معرفی و دانلود کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن: تمرین‌ها و روش‌هایی کاربردی در عناصر نمایشنامه‌ نویسی

عکس جلد کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن: تمرین‌ها و روش‌هایی کاربردی در عناصر نمایشنامه‌ نویسی
قیمت:
۸۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن: تمرین‌ها و روش‌هایی کاربردی در عناصر نمایشنامه‌ نویسی

لوئیس ای. کَترون در کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن به آن‌هایی که علاقه دارند هنر نمایشنامه‌نویسی را بیاموزند و نیز توانایی‌شان را در خلق اثری ماندگار بالا ببرند، کمک می‌کند. کترون از اصول ابتدایی نمایشنامه‌نویسی، مثل موضوع اصلی، دیالوگ، شخصیت‌پردازی و همچنین مسائل پیچیده‌تر در خلق شخصیت‌های چندبعدی صحبت می‌کند. او عناصر لازم برای نوشتن نمایشنامه‌ای را که ارزش روی صحنه رفتن داشته باشد، به خواننده ارائه می‌کند؛ نمایشنامه‌ای که بتواند نظر تهیه‌کنندگان، کارگردانان، بازیگران و مخاطبان را به خود جلب کند.

درباره‌ی کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن

لوئیس ای. کَترون در این کتاب کوشیده تا با آوردن نمونه‌هایی از آثار نمایشنامه‌نویسان مجرب و تازه‌کار، الهام‌بخش و راهنمایی باشد برای آن‌هایی که می‌خواهند وارد این عرصه بشوند. کترون به‌خوبی می‌داند که نمایشنامه‌نویس بودن چیزی بیش از نوشتن است. فردی که می‌خواهد نمایشنامه بنویسند، باید نقطه‌نظر شخصیت‌هایش را وارد داستان کند، شخصیت‌های چندبعدی بیافریند، کنش‌های نمایشنامه را خلق کند و برای روی صحنه بردن اثرش، به دنبال کارگردان و تهیه‌کننده و بازیگر بگردد.

لوئیس ای. کَترون (Louis E. Catron) در کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن (The Elements of Playwriting) با اشاره به آثاری از نمایشنامه‌نویسان کلاسیک و مدرن، برای تقویت مهارت، تمرین‌هایی می‌دهد و نیز، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای همکاری با بازیگران و کارگردانان و پیدا کردن مدیربرنامه، راهنمایی‌هایی کاربری را پیش پای خواننده قرار می‌دهد. نویسنده در کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن، بیشتر به توصیه‌های عینی می‌پردازد تا به توصیه‌های نظری و همین موضوع باعث شده که کتاب، منبعی ارزشمند برای نمایشنامه‌نویسان مبتدی و حرفه‌ای و نیز برای تمام کسانی باشد که به نحوی در هنر و تئاتر نقشی دارند. کترون قدم‌به‌قدم تکنیک‌هایی برای بهترکردن نمایشنامه‌نویسی ارائه می‌کند، اطلاعاتی از حق نشر، ارجاعات و سازمان‌ها در اختیار خواننده قرار می‌دهد و در انتهای کتابش برای خلق عناوینی که در کل کتاب راجع‌به آن صحبت کرده، تمرین‌هایی در نظر گرفته است.

لوئیس ای. کَترون در این کتاب قصد دارد به علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی کمک کند تا از راه نوشتن نمایشنامه‌های تراژدی و کمدی، نمایشنامه‌های بلند و کوتاه، تک‌پرده‌ای و چندپرده‌ای، نمایشنامه‌ای درست بیافرینند. نویسنده گرچه از کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن این‌طور برمی‌آید که قرار است نمایشنامه‌نویسی را آموزش بدهد، ولی در اصل به تئوری‌های تئاتر دیدگاهی بنیادین دارد. او با طراحی تمرین‌هایی برای خواننده، شرایطی را ایجاد کرده که چالش‌برانگیز است. هدف کترون از طراحی چنین تمرین‌هایی این است که خوانندگانش با حالات درونی خودشان مواجه بشوند. نویسنده با فصل‌هایی مثل «چه چیزی نمایشنامه را می‌سازد؟»، «از کجا شروع می‌کنید؟»، «خلق شخصیت‌ها» و... به فردی که می‌خواهد نمایشنامه‌نویسی را اساسی و طبق قاعده یاد بگیرد، قدم‌به‌قدم نمایشنامه‌نویس بودن و نمایشنامه‌نویس شدن را آموزش می‌دهد.

