معرفی و دانلود کتاب بی‌بال و پر

عکس جلد کتاب بی‌بال و پر
قیمت:
۵۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بی‌بال و پر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بی‌بال و پر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بی‌بال و پر

کتاب بی‌بال و پر شامل سیزده نوشته‌ی وودی آلن، نویسنده و کارگردان نامدار و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار است. در این کتاب شما با مجموعه‌ای از نوشته‌های آلن شامل جستارها و داستان‌های کوتاه مواجهید که در آن‌ها ویژگی‌های سبکی آلن مانند طنز سیاه یا فلسفه‌ی ابزورد وجود دارد. او در این داستان‌ها سیاستمداران و هنرمندان و اقشار مختلف را به بازی می‌گیرد تا نگاه منحصر‌به‌فرد خود به جهان را ابراز کند.

درباره‌ی کتاب بی‌‌بال و پر

در دنیای ادبیاتْ شگفتی کم نیست اما برای درک برخی از شگفتی‌ها و شاهکارها باید ذهن نویسنده‌اش را به‌تفصیل بررسی کرد تا شاید علت خلق آثار کشف شود، گرچه احتمالا با شکافتن جمجمه‌ی تعدادی نویسنده مانند وودی آلن (Woody Allen) علت و معلولی به دست نیاید. شاید برای شما هم سوال شده که با کالبدشکافی مغز وودی آلن چه چیز ممکن است دست دانشمندان را بگیرد. پاسخ احتمالا این است: دیوانگی. تصور کنید مغز آلن پر شده از فیلسوف‌ها و اشخاص مهم و اتفاقات بزرگ. همه‌ی این اطلاعات و اشخاص صف به صف در هیپوکامپ، آن بخش که وظیفه‌اش نگهداری اطلاعات و خاطرات است، منتظرند تا پا به قسمت پری‌فرونتال، بخش فرایندهای پیچیده‌ی تفکر و تخیل، بگذارند. احتمالا دانشمندان عاجز بمانند در درک اینکه مثلا فیلسوفی مانند کی‌یرکگور با آن شمایل اندوهناک و حقی که به گردن فلسفه‌ی اگزیستانسیال دارد چطور می‌تواند آن‌طور متین و موقر از هیپوکامپ خارج شود و با گیلاسی در دست درحالی‌که به ریش همه‌ی متاخرانش می‌خندد، در پری‌فرونتال خودی نشان دهد. دانشمندان همچنین سر به بیابان خواهند گذاشت اگر نفهمند این ایرلند خیالیِ ساخته‌ی ذهن مشوش آلن کجاست. تا این لحظه که آلن زنده است خدا به مخاطبان، دانشمندان و البته ما رحم کرده، البته تا پیش از آنکه خودمان با دست خودمان کتاب بی‌‌بال و پر (Without Feathers) را بخوانیم!

اگر به رمان‌های پست‌مدرن یا داستان‌های تجربی علاقه داشته باشید، می‌دانید که در این نوع آثارْ ترکیب عناصر به‌ظاهر بی‌ربط کاملاً طبیعی است. از ویژگی‌های این آثار این است که نویسندگان در تخیل آزادند و هر چیز مرتبط و غیرمرتبطی را برای ساختن اثری منحصربه‌فرد به هم می‌دوزند. نویسندگان در این دو گونه‌ی ادبی کمتر به پیروی از قوانین روایت‌شناسی کلاسیک علاقه‌مندند و آنقدر پرسش از اصل وجود و بی‌معنایی آن برایشان جذاب و بااهمیت است که به کمتر مضمونی چنین اقبال نشان می‌دهند. البته در اینجا تفاوت کوچکی میان ابزوردیسم و پست‌مدرنیسم وجود دارد و آن اینکه نویسنده‌های پست‌مدرن بیشتر در پی آنند که ثابت کنند حقیقتی وجود ندارد و واقعیت قابل‌اعتمادی نیز در کار نیست اما نویسندگان ابزورد تاکید بسیاری بر استفاده از آیرونی و پارادوکس دارند و این را بیشتر در فراهم آوردن بحران بی‌معنایی برای شخصیت‌هایی بی‌معناتر نشان می‌دهند. کاراکترها معمولا با جهان و با خودشان احساس بیگانگی دارند تا جایی که هیچ چیز به آن‌ها هویت یکپارچه نمی‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب بی‌بال و پر

