معرفی و دانلود کتاب پس از جنگ: اروپا بعد از 1945

عکس جلد کتاب پس از جنگ: اروپا بعد از 1945
قیمت:
۳۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب پس از جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پس از جنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پس از جنگ: اروپا بعد از 1945

کتاب پس از جنگ توسط تونی جات به رشته‌ی تحریر درآمده و تحولات اروپای پس از جنگ را بررسی می‌کند. این کتاب از سال‌های پس از جنگ جهانی دوم آغاز می‌کند و نظم کهن اروپا را برمی‌شمارد. سپس تحولات سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی قاره‌ی اروپا طی شصت سال پس از جنگ را با دیدی کلی و در عین حال به صورت کشور به کشور مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد. گفتنی است که این کتاب نامزد نهایی جایزه‌ی پولیتزر و برنده‌ی جایزه‌ی کتاب اروپا بوده است.

درباره‌ی کتاب پس از جنگ

اروپای جدید از دل کوره‌های آدم‌سوزی آشویتس زاده شد و به ساخت یک فرهنگ خودبرتربین اروپایی در پایان قرن بیستم انجامید. قاره‌ی اروپا زمانی مجموعه‌ای از زبان‌ها، مذاهب، اقوام و ملت‌های در هم تنیده بود. جوامع چندفرهنگی بسیاری در سرتاسر آن دیده می‌شد که همزمان با وقوع جنگ‌های جهانی ویرانگر در طی یک روند سیاسی و فرهنگی حل شدند و از بین رفتند. تاریخ کنونی اروپا با نمادهای وحشت‌آور وخون‌باری از گذشته گره خورده است که محور اصلی‌شان جنگ‌های جهانی است. دو جنگ جهانی در فاصله‌ی کمتر از پنجاه سال در این قاره‌ی کوچک رخ داد و سرنوشت جهان را دگرگون کرد.

اثر حاضر، کتاب پس از جنگ (Postwar: A History of Europe Since 1945) به قلم تونی جات (Tony Judt) ماجرای اروپا را از جنگ جهانی دوم بیان می‌کند و دوران میان سال‌های 1945 تا 1989 را به مثابه‌ی یک راهروی گذار به تاریخی جدید می‌بیند. در این سال‌ها اروپا از هراس بازگشت به جنگ، انقلاب، بیکاری و مسائلی از این دست قدم در راه تازه‌ای گذاشت و دولت رفاه، اروپای پسا-ملی و اصلاح‌طلب برای به بند کشیدن گذشته و سرکوب تخاصمات پیشین متولد شد.

معرفی و دانلود کتاب پس از جنگ

جنگ جهانی اول تغییراتی در جغرافیای سیاسی اروپا ایجاد کرد و جنگ جهانی دوم به دگرگونی‌های سیاسی و فرهنگی مهمی انجامید. پایان جنگ جهانی اول با سقوط تزاریسم در روسیه و تشکیل اتحاد جماهیر شوروری همراه شد و پیمان‌های سیاسی متعاقب آن، سدی بر راه پیشروی آلمان قرار داد و به برپایی جمهوری وایمار انجامید. پس از آن ناسیونالیسم آلمانی قدرت یافت و جنگ جهانی دوم آغاز شد. این جنگ بخش بزرگی از اروپا را به ویرانی کشاند و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به دنبال آورد. اینجا نقطه‌ای بود که نظم کهن از هم فروپاشید، دوره‌ای از تاریخ به اتمام رسید و یک اروپای جدید متولد شد.

ساختار کتاب در چهار بخش و بیست و چهار فصل نوشته شده است و همانطور که گفتیم از سال 1945 یا از ساعت صفر آغاز می‌شود. از نظر نویسنده، تاریخ جنگ جهانی دوم به صورت تعبیرهای اخلاقی ساده‌ای همچون نبرد نیکی علیه بدی و مبارزان ضدفاشیسم علیه فاشیسم تحریف شد و تمامی قربانیان غیریهودی به بوته‌ی فراموشی سپرده شدند. کتاب در فصل‌های ابتدایی به میراث به جا مانده از دوران جنگ و سال‌های بازسازی اروپا می‌پردازد. سپس به جنگ سرد می‌رسد و تخاصمات فرهنگی و سیاسی این دوران را بررسی می‌کند و با یک جمع‌بندی پیرامون فروپاشی نظم کهن اروپا به پایان می‌رسد.

