معرفی و دانلود کتاب صوتی رویای سلت

عکس جلد کتاب صوتی رویای سلت
قیمت:
۱۰۵۰۰۰ ۷۳,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رویای سلت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی رویای سلت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی رویای سلت

سه عامل است که استعمار را توجیه می‌کند: «مسیحیت، تمدن و تجارت.» ماریو بارگاس یوسا در کتاب صوتی رویای سلت به استعمار کنگو و آفریقا می‌پردازد. این نویسنده‌ی پرویی که در سال 2010 برنده‌ی جایزه‌ی ادبی نوبل شد این بار به سراغ نقد استعمار می‌رود و مسیحیان غربی را در برابر بومیان آفریقایی قرار می‌دهد. این رمان را روزنامه‌ی گاردین اثری جذاب و وسیع درباره‌ی روابط غرب و آفریقا معرفی کرده که شرارت‌های سیاسی مختلفی را در این قاره‌ی تاریخی به تصویر کشیده است.

درباره‌ی کتاب صوتی رویای سلت

قهرمان کتاب صوتی رویای سلت (The Dream of the Celt) فردی به ‌نام راجر کیسمنت است که مثل دیگر قهرمانان ماریو بارگاس یوسا (Mario Vargas Llosa)، انسانی پیچیده، متناقض و خاکستری است. ماریو بارگاس یوسا در آخرین رمان خود مثل همیشه واقعیت و تخیل را ترکیب می‌کند؛ اما این‌بار با یک رویکرد انتقادی شدید علیه فرایند استعمار انگلستان و بلژیک در کشوری تازه تأسیس به‌نام کنگو.

این راجر کیسمنت کیست که در یک زندان مخوف در کنگو به سر می‌برد؟ این پرسش کلیدی ابتدایی رمان است و دیگر پرسش‌های دراماتیک ماریو بارگاس یوسا در همان ابتدای کتاب صوتی رویای سلت مطرح می‌شوند. ویژگی این زندان این است که دیگر هیچ‌کس به زمان و تاریخ کاری ندارد. غربی‌ها فکر می‌کنند که تاریخ را آن‌ها ابداع کرده‌اند؛ اما به‌قول هگل، ایرانیان اولین قومی هستند که به تاریخ توجه کردند. چرا کسی باید به ساعت در زندان نگاه کند؟ شما باید فقط وقت بگذرانید و این گذران وقت هم به‌کندی پیش می‌رود.

معرفی و دانلود کتاب صوتی رویای سلت

فصل دوم کتاب صوتی رویای سلت با تحلیل شخصیت و گذشته‌ی راجر کیسمنت آغاز می‌شود. او فردی است که خانواده‌ای تقریباً بزرگ دارد؛ اما این خانواده از نظر مذهبی یکدست نیست. مادر آن‌ها از اسکاتلند آمده و مذهب کاتولیک دارد ولی پدر خانواده پروتستان است و هیچ اعتقادی به اعتراف و حضور در کلیسا ندارد.

ما در فصل سوم کتاب صوتی رویای سلت دوباره به سلول راجر بازمی‌گردیم. این قهرمان جوان، درگذشته با اعدام موافق بوده؛ ولی حالا خودش با چنین عقوبتی مواجه شده است! ماریو بارگاس یوسا در این فصل به انتقاد از مجازات اعدام می‌پردازد و حرف‌های حقوقی خود را از زبان قهرمانش می‌گوید. مردی که خودش اسیر استعمار غربی شده است.

فصل چهارم کتاب صوتی رویای سلت به فضا و روایت دیگری می‌رود. ماریو بارگاس یوسا اکنون به مسئله‌ی بومیان کشور مستقل کنگو می‌پردازد. حالا ما با شرایط کار استعمارگران در کنسول و نوع نامه‌نگاری آن‌ها آشنا می‌شویم. گفته می‌شود خیلی‌ها مثل بریتانیا و بلژیک، دنبال طلای سیاه بودند و می‌خواستند هیئت‌های مذهبی را در آفریقا راه بیندازند. البته در جریان باشید که کنگو در گذشته مستعمره‌ی بلژیک بوده است. بله یک کشور کوچک اروپایی که امروز ادعای حقوق بشر دارد.