وودی آلن در مجموعه‌ی بی‌‌بال و پر خلاقیت خود را به رخ می‌کشد. او در داستان‌های مختلف افزون بر نگه داشتن مضامین خود،‌ به سیاست، دین و هنر نقب می‌زند. برای مثال او در «دستورالعملی مختصر اما مفید برای نافرمانی مدنی» توصیه‌هایی برای اعتراض متمدنانه دارد. راهکارهای او در این داستان نه‌تنها دیدگاهش به مسائل سیاسی را بیان می‌کنند، بلکه با لحنی کنایه‌آمیز اهمیت کنشگری سیاسی را زیر سوال می‌برد. اگر از آن دسته مخاطبانی هستید که نیاز دارید آثار وودی آلن را تمام و کمال درک کنید، ناگزیرید از خواندن فلسفه و هنر از این رو که طنز آلن در لایه‌ای از اطلاعات فلسفی و هنری، به‌خصوص هنرهایی مانند نقاشی و سینما، پیچیده شده و مخاطب نیاز دارد که فضای آثار را با همه‌ی پیش‌زمینه‌هایش بداند.

وودی آلن با هیچ گروه و دسته‌ای شوخی ندارد. به نظر او همه‌ی اقشار قابل نقدند و آن گروه که از همه کمتر نقد می‌شوند و از همه بیشتر پوچ و بیهوده‌اند، روشنفکرانند. آلن فلسفه‌ی روشنفکری و تمام ادا و اصول روشنفکران را زیر سوال می‌برد و آن‌ها را هیچ می‌انگارد. آنانی که دل پری از جریان روشنفکری دارند و برایشان روشنفکران عده‌ای غرغروی ازخودمتشکر بیش نیستند، با خواندن برخی از داستان‌های آلن احتمالا درودها خواهند فرستاد و «جانا سخن از زبان ما می‌گویی» خواهند گفت.

کتاب اصلی بی‌بال و پر شامل هجده اثر است اما خواننده‌ی فارسی‌زبان در کتاب بی‌بال‌وپر نشر بیدگل تنها سیزده قطعه از این مجموعه را خواهد یافت: «گزیده‌هایی از یادداشت‌های آلن» (Selections from The Allen Notebooks)، «بررسی پدیده‌های فرامادی» (Examining Psychic Phenomena)، «راهنمای برخی از باله‌های کمتر شناخته‌شده» (A Guide to Some of the Lesser Ballets)، «زنان لاوبورگ» (Lovborg's Women Considered)، «نخستین مقالات» (The Early Essays)، «دستورالعملی مختصر اما مفید برای نافرمانی مدنی» (A Brief Yet Helpful Guide to Civil Disobedience)، «معماهای کارآگاه فورد» (Match Wits With Inspector Ford)، «نابغه‌ی ایرلندی» (The Irish Genius)، «افسانه‌های خارق‌العاده و دیوهای اسطوره‌ای» (Fabulous Tales and Mythical Beasts)، «اما نرم... خیلی نرم» (But Soft. Real Soft.)، «اگر امپرسیونیست‌ها دندان‌پزشک بودند» (If the Impressionists Had Been Dentists)، «کسی برای واینشتاین سوگواری نخواهد کرد» (No Kaddish for Weinstein) و «روزگار خوش: خاطرات شفاهی» (Fine Times: An Oral Memoir) عناوینی هستند که در این کتاب آورده شده‌اند. نمایشنامه‌های مرگ و خدا در یک مجلد مجزا ترجمه شده و به چاپ رسیده‌اند.

کتاب بی‌‌بال و پر را نگار شاطریان ترجمه کرده و نشر بیدگل به چاپ رسانده است.

