معرفی و دانلود کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

عکس جلد کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن
قیمت:
۷۷۰۰۰ ۵۳,۹۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

کارآگاهی هوشمند به نام آگوست دوپن در کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن با رازهایی بسیار پیچیده مثل قتل دختری به نام ماری روژه مواجه می‌شود که پلیس‌ها نتوانسته‌اند آن‌ها را حل‌ کنند. مجموعه داستان‌های این کارگاه نوشته‌ی ادگار آلن پو از الگوهای اصلی داستان‌های جنایی و معمایی مدرن است که روی نویسندگان بزرگی مثل آرتور کانن دویل و آگاتا کریستی تأثیر بسیار زیادی گذاشته‌اند.

درباره‌ی کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

ادگار آلن پو (Edgar Allan Poe) با نوشتن آثاری مثل کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن (The Murders in the Rue Morgue) که یکی از بخش‌های یک سه‌گانه درباره‌ی کارآگاهی به نام شوالیه دوپن است، زیرژانری با عنوان «آرم‌چیر دیتکتیو» یا «کارآگاه صندلی‌راحتی» را بنیان گذاشت. در این نوع داستان‌ها در بیشتر مواقع، کارگاهی نابغه بدون حضور در محل جرم و بدون دیدن شواهد و مدارک، می‌تواند یک معمای راز‌آمیز را حل کند.

بهترین نمونه از این نوع داستان‌ها، «نامه‌ی ربوده‌شده» از سری مجموعه‌ داستان‌های شوالیه دوپن است. این فرد هوشمند، اعتقاد دارد که نامحتمل‌ترین جواب، می‌توان بهترین پاسخ باشد؛ پس او می‌تواند با این فرمول به سراغ حل معمایی سنگین برود. دوپن در این داستان با یک وزیر شیاد درگیر می‌شود؛ اما او در محل حاضر می‌شود و تنها با روان‌شناسی می‌تواند معما را حل کند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

آقای دوپن، کارگاه محبوب ادگار آلن پو، نخستین «ابرکارآگاه» و از چهره‌های اسطوره‌ای ادبیات پلیسی است. باید او را سر سلسله‌ی پرسوناژهایی نظیر شرلوک هلمز، هرکول پوآرو، کمیسر مگره و امثالهم در نظر گرفت؛ اما جذابیت و شهرت او به پوآرو نمی‌رسد. شخصیت پوآرو چون در سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری حضور دارد توانسته در ذهن افراد به‌عنوان فردی فوق‌العاده باهوش نقش ببندد. به هر حال، دوپن، کارگاهی است که هوش سرشاری دارد و می‌تواند به سادگی معماهای پیچیده را حل کند. نویسندگان بسیاری تحت‌تأثیر پو هستند و تکنیک‌ها و ابداعات او الهام‌بخش نویسندگان بسیاری از جمله آرتور کانن دویل و آگاتا کریستی -دو چهره‌ی اسطوره‌ای و پرمخاطب ادبیات پلیسی- شد.

کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن که در سال 1842 نوشته شده است ضعف‌های ناشی‌گری‌ پلیس‌ در مقابل تحلیل‌های یک کارآگاه اسطوره‌ای به نام شوالیه دوپن را به تصویر می‌کشد. ماجرا از این‌قرار‌است که جسد دختری جوان به نام ماری روژه در پاریس پیدا شده است. نکته‌ی بسیار عجیب و کاملاً رازآمیز این است که بدن بی‌جان ماری روژه پس از چند روز غیب شدن، در رودخانه‌ی سن پیدا شده است. پلیس‌ها به‌طرز غمگینی در حل این معمای پیچیده عاجز مانده‌اند. این دختر جوان در یک عطرفروشی کار می‌کرده و حالا به قتل رسیده است؛ اما چرا؟ و چه کسی او را کشته است؟

کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن نوشته‌ی ادگار آلن پو و ترجمه‌ی کاوه میرعباسی که گویندگی آن را فرهاد اتقیایی بر عهده داشته است، شامل هر سه داستان مجموعه‌ی کارآگاه آگوست دوپن است که پو در آن‌ها تاریک‌ترین امیال بشر را تحلیل و بررسی می‌کند. ما می‌خواهیم اول داستان ماری روژه را بررسی کنیم و سپس به سراغ داستان دیگر این مجموعه برویم.

