معرفی و دانلود کتاب بن بست نویسنده

عکس جلد کتاب بن بست نویسنده
قیمت:
۸۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بن بست نویسنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بن بست نویسنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بن بست نویسنده

کتاب بن بست نویسنده اثر وودی آلن شامل سه نمایشنامه با نام‌های ریورساید درایو، اولد سیبروک و سنترال پارک وست است که ویژگی مشترک همه‌ی آن‌ها موقعیت مکانی مشابه، نیویورک و حومه‌ی آن، است. در هر یک از این نمایشنامه‌ها با شخصیت‌هایی از طبقه‌ی متوسط و بالای جامعه مواجهیم که وقایع به‌نظر عادی زندگی برایشان فاجعه می‌آفرینند.

درباره‌ی کتاب بن‌بست نویسنده

اگر در نیویورکِ پل آستر شما با هوایی مه‌آلود و شخصیت‌هایی غمبار مواجهید که درگیر جریان‌های پلیسی هستند، نیویورک وودی آلن (Woody Allen) در کتاب بن‌بست نویسنده (Three One-Act Plays) شبیه به یک کارناوال است که گروه گروه دیوانگان از دسته‌ها و اقشار مختلف از روی پل بروکلین عبور می‌کنند. اگر آستر روی پل قصه‌های آدم‌هایی را بشنود که تا خرخره درگیر بازیابی هویت خویشند و آن اندوه ناشی از بازشناسی خویش به جانشان هجوم آورده، به احتمال زیاد به گوش وودیِ عزیزِ ما داستان آدم‌هایی می‌رسد که غش‌غش به پوچی زندگی و آن کثافتی که تا خرتناق درگیر آنند می‌خندند و از بار هستی به خلسه پناه می‌برند. بر شما باد قدم زدن با وودی آلن روی پل بروکلین...!

نمایشنامه‌ی اول، ریورساید درایو (Riverside Drive)، حکایت نمایشنامه‌نویسی است به نام جیم که با بی‌خانمانی به نام فرد روبرو می‌شود. جیم که بابت نوشتن نمایشنامه‌هایش بسیار ستایش شده، حال با تهدیدی جدی از جانب یک بی‌خانمان روبه‌روست: فرِد مدعی است که جیم تمام آثارش را از او دزدیده است. با این ادعای گزاف،‌ حال و اوضاع گفتگوی فرد، جیم و باربارا، معشوقه‌ی جیم، به‌سادگی پیش نمی‌رود، جیم باید حیثیت از دست‌رفته‌اش را باز گرداند اما به نظر ممکن نیست. فرد جزئیاتی را از زندگی و آثار جیم می‌داند که عجیب غریب و به‌شدت خصوصی‌اند. سه شخصیت مجبور می‌شوند به دل اتفاقاتی بروند که به‌ظاهر موفقیت تلقی می‌شود. شما در این نمایشنامه با شخصیت‌هایی خارق‌العاده طرفید، خصوصاً فرد که روی مرز دیوانگی و نبوغ می‌رقصد. مانند دیگر نمایشنامه‌های وودی آلن، این اثر او هم گواهی است به استعداد بی‌نظیرش در آمیختن پرسش‌های فلسفی و طنز هیچ‌انگارانه.

معرفی و دانلود کتاب بن بست نویسنده

اولد سیبروک (Old Saybrook) نمایشنامه‌ی دوم این مجموعه است که به پیچیدگی‌های ازدواج، خیانت و یافتن جفت مناسب روحی در فضای شهری می‌پردازد. این نمایشنامه نمونه‌ی تمام و کمالی از یک کمدی سیاه است که در آن امضای وودی آن، همان بازی همیشگی در طنز و هجو و فلسفه دیده می‌شود. داستان با دو زوج آغاز می‌شود: نورمن و شیلا، جنی و دیوید. عصر به‌ظاهر دلپذیر این چهار نفر با ورود هال و سندی طور دیگری سپری می‌شود. عیان شدن رازهای خیانت و عشقی که آغاز و انجام ندارد به همراه داستان خانه و اتفاقات آن در گذر زمان ترکیب پیچیده‌ای است که تنها وودی آلن می‌تواند سربلند از گفتنش بیرون بیاید. مانند دیگر آثار آلن، نقطه قوت کار دیالوگ‌هایی است که هرلحظه مخاطب را غافلگیر می‌کنند.

