معرفی و دانلود کتاب هملت

عکس جلد کتاب هملت
قیمت:
۱۰۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب هملت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب هملت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب هملت

کتاب هملت، شاهکار بی‌بدیل ویلیام شکسپیر، داستان شاهزاده‌ای دانمارکی به نام هملت را روایت می‌کند که پس از آگاهی از به قتل رسیدن پدرش، به عمو و مادر خود در ترتیب دادن این دسیسه شک می‌کند و تصمیم به کشف معمای قتل پدر خود می‌گیرد. تردیدها و اضطراب هملت زمانی شدیدتر می‌شود که روح پدرش بر او ظاهر می‌شود و از هملت می‌خواهد انتقام قتل او را بگیرد و قاتل را به سزای عملش برساند.

درباره‌ی کتاب هملت

نمایشنامه‌ی هملت (Hamlet)، به عنوان یکی از شاهکارهای تاریخ ادبیات جهان، و البته بهترین اثر ویلیام شکسپیر (William Shakespeare) شناخته می‌شود. داستان هملت، نوعی تراژدی انتقام را دنبال می‌کند که از تصمیم هملت، قهرمان داستان، به انتقام گرفتن از قاتل پدر خود، یعنی عمویش، پادشاه دانمارک، سرچشمه می‌گیرد. کلادیوس، عموی هملت، پس از مرگ برادرش بر تخت پادشاهی می‌نشیند. زمانی که شاهزاده متوجه می‌شود مادرش با عمویش هم‌بستر شده، در شرافت و صداقت نیت این دو دچار تردید می‌شود. پس از اینکه روح پدر هملت بر او ظاهر می‌شود و به پسرش می‌گوید برادر و همسرش در قتل او دست داشته‌اند، تردیدهای این شاهزاده جدی‌تر می‌شود و تصمیم به کشف حقیقت می‌گیرد.

معرفی و دانلود کتاب هملت

شکسپیر، در آغاز این نمایشنامه نشان می‌دهد که هملت میان سه آشوب و درگیری گرفتار است: کشورش با حمله‌ی نظامی تهدید می‌شود، خانواده‌اش در حال نابودی است، و خودش احساس نارضایتی و ناخوشی عمیقی دارد. در سیر روایت با تناقضات و کشمکش‌های فراوانی روبه‌رو هستیم. از ابتدا تا انتهای این ماجرا، کاراکترها دائماً با کشف حقیقتی درگیر هستند که هرگز خود را آشکار نمی‌کند؛ و در انتها، خیانت و دروغی که از آغاز تا پایان اثر بر روایت سایه انداخته تمام شخصیت‌ها را از پا درمی‌آورد. شکسپیر، بر خلاف امید و انتظار مخاطب، هملت را به رستگاری و رهایی از رنجش قدمی نزدیک نمی‌کند، بلکه او را در نهایت، در کشمکش و نزاع درونی خود غرق می‌کند، و این شاید یکی از دلایلی است که باعث حک شدن خاطره‌ی هملت در ذهن مخاطب می‌شود.

«بودن یا نبودن، مسأله این است»؛ احتمالاً این جمله قبلا به گوشتان خورده است. از زمان انتشار اثر در سده‌ی هفده میلادی تا به امروز منتقدان و مخاطبان اثر، هم‌صدا با شاهزاده‌ی جوان داستان این سوال را پرسیده و در آن تأمل کرده‌اند و همچنین تلاش کرده‌اند تا پاسخی برای این پرسش‌ها بیابند: «آیا هملت دیوانه و عقل‌باخته نبود؟»، «هملت قهرمان بود یا قاتلی بزدل؟»، «روحی که بر هملت ظاهر شد، روح پدر درگذشته‌اش بود یا شیطانی فریبکار؟» و...

قرن‌هاست که هم خود شخصیت هملت و هم نمایشنامه‌ی هملت شکسپیر، محل بحث و اختلاف میان منتقدان و مخاطبان اثر بوده‌ است. در ابتدای سده‌ی هفده میلادی که اثر منتشر شد، منتقدان آن را به دلیل نمایش دقیق و گیرای مالیخولیا و جنون انسان در قالب روایت رنج هملت، ستایش کردند. اما در پایان سده‌ی هفدهم میلادی با منتقدانی مواجه می‌شویم که نمایشنامه‌ی هملت را به عنوان یک اثر ابتدایی و بدون خلاقیت رد کرده و با ناامیدی از کنار آن می‌گذرند. این عقاید در سده‌ی هجده میلادی به کلی تغییر کرد، در حالی که منتقدان جدیدتر، از هملت به عنوان یک قهرمان دلیر، و مرد جوانی که اسیر شرایط سخت زندگی شده یاد کردند. در میانه‌ی سده‌ی هجده میلادی و با گسترش ادبیات گوتیک، نقطه‌ی تمرکز منتقدان از طرح داستان به کاراکترها تغییر پیدا کرد و با دقت به شخصیت هملت، منتقدان متوجه تناقضات کاراکتر او شدند. تا پیش از این، هملت یا دیوانه بود یا نبود، یا قهرمان بود یا نبود، اما از این زمان به بعد منتقدان و مخاطبان اثر همه در این درگیری و کشمکش درونی با شاهزاده‌ی نگون‌بخت همراه شدند. می‌توان گفت زیبایی و اهمیت اثر هملت در همین تناقض و بی‌ثباتیِ سایه‌انداخته بر کل روایت نهفته است.

