معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 24

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 24
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 24 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 24 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 24

دفتر بیست‌وچهارم مجموعه کتاب‌های طنزآوران جهان نمایش، با عنوان کتاب طنزآوران جهان نمایش 24، به بررسی چهار دوره‌ی مهم در تئاتر کشور چین، از عصر کهن تا تشکیل حکومت جمهوری خلق چین، می‌پردازد و چهار نوع کمدی متناسب با هر دوره را با معروف‌ترین نمایش‌های آنان که از چیتگ - ته - هوئی، ساشا گیتری، لو شین و یک نویسنده‌ی ناشناس گردآوری شده است، معرفی می‌کند. گردآورنده، پژوهشگر و مترجم این آثار، داریوش مودبیان، در کنار نمایشنامه‌های این کتاب، تحلیل و بررسی‌های خوبی را ارائه داده است.

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 24

نمایشنامه‌ها، دروازه‌ای گشوده‌شده به‌سوی فرهنگ جوامع انسانی هستند. آن‌ها در بطن خود پیغام‌های مهم فرهنگی و اجتماعی دارند که گاه آن را به زبان طنز و کمدی بیان می‌کنند. اگر اهل مطالعه‌ی نمایش‌نامه‌های بین‌المللی هستید، یا از مطالعه و پژوهش در تاریخ هنر نمایش، در فرهنگ‌های گوناگون و بررسی آثار معروف لذت می‌برید، احتمالا تا الآن دیگر شماره‌های مجموعه نمایش‌نامه‌های طنزآوران جهان نمایش را خوانده‌اید.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 24، دربردارنده‌ی سه نمایش در چندین پرده و صحنه است که دوره‌‌های اول (دوران کهن)، سوم (دوران نو / دودمان چینگ) و چهارم (دوران پر التهاب تشکیل جمهوری خلق چین) را پوشش می‌دهد و برای دوره‌ی دوم، که دوران میانه نام دارد، هفت نمایش، معرفی شده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 24

اولین نمایشنامه‌ی این کتاب با نام یک روز به‌یادماندنی برای استادِ دانشمند «وو» (Un jour memorable pour Le savant monsieur wu)، نمایشنامه‌ای مردمی از چین کهن و برگرفته از نسخه‌ی برلینر آنسامبل است که توسط پتر پالیتزش و برتولت برشت، بازنویسی شده است.

این نمایشنامه در 12 بخش و متشکل از شش شخصیت و چندین صدای دیگر، به‌تحریر درآمده و درون‌مایه‌ی باستانی دارد و نشان‌دهنده‌ی احوالات جامعه در دوران یکم است. نمایشنامه‌های این دوران مشابه با تئاتر غرب نبوده و بیشتر به خرده‌نمایش‌های عامیانه و درباری شباهت دارد.

داریوش مودبیان، دوران دوم نمایشنامه‌های چین (دوران میانی تاریخ تئاتر چین) را، با معرفی هفت داستان طنز نمایشی از کتاب نمایش‌نامه‌های خنده‌آور چین باستان که به‌کوشش پژوهشگر ادبیات چین، ژونگ یوان، منتشر شده است، ارائه می‌دهد. داستان‌هایی که نمایانگر کمدی آن دوران هستند و نویسندگان، کلیت داستان و نکات مهم آن، بیان و بررسی شده‌اند.

هفتمین داستان طنز کتابِ مذکور که از مشهورترین نمایش‌های کمدی مربوط به دوران دوم است، با عنوان نیرنگ‌های یک ندیمه (Les intriques d'une Soubrette) نوشته‌ی چیتگ - ته - هوئی (Tching - Te - Hoei)، به‌صورت کامل ارائه و در چهار پرده و یک پیش‌درآمد تنظیم شده است.

دوران سوم تاریخ تئاتر در چین، فراز و نشیب‌های زیادی را طی می‌کند و به عصر تبادلات فرهنگی در کنار دیگر مراوادت بین‌المللی نزدیک است و این امر بر شیوه‌ی نگارش نمایش‌ها و تفکراتی که قالب آن‌ها را شکل می‌دهد، اثر قابل توجهی می‌گذارد. از معروف‌ترین نمایشنامه‌های این دوران، می‌توان به سفر چونگ - لی اشاره کرد که برگرفته از یک افسانه‌ی کهنِ چینی است و در سال 1932 نگاشته شده است. این نمایشنامه را ساشا گیتری (Sacha Guitry) بازیگر، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان تئاتر فرانسوی، نوشته است. توجه او به حکایات کهن چین و استعدادش در ترسیم داستان‌های آن‌ها، مثال‌زدنی است.

