معرفی و دانلود کتاب فلسفه برای همه

عکس جلد کتاب فلسفه برای همه
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه برای همه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه برای همه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه برای همه

جمعی از برجسته‌ترین اساتید و آموزگاران فلسفه‌ی دانشگاه ادینبرگ، از جمله متیو کریسمن، دانکن پریچارد و... در کتاب فلسفه برای همه ابتدا به معرفی و تعریف فلسفه پرداخته‌اند و سپس برخی از پراهمیت‌ترین موضوعات و مسائلی که در فلسفه مطرح می‌شود را تشریح کرده‌اند. در مقدمه‌ی کتاب فلسفه برای همه می‌خوانیم که این کتاب در اصل برای تدریس در دوره‌ی آموزشی آنلاینی در دانشگاه ادینبرگ فراهم شده بود و اکنون توسط دانشجویان علاقه‌مند به فلسفه از سرتاسر جهان، مورد استفاده و ارجاع قرار می‌گیرد.

درباره‌ی کتاب فلسفه برای همه

چه الزامی به پیروی از قوانین وجود دارد؟ شناخت و آگاهی به چه معناست و چه تفاوتی میان ما به‌عنوان موجودات خردمند با دیگر موجودات زنده وجود دارد؟ اختیار و اراده به چه معناست؟ ما واقعاً دارای اختیار و اراده هستیم یا این باور توهمی بیش نیست؟ چگونه و تا چه حد می‌توان به صداقت نظریات و یافته‌های علمی اعتماد کرد؟ اخلاقیات از چه اصول و معیارهایی پیروی می‌کنند و تا چه حد نسبی یا مطلق هستند؟ این‌ها از دسته سوالاتی هستند که ممکن است از خود پرسیده یا به آن فکر کرده باشید. این پرسش‌ها همچنین برخی از اساسی‌ترین سوالاتی هستند که فلاسفه در طول تاریخ برای پاسخ دادن به آن تلاش کرده‌اند، و البته از جمله سوالاتی‌اند که در کتاب فلسفه برای همه (Philosophy for Everyone) مطرح و توجیه شده است.

قابل ذکر است که این مسائل همه از جمله دغدغه‌هایی است که از ابتدای تاریخ، ذهن فلاسفه و متفکران را به خود مشغول کرده و تا امروز نیز پاسخ قطعی و مطلقی برای آن مطرح نشده است. خبر خوب اینکه کتاب فلسفه برای همه در تشریح و توجیه این موضوعات نگاشته شده. کتاب فلسفه برای همه در نه فصل و جستار مجزا به نگارش درآمده و هر بخش آن را یکی از اساتید فلسفه‌ی دانشگاه ادینبرگ، از جمله دانکن پریچارد (Duncan Pritchard)، متیو کریسمن (Matthew Chrisman) و جِین سوئلن لاوِل (Jane Suilin Lavelle) تدریس کرده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه برای همه

اگر شما هم از مخاطبان غیرمتخصص و تازه‌وارد فلسفه باشید ممکن است تصور کرده یا از دیگران شنیده باشید که پرداختن به فلسفه یکی از بیهوده‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند زمان و لحظات عمر شما را به خود اختصاص بدهد. اما با مطالعه‌ی کتاب فلسفه برای همه می‌آموزیم که انسان برای رفع نیازها یا ساده‌تر کردن زندگی خود به فلسفه روی نیاورده، بلکه طبق غریزه‌ی خود از آغاز ناچار به فلسفه‌ورزی بوده است. اجازه بدهید این استدلال را با یک مثال بهتر توجیه کنیم.

این را می‌دانیم که یکی از اولین کارهایی که انسان به‌عنوان یک موجود خردمند و متمدن انجام داده، اندازه‌گیری زمان بوده. در واقع بشر با مشاهده‌ی گذر لحظه‌ها، روزها، فصل‌ها و سال‌ها متوجه نظم مکرری در این تکرارها شده و این‌گونه مفهوم زمان را درک و تعریف کرده. تصور می‌کنید اولین سوالی که انسان پس از درک زمان از خود پرسید چه بود؟ احتمالاً اینکه زمان از چه نقطه‌ای آغاز شده و در چه نقطه‌ای به پایان می‌رسد؟ سوالی که همگی حداقل یک بار در زندگی مطرح کرده‌ایم، یکی از اساسی‌ترین مسائل فلسفی است که بشر تا امروز در جستجوی پاسخ آن ناکام بوده، و البته سوالی که یکی از فصل‌های کتاب فلسفه برای همه را به خود اختصاص داده است.

حالا تصور کنید پس از گذشت میلیون‌ها سال از درگیری بشر با این مسائل به این باور دست پیدا کنیم که پرداختن به فلسفه بیهوده بوده است. فرض کنید تمام آثار فلسفی را نابود کنیم و همه تصمیم بگیریم زمان و انرژی خود را به مطالعه و پژوهش در مسائل مفیدتری صرف کنیم؛ به‌نظر شما اولین انسانی که فردا متولد می‌شود و مفهوم زمان را درک می‌کند اولین سوالی که خواهد پرسید چیست؟ قابل انکار نیست که غریزه‌ی کنجکاو، پرسشگر، خردمند و مشتاق به یادگیری انسان با هیچ مقداری از تعمق، کشف و درک رضایت پیدا نخواهد کرد. متاسفانه یا خوشبختانه با هر کشف و یافته‌ی علمی جدید، ذهن کنجکاو ما تنها عطش بیشتری برای درک مسائل فراتر از آن پیدا می‌کند؛ غریزه‌ای که قرن‌هاست انسان را به تفلسف دعوت می‌کند.

