معرفی و دانلود کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه: حرکت به فراسوی وابستگی ناسالم

عکس جلد کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه: حرکت به فراسوی وابستگی ناسالم
قیمت:
۷۵۰۰۰ ۵۲,۵۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه: حرکت به فراسوی وابستگی ناسالم

کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه نوشته‌ی روبرت ویس کتاب راهنمایی برای کسانی است که در یک رابطه‌ی پرتلاطم با یک فرد معتاد قرار دارند و در این راه فداکاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های بسیاری می‌کنند. این کتاب برای مراقبت از نزدیکان افراد معتاد نوشته شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه

درگیر شدن با اعتیاد از هر نوع آن، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که هر فرد می‌تواند تجربه کند. اعتیاد مانند یک گرداب مرگبار، تمام ارزش‌های فردی و اجتماعی فرد معتاد را درون خود می‌کشد و از او یک مرده‌ی متحرک می‌سازد. فرد معتاد را به یک بیمار تشبیه می‌کنند و این موضوع تا حدی نیز درست است، اما واقعیت این است که فرد بیمار هیچ‌یک از خشونت‌ها و قضاوت‌هایی را که فرد معتاد تحمل می‌کند، تجربه نمی‌کند. مردم در مواجهه با کسی که به یک بیماری سخت مبتلاست به‌طور غریزی به سمت همدلی و کمک برای رفع مشکل او می‌روند، ولی زمانی که در شرایط مشابه پای یک فرد معتاد وسط باشد، چیزی جز سرزنش نصیبش نمی‌شود. مردم افراد معتاد را اشخاصی بیمار و نحیف فرض می‌کنند که از بابت کشش بی‌اندازه‌یشان به مواد مخدر، از سلامتی، شغل، خانواده و تمام زندگی خود گذشته‌اند و تمام این کارها را با میل و اختیار خود انجام داده‌اند. در نظر مردم فرد بیمار انتخاب نکرده که بیمار باشد، اما هرچه برای فرد معتاد پیش می‌آید محصول انتخاب‌های شخصی خود اوست و لابد حقش بوده که چنین بشود. ولی باید به این نکته توجه کنیم که اعتیاد، از پس مشکلات مختلفی گریبان افراد را می‌گیرد و تا وقتی به ریشه‌ی مشکلات آن‌ها پی نبریم، نمی‌توانیم آن‌ها را مقصر شرایطشان بدانیم.

معرفی و دانلود کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه

آنچه در موضوع اعتیاد کمتر به آن پرداخته می‌شود و معمولاً به حاشیه می‌رود، موضوع نزدیکان افراد معتاد است؛ کسانی که به این فرد علاقه دارند و باید پابه‌پای او در این مصیبت پیش بروند. روبرت ویس (Robert Weiss) در کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه (Prodependence: Beyond the Myth of Codependency) این موضوع را به زیر ذره‌بین برده تا از طریق راهنمایی به نزدیکان فرد معتاد برای مراقبت درست از سلامت روان خودشان، پروسه‌ی درمان فرد معتاد را نیز سرعت ببخشد.

شاید از بیرون این‌طور به نظر نرسد، اما افراد نزدیک به شخص معتاد، اگر بیش از خود او در رنج و عذاب ناشی از این اعتیاد نباشند، کمتر نیز نیستند. اعتیاد از هیچ عقل و منطقی پیروی نمی‌کند، و این به این معناست که نزدیکان باید صبری بسیار بیشتر از حد معمول داشته باشند تا بتوانند با عزیز درگیر اعتیادشان همراه و هم‌‌قدم باقی بمانند. معمولاً اگر کسی از کار و فعالیت‌های مهم زندگی‌اش بزند تا از یکی از نزدیکان بیمارش مراقبت کند، بسیار مورد تحسین و همدلی دیگران قرار می‌گیرد و همه تلاش می‌کنند تا به هر که شکلی که می‌توانند، بخشی از کارهای او را سبک‌تر کنند. اما درمورد نزدیکان فرد معتاد این موضوع وارونه است؛ همه در ابتدایی‌ترین واکنششان نسبت به آن‌ها، فرد معتاد را مقصر و تلاش‌های آن‌ها را بیهوده می‌شمارند و توصیه می‌کنند که خود آن‌ها نیز از فرد معتاد فاصله بگیرند. در موارد دیگر، حتی نزدیکان فرد معتاد را سرزنش می‌کنند که نسبت به دلایل اعتیاد عزیزشان بی‌اطلاع و بی‌توجه بوده‌اند و اجازه داده‌اند که او به مرحله‌ی اعتیاد برسد.