این کتاب با ترجمه‌ی فارِس باقری به یاری نشر افق چاپ و منتشر شده و در دسترس شما علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به نمایشنامه‌نویسی علاقه‌مندید و دوست دارید این هنر و رشته را اساسی و اصولی یاد بگیرید و یک نمایشنامه‌ی خوب و درست خلق کنید و روی صحنه ببرید، از خواندن این کتاب غافل نشوید.

در بخشی از کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن: تمرین‌ها و روش‌هایی کاربردی در عناصر نمایشنامه‌ نویسی می‌خوانیم

ایدۀ اولیۀ شما شبیه دانه‌ای است که آن را می‌پرورانید تا یک اثر تئاتری کاملاً رشدیافته شود. سه نوع ایدۀ اصلیِ مولد وجود دارد: موقعیت، شخصیت و موضوع.

هر سۀ این‌ها به یک اندازه معتبرند اجازه ندهید کسی به شما بگوید یکی از این سه بهتر یا بدتر از دیگری است و هر سه می‌توانند به نمایشنامۀ موفق منتهی شوند. با توجه به روش‌های آزمایشی یا اکتشافیِ شخصی‌ای که به کار می‌گیرید، ممکن است تشخیص دهید که با یکی از این سه شروع کنید یا اینکه ایدۀ شما ترکیبی از آن‌ها باشد. افزون بر این، هر‌یک از این دو روش می‌تواند راهنمای شما برای خلق نمایشنامه‌ای ممتاز باشد. یک روش واحد و مخصوص همۀ نویسندگان وجود ندارد.

تمرین‌های فصول قبل آغاز جست‌وجوی شما برای پیدا کردن موقعیت‌ها و موضوع‌ها و شخصیت‌ها هستند و بیشترین اهمیت را برایتان دارند (اگر این تمرین‌ها را انجام نداده‌اید، حالا زمان خوبی است که به آن‌ها برگردید، چون اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند نمایشنامه‌تان را گسترش و بسط دهید). حالا بیایید امتحان کنیم که چگونه این مفاهیم را تا خلق نمایشنامه بسط دهیم. هدف‌های شما عبارت‌اند از: کشف آنچه می‌خواهید بنویسید، یافتن راه‌هایی برای شرح ایده‌هایتان و آغازِ تبدیل ایده‌هایتان از افکاری انتزاعی به واقعیت‌هایی عینی که منجر به خلق نمایشنامه شوند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
مقدمه
فصل اول: نمایشنامه‌نویس شدن
فصل دوم: چه‌چیزی نمایشنامه را می‌سازد؟
فصل سوم: اندازۀ بوم شما
فصل چهارم: از کجا شروع می‌کنید؟
فصل پنجم: خلقِ شخصیت‌ها
فصل ششم: ساختن طرح
فصل هفتم: گفت‌وگونویسی
فصل هشتم: ارزیابی و بازنویسی نمایشنامۀ خودتان
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن: تمرین‌ها و روش‌هایی کاربردی در عناصر نمایشنامه‌ نویسی
نویسنده
مترجمفارس باقری
ناشر چاپینشر افق
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات296
زبانفارسی
شابک978-622-7902-92-1
موضوع کتابنگارش و نویسندگی، ادبیات نمایشی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن

برای دریافت کتاب نمایشنامه نویس بودن، نمایشنامه نویس شدن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.