در نمایشنامه‌ی سوم این مجموعه با نام سنترال پارک وست (Central Park West) تم عاشقانه‌ای با چاشنی خیانت جریان دارد. شخصیت‌های داستان از ابتدا درگیر مسئله‌ی خیانتند بی‌آنکه بدانند در این مسئله منافع متقابل دارند. رویارویی دروغ‌ها باعث به وجود آمدن وضعیت بغرنجی می‌شود که دیالوگ‌های تند و طعنه‌زننده‌ای را به وجود می‌آورد. ریتم نمایشنامه تند است و با ورود هر شخصیت اوضاع از آنچه که هست پیچیده‌تر می‌شود. نوک پیکان وودی آلن در این نمایشنامه مستقیما به‌سمت قشر روشنفکر جامعه و ضعف‌های آشکار و نهان آن‌هاست.

نقطه‌ی قوت نمایشنامه‌های کتاب بن‌بست نویسنده در دیالوگ‌های صریح‌ آن و کاراکترهای چندبعدی و عمیق است. پیرنگ هر نمایشنامه آن چنان است که گویی با هر اتفاق جدید، درک و شهود جدیدی برای شخصیت‌ها اتفاق می‌افتد. همچنین خلاقیت و دیوانگی آلن از هر کلمه‌ای که به کاغذ آورده هویداست. افزون بر همه‌ی این‌ها در بلندمرتبگی جایگاه این نویسنده‌ی چیره‌دست همین بس که برای خلق شاهکار نیازی به طراحی صحنه‌های ویژه ندارد. او در مینیمال‌ترین و ساده‌ترین حالت ممکن فجایع انسانی و سوالات هستی‌شناختی انسان را بازتاب می‌دهد. طنز تلخ و سیاه آلن دقیقا مناسب موقعیت‌هایی است که انسانِ اسیرْ در دامِ روتینِ بی‌سرانجامِ زندگیِ ماشینی تجربه می‌کند.

خواندن نمایشنامه‌های وودی آلن احساس دوگانه‌ای را در مخاطب ایجاد خواهد کرد. از سویی او را به ماهیت خود باز خواهد گرداند و او را متوجه فلسفه‌ی حیات خواهد کرد و از سوی دیگر خنده‌ای بی‌قید و شرط را با طعم زهر به لبش خواهد آورد. نمایشنامه‌های این مجموعه تا به حال بارها بر روی صحنه رفته‌اند.

کتاب بن‌بست نویسنده را نشر بیدگل با ترجمه‌ی محمدرضا اوزار به چاپ رسانده است.

در نکوداشت کتاب بن‌بست نویسنده

  • سه نمایشنامه‌ی لذت‌بخش در نیویورک با کهن‌الگوی نیویورکی‌ها با غیرمنتظره‌ترین چیزها که خواننده هر لحظه از آن لذت می‌برد. (آمازون)

کتاب بن‌بست نویسنده برای چه کسانی مناسب است؟

اگر طرح مسئله‌های هستی‌شناختی برای شما هم اهمیت دارد و از خواندن نمایشنامه لذت می‌برید، این مجموعه برای شماست.

در بخشی از کتاب بن بست نویسنده می‌خوانیم

شیلا: دیوید تو چی فکر می‌کنی‌؟ هیچ‌کدوم از شخصیت‌های اصلی رو شناختی؟
هال: معلومه که شناخته.
دیوید: آدم‌ها؟
شیلا: آره، یه زن متأهل که اسمش جنیه‌، و یه دندون‌پزشک.
دیوید: زن متأهل، جنی؟  از کجا باید بشناسمش؟
شیلا: از صبحونه شروع کن.
دیوید: این چیه؟ یه داستان عاشقانه‌ی احمقانه؟ من چرا باید این رو بخونم؟ من داشتم مسابقات یو.اس. اوپن رو نگاه می‌کردم.
شیلا: تو اصلاً با همین یو.اس.‌ اوپن ازدواج کردی!
نورمن: جنی
شیلا: نورمن!
نورمن: شیلا.
دیوید: چیه؟ من چی رو نمی‌فهمم؟

فهرست مطالب کتاب

ریورساید درایو
اولد سیبروک
سنترال پارک وست

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بن بست نویسنده
نویسنده
مترجممحمدرضا اوزار
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-600-5193-97-8
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بن بست نویسنده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بن بست نویسنده

برای دریافت کتاب بن بست نویسنده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.