معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 10

عکس جلد کتاب طنزآوران جهان نمایش 10
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طنزآوران جهان نمایش 10

کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 مجموعه‌ی چهار کمدی به قلم ژان باتیست پوکلن (مولیر) است که داریوش مودبیان آن‌ها را به زبان فارسی ترجمه و منتشر کرده است. اسامی این نمایشنامه‌های فرانسوی عبارتند از: «زنان مسخره‌ی فضل‌فروش»، «ازدواج اجباری»، «طبیب اجباری»، و «نیرنگ‌بازی‌های اسکاپن».

درباره‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 10

به تایید و اعتراف بسیاری از منتقدان ادبی، در تمام ادوار تاریخ بشر انگشت‌شمار هنرمندانی به نبوغ و استعداد مولیر پدیدار شدند. ژان باتیست پوکلن (Jean-Baptiste Poquelin)، معروف به مولیر (Molière)، هنرمندی بی‌نهایت مستعد بود که نویسندگان بسیاری در اعصار و قرون به تأسی از او دست به تولید ادبی زدند اما هیچ کس نتوانست مقام شامخ او را از آن خود کند. در کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 شما با چهار نمایشنامه‌ی کمدی روبه‌رو هستید؛ چهار اثری که به خواننده فضای کافی برای شناخت نویسنده، قلم و زمانه‌ی او را می‌دهد. نام مولیر بر تارک تئاتر فرانسه می‌درخشد. نمایشنامه‌های او حتی امروزه، در عصر تکنولوژی هم می‌توانند مخاطبان خود را بخندانند. آثار جاودانه‌ی این نویسنده و بازیگر به یک یا موردِ به‌خصوص ختم نمی‌شوند اما داریوش مودبیان با دقت تمامْ بهترین آثار او را برای ارائه به مخاطب فارسی‌زبان انتخاب کرده است.

نمایشنامه‌ی اول، «زنان مسخره‌ی فضل‌فروش (Les précieuses Ridicules)»، یکی از پرتکرارترین نمایش‌ها در سرتاسر تاریخ تئاتر در اروپاست. مولیر که کارگردان تئاتر هم بود خود در این نمایش بارها ایفای نقش کرد و چه خوشبخت بوده‌اند آنانی که نمایشی این چنین را به کارگردانی و بازیگری نویسنده‌ی آن دیده‌اند. این نمایشنامه داستان زنان پاریسی ازخودراضی و مغروری را بیان می‌کند که به ذوق سلیم و اندیشه‌ی والایشان می‌بالند. دو مرد تصمیم می‌گیرند تا به دو زن پاریسی از این طبقه‌ی اجتماعی نزدیک شوند اما نه به این راحتی. آن‌ها راه دراز و پرپیچ‌وخمی را در پیش دارند و نمایشنامه چنان پیش می‌رود که ماجرای آشنایی آن‌ها به سوءتفاهم‌های خنده‌دار و انتقادهای اجتماعی تند و تیز بینجامد. نبوغ مولیر در طراحی دیالوگ‌های زیرکانه برای فاش کردن عمق ابتذال طبقه‌ی مشخصی از جامعه آشکار می‌شود. تماشاگر پس از تماشای مضحکه‌ی زنان مسخره‌ی فضل‌فروش صدای زنگ خطر انحطاط جامعه‌ی پاریسی را به‌خوبی می‌شنود. طنز مولیر در این نمایشنامه تلخ و گزنده است و هیچ کس را از انتقاد بی‌نصیب نمی‌گذارد. لئونس پره در سال 1934 فیلمی را براساس این نمایشنامه کارگردانی کرد.

معرفی و دانلود کتاب طنزآوران جهان نمایش 10

دومین نمایشنامه‌ای که در کناب طنزآوران جهان نمایش 10 آمده است مضحکه‌ی «ازدواج اجباری (Le Marriage Forcé)» نام دارد. این نمایش نیز برای هدف گرفتن جامعه‌ی فرانسه و سنت‌هایی نظیر ازدواج اجباری نوشته شده است. این نمایشنامه شرح حال مردی است که به اجبار پدر خود باید تن به ازدواج با فردی ثروتمند اما نازیبا بدهد. در هرج‌ومرج احساسات و قوانین، اسگانارل مذبوحانه تلاش می‌کند تا از سرنوشت بگریزد اما این گریز چیزی نیست جز مجموعه‌ای از وقایع خنده‌آور که مخاطب را در تب‌وتاب سرانجام او نگه می‌دارد. مولیر با نوشتن این نمایشنامه هنجارهای اجتماعی را به باد انتقاد می‌گیرد و پوچ بودن توقعات را نمایان می‌سازد.

در کمدی سوم، «طبیب اجباری (Le Mèdecin malgré lui)»، مولیر به سراغ حرفه‌ی پزشکی می‌رود. اعمال و رفتار هیزم‌شکنی که با یک پزشک اشتباه گرفته می‌شود و مجبور می‌شود نقش او را بازی کند به‌وضوح دقت نظر و ریزبینی مولیر را به مخاطب خاطرنشان می‌کند. او طبیعت انسان را به‌خوبی می‌شناسد و با مدعاهای پوچ علم زمانه‌ی خود آشناست. درواقع مولیر را می‌توان جزو اولین کسانی دانست که عاجزانه از مخاطب خود می‌خواهند که همه چیز را به‌راحتی نپذیرند و تفکر انتقادی را در مواجهه با بدیهیات روزمره تمرین کنند.