یکی از جنجالی‌ترین نقدهای وارده به هملت را ولتر در سده‌ی هجده میلادی نوشت که تا دهه‌ها بعد از آن و در تاریخ ادبیات بر این نمایشنامه‌ی شکسپیر سایه انداخته. ولتر در سال 1768 میلادی در نقد هملت نوشت که این اثر درام بی‌ارزشی است که تحمل آن حتی برای نامتمدن‌ترین شهروندان ایتالیا یا فرانسه هم غیرممکن است. او همچنین نوشت که این اثر را می‌توان حاصل کار یک نویسنده‌ی مست بی‌فرهنگ دانست. در سده‌ی نوزده میلادی و با ظهور و شکوفایی رمانتیسم، منتقدان رمانتیک، هملت را به عنوان اثری که از زمانه‌ی خود جلوتر بوده ستایش کردند. هملت تمام ویژگی‌های یک شاهکار رمانتیک را دارد و سال‌هاست به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع الهام هنرمندان رمانتیک ستایش می‌شود.

بحث‌ها و درگیری‌های بی‌پایان منتقدان درباره‌ی کتاب هملت تا به امروز ادامه دارد و یکی از عواملی که هملت را در رده‌ی بزرگ‌ترین آثار ادبی جهان قرار می‌دهد، همین است: اینکه با وجود گذشت بیش از سه قرن از زمان نگارش آن، این اثر همچنان زنده است و قرن‌هاست که منتقدان را به اختلاف و بحث واداشته و مخاطبان را در سرتاسر جهان مجذوب و شیفته‌ی خود کرده.

معرفی و دانلود کتاب هملت

کتاب هملت تاکنون به قلم بسیاری از بزرگان حوزه‌ی ترجمه به زبان فارسی برگردانده شده است. این نسخه از نمایشنامه‌ی هملت که اکنون پیش روی شماست به قلم مسعود فرزاد و به همت انتشارات علمی-فرهنگی به دست شما رسیده است.

افتخارات کتاب هملت

  • حضور در لیست بهترین کتاب‌های تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ
  • از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ ادبیات

اقتباس‌های سینمایی از کتاب هملت

  • فیلم سینمایی هملت (1996) به کارگردانی کنت برانا
  • فیلم هملت (1990) به کارگردانی فرانکو زفیرلی و بازی مل گیبسون و هلنا بونهام کارتر

کتاب هملت برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی تراژدی هملت به تمام علاقه‌مندان ادبیات و تئاتر و افرادی که قصد مطالعه‌ی مهم‌ترین آثار ادبی جهان را دارند توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب هملت می‌خوانیم

افیلیا: مچ دست مرا گرفت و سخت نگاه داشت. بعد به مسافت بازوی خودش از من دور شد و دست دیگر خود را، این طور، بالای چشم خودش گذاشت، و به طوری در چهرۀ من خیره و دقیق شد که گویی می‌خواهد تصویر مرا بکشد. مدت زیادی به همین حالت باقی بود. بالأخره بازوی مرا کمی لرزانید و سه بار سر خودش را از بالا به پایین، این طور، حرکت داد و آهی چنان بلند و غم‌انگیز از جگر کشید که من گمان کردم روحش با این آه از بدنش خارج شده است و الآن هملت بر زمین می‌افتد. پس از آن مرا رها کرد و برگشت که بیرون برود. ولی سر خود را به طرف من گردانده و چشم به من دوخته بود، و از پشت راه می‌رفت! به همین ترتیب دور شد و من نمی‌دانم بی‌آنکه پیش پای خود را ببیند چگونه راه خودش را پیدا کرد. عاقبت از در بیرون رفت ولی تا آخرین لحظه چشم از چهرۀ من برنگرفته بود...

پولونیوس: بیا با هم برویم حضور شاه. این‌ها بی‌شک علامات جنون عشق است. این نیرو بر هر کس مستولی شود وی را به مرگ یا کارهای خطرناک می‌کشاند و از همۀ خواهش‌های دیگر نفس، که ما به آن‌ها مبتلا هستیم، قوی‌تر و موذی‌تر است.

خیلی باعث تأسف من شد. آیا در این اواخر هیچ او را از خودت رنجانده‌ای؟

افیلیا: نه قربان. ولی همان طور که دستور دادید نامه‌هایی را که به من نوشته بود رد کردم و دیگر به او اجازه ندادم که به ملاقات من بیاید.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب هملت
نویسنده
مترجممسعود فرزاد
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات272
زبانفارسی
شابک978-964-4450-83-9
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب هملت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب هملت

برای دریافت کتاب هملت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.