معرفی و دانلود کتاب آقای گل: سعید هوپ ساید

عکس جلد کتاب آقای گل: سعید هوپ ساید
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آقای گل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آقای گل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آقای گل: سعید هوپ ساید

عزیز‌ نسین، نویسنده و طنزپرداز شناخته‌شده‌ی اهل ترکیه، نمایشنامه‌ی طنازانه‌ی خود یعنی کتاب آقای گل را به طرفداران رهایی و وارستگی از سیاست‌های پوشالی تقدیم می‌کند. ماجرای این نمایش‌نامه در بین اعضای یک تیم ورزشی خیالی روایت می‌شود؛ جایی که سعید هوپساید، شخصیت اصلی ماجرا هرروز برای تبدیل شدن به یک مهاجم قوی و پرقدرت فوتبال تلاش می‌کند اما هر‌بار به‌گونه‌ای در رسیدن به این رویا ناکام می‌ماند.

درباره‌‌ی کتاب آقای گل

نام نویسنده و منتقد معروف ترکیه‌ای، عزیز نسین (Aziz Nesin) همیشه به طنز گزنده و نقد کوبنده به سیاست‌های آلوده پیوند خوده. اثر پرآوازه‌ی نمایشنامه‌ای او یعنی کتاب آقای گل (Gol Kralı) نیز از جریان فکری این ادیب دغدغه‌مند خارج نیست. او در ورای این ماجرای خواندنی و خنده‌دار، قلم تیز خود را به سوی اقدامات جانب‌دارانه‌ی حکومت‌ها در دنیای ورزش می‌گیرد و دخالت سیستم‌های زمام‌داری در جهان فوتبال را به باد نقد می‌کشاند.

قهرمان نمایشنامه‌ی آقای گل، پسری جوان به نام سعید هوپساید است. عزیز نسین، خالق و نگارنده‌ی اثر، حتی در انتخاب نام قهرمان ماجرای خود نیز طنازی و ظرافت به خرج می‌دهد و آن را از اصطلاح فوتبالی «آفساید» که به معنی خطا و اشتباه است، وام می‌گیرد. سعید هوپساید، تنها یک هدف و آرزوی بزرگ در زندگی دارد و آن چیزی نیست جز تبدیل شدن به ستاره‌ی فوتبال. البته راوی کتاب آقای گل، این آرزو را نه از سر عشق به خود فوتبال، بلکه از سر علاقه‌ به دختر آرزو‌هایش دنبال می‌کند. درحقیقت، دختر موردعلاقه‌ی هوپساید، عاشق فوتبال است و هیچ‌ مسابقه و اخباری نیست که در دنیای فوتبال از دست بدهد. از همین‌جاست که سعید نیز تصمیم می‌گیرد تا شانس خود را برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست امتحان کند. اما مشکل اصلی از جایی آغاز می‌شود که می‌فهمیم سعید هوپساید، برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست واقعی، راه درازی در پیش دارد.

معرفی و دانلود کتاب آقای گل

عزیز نسین، نگارنده‌ی این اثر به‌یاد‌ماندنی سعی می‌کند تا در ورای یک ماجرای شوخ و بانمک، فساد موجود در ورزش و به‌ویژه فوتبال را در کشور ترکیه به نمایش بگذارد. خالق کتاب آقای گل معتقد است که رشته‌ی ورزشی فوتبال اکنون سال‌های زیادی‌ست که از هدف و خواستگاه اصلی خود خارج شده و به ابزاری برای قدرت‌نمایی‌ و دهن‌کجی‌ میان حکومت‌ها تبدیل گشته. عزیز نسین به‌واسطه‌ی این ماجرا، همچنین دخالت‌های بی‌جای دولت‌ها در عرصه‌های مختلف را به باد نقد می‌گیرد و از استثمار زندگی انسان‌ها به وسیله‌ی بازی‌گردانان جهان گلایه می‌کند.

