معرفی و دانلود کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941: ارتشبد هاینتس گودریان فرمانده و بازرس کل قوای زرهی آلمان

عکس جلد کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941: ارتشبد هاینتس گودریان فرمانده و بازرس کل قوای زرهی آلمان
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941: ارتشبد هاینتس گودریان فرمانده و بازرس کل قوای زرهی آلمان

کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941 نوشته‌ی فرمانده‌ی زرهی سپاه آلمان، هاینتس گودریان است و خاطرات این بازرس کل قوای آلمانی و به‌ دنبال آن، ابعاد مختلف جنگ جهانی دوم و علل ظهور و سقوط آلمان نازی و رایش سوم را می‌شکافد. این کتاب از باب جزئی‌نگری‌ و دقت‌نظر بسیار تحسین‌برانگیز است.

درباره‌ی کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941

در پشت همه‌ی فجایعی که نازی‌ها به بار آوردند، یک نقطه‌ی مثبت پررنگ وجود داشت: دیسیپلین نظامی‌ای که آن‌ها را از هر جهت متمایز می‌کرد. اگر به خواندن کتابی از یکی از مغزهای متفکر سیستم نظام‌یافته‌ی ارتش زرهی آلمان مشتاقید، هرگز خواندن کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941 (Panzer Leader) اثر هاینتس گودریان (Heinz Guderian) ‌را از دست ندهید.

هاینتس گودریان در میان فرماندهان آلمان با چند ویژگی متمایز شناخته شده است: او توسعه‌دهنده‌ی جنگ با تانک و جنگ مدرن است و ایده‌هایش در جبهه‌های گسترده و اقلیم‌های متفاوت کارساز بودند. برای او بسیاری از محدودیت‌ها شبیه به فرصت بودند؛ برای مثال ویژگی‌های فیزیکی تانک بیش از آنکه برای او محدودیت باشد، فرصتی بود تا استراتژی‌هایی نو و غیرقابل‌پیش‌بینی به کار بگیرد و دشمن را به‌کلی غافلگیر کند. گودریان به تفکر استراتژیک شناخته شده است و با آنکه او هرگز خشونتی مانند فرماندهان نازی از خود نشان نداد جنگ‌هایی طراحی کرد که کشته‌های بسیاری بر جای گذاشت. از این جهت نمی‌توان دامن او را از جنایت‌های متعدد حزب نازی زدود.

معرفی و دانلود کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941

هانتس گودریان نقس بسیار مهمی در توسعه‌ی نیروهای نظامی آلمان داشت. او به‌عنوان یک استراتژیست ماهر آرایش جنگ‌های زرهی را طراحی می‌کرد. قدرت خلاقیت و چاره‌اندیشی او تا جایی پیش رفت که می‌توانست به‌راحتی با طرح‌های نوآورانه ورق جنگ را به نفع آلمان نازی برگرداند. او در سه‌گانه‌ی خود اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی استراتژی‌های خود به دست می‌دهد و چگونگی اثربخشی آن‌ها را توصیف و تبیین می‌کند. البته در حین خواندن این کتاب باید درنظر داشته باشید که روایت گودریان از جنگ و رویارویی حزب با دشمنانش روایت بی‌طرفانه‌ای نیست. او بسیار جانبدارانه به موضوعات نگاه می‌کند و در پی آن است که اولا سهم خود را در فجایع جنگی به حداقل برساند و دوما جنایات دیگر فرماندهان را کوچک و ناچیز نشان دهد. درنتیجه خواندن کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941 مستلزم داشتن نگاهی انتقادی است و خواننده‌ی آگاه نباید سوگیری‌های گودریان را به حساب واقعیت جنگ بگذارد. با در نظر گرفتن همه‌ی این نکات، کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم یک سند تاریخی مهم است که می‌تواند ما را با جنبه‌های مورد غفلت واقع‌شده‌ی جنگ جهانی دوم آشنا کند. برخی از تاریخ‌شناسان معتقدند شاید این فرمانده‌ی جنگی از عمق وحشی‌گری حزب آگاهی کامل نداشته. قضاوت درباره‌ی این مطلب چیزی است که در هزارتوی تاریخ گم شده است.

در فصل اول این کتاب خواننده با پیشینه‌ی ارتشبد گودریان آشنا می‌شود و در پی آن در فصل دوم درباره‌ی پیش‌زمینه‌ی تشکیل نیروی زرهی ارتش آلمان اطلاعاتی مفصل کسب می‌کند. در فصل سوم، کتاب به قدرت گرفتن هیتلر و تغییرات جغرافیایی مرتبط می‌پردازد تا زمینه را برای توضیح درباره‌ی جنگ جهانی دوم فراهم کند. از فصل چهارم تا ششم گودریان چگونگی شروع جنگ و قدرت گرفتن جبهه‌های آلمان نازی در شرق و غرب را توضیح می‌دهد. درنتیجه کتاب اول که تا موضوع «مقدمات تهاجم به شرق» را دربر گرفته است با ذکر جزئیاتی از جبهه‌ی لهستان به پایان می‌رسد. لازم به ذکر است که روایت هانتس گودریان در اینجا به پایان نمی‌رسد و در جلد دوم و سوم به ادامه‌ی روایت جنگ می‌پردازد.

