معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 15

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 15
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 15 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 15 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 15

کتاب طنزآوران جهان نمایش 15 دو نمایش‌نامه‌ی طنز از دیوید مامت را در خود دارد. داریوش مودبیان مترجم و گردآورنده‌ی اثر، در کنار این دو نمایشنامه‌، تحلیلی از ویژگی‌های هنری آثار ممت به دست داده است و بر گونه‌ای نو از طرح نموداری عمودی داستان در آثار او، تأکید کرده است.

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 15

کتاب طنزآوران جهان نمایش 15 تألیف داریوش مودبیان، دربردارنده‌ی دو نمایش‌نامه‌ی طنز از دیوید ممت (David Mamet) به نام‌های گفت‌وگوهایی درباره‌ی انواع مرغابی (The Duck Variations) و زندگی در تئاتر (A Life in the Theatre) است. مؤدبیان در این کتاب این دو نمایشنامه را به فارسی برگردانده و ویژگی‌های هنری آثار دیوید مامت را تحلیل و بررسی کرده است. مامت نمایش‌نامه نویس، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان آمریکایی معاصر است که در حوزه‌ی حرفه‌ای خود بسیار پرکار بوده و آثارش وسعت بسیاری دارند. نوشته‌های او بیشتر با مضامین روابط ناسالم خانوادگی و جرایم زیرزمینی در جامعه‌ی آمریکایی نگاشته شده‌اند. او در آثارش از تجربه‌های شخصی خود نیز بهره می‌گیرد تا بتواند درام‌هایی قوی بیافریند.

معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 15

مؤدبیان در این کتاب بر بحث طرح نموداری داستان تمرکز کرده و با توجه به رده‌بندی آثار نمایشی از این منظر به داستان‌های افقی یا عمودی، آثار برخی نویسندگان را افقی و برخی دیگر را عمودی می‌داند. او از بعضی نویسندگان مانند چخوف و برشت یاد می‌کند که به تجربه‌هایی نوآورانه دست زده‌اند و تلاشی برای نوآوری و درهم‌آمیختن این دوگونه‌ی داستان انجام داده‌اند. پس از جنگ جهانی دوم و شکوفایی هنر نمایش، کمدی‌نویسان جدید، در پی نوآوری و در این زمینه پیشگام بوده و تلاش کرده‌اند از نوآوری‌های چخوف و برشت بهره بگیرند و کار نوینی انجام دهند. دیوید ممت در زمینه‌ی نوشتن نمایش‌نامه‌های کمدی، از این دست نویسندگان به‌شمار می‌رود.

نویسنده‌ی کتاب قصد دارد با بررسی دو نمایش‌نامه از ممت نوع دیگری از داستان‌ عمودی را در عرصه‌ی نمایش‌نامه‌ی کمدی به مخاطبان بشناساند. داریوش مودبیان در آغاز، تصویری از هنر ممت را برای مخاطب ترسیم خواهد کرد و بعد از ارائه‌ی دو نمایش‌نامه‌ی پیش‌گفته، زندگی در تئاتر را تحلیل و بررسی می‌کند.

کتاب طنزآوران نمایش 15 ترجمه‌ی داریوش مودبیان توسط نشر گویا به چاپ رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی طنزآوران جهان نمایش

طنزآوران جهان نمایش مجموعه‌ای است که به دست داریوش مودبیان گردآوری و با همت نشر گویا به چاپ رسیده است. مؤدبیان در این مجموعه قصد دارد مخاطبانش را به شیوه‌ای علمی با مبانی و زیربناهای هنر نمایش‌ و فنون نمایش‌نامه‌نویسی آشنا کند.

او در هرجلد از این مجموعه به آثار یک نمایش‌نامه‌نویس نام‌آور توجه می‌کند و چند نمایش‌نامه‌ی طنز او را گرد می‌آورد. در بعضی از مجلدات مجموعه نیز، علاوه بر گردآوری نمایش‌نامه‌ها، تکنیک‌های هنری آثار نویسنده‌ی منتخب را تا حد امکان تحلیل کرده و به خوانندگان بازمی‌نمایاند.

برخی از مطالب این مجموعه، پیش‌تر در نشریه‌ها و مجلات مربوط به نمایش، ذیل همین عنوان، به چاپ رسیده است که در این مجموعه، با کیفیت بهتر و بیش‌تری به مخاطبان عرضه شده‌اند.

برخی از مجلدات این مجموعه عبارت‌اند از:

  • طنزآوران جهان نمایش 8: کارل فالنتین
  • طنزآوران جهان نمایش 10: ژان باتیست پوکلن (مولیر)
  • طنزآوران جهان نمایش 14: پنج کمدی فرس

کتاب طنزآوران جهان نمایش 15 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای دانشجویان و هنرجویان رشته‌های تئاتر و ادبیات نمایشی و علاقه‌مندان به هنر نمایش و نمایش‌نامه‌نویسی مناسب است.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 15 می‌خوانیم

امیل: از همون آغاز خلقت، می‌دونی، انسان پرنده‌ها رو تماشا می‌کرده.
جورج: من هنو هم تماشاشون می‌کنم.
امیل: دنبال کشفِ رمز و راز پرواز اون‌ها بوده.
جورج: بهتره که دیگه دنبال کشف این رمز و راز نباشیم.
امیل: بله، درسته.
جورج: بگذاریم پرنده‌ها این راز رو با خودشون ببرند به گور. امیل: می‌دونی یونانی‌های عهد باستان، تمام روز می‌نشستند به تماشای پرنده‌ها.
جورج: جدی؟
امیل: بله. یک صندلی برمی‌داشتند. می‌نشستند و تماشا می‌کردند. تمام مدتِ روز رو، نگاه می‌کردند و از خودشون سوال می‌کردند. فکر می‌کردند.
جورج: من هم از خودم سوال می‌کنم. تمدنشون به خاطر همین شاید، فروپاشیده، چون تمام مدت، نشستند تو پارک و پرنده تماشا کردند...
امیل: اینه، اون کاری که یونانی‌های عهد باستان می‌کردند. پیرها. پیرترها، توان کار کردن نداشتند؛ به هیچ درد جامعه‌شون نمی‌خوردند. فقط کارشون شده بود تماشای پرنده‌ها. از سپیده‌ی صبح تا سرخی غروب.
سپیده‌ی صبح: بریم پرنده تماشا کنیم.
سرخی غروب: پرنده تماشاکردن دیگه بسه. برمی‌گردیم خونه‌مون.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار دفتر پانزدهم
تئاتر نوین آمریکا و دیوید مامت
گفت‌وگوهایی درباره‌ی انواع مرغابی
زندگى در تئاتر
نگاهی دوباره به زندگى در تئاتر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 15
نویسنده
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات244
زبانفارسی
شابک978-622-7291-35-3
موضوع کتابکتاب‌های نمایشنامه کمدی خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 15

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 15

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 15 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.