کتاب آقای گل، اولین‌بار در قالب یک اثر داستانی در سال 1957 میلادی منتشر شد. عزیز‌ نسین بعد‌ها تصمیم گرفت تا با نگاه مجدد به رمان خود، آن را در قالب یک نمایشنامه بازنویسی کند. نمایشنامه‌ی آقای گل حاصل تلاش مجدد این نویسنده در سال 1970 است است و در کنار دیگر آثار او و ازجمله کتاب «خر مرده» و «گوسفندی که گرگ شد» از نوشته‌های محبوب انتقادی او به حساب می‌آید. نسخه‌ی فارسی کتاب آقای گل، کاری از انتشارات دید‌آور است که با ترجمه‌ی عارف جمشیدی به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

اقتباس‌ سینمایی از کتاب آقای گل

در سال 1980 یک فیلم سینمایی طنز به کارگردانی کارتال تیبت (Kartal Tibet) و با بازی کمال سونال (Kemal Sunal) ساخته شد. فیلم‌نامه‌ی این اثر، براساس طرح اولیه‌ی رمان «آقای گل» از عزیز نسین نوشته شده است.

کتاب آقای گل برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این نمایشنامه‌ی پرمغز را به علاقه‌مندان ادبیات انتقادی و ماجراهای طنزآمیز پیشنهاد می‌کنیم. همچنین خوانندگان و طرفداران جریان‌های ادبی کشور ترکیه از مطالعه‌ی این اثر لذت می‌برند.

در بخشی از کتاب آقای گل: سعید هوپ ساید می‌خوانیم

حاصب. [‌نیم‌تنه‌ی بالا با لباس، و شرت به پا، بعد از شمردن دسته‌های اسکناس مقابل آینه می‌رود و با چند تار موی بلند سعی در پنهان‌کردن طاسی سرش دارد و حرف می‌زند‌] باز هم روی نقشه‌ی توپوگرافی بدن سویم تغییراتی به وجود اومده. این دخترِ ترکه‌ای روزبه‌روز داره باد می‌کنه.
ماه‌چهره. [‌در حالی که روی موهایش بیگودی زده، آدامس می‌جود و روی ناخن‌هایش لاک می‌زند.] خوبه که، باید خوشحال باشی...
حاصب. آهان، پس باید خوشحال هم باشم...
ماه‌چهره. بالأخره یه‌کم داره گوشت به تنش می‌آد.
حاصب. آره اما همه‌جاش که با هم چاق نمی‌شه... فقط از قسمت شکم داره چاق می‌شه.
ماه‌چهره. من رو نخندون... مگه دست آدمه که از کجاش چاق بشه؟ یه عده از باسن چاق می‌شن و یه عده از سینه. یه عده هم مثل خودت از شکم... خدایا توبه! حالا دیگه تو حکمت خدا هم فضولی می‌کنی.
حاصب. من به کار خدا کار ندارم اما چاق‌شدن و وَراومدن شکم دخترم به‌نظر، کار بنده‌ی خداست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
آقای گل: سعید هوپ‌ساید
شخصیت‌ها
مقدمه
بخش اول
مکان 1 - منزل فرفریک‌ها، اتاق‌خواب
مکان 2 - سونا
مکان 3 - خیابان استقلال
مکان 4 - لُژ سینما
مکان 5 - یک خیابان عریض
مکان 6 - کافی‌شاپ
مکان 7 - سالنی در عمارت
مکان 8 - سالنی در عمارت
مکان 9 - منزل فرفریک‌ها
همان مکان. یک روز دیگر‌
بخش دوم
مکان 1 - سالنی در عمارت ساری اوغلو
مکان 2 - مطب دکتر رفیک
مکان 3 - جایگاه کوچکی در کنار زمین تمرین
مکان 4 - سالن خانه‌ی فرفریک‌ها
مکان 5 - سالن خانه‌ی آیسل
مکان 6 - ورودی استادیوم
مکان 7 - لابی هتل
مکان 8 - داخل استادیوم
مکان 9 - راهروی بیمارستان

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آقای گل: سعید هوپ ساید
نویسنده
مترجمعارف جمشیدی
ناشر چاپیانتشارات دیدآور
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات192
زبانفارسی
شابک978-600-104-159-4
موضوع کتابکتاب‌های نمایشنامه کمدی خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آقای گل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آقای گل

برای دریافت کتاب آقای گل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.