این کتاب را محمد قهرمانی ترجمه کرده و انتشارات آرمان رشد به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941

  • این سرگذشت بی‌نظیرْ یک اثر خیره‌کننده است... اثری از یک سرباز بزرگ. (استیون ای. امبروز)
  • این اثر بهترین شرح از تاریخ جنگ جهانی دوم است. (کریستیان ساینس مانیتور)
  • تصویری که گودریان از هیتلر و هیملر ارائه می‌کند، بسیار جالب و تامل‌برانگیز است... اهمیت والای کتاب به‌علت صداقت بیانش است. (تایمز)
  • اگر طبقه‌ی کتابخانه‌ی شما زیر وزن کتاب‌های جنگ جهانی دوم شکم داده است، می‌توانید نیم دوجین از آن‌ها را از پنجره به بیرون پرت کنید و این کتاب را به‌جایِ آن روی طبقه بگذارید. (نورفولک ویرجینیا پایلوت)

کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941 برای چه کسانی مناسب است؟

به تمام پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ جنگ جهانی دوم و دوست‌داران ژانر خودزندگینامه، خواندن این کتاب توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941: ارتشبد هاینتس گودریان فرمانده و بازرس کل قوای زرهی آلمان می‌خوانیم

فعالیت اصلی من در دوره‌ی بین دو جنگ جهانی در ارتباط با ایجاد نیروی زرهی در ارتش آلمان بود. گرچه اصولاً یک افسر یِگر (پیاده‌ی سبک) بدون هیچ آموزش فنی بودم، علاقه‌مند به توسعه‌ی موتوریزه کردنِ ارتش شدم.

پس از بازگشت از بالتیک در پاییز 1919 برای مدت کوتاهی در تیپ دهم رایش‌وهر در هانوفر مشغول بودم. در ژانویه‌ی 1920 فرماندهی گروهانی از گردان یِگرِ قبلی که در آن خدمت کرده بودم در گوسلار به من تفویض شد. در این وقت تمایل به بازگشت به کار ستادی نداشتم، به موقعیتی که تا ژانویه‌ی 1920 مرا درگیر کرده ‌بود؛ نخست خروج من از بالتیک به مذاقم سازگار نبود، دوم اینکه ارتش کوچک‌شده‌ی 100هزار نفری ترقی سریع را مشکل می‌ساخت. به این علت من به‌کلی غافلگیر شدم وقتی که در پاییز 1921 فرمانده میدانی بسیار محترمم، سرهنگ فون آمسبرگ از من پرسید که آیا تمایلی به بازگشت به ستاد کل ارتش دارم. پاسخ دادم که تمایل دارم، ولی مدتی است که از فعالیت در آن دور بوده‌ام. این قضیه بود تا اینکه در ژانویه‌ی 1922 سرهنگ دوم یواخیم فون اشتولپناگل از تروپن‌آمت (ستاد ارتش) زیر نظر وزارت دفاع (ار‌.و‌.ام) در برلین تلفن کرد تا بپرسد چرا من به مونیخ چیزی گزارش نکرده‌ام. من از او شنیدم که به بازرسی قوای حمل‌و‌نقل، اداره‌ی حمل‌و‌نقل موتوری منتقل شده‌ام؛ چراکه ژنرال فون چیشویتس یک افسر ستاد کل برای ستادش تقاضا کرده ‌است. حضور من در یکم آوریل قطعی شده ‌بود، ولی چنین رایزنی شد که بعضی آموزش‌ها را در خصوص وظایف میدانی قوای حمل‌و‌نقل، قبلِ آنکه در اداره‌ی خود مقامی احراز کنم، فراگیرم؛ بنابراین به گردان حمل‌و‌نقل موتوری (باواریاییِ) هفتم در مونیخ اعزام شدم.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی کتاب
مقدمه
گاه‌شمار رخدادهای زندگی نظامی ارتشبد گودریان
فصل اول: پیش‌زمینه و دوره‌ی جوانی
فصل دوم: بنیان‌گذاری نیروی زرهی در ارتش آلمان
فصل سوم: هیتلر در اوج قدرت خویش
بحران بلومبرگ‌ فریچ 1938
انضمام اتریش به رایش
انضمام سودت به رایش
وضعیت بحرانی برای بار دیگر
فصل چهارم: بروز فاجعه
لغزیدن در جنگ
لشکرکشی به لهستان
در بین دو لشکرکشی
فصل پنجم: کارزار در غرب
آمادگی‌ها برای رزم
رخنه در جهت کانال مانش
تصرف ساحل کانال مانش
فرمان خطیر توقف هیتلر
رخنه تا مرز سوئیس
آتش‌بس
فصل ششم: مقدمات تهاجم به شرق
زمینه
آمادگی‌ها برای تهاجم
پیوست‌ها
پیوست 1
پیوست 2
پیوست 3
پیوست 4
پیوست 5

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941: ارتشبد هاینتس گودریان فرمانده و بازرس کل قوای زرهی آلمان
نویسنده
مترجممحمد قهرمانی
ناشر چاپی موسسه فرهنگی آرمان رشد
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات260
زبانفارسی
شابک978-622-243-598-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941

برای دریافت کتاب خاطرات جنگ جهانی دوم - جلد اول: از آغاز تا 1941 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.