معرفی و دانلود بهترین کتاب‌های آموزش نویسندگی و نگارش

چرا باید کتاب‌های آموزش نگارش و نویسندگی بخوانیم؟

نوشتن را می‌توان فرایندی تعریف کرد که طی آن، فرد با نگارش کلمات و جملات، افکار و ایده‌های ذهنی خود را به دیگران انتقال می‌دهد. به‌همین دلیل، برای اینکه این انتقالِ مفهوم به بهترین شکل صورت پذیرد، آگاهی نسبت به اصول نگارش مثل قواعد دستوری، ساختار جمله و علائم نگارشی، ضرورتی مهم محسوب می‌شود.

انواع سبک‌های نگارش

شما با هر هدفی که به سراغ نوشتن می‌روید، لازم است نثر، کلمات و به‌طور کلی ساختار متن موردنظرتان را با هدف خود تطبیق دهید و این‌جاست که شناخت انواع سبک‌های نگارش، به کمک شما می‌آید. این سبک‌ها عبارت‌اند از:

  • سبک توضیحی: از این سبک برای توضیح یا آموزش یک موضوع خاص استفاده می‌شود. لحن این متون اغلب رسمی است و هدف آن‌ها پاسخ به یک سؤال، شرح یک مسئله و آگاهی دادن به مخاطبان است. کتاب‌های درسی، متون آموزشی و مقالات علمی، از این سبک نگارشی برخوردارند.
  • سبک توصیفی: وقتی برای نگارش یک متن، نویسنده با استفاده از کلمات دست به تصویرسازی می‌زند تا مخاطب بتواند فضا، محیط یا شخص موردنظر وی را در ذهنش به‌خوبی تصور کند، درواقع نویسنده در حال استفاده از سبک توصیفی است. این سبک را می‌توان در اشعار، داستان‌ها، سفرنامه‌ها و زندگی‌نامه‌ها مشاهده کرد.
  • سبک روایی: در متونی که به سبک روایی نوشته می‌شوند، نویسنده از یک نقشه‌ی راه برای شرح ماجرایی که در ذهن دارد، بهره می‌برد که البته ممکن است به سبک توصیفی نیز آمیخته شود. با خواندن داستان‌ها، ناداستان‌ها، رمان‌ها، نمایش‌نامه‌ها، فیلم‌نامه‌ها و اشعار حماسی، با این سبک آشنا خواهید شد.
  • سبک استدلالی: این سبک که به آن متقاعدکننده یا ایجابی نیز گفته می‌شود، برای نگارش رساله و مقالات علمی استفاده می‌شود و نویسنده در آن، تلاش می‌کند تا با استفاده از روش‌های علمی و منطقی و ارائه‌ی آمار و شواهد، درستی اندیشه یا نظریه‌اش را به مخاطب اثبات کند یا مثل آگهی‌های تبلیغاتی با درگیر کردن احساس مخاطب، بر او تأثیر بگذارد. برخی مقالات روزنامه‌ها، توصیه‌نامه‌ها، نامه‌های اداری و نقدها نیز از چنین سبکی برخوردارند.

اهمیت مطالعه‌ی کتاب‌های آموزش نگارش و نویسندگی

در دنیای پرشتاب امروز که هوش مصنوعی بار بسیاری از فرایندهای خلاقه را به دوش می‌کشد، ممکن است تسلط به نگارش و نویسندگی مهارت چندان مهمی به‌نظر نرسد؛ غافل از آنکه نوشتن به بهبود تفکر در ما کمک می‌کند. تسلط به نگارش و مهارت در نویسندگی، توانایی تأثیرگذاری شما بر دیگران را افزایش می‌دهد. چراکه با نوشتن یک متن قدرتمند می‌توانید نظر، پیام و اندیشه‌ی خود را به‌شکل بهتری به دیگران منتقل کنید.

فرقی نمی‌کند که این متنِ تأثیرگذار یک مقاله‌ی علمی باشد یا نامه‌ای ادارای و یا یک متن وبلاگی یا یادداشتی در شبکه‌های اجتماعی؛ با نوشتن می‌توانید به بهترین شکل خودتان را ابراز کنید و افکار، احساسات و روایت‌های خود را با کمک کلمات مناسب و تأثیرگذار، با دیگران به اشتراک بگذارید. شما حتی می‌توانید از نوشتن به‌عنوان ابزاری درمانی برای التیام روح و روان خود استفاده کنید.

بسته به هدف خود، برای یادگیری این مهارت می‌توانید از کتاب‌های متنوعی کمک بگیرید. اگر می‌خواهید راه‌ و روش نگارش علمی را فرا بگیرید، می‌توانید کتاب «آیین نگارش به همراه اصول نوشتن مقالات علمی» اثر سیده عاطفه مهدوی و حسین ابراهیمی مقدم را بخوانید یا برای یادگیری نگارشی درخور ادارات، از نکات طرح‌شده در کتاب «اصول گزارش نویسی و مکاتبات اداری» به قلم سعید احمدی، بهره ببرید.