شما در کتاب صوتی رویای سلت متوجه خواهید شد که کشور کوچک و ساده‌ی بلژیک نیز یکی از استعمارگران اروپایی در قرن نوزدهم بوده است که امروز ادعای حقوق بشر دارد. کشوری که سربازانش در کنگو با مالاریا دست‌وپنجه نرم می‌کردند و مشغول تجارت و مسائل مذهبی در این قاره‌ی سیاه بودند. «سفرهای اکتشافی» یکی از علایق غربی‌ها در قرن نوزدهم بود و ماریو بارگاس یوسا نیز بارها روی این واژه‌ی استعماری تأکید می‌کند.

راجر کیسمنت در فصل چهارم متوجه می‌شود که قهرمان دوران کودکی و جوانی‌اش یکی از بی‌وجدان‌ترین کسانی است که غرب، به آفریقا روانه کرده بود. این مرد ماجراجو، از این سر به آن سر آفریقا رفته و روستاها را به آتش کشیده و بسیاری از بومیان را تیرباران کرده است. کیسمنت از این اتفاقات تن و بدنش می‌لرزد و متوجه می‌شود ترویج مسیحیت، تحت لوای چه اتفاقات وحشتناکی رخ داده است.

ماریو بارگاس یوسا در همین فصل چهارم کتاب صوتی رویای سلت، درباره‌ی مسئله‌هایی مثل «ندامت» و «عذاب وجدان» نیز صحبت می‌کند. چیزی که استعمارگران غربی در آفریقا اصلاً با آن‌ها آشنا نیستند؛ اما در حال ترویج آن‌ها در فُرم مسیحیت هستند. این‌ها مفاهیمی‌اند که نظامیان بریتانیایی و بلژیکی تا حالا به آن‌ها حتی فکر هم نکرده‌اند. آن‌ها قراردادهایی علیه مردم آفریقا می‌نویسند که زندگی‌شان را در آینده نابود خواهد کرد.

ما تازه در فصل چهارم رمان انتقادی رویای سلت متوجه می‌شویم که ماجرای اصلی این رمان، پس از رویارویی غرب و آفریقا، بین راجر کیسمنت و استنلی است؛ بنابراین این رمان چند پیرنگ را در هم تنیده است. آن‌ها دو انسان کاملاً متضادند که از نظر فکری در برابر هم هستند. این امر کشمکش اصلی کتاب صوتی رویای سلت را رقم می‌زند. راجر در کشوری جدید به نام کنگو مشغول به کار شده و درحالی‌که مشغول قتل‌وعام آن‌ها هستند با عقاید انسان‌دوستانه‌ی استنلی نیز مخالفت می‌کند.

استنلی و راجر چهار سال قبل از تولد کشور جدید‌التأسیس کنگو وارد این کشور می‌شوند. شاید این وضعیت را باید اینگونه تفسیر کنیم: «مسیحیت انسان‌دوستانه-در برابر-مسیحیت استعماری». استعمارگران عاج‌ها و کاج‌ها را از این کشور می‌دزدند و مشغول تجارتی عظیم با عنوان مسیحی‌کردن قاره‌ی سیاه می‌شوند. در واقع، استعمار مذهبی، کاملاً وابسته به استعمار اقتصادی است.

از قدیم گفته‌اند هر جا خواستید اصل ماجرا را متوجه شوید و پشت پرده‌ها را ببینید، به مسائل اقتصادی توجه کنید نه ادعاهای مذهبی! فصل پنجم کتاب صوتی رویای سلت با کاراکتری به نام آلیس پیش می‌رود. او در حال صحبت با راجر است. آلیس در آستانه‌ی هفتادسالگی است و صورتی ککی‌مکی دارد. او زنی باهوش و شکوهمند است که پیراهنی روشن بر تن دارد. آلیس می‌خواهد کتاب‌ها و لباس‌های مختلفی را در زندان به راجر بدهد؛ اما نگهبانان زندان اجازه نمی‌دهند.

ماریو بارگاس یوسا استاد روایت‌های تودرتو و بازی با زمان است. رمان‌های این نویسنده‌ی اهل پرو، آن‌چنان قدرتمندند که انگار با یک داستایوفسکی پرویی مدرن طرف هستیم. نویسندگان مدرن آمریکای جنوبی از دهه‌ی 1950 به این‌سو توانستند طرف‌داران زیادی را به خود جذب کنند و حتی ژانر رئالیسم جادویی را هم ایجاد کنند.

