معرفی و دانلود کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه

عکس جلد کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه

در کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه، اریک بورک که نگارش دو قسمت از سریال پرآوازه‌ی «دسته‌ی برادران» را در کارنامه‌ی خود دارد، به شما می‌گوید که آنچه نظر صنعت سینما و تلویزیون را به‌خود جلب می‌کند، فقط یک چیز است: ایده‌ی فیلمنامه. اکثر کتاب‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی به شما در مورد ساختار داستان، دنبال کردن پیرنگ اصلی و شخصیت‌پردازی می‌گویند، اما آیا به «ایده» آنطور که باید پرداخته‌اند؟

درباره‌ی کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه

معمولا وقتی به کتاب‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی رجوع می‌کنیم که اتفاقاً تعداد آن‌ها کم هم نیست، یک نکته‌ی مهم و اساسی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و آن ایده‌ی مرکزی است. در کتاب‌های فیلمنامه‌نویسی که مشهورترین‌ آن‌ها شامل کتاب «داستان» نوشته‌ی رابرت مک‌کی و «چگونه فیلمنامه بنویسیم» اثر سید فیلد می‌شود، بیشتر به ابعاد دیگر پرداخته می‌شود. درست است، برای نوشتن یک فیلمنامه‌ی حرفه‌ای که بتواند نظر تهیه‌کنندگان و مدیران تولید را به‌خود جلب کند، شما باید در مورد ساختار فیلمنامه‌نویسی، روایت‌، داستان‌پردازی، شخصیت‌پردازی و بسط پیرنگ بدانید، اما آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد خود ایده است. کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه (The Idea: The Seven Elements of a Viable Story for Screen, Stage or Fiction) قرار است به شما بگوید که هیچ‌ چیز به‌اندازه‌ی ایده در مسیر موفقیت یک فیلمنامه اهمیت ندارد.

اریک بورک (Erik Bork) برخلاف اکثر مؤلفان کتاب‌های آموزش فیلمنامه‌نویسی صرفاً در بخش تئوری و نظری فعالیت ندارد، او نویسنده‌ی دو قسمت از سریال پرآوازه و محبوب «دسته‌ی برادران» است. همچنین بورک دو مرتبه‌ی برای سریال «دسته‌ی برادران» موفق به بردن جوایز گلدن گلوب و امی شده است. پس بورک قرار است علاوه‌بر موارد مربوط به مباحث آموزشی و تئوریک، از درون سیستم هالیوود و به‌طور کلی دیگر نهادها و سازمان‌های تولیدی نیز بگوید. حرف اصلی اریک بورک این است: وقتی شما به‌عنوان یک فیلمنامه‌نویس نزد شخصی می‌رود که قرار است اثر شما را ارزیابی کند، اولین چیزی که نظر آن تهیه‌کننده یا استودیو را به‌خود جلب می‌کند، ایده‌ی متن شماست. در واقع، درست است که این رویکرد نسبت به فیلمنامه ناشی از عدم حرفه‌ای‌گری یا کم حوصلگی است، اما واقعیت امر همین است. اگر در ارائه‌ی اولیه و سپس در مرور کامل متن ایده‌ی شما به‌درستی ارائه شده باشد، فیلمنامه‌ی شما ساخته خواهد شد. اما اگر در القای دقیق ایده‌ی خود مشکل داشته باشید یا به‌طور کلی ایده‌ی شما آنچنان بکر نباشد، هیچ شانسی نخواهید داشت.

معرفی و دانلود کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه

درست است که بسیاری از متخصصان و کارشناسان فیلمنامه از مرحله‌ی «یافتن ایده» گذر می‌کنند و وارد فرایند ساختار و سازمان‌دهی متن می‌شوند، اما نویسندگان حرفه‌ای آگاه‌اند که در واقع این ایده‌ی درون فیلمنامه است که دیگران را به صرف زمان و سرمایه راضی می‌کند. پس کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه نوشته‌ی اریک بورک در مورد همین مسئله است: چگونه ایده‌ی مؤثر را بیابیم، آن را پرورش دهیم و در ادامه به بهترین شکل بیانش کنیم. این کتاب برساخته از هفت عنصر است که هرکدام از آن‌ها قرار است به یک «مسئله» بپردازد. از آنجایی که اریک بورک باور دارد که هربخش از یک فیلمنامه و ایده، در آخر یک رویارویی دشوار با «مسئله» است.

در کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه، اریک بورک به اهمیت و نقش این هفت عنصر می‌پردازد. این عناصر را برمی‌شمارد و در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازد. یافتن خود عناصر فیلمنامه ساده به‌نظر می‌رسد، اما بی‌شک تسلط بر آن‌ها بسیار دشوار است. برای بسط رویکرد خود نسبت به ایده، اریک بورک در نوشتن کتاب از تجربیات شخصی خود نیز الهام گرفته و این موارد را برای مخاطب کالبدشکافی کرده است. به‌واقع، آنچه بیش از همه در فرایند فیلمنامه‌نویسی آزاردهنده است، آن لحظه‌ای‌ست که شخص به بن‌بست در خلاقیت می‌رسد. اما اریک بورک تمام این مراحل را خوب می‌شناسد و در کتاب خود آن‌ها را تحلیل می‌کند. گفتنی‌ست که در انتهای هرفصل از این کتاب، در مورد فیلمنامه‌نویسی سریال و ساختارهای آن نیز نوشته شده که برای فیلمنامه‌نویسان بسیار مفید خواهد بود. کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه تألیف اریک بورک توسط محسن یاوری ترجمه شده و انتشارات نیماژ آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه

  • کتابی خواندنی و سرگرم‌کننده. اریک بورک در اینجا مرکزیت و اهمیت ایده‌‌ها را بررسی کرده است. با خواندن این کتاب نویسندگان قادرند در زمان خود صرفه‌جویی کنند و پروژه‌های کاملی ارائه دهند. (Jack Brislee)
  • ارائه‌ی فیلمنامه دشوار است. شما یکی از هزاران نفری هستید که می‌خواهند فیلمنامه‌ی خود را ارائه دهند. اما با خواندن این کتاب شما از بقیه جلوتر خواهید بود. (Ken Miyamoto)
  • در طول حرفه‌ام تا‌به‌حال بیش از شصت هزار فیلمنامه خوانده‌ام و مشکل اکثر آن‌ها در بخش ایده بود. این کتاب مختصر و لذت‌بخش به شما یاد می‌دهد که چگونه با به‌کارگیری درست عناصر دراماتیک، ایده‌ی خود را به بهترین شکل ممکن بیان کنید. (Christopher Lockhart)
  • قبل از آنکه فیلمنامه‌ی خود را بنویسید یا خواندن یک رمان، اثر آموزشی یا حتی کتاب خود من را شروع کنید، هرچه سریع‌تر کتاب ایده‌ از اریک بورک را بخوانید. اثری که شما را از مصائب فیلمنامه‌نویسی نجات داده و مسیری کاربردی به شما هدیه می‌دهد. (Michael Hauge)

کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به فیلمنامه‌نویسان پیشنهاد می‌شود. حتی اگر پیش‌تر کتاب‌های زیادی در این زمینه خوانده‌اید، بازهم این کتاب به شما چیزهای زیادی یاد خواهد داد.

در بخشی از کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه می‌خوانیم

موردی که من انتخاب کردم، مربوط به اولین فضانورد آمریکایی، آلن شپرد، بود که در سفینه‌ی گلوری به‌خاطر اختلالی که در گوش داخلی‌اش به‌وجود آمد، زمین گیر شد و این اختلال او را مجبور کرد در پشت‌صحنه با فضانوردان دیگر همکاری کند؛ اما خودش قادر به پرواز نبود و این موضوع او را عمیقاً ناراحت می‌کرد تا اینکه سرانجام توانست درمانی پیدا کند و ‌به‌موقع، دوباره به وضعیت پرواز خود بازگردد و فرماندهی آپولو را برعهده بگیرد و روی ماه فرود بیاید.

به‌نظر می‌رسد خود همین یک «داستان» درست‌وحسابی است. این‌طور نیست؟

این‌طور به‌نظر می‌رسید؛ اما وقتی شروع به نوشتن اولین پیش‌نویس فیلم‌نامه کردم، آن‌قدر درگیر تحقیق شدم (مستند‌سازی دقیق تمام وقایع اصلی مأموریت که این قسمت بر آن تمرکز داشت) که وقتی فیلم‌نامه را به نویسنده‌ی حرفه‌ای و باتجربه‌تری که درگیر این پروژه بود ارائه دادم، او به‌وضوح از داستان خوشش نیامد. البته به اندازه‌ی کافی مهربان بود که این را مستقیماً بیان نکند. آنچه او گفت، این بود که انتظار زاویه دید واضح‌تری داشته است.

منظور او این نبود که شخصیت باید در مرکز حوادث باشد؛ چون از قبل هم همین‌طور بود. چیزی که او سعی داشت به من بگوید و درواقع چیزی که ازدست‌رفته می‌نمود، این بود که مخاطب باید آنچه را شخصیت اصلی فکر می‌کند، احساس کند و از چیزی که درون شخصیت اتفاق می‌افتد آگاه باشد. چیزی که من باید به‌تصویر می‌کشیدم این بود، نه واقعیت‌های خشک درباره‌ی آنچه باعث ایجاد مشکلاتی برای او و مأموریتش شده بود؛ چیزی که حتی تهدیدکننده‌ی جانش هم نبود و فقط موردتوجه افراد علاقه‌مند به فضا قرار می‌گرفت.

فهرست مطالب کتاب

تقدیر و تشکر
مقدمه‌ی نویسنده
فصل اول: تمرکز بر ایده
فصل دوم: مجازات
فصل سوم: هم‌ذات‌پنداری
فصل چهارم: بدیع‌بودن
فصل پنجم: باورپذیربودن
فصل ششم: دگرگون‌شدن زندگی‌
فصل هفتم: سرگرم‌کنندگی
فصل هشتم: معنا‌داربودن
فصل نهم: استفاده از عنصر‌های اساسی ایده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه
نویسنده
مترجممحسن یاوری
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-600-367-730-2
موضوع کتابکتاب‌های نویسندگی، کتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه

برای دریافت کتاب ایده: هفت عنصر اساسی برای ماندگار شدن داستان، نمایشنامه و فیلمنامه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.