اگر سودای نویسندگی خلاق در سر دارید و دلتان می‌خواهد کتاب بنویسید، پس کتاب‌های «تمرین‌های نویسندگی» تألیف منصور سجاد، «قصه‌ها از کجا می‌آیند: از فیلمنامه نویسی و زندگی» به قلم اصغر عبداللهی و مجموعه‌ی «حرفه: داستان‌نویس» نوشته‌ی فرانک ای. دیکسون و ساندرا اسمیت را تهیه کنید. به سبب این مزایای فراوان یادگیری نگارش و نویسندگی، در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه بخش بزرگی از آثار ارائه‌شده برای خرید و دانلود، به کتاب‌های الکترونیک، PDF و صوتیِ آموزش نویسندگی و نگارش اختصاص پیدا کرده و در دسته‌های «نگارش علمی»، «نویسندگی»، «نگارش»، «نگارش اداری»، «روزنامه نگاری» و «خط شناسی»، جای داده شده‌اند.

خواندن کتاب‌های آموزش نگارش و نویسندگی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

چنانچه به نویسندگی علاقه دارید و یا قصد دارید برای نگارش مقاله یا رساله‌ی علمی آماده شوید یا می‌خواهید در موقعیت‌های مختلف مثل انجام مکاتبات اداری از پسِ تحریر یک متن مناسب و درخور برآیید، پس با خرید و دانلود کتاب‌های صوتی و الکترونیک آموزش نویسندگی و نگارش، می‌توانید اولین قدم را برای دست‌یابی به این اهداف را بردارید.

پرطرف‌دارترین کتاب‌های آموزش نگارش و نویسندگی در کتابراه

در وب‌سایت و اپلیکیشن کتابراه عناوین پرشماری از بهترین کتاب‌های آموزش نگارش و نویسندگی، در قالب نسخه‌های الکترونیک، PDF و صوتی در اختیار علاقه‌مندان به یادگیری مهارت نویسندگی قرار داده شده است تا بتوانند با خرید و دانلود اثر مورد نیاز خود، در این مسیر توانمندی‌های لازم را کسب کنند. در ادامه برخی از عناوینی را بیش از سایرین موردتوجه کاربران کتابراه قرار گرفته‌اند، آورده‌ایم: کتاب «اسرار و ابزار طنز نویسی» نوشته‌ی محسن سلیمانی، کتاب «طرز فکر نویسنده موفق» به قلم جوانا پن و کتاب «نویسنده شدن» نوشته‌ی دروتیا برند.

پیشنهاد برای دانلود کتاب‌های رایگان آموزش نگارش و نویسندگی در کتابراه

درصورتی‌که به یادگیری مهارت نوشتن و نویسندگی خلاق علاقه‌مندید، اما هزینه‌های خرید کتاب سد راهتان شده‌ است، با مراجعه به وب‌سایت و اپلیکیشن می‌توانید آثار متنوعی را به‌صورت کاملاً رایگان و به‌شکل الکترونیک، صوتی و PDF دانلود کنید و با لذت بیشتری به مطالعه یا شنیدن اثر مورنظرتان بنشینید. برخی از این کتاب‌های رایگان عبارت‌اند از «آموزش مکاتبات اداری» نوشته‌ی سید کاظم امینی، «اشتباهات متداول در نوشتن، نشر و فروش کتاب» اثر منصور سجاد و «نامه ای برای هیچ کس» تألیف محمدمعین صائمی.

اعترافات یک رمان نویس جوان

اعترافات یک رمان نویس جوان
روایتی عمیق از روند ساخت قلمروی خیالی رمان‌نویسی بسیار جوان و البته خوش‌آتیه! چهار مقاله در این کتاب گنجانده شده که هرکدام شامل اندیشه‌های نویسنده درمورد داستان‌نویسی و جهان داستان‌ها هستند. علاقه‌مندان به مباحث نویسندگی و نقد ادبی از خواندن این کتاب جذاب لذت خواهند برد.
۵۰۰۰۰ تومان
دریافت کتاب

نوشتن با تنفس آغاز می‌شود: پیکربخشی صدای معتبرتان

نوشتن با تنفس آغاز می‌شود: پیکربخشی صدای معتبرتان
اثری ارزشمند، انگیزه‌بخش و کاربردی برای تمامی نویسندگان. کتاب «نوشتن با تنفس آغاز می‌شود» در فهرست آثاری قرار دارد که زندگی‌تان را متحول می‌کند و راه و رسم نویسندگی و فرآیند آن را برایتان توضیح می‌دهد. راهنمایی‌هایی لرن هرینگ دانش شما را در زمینه‌ی دستور زبان، داستان‌گویی و تکنیک‌پردازى بالا می‌برد و نسبت به فراز و نشیب‌های این مسیر لذت‌بخش آگاه می‌سازد.
۱۰۸۰۰۰ تومان
دریافت کتاب