آخرین نمایش‌نامه، «نیرنگ‌بازی‌های اسکاپن (Les Fourberies de Scapin)»، یکی دیگر از شاهکارهای بلامنازع مولیر است. اسکاپن خدمتکار زیرک و باهوشی است که به اربابانش کمک می‌کند تا به وصال معشوق‌هایشان برسند. مولیر با استفاده از حقه‌های اسکاپن کمدی موقعیت بی‌نظیری را خلق می‌کند. پیچش‌های داستانی و افت‌وخیزهای روایی آنچنان نبوغ‌آمیزند که خواننده خواه‌ناخواه زبان به تحسین این شاعر و نویسنده‌ی قرن هفدهمی می‌گشاید.

در مجموع مولیر در طنازانه‌ترین حالت ممکن انتقادهای اجتماعی صریح و بی‌پرده‌ای را علیه جامعه‌ی وقت فرانسه بیان می‌کند. کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 را نشر گویا به چاپ رسانده است.

اقتباس سینمایی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 10

  • فیلم زنان مسخره‌ی فضل‌فروش 1934 اثر لئونس پره.
  • فیلم تلویزیونی نیرنگ‌بازی‌های اسکاپن برای اولین بار با اقتباس از آخرین نمایشنامه‌ی کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 در سال 1965 پخش شد. همچنین فیلمی به کارگردانی راجر کوجیو براساس نمایشنامه‌ی نیرنگ‌بازی‌های اسکاپن در سال 1980 در سینماها اکران شد.

کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای همه‌ی آنانی است که به شاهکارهای کمدی و قالب نمایشنامه علاقه دارند.

در بخشی از کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 می‌خوانیم

مولی‌یر (به عنوان کمدی‌نویس)، از دو دیدگاه برای ما اهمیت ویژه دارد تا جایی که بر آن شدیم دفتر دهم این مجموعه (طنزآوران جهان نمایش) را به او اختصاص داده و چهار کمدی ناب او را که هریک نمونه الگویی هستند از گونه‌های کمدی‌نویسی، الگوها و گونه‌هایی که وی به ادبیات نمایشی جهان عرضه داشته، به شما خوانندگان و پژوهشگران این عرصه پیشکش کنیم.

نخست اینکه، در طول تاریخ سنت مردمی نگارش کمدی که از ‌"آریستوفان‌" در یونان باستان زاده شده، آغاز گشته و پیوسته قوام یافته و گسترش پذیرفته تا به امروز که درختی تناور با صدها شاخه و هزاران برگ گشته و بر سراسر جهان سایه‌افکن شده، نام مولی‌یر در میان نامداران این عرصه، شاید پررنگ‌تر جلوه می‌کند و بیشتر از نام دیگران به گوش می‌رسد.

گرچه مولی‌یر شاعر و تراژدی‌نویس هم بوده و آثار باارزشی هم در این زمینه دارد، اما در همه‌ی جهان و حتی در کشورش (فرانسه)، بیشتر او را به‌عنوان کمدی‌نویس و طنزآور می‌شناسند و نام می‌برند. اینک پس از گذشت بیش از سیصد و اندی سال از درگذشت وی؛ کمدی‌های مولی‌یر، همچنان تازه و با طراوت، تعمیم‌پذیر، تأثیرگذار و همچنان خنده‌آور و حتی منتقدانه خود را می‌نمایانند، ارزش‌های نمایشی خود را حفظ کرده، خواهنده و خواننده بسیار دارند و هنوز هم در بسیاری از صحنه‌های بزرگ تئاتر در چهارسوی جهان جلوه‌گری کرده و تماشاگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کنند.

دوم، مولی‌یر نه فقط بر کمدی‌نویسان کشورش، به هنگام حیاتش، پس از خود و تا به امروز، تأثیر گذاشته (گرچه به گمان بسیاری از منتقدان تئاتر وی تقلیدناپذیر است)، بلکه در بسیاری از کشورها و در میان فرهنگ‌های گوناگون، آثار او سبب‌ساز اقتباس‌های گوناگون شده، و حتی فراتر از این، در برخی از کشورها از جمله کشور خودمان، ایران، سبب‌ساز به وجود آمدن تئاتر به سبک اروپایی گردیده است.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت ناشر
پیشگفتار دفتر دهم
ژان - باتیست پوکلن مولی‌یر
زنان مسخره‌ی فضل‌فروش
ازدواج اجباری
طبیب اجباری
نیرنگ‌بازی‌های اسکاپن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طنزآوران جهان نمایش 10
نویسنده
مترجمداریوش مودبیان
ناشر چاپینشر گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-622-7094-57-2
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طنزآوران جهان نمایش 10

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب طنزآوران جهان نمایش 10

برای دریافت کتاب طنزآوران جهان نمایش 10 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.