در چهارمین دوره از نمایش‌های چین، آثار کمدی به‌سختی امکان بروز داشتند و گاهی به سطح کوچه‌بازاری منتقل می‌شدند. این امر متاثر از انقلاب شین‌ها در سال 1911 و در نهایت برکناری امپراتوری پویی و شکل‌گیری جمهوری چین به‌وقوع پیوست. نمایشنامه‌ی دوباره زنده شده، از معروف‌ترین نمایش‌نامه‌های این دوران است که توسط لو - سن (Lou - Sin) در قالب طنز و با زبان نثر نوشته شده و سبک بی‌نظیری را از یکی از حکایات کهن چینی را به‌تصویر می‌کشد.

توضیحات کامل و بررسی‌های دقیق داریوش مودبیان در ارائه‌ی نمایشنامه‌های کمدی چهار عصر مهم در تاریخ چین، همراه با تحلیل‌ها و معرفی‌های او، کتاب طنزآوران جهان نمایش 24 را به یک منبع ارزشمند، خواندنی و مفید برای علاقه‌مندان و پژوهشگران این حوزه،‌ بدل کرده. این اثر را انتشارات گویا به چاپ و انتشار رسانده است.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 24 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان، استادان، نمایشنامه‌نویسان، علاقه‌مندان، بازیگران و پژوهشگران هنر که به شاهکارهای طنز تاریخ تئاتر، علاقه‌مند هستند، ارزنده، کاربردی و خواندنی خواهد بود.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 24 می‌خوانیم

در سال 1795 میلادی (دو سال پس از انقلاب کبیر فرانسه) «موسسه‌ی زبان‌ها و تمدن شرق» در پاریس افتتاح می‌شود؛ در ابتدا زبان‌های عربی، فارسی، ترکی در این موسسه تدریس می‌شود و چندی بعد زبان‌های چینی و مالایی نیز به آن‌ها افزوده می‌گردد. پژوهشگران در این موسسه به کار پژوهش در آثار کهن این زبان‌ها می‌پردازند.

با این‌همه، در سال 1793، امپراتور چینلونگ، بیمناک از نفوذ بیگانگان در کشورش، مرزهای چین را می‌بندد. در همان سال است که هیئت نمایندگی انگلستان را بر دربارش نمی‌پذیرد.

قرن نوزدهم میلادی با تاخت‌وتازهای داخلی و خارجیان به چین آغاز می‌شود. قوای انگلستان از سوی غربِ کشور و لشکریان ناپلئون از جنوب وارد این سرزمین می‌شوند. عرصه بر امپراتور جوان چنان تنگ می‌شود که لاجرم سیاست معتدلی را با غربیان در پیش می‌گیرد. در دهه‌ی بیست قرن نوزدهم دادوستدهای تجاری و فرهنگی میان شرق و غرب در چین بالا می‌گیرد.

در این میان گروه‌های سرشناس «اپرای پکن» در پایتخت‌های بزرگ اروپا اجرای برنامه می‌کنند و از آن سوی پای هنر به‌ویژه موسیقی و تئاتر اروپا هم به چین باز می‌شود.

دهه‌ی پایانی قرن نوزدهم، دهه‌ی پرالتهاب در چین است. نفوذ و استعمار انگلستان در غرب کشور، جنگ‌های فرانسویان در جنوب، جنگ چین و ژاپن و حکومت ژاپنی‌ها در ایالات غربی و دست آخر نهضت‌های آزادی‌خواهی و جمهوری‌طلبی در داخل، همه دست‌به‌دست هم داده تا در آغاز قرن بیستم دگرگونی‌های بنیادینی در این سرزمین صورت پذیرد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار دفتر بیست و چهارم
دوران کهنِ نمایش در چین
یک روزِ به‌یادماندنى براى استادِ دانشمند «وو»
دوران میانی در تاریخ تئاتر چین
نیرنگ‌های یک ندیمه
دوره‌ی سوم تئاتر چین
سفر چونگ لی
دوران چهارم، از جمهوری تا جمهوری خلق چین
دوباره زنده شده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 24
نویسنده، ،
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات220
زبانفارسی
شابک978-622-7786-44-6
موضوع کتابکتاب‌های نمایشنامه کمدی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 24

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 24

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 24 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.