معرفی و دانلود کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

ماری روژه در گذشته بارها ناپدید شده و پلیس‌ها هم بارها دنبال او گشته‌ بودند؛ اما هر بار به‌طور ناگهانی پیدا می‌شد و پرونده هم به شکل ساده‌ای بسته می‌شد؛ اما این‌بار به جای اینکه ناپدید شود، جسدش پیدا شده است. اکنون داستان قتل ماری روژه وارد جراید سیاسی شده و شهر پاریس را به هم ریخته است. پلیس بعد از چند روز، جایزه‌ای در حد 1000 فرانک تعیین می‌کند تا بتواند اطلاعاتی در این مورد کسب کند؛ اما هیچ سرنخی وجود ندارد. در نهایت مبلغ این پاداش به 30 هزار فرانک می‌رسد و همه را هیجان‌زده می‌کند تا مدرکی را پیدا کنند.

«او در سکوت، انبوهی از مشاهدات و استنباط‌ها را انجام می‌دهد.» این‌ توصیف ادگار آلن پو از روش کارآگاه آگوست دوپن است. او کسی است که می‌تواند با دیدن برخی جزئیات جنایت که قطعاً توسط مجرم، صحنه‌سازی شده است، راز جنایت را فاش کند؛ اما شرلوک هلمز و هرکول پوآرو در محل جنایت حاضر می‌شوند و از افراد حاضر در آن‌جا بازجویی می‌کنند. این موضوع مهم را قبل از ورود کارآگاه دوپن بدانید بد نیست!

اکنون چند هفته از ماجرای قتل ماری روژه گذشته که تازه کارآگاه آگوست دوپن و دوستش -که راوی اصلی داستان است- دعوت به حل این راز پیچیده می‌شوند؛ زیرا رئیس پلیس به سراغ دوپن رفته و مبلغ بسیار هنگفتی را به او پیشنهاد داده است تا در کنار پلیس حاضر شود و راز قتل ماری روژه را فاش کند. راوی می‌گوید صبح روز بعد، گزارش تمام روزنامه‌ها و بازجویی‌های پلیس در مورد قتل ماری روژه را گرفته تا بتوانند روی آن کار کنند. این فُرم روایت، شما را یاد کدام داستان‌های جنایی و کدام کارآگاه انداخت؟ آیا یاد شرلوک هلمز نیفتادید؟ کسی که دکتر واتسون، ماجراهای او را شرح می‌دهد؟

راوی متوجه می‌شود، پس از چهار روز از ناپدید شدن ماری، هیچ اطلاعات و هیچ ردپایی از او در دسترس نیست و فقط می‌فهمد که ماهی‌گیران توانسته‌اند چند روز بعد از غیب‌شدن ماری، یک جنازه را از روی آب بگیرند که یکی از آن‌ها این دختر عطرفروش را شناسایی کرده است. به نظر شما کارآگاه دوپن از روی چه اشتباهی از سوی قاتل، راز این قتل را کشف می‌کند؟

گفته شده روایت کتاب صوتی معمای ماری روژه بر اساس قتل واقعی مری سیسیلیا راجرز است. مری در 4 اکتبر 1838 در شهر نیویورک ناپدید شد. او که در یک مغازه دخانیات‌فروشی کار می‌کرد، توسط مردان، زنی جذاب تلقی می‌شد و به «دختر سیگاری زیبا» معروف شد. در نهایت، جسد این زن در رودخانه‌ی هادسن در نیوجرسی پیدا شد.

داستان سوم کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن با عنوان «نامه‌ی ربوده‌شده» نوشته‌ی ادگار آلن پو با جمله‌ای از سنکا آغاز می‌شود: «خرد از هیچ چیز به قدر تیزهوشی بیزار نیست.» هر چقدر از اهمیت این داستان بی‌نظیر بگوییم کم گفته‌ایم؛ زیرا توسط بزرگان فلسفه‌ی معاصر مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است. مثلاً ژاک لکان، روان‌کاو بزرگ قرن بیستم در یکی از سمینارهایش به تحلیل این داستان پرداخته که تأثیری عمیق روی اسلاوی ژیژک، فیلسوف و روان‌کاو معاصر گذاشته است.