در نهایت، کارهای لئوپولد دوم، پادشاه بلژیک و رفتارهای استعماری دولت بریتانیا، از موضوعات اصلی رمان تاریخی رویای سلت است. راجر کیسمنت، قهرمان این رمان صوتی، حرف‌هایی را علیه استعمار می‌زند که انگار همان تفکرات سیاسی ماریو بارگاس یوسا است. اگر می‌خواهید فلسفه‌ی سیاسی این نویسنده‌ی برنده‌ی نوبل را بدانید حتماً کتاب صوتی رویای سلت را گوش دهید.

گویندگی کتاب صوتی رویای سلت نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا و ترجمه‌ی کاوه میرعباسی را فرهاد اتقیایی انجام داده که از سوی انتشارت جیحون منتشر شده است. لازم به ذکر است نسخه‌ی متنی این کتاب توسط انتشارات کتاب‌سرای نیک به چاپ رسیده.

نکوداشت‌های کتاب صوتی رویای سلت

  • این رمان یک بازاندیشی پرتحرک تاریخی و کاوشی درخشان در مورد ادعاهای اخلاقی متضاد است. پرسش اصلی این است: ظالمان چه کسانی هستند؟ (واشنگتن پست)
  • رویای سلت یک زندگی‌نامه‌ی تخیلی و یک رمان روانشناختی زیرکانه است. (اکونومیست)
  • ماریو بارگاس یوسا در رمان رویای سلت ثابت می‌کند که نویسنده‌ای چیره‌دست است. (میامی هرالد)
  • رمان رویای سلت به‌طور کامل در به‌تصویرکشیدن پیچیدگی انسان، موفق می‌شود... بارگاس یوسا بستری از یک عذرخواهی حماسی برای خائنان استعمارگر دوست‌داشتنی رمان‌اش ایجاد کرده است. (دیلی بیست)

کتاب صوتی رویای سلت برای چه کسانی مناسب است؟

این یک رمان تاریخی و انتقادی درخشان از یک نویسنده‌ی بزرگ است؛ پس مناسب کسانی است که به ادبیات آمریکای جنوبی و رمان‌های تاریخی علاقه دارند. البته اگر می‌خواهید از فرایند استعمار هم بدانید و مطالعاتی در این زمینه دارید بسیار به شما کمک می‌کند.

در بخشی از کتاب صوتی رویای سلت می‌شنویم

وقتی در سلول را باز کردند همراه فوران نور و وزش باد سروصدای خیابان هم که دیوارهای سنگی خفه‌اش می‌کردند داخل آمد و راجر، هراسان از خواب پرید. پلک زنان در همان حال که هنوز گیج خواب بود با خود کلنجار می‌رفت تا هوشیار شود. پرهیب، کلانتر زندان را تشخیص داد که به چهارچوب در تکیه داده بود. صورت آویزان، سبیل بور، چشمان شماتت‌بار با نفرتی که هرگز سعی نکرده بود مخفی کند براندازش می‌کرد. یکی اینجاست که اگر دولت انگلیس درخواست بخشش او را بپذیرد خیلی دلخور می‌شود. کلانتر، بی‌آنکه چشم از او بردارد زیرلبی گفت: ملاقاتی داری. درحالی‌که بازوهایش را می‌مالید برخاست. چه مدت خوابیده بود؟ یکی از عذاب‌های «زندان پنتانویل» بی‌خبری از وقت بود. در زندان «بریکستون» و «برج لندن» به صدای ناقوس‌ها گوش می‌داد که ساعت‌ها را اعلام می‌کردند؛ اینجا، دیوارهای ضخیم نمی‌گذاشتند طنین ناقوس‌های کلیسا... و همهمه و هیاهوی «بازار ایسلینگتون» به داخل زندان برسند و نگهبانان مراقب در کاملاً تابع دستور اکیدی بودند که آنان را از صحبت با او منع می‌کرد.

