معرفی و دانلود کتاب جدال فیلسوفان: روسو، هیوم و حدود فهم انسان

عکس جلد کتاب جدال فیلسوفان: روسو، هیوم و حدود فهم انسان
قیمت:
۱۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جدال فیلسوفان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جدال فیلسوفان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جدال فیلسوفان: روسو، هیوم و حدود فهم انسان

کتاب جدال فیلسوفان، روایت مشاجره و دعوای بین دو نفر از بزرگ‌ترین نمایندگان عصر روشنگری، یعنی دیوید هیوم و ژان ژاک روسو است که توسط جان تی اسکات و رابرت زارتسکی به نگارش درآمده. ماجرا از جایی آغاز می‌شود که هیوم، درب خانه‌ی خود را به روی روسوی جنگ‌زده و تبعیدی باز می‌کند. ملاقاتی که در ابتدا، نوید دوستی دو نفر از بزرگ‌ترین متفکران تاریخ را می‌دIد، به‌سرعت باعث جدل و اختلافی میان این دو نفر می‌شود که تا امروز بر تاریخ این عصر سایه انداخته و اعتبار هیوم و ذکاوت روسو را زیر سوال می‌برد.

درباره‌ی کتاب جدال فیلسوفان

فیلسوفان و هنرمندان به درازای تاریخ درگیر مشاجره و اختلافات بی‌شماری بوده‌اند. تاریخ هنر، فلسفه، علم و ادبیات سرشار از اختلافات، جدل‌ها و درگیری‌هایی است که دانشمندان و نویسندگان را درگیر خود کرده. اما کمتر مشاجره‌ای پیدا می‌شود که به اندازه‌ی جدل دیوید هیوم و ژان ژاک روسو سرگرم‌کننده و در عین حال پیچیده باشد. جدال فیلسوفان (The Philosophers' Quarrel: Rousseau, Hume, and the Limits of Human Understanding)، در واقع کتابی تاریخی است که به روایت یکی از فصل‌های جذاب تاریخ فلسفه پرداخته است.

جان تی اسکات (John T. Scott) و رابرت زارتسکی (Robert Zaretsky) در این اثر بیشتر از اینکه قصد سرگرم کردن مخاطب را داشته باشند، می‌خواهند در درک روحیات و فضای حاکم بر انجمن‌های ادبی زمانه‌ی خود به مخاطب کمک کنند. اما بدون شک در عین وادار کردن مخاطب به تفکری عمیق، او را در این مسیر سرگرم خواهند کرد.

ژان ژاک روسو در میانه‌ی قرن هجدهم و پس از نوشتن آثار امیل و قرارداد اجتماعی، در آتش خشم اهالی کلیسا گرفتار شد. روسو در کتاب اعترافات در وصف این دوره‌ی زندگی و تصور مردم از خودش نوشت: «من تبدیل به یک کافر، یک آتئیست، مردی دیوانه و خل‌وضع، و هیولایی وحشی شده بودم.» او نه یک بار، بلکه بارها مجبور به فرار از کشورها و شهرهای مختلفی شد و در نهایت پس از سنگسار شدن خانه‌اش توسط تعدادی از مخالفانش دعوتی از طرف هیوم، امیدش را به تجربه‌ی دوباره‌‌ی آرامش و سعادت در لندن زنده کرد. دعوتی که به زودی سرآغاز کابوس بی‌پایان دیگری سرشار از نفرت و خشم سرخورده برای روسو بود. این ابتدای ماجرای کتاب جدال فیلسوفان و رقابت این دو متفکر برای تصاحب عنوان نماینده‌ی عصر روشنگری است.

معرفی و دانلود کتاب جدال فیلسوفان

در همین حال که روسو از روستایی به روستای دیگر، و از معشوقه‌ای به معشوقه‌ی دیگر در حال فرار بود، دیوید هیوم در اوج سعادت و خوشبختی، در آغوش باز پاریسی‌هایی که شیفته‌اش بودند، از زندگی خود لذت می‌برد. هیوم به‌واسطه‌ی لطف یکی از سفرای فرانسه در انجمن‌ها و جمع اشراف ثروتمند پاریس نفوذ کرده و به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های زمانه‌ی خود بدل شده بود. پس از برکناری این سیاستمدار چیزی طول نکشید که دوران اوج هیوم نیز به انتها رسید. در همین اوضاع کنتس دو بوفلر زیبا و دلفریب، از هیوم برای پناه دادن به روسوی بیچاره و آواره کمک خواست. چطور ممکن بود هیوم دوست‌داشتنی و محبوب چنین درخواستی را پس بزند؟

دوستان و آشنایان بسیاری درباره‌ی عدم تعادل روحی و رفتاری، و تجربه‌های ناخوشایند خود با ژان ژاک روسو به هیوم اخطار دادند. اما هیوم تمام این اخطارها را رد کرد و با قطعیت به تمام دوستان دلسوز و نگران خود اعلام کرد به این مرد شرافتمند و بیچاره اعتماد کامل دارد و هرگز احتمال جدالی میان آن‌ها وجود نداشته و نخواهد داشت. البته این آخرین باری بود که هیوم چنین ادعایی را به زبان می‌آورد. پس از این واقعه، زنجیره‌ای از سوتفاهم، بدبینی، رقابت، حسادت‌ها و روابط و سوابق پیچیده‌ی این دو هنرمند، باعث شد که دوستی آن‌ها ابتدا به تمسخر و تحقیر، و در نهایت به نفرت و تخریب شدید شخصیت هردوی آن‌ها منجر شود. درک کامل این نفرت و انزجارْ مستلزم درک جزئیات و دنبال کردن شواهد و مستندات بسیاری است که در کتاب جدال فیلسوفان به طور کامل به آن پرداخته شده است. این کتاب با ارائه‌ی مستندات و شواهد بی‌شمار در عین روایت داستانی جذاب، قطعاً علاقه‌مندان به این متفکران را مجذوب خود خواهد کرد.