حتی ژاک دریدا، فیلسوف و خالق نظریه‌ی واسازی یا دیکانستراکشن نیز درباره‌ی داستان «نامه‌ی ربوده‌شده» اثر ادگار آلن پو نوشته است. ماجرا از اینجا آغاز شد که شاگرد زیگموند فروید، ماری بناپارت، کتابی درباره‌ی ادگار آلن پو می‌نویسد و نظریات فروید را در تحلیل داستان «نامه‌ی ربوده‌شده» به کار برد. فروید از این کتاب بسیار خوشش آمد و مقدمه‌ای بر آن نوشت که یکی از نوشته‌های جالب او از آب درآمد. بر همین اساس، ژاک لکان که اعتقادی راسخ به بازخوانی و تفسیر جدید از فروید در اواسط قرن بیستم داشت، تأکید زیادی روی نوشته‌های پو کرد.

ماجرا از این‌قراراست که نامه‌ای پنهانی که دزدیده شده، اداره‌ی پلیس و مرکز حکومت را به‌هم‌ریخته است. دردسر اصلی آن‌ها این است که وزیر دولت نباید متوجه جستجوی پلیس شود. آن‌ها دنبال نامه‌ای هستند که در دست این وزیر است؛ اما هیچ‌کس نمی‌تواند آن را پیدا کند تا اینکه پای جناب آقای دوپن به این ماجرا باز می‌شود.

رئیس پلیس اعتقاد دارد که این نامه‌ی گم‌شده باید دست وزیر باشد و اصلاً هم از کاخ بیرون نرفته است؛ اما تمام بخش‌های این مکان را گشته‌ و نتوانسته‌اند آن را پیدا کنند. یعنی این وزیر زرنگ و باهوش کجا توانسته این نامه را پنهان کند و شوالیه دوپن چگونه می‌تواند آن را پیدا کند؟

ژاک لکان بر اساس داستان «نامه‌ی ربوده‌ شده» اثر ادگار آلن پو این نظریه را مطرح می‌کند که «نامه همیشه به مقصدش می‌رسد»؛ درحالی‌که ژاک دریدا با او در این زمینه موافق نیست؛ او درباره‌ی امکان نرسیدن نامه به مقصدش صحبت می‌کند. ما هیچ اطلاعاتی از داستان اول را در اختیار شما نمی‌گذاریم تا بتوانید این کتاب جنایی و معمایی درخشان را با تعلیق کامل دنبال کنید.

کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن نوشته‌ی ادگار آلن پو و ترجمه‌ی کاوه میرعباسی که توسط فرهاد اتقیایی روایت شده است، توسط کتاب نشر نیکا چاپ شده و از سوی انتشارات جیحون تبدیل به کتاب صوتی شده است.

اقتباس‌های سینمایی (و فرهنگی) از کتاب معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

  • حداقل چهار اقتباس در سینمای صامت از معمای ماری روژه انجام شده است. مثلاً در یکی از آن‌ها پل کلمنز بازی کرده است.
  • رابرت فلری در سال 1930 از این داستان یک اقتباس سینمایی مشهور را ساخت که بلا لوگوسی -بازیگر مشهور فیلم‌های ترسناک آن دوران- در آن بازی کرد.
  • فیل روزن در سال 1942 یک اقتباس سینمایی از معمای ماری روژه را جلوی دوربین برد.
  • سریالی با عنوان سقوط خاندان آشر در سال 2023 از شبکه‌ی نتلفیکس پخش شد که به این مجموعه داستان ارجاع می‌داد.
  • یک بازی ویدئویی با عنوان «قصه‌های تاریک» از این مجموعه اقتباس شده است.

نکوداشت‌های کتاب معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

  • این نخستین کارآگاه داستان‌های تخیلی است. (بارنز اند نوبل)
  • یک طرفدار جرم‌شناسی می‌تواند آن را با هر درجه‌ای از علاقه بخواند. (هوارد هی‌کرافت)
  • این یک شاهکار شگفت‌انگیز است. (شارل بودلر)

کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن مناسب چه کسانی است؟

این کتاب صوتی را به تمام کسانی که به داستان‌های جنایی و معمایی علاقه دارند پیشنهاد می‌دهیم. البته اگر به روان‌کاوی و فلسفه‌ی معاصر هم علاقه دارید می‌توانید آن را گوش کنید.