کلانتر به او دستبند زد و اشاره کرد اول خارج شود. وکیلش خبر خوبی آورده؟ هیئت دولت تشکیل جلسه داده و تصمیمی گرفته؟ شاید نگاه کلانتر که بیش از همیشه آکنده از انزجاری بود که نسبت به او احساس می‌کرد به‌این‌علت بود که مجازاتش را تخفیف داده بودند. از راهرو درازی می‌گذشت با آجرهای قرمز که در اثر کثافت به سیاهی می‌زدند از بین درهای فلزی سلول‌ها و دیوارهایی رنگ‌باخته که هر بیست یا بیست و پنج قدم پنجره‌ای مرتفع و نرده‌دار داشتند که از آن‌ها می‌توانست گوشه‌ای از آسمان خاکستری را گذرا ببیند. چرا آن قدر سردش بود؟ ژوئیه بود، چله‌ی تابستان. دلیلی نداشت این‌طور مورمورش شود. همین که به اتاق تنگ مخصوص ملاقات‌ها قدم گذاشت اندوهی شدید گریبانش را گرفت. کسی که آنجا انتظارش را می‌کشید وکیلش، حقوق‌دان جورج گاون دافی نبود؛ بلکه یکی از دستیارانش بود جوانی بور و وارفته با گونه‌های برجسته و سرووضع پیشخدمت‌ها که طی چهار روز محاکمه دیده بود کاغذها را برای وکلای مدافع می‌برد و می‌آورد. چرا حقوق‌دان گاون دافی عوض آن که شخصاً بیاید، یکی از پادوهاش را فرستاده؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
پشت جلد
1 دقیقه
تقدیم
12 دقیقه
فصل یک-کنگو
27 دقیقه
فصل دو
16 دقیقه
فصل سه
19 دقیقه
فصل چهار-قسمت اول
20 دقیقه
فصل چهار-قسمت دوم
22 دقیقه
فصل چهار-قسمت سوم
20 دقیقه
فصل چهار-قسمت چهارم
12 دقیقه
فصل چهار-قسمت پنجم
18 دقیقه
فصل پنجم-قسمت اول
14 دقیقه
فصل پنجم-قسمت دوم
14 دقیقه
فصل ششم-قسمت اول
19 دقیقه
فصل ششم-قسمت دوم
18 دقیقه
فصل ششم-قسمت سوم
16 دقیقه
فصل ششم-قسمت چهارم
12 دقیقه
فصل ششم-قسمت پنجم
17 دقیقه
فصل ششم-قسمت ششم
25 دقیقه
فصل ششم-قسمت هفتم
15 دقیقه
فصل هفتم-قسمت اول
22 دقیقه
فصل هفتم-قسمت دوم
15 دقیقه
فصل هشتم-قسمت اول
19 دقیقه
فصل هشتم-قسمت دوم
19 دقیقه
فصل هشتم-قسمت سوم
28 دقیقه
فصل هشتم-قسمت چهارم
21 دقیقه
فصل هشتم-قسمت پنجم
23 دقیقه
فصل نهم-قسمت اول
21 دقیقه
فصل نهم-قسمت دوم
22 دقیقه
فصل نهم-قسمت سوم
20 دقیقه
فصل دهم-قسمت اول
18 دقیقه
فصل دهم-قسمت دوم
17 دقیقه
فصل دهم-قسمت سوم
17 دقیقه
فصل دهم-قسمت چهارم
22 دقیقه
فصل دهم-قسمت پنجم
15 دقیقه
فصل دهم-قسمت ششم
24 دقیقه
فصل دهم-قسمت هفتم
15 دقیقه
فصل دهم-قسمت هشتم
19 دقیقه
فصل دهم-قسمت نهم
22 دقیقه
فصل یازدهم-قسمت اول
20 دقیقه
فصل یازدهم-قسمت دوم
12 دقیقه
فصل یازدهم-قسمت سوم
20 دقیقه
فصل دوازدهم-قسمت اول
22 دقیقه
فصل دوازدهم-قسمت دوم
24 دقیقه
فصل دوازدهم-قسمت سوم
19 دقیقه
فصل دوازدهم-قسمت چهارم
18 دقیقه
فصل دوازدهم-قسمت پنجم
21 دقیقه
فصل دوازدهم-قسمت ششم
14 دقیقه
فصل دوازدهم-قسمت هفتم
13 دقیقه
فصل سیزدهم-قسمت اول
15 دقیقه
فصل سیزدهم-قسمت دوم
19 دقیقه
فصل سیزدهم-قسمت سوم
21 دقیقه
فصل سیزدهم-قسمت چهارم
23 دقیقه
فصل سیزدهم-قسمت پنجم
17 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت اول
22 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت دوم
14 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت سوم
17 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت چهارم
15 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت پنجم
15 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت ششم
22 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت هفتم
16 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت هشتم
22 دقیقه
فصل چهاردهم-قسمت نهم
25 دقیقه
فصل پانزدهم
12 دقیقه
موخره
4 دقیقه
قدردانی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی رویای سلت
نویسنده
مترجمکاوه میرعباسی
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۱۹ ساعت و ۲۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۱۰۵۰۰۰ ۷۳,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی رویای سلت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی رویای سلت

برای دریافت کتاب صوتی رویای سلت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.