بخش دوم به دولت‌های رفاه و سیاست‌های ثبات می‌پردازد. جنبش‌های سوسیال دموکراتیک را مورد مطالعه قرار می‌دهد و پایانی برای سیاست‌ورزی ایدئولوژیک اروپایی قائل می‌شود. بخش سوم البته با سیاست‌های ظاهرا غیرایدئولوژیک صندوق بین‌المللی پول و نظام پولی اروپایی (ای ام اس) آغاز می‌شود که دولت‌ها را به اتخاذ تصمیمات ناخوشایندی وا داشته است. این بخش تغییرات فرهنگی پس از دهه‌ی هشتاد را بررسی می‌کند و دوران گذار اروپا را شرح می‌دهد. بخش چهارم معادلات سیاسی جدید اروپا را عنوان می‌کند و از حضور پناهندگان و ساکنین مستعمرات پیشین کشورهای اروپایی از جمله مهاجران مسلمان می‌گوید. همچنین رابطه‌ی پیچیده و متناقض اروپا با ایالات متحده‌ی آمریکا را بررسی می‌کند و از ظهور یک هویت و سبک زندگی جدید اروپایی خبر می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب پس از جنگ

کتاب پس از جنگ در سال 2005 به انتشار رسید. توسط فرزام امین صالحی به فارسی برگردانده و به همت انتشارات علمی و فرهنگی روانه‌ی بازار کتاب ایران شده است.

جوایز و افتخارات کتاب پس از جنگ

  • نامزد جایزه‌ی پولیتزر
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب اروپا در سال 2008
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب آرتور راس ذیل عناوین روابط خارجی
  • در فهرست ده کتاب برتر نیویورک تایمز
  • در فهرست بهترین کتاب‌های قرن بیست و یکم به انتخاب روزنامه‌ی گاردین در سال 2019

نکوداشت‌های کتاب پس از جنگ

  • این کتاب درخشان است. آقای جات آن را با قدرت تمام نوشته است. (وال استریت ژورنال)
  • اثر حاضر بدون شک جامع‌ترین و خواندنی‌ترین کتاب پیرامون تاریخ پس از جنگ است. (The Boston Globe)
  • کتاب پس از جنگ نمونه‌ی بارز تاریخ‌نویسی در بهترین حالت آن است. (پابلیشرز ویکلی)
  • هر صفحه پر است از اطلاعات دور از انتظار و رویکردی تازه. (نیویورکر)

کتاب پس از جنگ برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب را به علاقه‌مندان کتاب‌های حوزه‌ی علوم سیاسی، تاریخ و اقتصاد سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب پس از جنگ: اروپا بعد از 1945 می‌خوانیم

با از دست رفتن هندوچین، توجه فرانسه به شمال آفریقا معطوف شد. تقریباً از یک لحاظ این چرخش به واقع درست بود. قیام الجزایر در 1 نوامبر 1954 فقط چهارده هفته پس از امضای پیمان‌های ژنو آغاز شد. ولی آفریقای شمالی از دیرباز کانون دلمشغولی پاریسی‌ها بود. از همان ابتدای ورود فرانسوی‌ها به الجزایر حال حاضر در سال 1830، استعمار این سرزمین بخشی از هدف بزرگ‌تر فرانسوی‌ها که باز هم به زمان‌های دورتر باز‌می‌گشت برای سلطه بر صحرای آفریقا از اقیانوس اطلس تا سوئز بود. فرانسوی‌ها، که در شرق به دست انگلیسی‌ها آچمز شده بودند، در عوض به اولویت مدیترانۀ غربی و آن سوی صحرا تا غرب آفریقای مرکزی رضایت دادند.