در بخشی از کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن می‌شنویم

اجازه بدین توجه‌تون رو به نحوه‌ی چیده‌شدن اشیاء جلب کنم که به نحوی چشم‌گیر تصنعی جلوه می‌کنه. روی تخته‌سنگ فوقانی یه زیردامنی سفید ولو شده بود. روی دومی یه شال ابریشم. دوروبرشون یه چتر آفتابی، یه جفت دستکش و دستمالی که نام ماری روژه برش نقش شده بود پخش زمین بودن. این دقیقاً نمونه‌ای از چیده‌شدنیه که یه ذهن بی‌بهره از ظریف‌اندیشی اون رو طبیعی تصور می‌کنه؛ اما این چیدمان واقعاً طبیعی نیست. شخصاً ترجیح می‌دادم اون چیزها رو پراکنده روی زمین و لگدکوب‌شده ببینم. تو محوطه‌ی تنگ اون سایه‌سار، خیلی بعیده که زیردامنی و شال، سر جاشون روی تخت سنگ‌ها مونده باشن درحالی‌که در معرض تکون‌های ناشی از درگیری بین چند نفر بودن... چطور ممکنه قاتلین... این اشیاء رو در درختزار جا گذاشته باشن؟

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
متن پشت جلد
12 دقیقه
جایگاه آلن پو در ادبیات پلیسی
18 دقیقه
قتل‌های کوچه مورگ - قسمت اول
20 دقیقه
قتل‌های کوچه مورگ - قسمت دوم
20 دقیقه
قتل‌های کوچه مورگ - قسمت سوم
28 دقیقه
قتل‌های کوچه مورگ - قسمت چهارم
23 دقیقه
قتل‌های کوچه مورگ - قسمت پنجم
22 دقیقه
معمای ماری روژه - قسمت اول
19 دقیقه
معمای ماری روژه - قسمت دوم
18 دقیقه
معمای ماری روژه - قسمت سوم
22 دقیقه
معمای ماری روژه - قسمت چهارم
20 دقیقه
معمای ماری روژه - قسمت پنجم
20 دقیقه
معمای ماری روژه - قسمت ششم
24 دقیقه
معمای ماری روژه - قسمت هفتم
20 دقیقه
نامه‌ی ربوده شده - قسمت اول
13 دقیقه
نامه‌ی ربوده شده - قسمت دوم
19 دقیقه
نامه‌ی ربوده شده - قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن
نویسنده
مترجمکاوه میرعباسی
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات کتاب نشر نیکا
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۱۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۷۷۰۰۰ ۵۳,۹۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

زهرا عسگری
۱۴۰۳/۶/۸
کتاب تو سلیقه من نبود، یه جاهایی که فقط سردرد گرفتم از یکنواختی مطالب و روزنامه واری راوی، در قدرت صدای ایشون شکی نیست، ولی خیلی یکنواخت روایت شد. در بینظیر بودن آثار آلن پو شکی نیست، ایشون یک نابغه محض با ذهنی بسیار روشنفکر و خلاق هستن، ولی متاسفانه من با کتاب ارتباط نگرفتم ولی این نظر شخصی من در مورد این اثر هست و شاید با بقیه دوستان متفاوت باشه.
رویا +
۱۴۰۳/۶/۷
روایت داستان خوبه اما فصل اول و دوم کتاب مثل تدریس است. زندگینامه و روش کار جناب ادگار آلن پو... البته نمی‌دانم از نویسنده‌ای که ۲۰۰ سال قبل زندگی می‌کرده باید چه انتظاری داشت. صرفا باید تفاوت زمانی را در ذهن نگه داشت، برای زمان خودش و به عنوان کسی که آغازگر این سبک نگارش بوده، قلمش قابل احترام است.
Arya Ebrahimi
۱۴۰۳/۶/۱۲
عاای بود، انگار داشتم بطور مستقیم منبع الهام خلق افرادی مثل شرلوک هولمز، پوآرو و حتی آرسن لوپن رو درک می‌کردم. راوی عالی کارش رو انجام داده بود.
آذر
۱۴۰۳/۶/۲۲
داستان ها عالی صدای گوینده مناسب اما اشتباه های وحشتناک گوینده بدجور توی ذوق میزنه مثلا بی کلرید رو خوندن بیک لو رید
مجتبی خسروجردی
۱۴۰۳/۶/۲۱
خیلی کسل کننده بود. به نظر من به نوشته‌های الن پو نمیخورد
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن

برای دریافت کتاب صوتی معمای ماری روژه و ماجراهای دیگر شوالیه دوپن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.