با درک این موضوع روشن می‌شود که تمام انسان‌ها به‌نوعی فیلسوف هستند. همه‌ی ما لحظاتی از عمر خود را به فکر کردن به مسائل و موضوعات فلسفی می‌گذرانیم؛ همه‌ی ما به‌صورت روزمره در مواجهه با پدیده‌های مختلف با سوال‌هایی درباره‌ی چرایی و چگونگی روند هستی دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ و همه‌ی ما از همان غریزه‌ای که سقراط، هگل و نیچه را به تفکری چنین عمیق وامی‌داشت بهره برده‌ایم؛ و با این حال کمتر کسی در میان ما در واقع به مطالعه و تعمق حقیقی در فلسفه پرداخته است. این همان چیزی است که الهام‌بخش نویسندگان کتاب فلسفه برای همه در نگارش این اثر بوده است. امید است شما نیز با مطالعه‌ی این کتاب قدمی به درک حقیقت هستی نزدیک شوید.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه برای همه

کتاب فلسفه برای همه با ترجمه‌ی مریم تقدیسی و چاپ نشر ققنوس در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب فلسفه برای همه

  • کتاب فلسفه برای همه مقدمه‌ای قابل فهم برای آشنایی با برخی از اساسی‌ترین موضوعات فلسفه از دیدگاه معاصر است. این کتاب برخورد و رفتار مناسب برای مواجهه با فلسفه مانند پدیده‌ای که برای همه قابل دسترس است را گزارش می‌کند. (Michael P. Lynch)
  • خوانندگانی که می‌خواهند ادراک مقدماتی‌ای از اینکه فلاسفه چه کاری انجام می‌دهند و چگونه آن را انجام می‌دهند به دست آورند، هیچ اثری بهتر از این مقدمه‌ی روشن و جامع برای ورود به این عرصه پیدا نخواهند کرد. (Ram Neta)

کتاب فلسفه برای همه برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب فلسفه برای همه را به تمام علاقه‌مندان فلسفه که به دنبال اثری مقدماتی و ساده برای آشنایی با فلسفه هستند پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب فلسفه برای همه می‌خوانیم

سازگارگرایی

افراد سازگارگرا معتقدند جبرگرایی و مسئولیت اخلاقی با هم منافاتی ندارند. به بیان دیگر, با این‌که از لحاظ متافیزیکی دارای اختیار نیستیم، و علت مؤثر در اعمال خود یا چیزی شبیه آن نیستیم، و اعمالمان را علت‌های پیشین تعیین می‌کنند، از لحاظ اخلاقی در قبال اعمالمان مسئولیم.

بسیاری از فلاسفه در طول تاریخ درباره‌ی سازگارگرایی استدلال اقامه کرده‌اند، و ساختار اصلی استدلال سازگارگراییِ مورد نظرِ سازگارگراهای معاصر را می‌توان در لویاتان (1651/1994) اثر هابز و تحقیق در فاهمه‌ی انسانی (1748/1975) اثر هیوم نیز یافت. روایات این دو بسیار شبیه به یکدیگرند، ولی مقاله‌ی هیوم «در باب آزادی» به طور خاص روشن‌تر است. خلاصه‌ی کلام هیوم این است که آنچه برای داشتن مسئولیت اخلاقی به آن نیاز داریم اختیار متافیزیکی نیست، بلکه غیابِ اجبار است. مادامی که انسانِ عامل کاری را بر اساس تصمیم و انتخاب خود انجام می‌دهد, از لحاظ منطقی در قبال آن مسئولیت اخلاقی دارد، در حالی که این امر در مورد کسی که تحت فشار تصمیم می‌گیرد صدق نمی‌کند.

پاسخ بدیهی به این مسئله این خواهد بود که چنانچه راهی که انتخاب کرده‌ایم برایمان از پیش تعیین شده باشد، عملی که انجام داده‌ایم آزادانه نخواهد بود. دوباره مثال هیپنوتیزم را در نظر بگیرید: داوطلب برنامه‌ی هیپنوتیزم کاری را می‌کند که (به‌نوعی) خودش انتخاب کرده است در روند هیپنوتیزم هیچ‌کس او را برای انجام دادن آن تحت فشار قرار نمی‌دهد. ولی روشن است که فرد متخصص هیپنوتیزم در انتخاب‌های او دست دارد، و به همین دلیل است که از نظر ما او از لحاظ اخلاقی مسئول نیست. اگر جبرگرایی واقعیت داشته باشد، احتمالاً ما هم به آن داوطلب هیپنوتیزم شباهت داریم: تصمیم می‌گیریم، ولی تصمیماتمان از وجود خودمان سرچشمه نمی‌گیرند. پاسخ هیوم به گفته‌ی کانت «ترفندی مصیبت‌بار» به نظر می‌رسد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1: فلسفه چیست؟
دِیو وارد
2: اخلاقیات؛ عینی، نسبی یا احساسی؟
متیو کریسمن
3: آیا باید ملتزم به اطاعت از قانون باشیم؟
گای فلچر
4: شناخت چیست؟ آیا ما از آن برخورداریم؟
دانکن پریچارد
5: آیا باید آنچه را می‌شنوید باور کنید؟
متیو کریسمن، دانکن پریچارد و اَلِسدر ریچموند
6: ذهن داشتن یعنی چه؟
جِین سوئلن لاوِل
7: آیا ما دارای اختیار هستیم؟ (و آیا این موضوع اهمیتی دارد؟)
الینور مِیسون
8: آیا نظریات علمی واقعیت دارند؟
مایکلا ماسیمی
9: آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟
اَلِسدر ریچموند
واژه‌نامه
کتاب‌شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه برای همه
نویسنده،
مترجممریم تقدیسی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات260
زبانفارسی
شابک978-622-04-0313-5
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه برای همه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه برای همه

برای دریافت کتاب فلسفه برای همه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.