کتاب جدال فیلسوفان با ترجمه‌ی هدی زمانی و چاپ نشر ققنوس در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب جدال فیلسوفان

  • این کتاب پژوهش ارزشمندی در زمینه‌ی مطالعه‌ی تاریخ فلسفه‌ی قرن هجدهم فرانسه و فلسفه‌ی سیاسی غربی است. هر صفحه سرشار از نکات و دیدگاه‌های شگفت‌انگیز است. (Roger D. Masters)
  • یک کتاب فوق‌العاده: اثری گیرا و جذاب و در عین حال به‌دقت مورد مطالعه قرار گرفته و بی‌طرف. روسو (مردی که اگر به هوش و ذکاوت ساده‌اش اعتراف نمی‌کردید قابلیت این را داشت که دماغتان را با دندان از جا بکند) بدون شک صادق بود. اما هیوم هم همینطور بود. در عین حال که از خواندن این صفحات به‌شدت لذت بردم، چیزهای زیادی هم از آن‌ها یاد گرفتم. (Patrice Higonnet, Harvard University)
  • کتاب جدال فیلسوفان مثل رمانی است که کسی در طول شب می‌خواند، رمانی که شخصیت‌هایش اتفاقاً متفکرانی بزرگ هستند: روسو و هیوم. ولتر در پس زمینه می‌چرخد. بانوان بی‌نظیر پاریسی هم ظاهر می‌شوند. چه چیزی ممکن است از داستان آگاهی و اختلاف، و مرور دوباره‌ی وقایع قرن هجدهم جذاب‌تر باشد؟ وقایعی تا این حد دور، و تا این حد نزدیک. (Adam Zagajewski)

کتاب جدال فیلسوفان برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب جدال فیلسوفان را به تمام دانشجویان فلسفه و علاقه‌مندان به تاریخ فلسفه و ادبیات پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب جدال فیلسوفان: روسو، هیوم و حدود فهم انسان می‌خوانیم

یک هفته بعد روسو حکایت بدگمانى خود به هیوم را براى مارکى دو وردلن بازگو کرد و علاوه بر ماجراهایى که با دیورنوا در میان گذاشته بود براى اولین بار به نگاه خیره تهى و اضطراب‌آور هیوم اشاره کرد: «تحمل نگاه ترسناکش برایم غیرممکن بود.» یک ماه بعد در نامه‌اى طولانى به مالزِرب، دوباره به نگاه خیره هیوم پرداخت و اعلام کرد که هر گونه رابطه‌اى را با او قطع کرده است در همان هنگام، هیوم بى‌خبر از همه‌جا، درگیر تلاش براى نجات مقررى‌اى بود که روسو اصرار داشت خرابش کند، و از سکوت دوستش روز به روز بیش‌تر نگران مى‌شد.

دوستان مشترک طبیعتا گیج شده بودند. مارکى دو وردلن، لرد مارشال کیت، و حتى دو پِروى باوفا همگى به روسو اطمینان مى‌دادند که دارد اشتباه مى‌کند. کیت گفت: «من جداً از مطالبى که در باره دیوید گفتید حیرت کردم. شما مى‌گویید او با اشتیاقى واقعى در خدمت شماست، و من هنوز دوست دارم فکر کنم که نیات او خالصانه است و اگر ابزارى که استفاده مى‌کند موردپسند شما نیست بیش‌تر به دلیل نداشتن قضاوت درست در باره مسائل بوده است تا هر گونه منفعت شخصى.» با این حال، روسو قانع نشد چون حقیقت پشت این ظاهرسازى‌ها را مى‌دانست یا بهتر بگوییم احساس مى‌کرد. در واقع، فریادهاى بى‌گناهى هیوم بیش‌تر متقاعدش مى‌کرد که دوست سابقش گناهکار است. روسو سرانجام در پایان ماه مه از جنگل‌هاى خودرو استفردشر قطع رابطه‌اش با مردى را که او را به آن‌جا آورده بود به دو پِرو اعلام کرد: «من هر گونه ارتباط با آقاى هیوم را قطع کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام هر اتفاقى هم که افتاد، نامه‌اى به او ننویسم. مثلث ولتر، دالامبر و او براى من امرى مسلم است. نمى‌توانم به راز نقشه‌هاى آنان پى ببرم، اما مى‌دانم که نقشه‌اى دارند.»

فهرست مطالب کتاب

اختصارات
1: جدال بر سر روشنگرى
2: فیلسوف ناآرام
3: اسکاتلندى بزرگ
4: ارباب فرنه
5: دیوید مهربان
6: سنگبارانى از پاریس
7: اولین تأثیرات
8: نمایشى همگانى
9: ژست‌ها و حقه‌ها
10: هیوم، قاضى دیوید مهربان
11: تراژدى روشنگرى
12: جنجال عظیم
13: فیلسوفان چگونه مى‌میرند
نمایه اشخاص
نمایه موضوعى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جدال فیلسوفان: روسو، هیوم و حدود فهم انسان
نویسنده،
مترجمهدی زمانی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات431
زبانفارسی
شابک978-964-311-962-1
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جدال فیلسوفان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جدال فیلسوفان

برای دریافت کتاب جدال فیلسوفان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.