می‌شود و در بیان منظورش ناکام می‌ماند.

سومین نمایشنامه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های لابیش است که تابه‌حال الهام‌بخش خلق چند اثر سینمایی بوده است. ژول فرمیسن، شخصیت اصلی نمایشنامه‌ی «دو آدم خجالتی»، وکیل بسیار خجالتی و محجوبی است که وظیفه‌ی دفاع از آقای گارادوی گناهکار در مقابل همسر سابقش را بر عهده می‌گیرد. گارادو برای خشونت علیه همسرش متهم شده و حالا سرنوشت برای تقاص گناهانش، آقای فرمیسن دست و پا چلفتی را برای دفاع از او فرستاده است. فرمیسن هم در کمال تعجب همگان در دادگاه دست و پای خود را گم می‌کند و از قاضی اشد مجازات را برای موکلش درخواست می‌کند. حالا بعد از گذشت دوره‌ی اسارت گارادو، او از زندان خارج شده و می‌خواهد انتقام خود را از آقای وکیل بگیرد.

چهارمین نمایشنامه نیز «قدم اول» نام دارد و داستان پسر جوانی را روایت می‌کند که به‌تازگی عاشق شده و به تشخیص پزشک، قدم اول بحرانی را برمی‌دارد که تمام مردها را در اوایل جوانی درگیر خواهد کرد. اما با پیشروی داستان پزشک متوجه می‌شود ممکن است در تشخیص خود اشتباه کرده باشد.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 توسط داریوش مودبیان گردآوری و ترجمه شده و با همت انتشارات گویا به چاپ رسیده است.

اقتباس‌های سینمایی و نمایشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش

آثار اوژن لابیش تاکنون الهام‌بخش خلق آثار نمایشی بسیاری بوده است. از جمله‌ی مشهورترین آن‌ها می‌توان به فیلم‌های سینمایی اشاره کرد که از نمایشنامه‌ی دو آدم خجالتی اقتباس شده‌اند. این نمایشنامه اولین بار در سال 1928 با کارگردانی رنه کلر (René Clair) به شکل فیلم صامتی به نمایش درآمد و در سال 1943 نسخه‌ی رنگی و باکلام آن به زبان فرانسوی ساخته و منتشر شد.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 را به تمام علاقه‌مندان ادبیات و هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 می‌خوانیم

مانیکامپ: (بیرون از صحنه.) کجاست؟... کجاست؟ (به درون صحنه می‌آید.) آه، شما اینجائید؟ فولویل نازنین من، فولویل خوب من!... نازنینم!
فولویل: (با خودش) باز شروع شد!
مانیکامپ: همدیگه رو ببوسیم، فولویل!
فولویل: با کمال میل! (یکدیگر را در آغوش می‌کشند.)
مانیکامپ: من رو دیگه، مانیکامپ صدا نزن... خوشم نمی‌آد... به من بگو، پدرزن عزیزم...
فولویل: اتفاقاً، به خاطر همین خدمت رسیدم تا خیلی جدی با هم گفت‌وگو کنیم...
مانیکامپ: بگو داماد عزیزم!... گوش می‌کنم...
فولویل: (ناخرسند، با خودش) داماد! (با صدای بلند) باور کنید، عالیجناب مارکی، من خیلی فکر کردم و در نهایت سلامت عقل به‌این نتیجه رسیدم که...
مانیکامپ: (با مهر بسیار.) ‌ای فولویل نازنین من!... نازنین فولویل من!... پس همدیگه رو ببوسیم!
فولویل: (خیلی سرد صورتش را جلو می‌برد.) با کمال میل، مانیکامپ. (یکدیگر را می‌بوسند. حرفش را از سر می‌گیرد.) باور کنید، عالیجناب مارکی، من مدت‌هاست که دارم فکر می‌کنم... و دست آخر به‌این نتیجه رسیدم که...
مانیکامپ: راستی، تور هم خریداری شد!
فولویل: تور؟... چه توری؟
مانیکامپ: تور عروس!
فولویل: (با خودش) اَهه، ول کن نیست! (با صدای بلند) اما، هنوز که وقتش نرسیده!

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
پیشگفتار دفتر بیست‌ویکم
اوژن مارِن لابیش
سرگرد کراواشون
همدیگر را ببوسیم، فولویل!
دو آدم خجالتی
قدم اول

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 21
نویسنده
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات236
زبانفارسی
شابک978-622-7786-05-7
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک
۳۰۰۰۰ ۱۵,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 21

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 21

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 21 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.