معرفی و دانلود کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم: اکتبر 1942 تا ژانویه 1944

عکس جلد کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم: اکتبر 1942 تا ژانویه 1944
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم: اکتبر 1942 تا ژانویه 1944

دیوید ام. گلانتز در کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم به سراغ توصیف محاصره‌ی سن پترزبورگ در طی سال‌های 1942 تا 1944 می‌رود. او در این کتاب واقعه‌ای را توصیف می‌کند که در طی سال‌ها فجایع بسیاری را به بار آورد؛ از بمباران و مورد حمله قرار گرفتن کشتی‌های حامل غذا تا مرده‌خواری و از گرسنگی جان سپردن، از پناه بردن به دشمن تا دیوانگی و انتحار.

درباره‌ی کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم

باید روزانه هزاربار و به هزار زبان و هزار بیان پرسید:‌ آیا توحش قعری دارد؟ آیا بوده‌اند دسته‌ای از آدمیان که در منتهای ددمنشی زندگی کرده باشند؟ نگاهی اجمالی به تاریخ بشر به‌راحتی ثابت می‌کند آنچه انتها ندارد میل سیری‌ناپذیر انسان به سبوعیت است. نمونه‌ی بارز آن فجایعی است که بشر دوپا در طول جنگ جهانی چه خواسته و عامدانه و چه از سر ناچاری رقم زد. درباره‌ی تاریخ جنگ جهانی دوم بسیار گفته و نوشته‌اند. مجموع نوشته‌ها را که روی هم بگذارید باز هم جنبه‌هایی از فجایع هستند که ناگفته باقی می‌مانند. دیوید ام. گلانتز (David M. Glantz) در کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم (The Siege of Leningrad: 900 Days of Terror - Vol 2)‌ تلاش کرده تا کتابی همه‌جانبه تالیف کند و تا جای ممکن مباحث یکی از بزرگ‌ترین و فاجعه‌بارترین وقایع تاریخ بشر را به رشته‌ی تحریر دربیاورد.

تصور کنید نوجوانی را که با خانواده‌اش در استان لنینگراد در سال‌های پایانی نیمه‌ی اول قرن بیستم زندگی می‌کند. ترومای بزرگی را از سر گذرانده و حساس‌ترین سال‌های زندگی‌اش را در میانه‌ی یک جنون جهانی طی می‌کند. صبح به صبح از خواب بیدار می‌شود، گرسنگی می‌کشد و هر آن منتظر است که مرگ بر وجود یکی از عزیزان یا اعضای خانواده‌اش سایه بیفکند. نوجوانی چنین به بحران درافتاده را چه چیز زنده نگه داشته است؟ عشق، امید یا ایدئولوژی؟ همه‌ی این‌ها و هیچ‌کدام! آنچه جمعیتی به آن عظمت را مقاوم نگه داشت چیزی نبود جز پروپاگاندا! پروپاگاندا بود که ساکنین غرق در بحران و فقر لنینگراد را یک به یک به آغوش مرگ می‌کشانید و از آن‌ها شهدای وطن می‌ساخت.

معرفی و دانلود کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم

اگر نمی‌توانید به‌راحتی به نویسندگان تاریخ‌نگار اعتماد کنید و همواره در صحت گفته‌هایشان شک دارید باید خیالتان را از بابت دیوید ام. گلانتز راحت کنیم. او نویسنده‌ای است که عمری را به نوشتن درباره‌ی تاریخ جنگ گذرانده و برای آثارش برنده‌ی جایزه‌ی ساموئل الیوت موریسون برای یک عمر فعالیت و نوشتن درباره‌ی جنگ شده است. او در کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم به‌دقت به اصول علمی پایبند است و رعایت صدق گفتار و نوشتار را سرلوحه‌ی اثر خود قرار داده است. او به‌عنوان یک محقق و تاریخ‌دان به‌خوبی بر بعد تراژیک ماجراهای جنگ لنینگراد آگاه است و مکانیکی با این وقایع برخورد نمی‌کند تا مبادا این رخدادها جنبه‌ی انسانی خود را از دست بدهند. او همچنین نسبت به عملکرد هر دو طرف جنگ دیدگاه نقادانه دارد و هرگز حقیقت و دیدگاه انتقادی را فدای بعد داستانی کتاب نکرده است. او به پدیده‌ی جنگی محاصره از زاویه‌دیدهای مختلفی نگاه می‌کند تا به خواننده‌ی خود نشان دهد اتفاقات چندلایه بوده‌اند و بر یکدیگر مستقیم و غیرمستقیم اثر گذاشته‌اند.

جلد دوم کتاب محاصره لنینگراد علاوه‌بر در بر گرفتن فصل‌های هفتم تا دهم، پر از نقشه‌ها و تصاویری است که به مخاطب کمک می‌کند تا تصویری هرچه واضح‌تری از آنچه در آن سال‌ها به وقوع پیوسته در ذهن داشته باشد.

کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم را نشر آرمان رشد با ترجمه‌ی طاهره آشتیانی به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم

  • شخصیت‌ها به‌یادماندنی‌اند و پیرنگ خواندنی. من واقعا از سبک نوشتار این نویسنده لذت بردم و در نظر دارم که بیشتر از او بخوانم. این کتاب را قاطعانه توصیه می‌کنم. (Netgalley reviewer)
  • کتابی که خواندنش بر هر آنکه به تعلیق روانشناختی علاقه دارد واجب است. (Goodreads reviewer)
  • کتابی که به زمین گذاشتنش سخت است. (Apple Books Reviewer)

کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم برای چه کسانی مناسب است؟

برای آنانی که آلام روحشان را با خواندن کتاب‌های تاریخ و وقایع‌نگاری‌های معتبر تسکین می‌دهند، این کتاب مرهم است.

در بخشی از کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم: اکتبر 1942 تا ژانویه 1944 می‌خوانیم

در ژانویه‌ی 1944 ارتش سرخ عملیات لنینگراد‌‌ نووگورود را آغاز کرد. این عملیات در مقیاس بزرگی انجام می‌شد و نتیجة نهایی‌اش آزادی لنینگراد بود. اما رسیدن به پیروزی و به پایان رساندن محاصره با پرداخت بهای خونین سنگینی به دست آمد؛ چراکه گروه شمالی ارتش همچنان توان زیادی برای جنگیدن و مبارزه در خود داشت و نیروهایش، هرچند تعدادشان کمتر بود، اما هنگام عقب‌نشینی به مناطق بالتیک دفاع جانانه و ماهرانه‌ای از خود به نمایش گذاشتند.

در انتهای سال 1943، ابتکار عمل راهبردی در جبهه‌ی شوروی‌ آلمان در دست ارتش سرخ قرار داشت. این ارتش در نبرد کورسک پیروز شده بود و نیروهایش ورماخت را به رودخانه‌ی سوژ و دنیپر در مرکز و جنوب روسیه به عقب رانده و حالا به انجام عملیات در بلاروس و اوکراین روی آورده بودند. در این زمان، نیروهای ارتش سرخ از مواضع مختلفی در بخش مرکزی و جنوبی جبهه به خط پنتر و دیوار پرطمطراق شرق آلمان نفوذ کرده بودند. برتری هوایی در منطقه در دست نیروی هوایی ارتش سرخ بود و جنبش چریکی نیز در پشت جبهه‌ی ورماخت جان می‌گرفت و کارخانه‌ها و صنایع شوروی تعداد پرشماری تانک جدید، توپ، هواپیما و انواع مهمات را تولید می‌کردند و در اختیار نیروهایش قرار می‌دادند.

سال که به پایان رسید استاوکا برای انجام مجموعه‌ای از عملیات‌های راهبردی بزرگ با هدف پاک‌سازی کل خاک شوروی از تمام نیروهای آلمان و آغاز آزادسازی اروپای تحت اشغال نازی برنامه‌ریزی می‌کرد. این عملیات که علیه آلمان‌ها از اوایل پاییز در اوکراین و بلاروس آغاز شده بود گستره‌ی خود را تا دربرگیری هر سه محور استراتژیک گسترش می‌داد.

فهرست مطالب کتاب

فصل هفتم: شهری در محاصره 1942 تا 1943
ذخیره‌ی سوخت و غذا
دفاع از دریاچه‌ی لادوگا
جاده‌ی یخی
چریکی‌ها
افزایش فعالیت‌های چریکی
فصل هشتم: شکستن محاصره
صف‌آرایی آلمان
نقشه‌ی عملیات شوروی
پشتیبانی مهندسی عملیات
پیروزی با طعم ناامیدی
تلفات ارتش سرخ
گستره‌ی عملیات
عملیات ستاره‌ی قطبی
ارتش‌های فرسوده
طرح عملیات
استیصال در تمام خط
طرح دوخانوف
ام.جی.اِی هدفی دور از دسترس
خط پنتر
بهای سنگین خون
فصل نهم: آزادی – 1944
عملیات‌های جدید
عملیات نوا
ارتش پنجاه‌ونهم
برهوت نووگورود
نارضایتی استاوکا
ناکامی در امتداد محور لوگا
حمله‌ی پوپوف
فصل دهم: نتایج جنگ کبیر میهنی
دفاع در لنینگراد
صف‌آرایی چندلایه
تأثیر ناهمواری زمین
لجستیک
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم: اکتبر 1942 تا ژانویه 1944
نویسنده
مترجمطاهره آشتیانی
ناشر چاپی موسسه فرهنگی آرمان رشد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-622-243-645-2
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم

برای دریافت کتاب محاصره لنینگراد: 900 روز ترس و وحشت - جلد دوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.