در نکوداشت کتاب بی‌بال و پر

  • بی‌بال و پر طنز خنده‌داری از یک استاد آمریکایی است. اگر طرفدار وودی آلن هستید، فوراً شروع به خواندن این کتاب کنید. (مایکل گربر)

کتاب بی‌‌بال و پر برای چه کسانی مناسب است؟

برای دوست‌داران بلک کمدی و طنز سیاه این کتاب یک تجربه‌ی فوق‌العاده خواهد بود. این کتاب را همچنین به دوستداران وودی آلن توصیه می‌کنیم.

در بخشی از کتاب بی‌بال و پر می‌خوانیم

این تجربه را فردی به نام آقای آلبرت سایکس گزارش کرده است: «با چند نفر از دوستانم نشسته بودیم و بیسکویت می‌خوردیم که ناگهان احساس کردم روحم از بدنم خارج شد و رفت که یک تلفن بزند. بنا به دلایلی، با شرکت فایبرگلاس ماسکاویتس تماس گرفت. سپس دوباره به بدنم باز گشت و حدود بیست دقیقه همان‌جا ماند و خداخدا می‌کرد که کسی پیشنهاد بازی پانتومیم ندهد. وقتی صحبت به شرکت‌های تعاونی سرمایه‌گذاری در سهام کشیده شد، دوباره از بدنم خارج شد و شروع کرد به چرخیدن دور شهر. شک ندارم که سری به مجسمه‌ی آزادی زد و بعد به تماشای نمایشی در تالار موسیقی رادیو سیتی رفت. سپس به خانه‌ی استیک بِنی رفت و شصت و هشت دلار بدهی بالا آورد. بعد روحم تصمیم گرفت به بدنم برگردد، اما تاکسی گیرش نیامد. سرانجام، خیابان پنجم را پیاده بالا آمد و درست به‌موقع به من پیوست و خودش را به اخبار شبانگاهی رساند. وارد شدنش به بدنم را کاملا حس کردم، زیرا ناگهان سرمایی احساس کردم و صدایی گفت: «من برگشتم. یالا اون کشمش‌ها رو بده این‌ور»

«این پدیده بارها و بارها برای من رخ داده. یک بار، روحم تعطیلات آخر هفته را رفت میامی، یک بار هم که داشته یک کراوات از فروشگاه مِیسیز می‌پیچانده دستگیرش کردند. بار چهارم، در واقع این بدنم بود که روحم را ترک کرد، که البته یک ماساژ گرفت و زود برگشت.»

خروج روح از بدن حوالی سال 1910 بسیار شایع بود. در آن زمان گزارش‌های بسیاری از «ارواحی» منتشر شد که به‌دنبال کنسول آمریکا حوالی هند بی‌هدف پرسه می‌زدند. این پدیده شباهت بسیاری به استحاله دارد، فرایندی که طی آن فرد ناگهان از جسم تهی می‌شود و در گوشه‌ی دیگری از جهان دوباره در جسم حلول پیدا می‌کند. این راه بدی برای سفر کردن نیست، منتها چمدان‌ها همیشه با نیم ساعت تأخیر می‌رسند. حیرت‌انگیزترین استحاله مورد سِر آرتور نِرنی بود، که هنگام حمام ‌کردن با صدای کاملا محسوس بلوپ! ناپدید شد و ناگهان در بخش سازهای زهی ارکستر سمفونی وین پدیدار شد.

فهرست مطالب کتاب

گزیده‌هایی از یادداشت‌های آلن
بررسی پدیده‌های فرامادی
راهنمای برخی از باله‌های کمتر شناخته‌شده
زنان لاوبورگ
نخستین مقالات
دستورالعملی مختصر اما مفید برای نافرمانی مدنی
معماهای کارآگاه فورد
نابغه‌ی ایرلندی
افسانه‌های خارق‌العاده و دیوهای اسطوره‌ای
اما نرم... خیلی نرم
اگر امپرسیونیست‌ها دندان‌پزشک بودند
کسی برای واینشتاین سوگواری نخواهد کرد
روزگار خوش: خاطرات شفاهی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بی‌بال و پر
نویسنده
مترجمنگار شاطریان
ناشر چاپینشر بیدگل
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات112
زبانفارسی
شابک978-600-5193-81-7
موضوع کتابکتاب‌های طنز، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بی‌بال و پر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب بی‌بال و پر

برای دریافت کتاب بی‌بال و پر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.