گذشته از مستعمره‌نشین خیلی قدیمی‌تر در کبک و بعضی جزایر کارائیب، آفریقای شمالی (بالاخص الجزایر) تنها مستعمرۀ فرانسه بود که اروپایی‌ها در آن به تعداد انبوه مستقر شده بودند. ولی بسیاری از اروپایی‌ها فرانسوی‌الاصل نبودند، بلکه بیشتر اسپانیایی، ایتالیایی، یونانی یا چیز دیگری بودند. حتی الجزایری فرانسوی شاخصی نظیر آلبر کامو نیمه‌اسپانیایی نیمه‌فرانسوی بود؛ و اجداد فرانسوی او خیلی تازه‌واردتر بودند. از دورانی که فرانسه از تعدد اقوام برخوردار بود زمان زیادی می‌گذشت؛ و برخلاف روسیه، لهستان، یونان، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، اسکاندیناوی، آلمان، ایرلند، اسکاتلند (و حتی انگلستان) فرانسه نسل‌های پی‌درپی سرزمین مهاجران نبود. فرانسوی‌ها استعمارگران بالفطره نبودند.

با وجود این، اگر فرانسه‌ای خارج از فرانسه وجود می‌داشت، همان الجزایر بود که حضور فنی الجزایری‌ها در داخل فرانسه به عنوان بخشی از ساختار اجرایی «مادرشهر»، همان‌طور که دیده‌ایم، مؤید آن بود. نزدیک‌ترین قیاس در جاهای دیگر اولستر بود، یک خطۀ دیگر ماوراء‌بحار در مستعمره‌ای سابق، که قانوناً در سرزمین اصلی ادغام شده بود و دارای یک اقلیت مستعمره‌نشین قدیمی بود که برای آن‌ها مرکز سلطانی بسیار بیشتر از اکثر نفوس مادرشهر اهمیت داشت. این دیدگاه که الجزایر شاید روزی مستقل می‌شد (و در نتیجه دارای حکومت عربی، به دلیل برتری قاطع عددی اعراب و بربر‌ها در بین نفوس آن) از نظر اقلیت اروپایی آن محال بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
پیشگفتار و تقدیر
مقدمه
بخش اول: پس از جنگ: 1945-1953
فصل اول: میراث جنگ
فصل دوم: مجازات
فصل سوم: بازسازی اروپا
فصل چهارم: سازش محال
فصل پنجم: آغاز جنگ سرد
فصل ششم: به سوی گردباد
فصل هفتم: ‌جنگ‌های فرهنگی
پایان‌بندی‌: پایان اروپای کهن
بخش دوم: رفاه و نارضایتی‌هایش: 1953-1971
فصل هشتم: سیاست ثبات
فصل نهم: خیال‌های باطل
فصل دهم: عصر وفور
فصل یازدهم: جنبش سوسیال‌دموکراتیک
فصل دوازدهم: شبح انقلاب
فصل سیزدهم: پایان ماجرا
بخش سوم: غزل خداحافظی: 1971-1989
فصل چهاردهم: آرزوهای رنگ‌باخته
فصل پانزدهم: سیاست در مایه‌ای نو
فصل شانزدهم: دوران گذار
فصل هفدهم: واقع‌گرایی نوین
فصل هجدهم: توان ‌ناتوان‌ها
فصل نوزدهم: پایان نظم کهن
بخش چهارم: پس از سقوط: 1989-2005
فصل بیستم: قارۀ شکننده
فصل بیست ویکم: تسویه حساب
فصل بیست ودوم: اروپای قدیم و جدید
فصل بیست وسوم: انواع اروپا
فصل بیست وچهارم: اروپا چون یک شیوۀ زندگی
مؤخره: از خانۀ مردگان: جستاری دربارۀ حافظۀ نوین اروپا
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پس از جنگ: اروپا بعد از 1945
نویسنده
مترجمفرزام امین صالحی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات1044
زبانفارسی
شابک978-622-277-137-9
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پس از جنگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پس از جنگ

برای دریافت کتاب پس از جنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.