از طرف دیگر، نزدیکان فرد معتاد به‌طور طبیعی به این سمت کشیده می‌شوند که یک وابستگی ناسالم با فرد معتاد شکل دهند و در این راه از بسیاری از ارزش‌های شخصیشان بگذرند تا از فرد معتاد حمایت و مراقبت کنند. این مسئله، علاوه‌بر فشاری که از سوی مردم به آن‌ها تحمیل می‌شود و دردی که از بابت مشکل اعتیاد عزیزشان می‌کشند، باعث می‌شود تا فشار روانی زیادی به این گروه وارد شود. همه‌ی مواردی که گفته شد اهمیت بالای مراقبت از این گروه را نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر از بسیاری جهات، مغفول مانده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه

اگر شما هم به فرد معتادی نزدیک هستید و نسبت به او دلبستگی دارید، می‌توانید با شنیدن مطالب این کتاب صوتی به خود و عزیزتان کمک کنید که زودتر از این بحران خارج شوید. چیزی که باید همیشه مد نظر داشته باشید این است که نباید درگیر وابستگی سمی و بیش‌ازحد و البته مراقبت‌های افراطی شوید و باید یاد بگیرید که همیشه بخشی از انرژیتان را برای مراقبت و رسیدگی به احوالات شخصیتان کنار بگذارید و از این کار هم احساس عذاب وجدان نداشته باشید.

کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه به همت مهدی قراچه داغی به فارسی ترجمه شده و گویندگی آن نیز به عهده‌ی محمود هادی‌زاده بوده است. نشر صوتی ماه آوا و انتشارات گویا، ناشران این کتاب هستند.

نکوداشت‌های کتاب وابستگی بیش از اندازه

  • این کتاب رویکردی طراوت‌بخش، همدلانه و کاربردی برای درک نزدیکان و خانواده‌های معتادان فراهم می‌کند و بهترین راه برای کمک به آن‌ها برای یادگیری نحوه‌ی رسیدگی به شرایط دشوارشان است. روبرت ویس با اجتناب از شکاف کلاسیک بین مدل‌های تروما و وابستگی، از چارچوب نظریه‌های سبک دلبستگی برای جلوگیری از سرزنش نزدیکان و آسیب‌شناسی رفتار آن‌ها استفاده می‌کند. (Jennifer Schneider)
  • حذف وابستگی و اعتیاد از فهرست بیماری‌هایی که بشر را مبتلا می‌کنند و دیدن علت این اعتیاد به‌عنوان پاسخی به شرایط طاقت‌فرسای زندگی، به کسانی که رنج می‌برند - چه معتادان و چه کسانی که آن‌ها را دوست دارند - انسانیت می‌بخشد. این رویکرد به‌درستی آن‌ها را به‌عنوان مسافران یک سفر و تجربه‌ی انسانی می‌پذیرد تا موضوعی برای تحلیل و درمان. رابرت ویس در این کتاب به‌طور جسورانه رویه‌ی فرهنگی برچسب زدن منفی به کسانی که از افراد معتاد مراقبت می‌کنند را به چالش کشیده است. (Harville Hendrix)
  • ما شاهد تکامل روند توانمندسازی نزدیکان، خانواده‌ها و سایرینی هستیم که تحت تأثیر اعتیاد یا بیماری کسی که دوستشان دارند هستند. آفرین بر روبرت ویس، برای عبور از مرز بعدی در نظریه‌ی سیستم‌های وابستگی اعتیاد. (Staci Sprout)
  • سرانجام، کتابی که قدرت عشق را درک می‌کند. براوو، روبرت ویس! ویس به‌جای قضاوت مراقبان معتادان به‌عنوان افراد وابسته با آسیب‌شناسی‌های خاص خود، آن‌ها را به‌عنوان مردان و زنان عادی و از نظر روانی سالم با عشق عمیق و بی‌قیدوشرط به شریک زندگی یا عضو خانواده‌ی معتاد خود می‌شناسد. (Helen Fisher)

کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر با یک فرد معتاد ارتباط نزدیکی دارید، شنیدن این کتاب صوتی می‌تواند برایتان مفید و کاربردی باشد.

در بخشی از کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه: حرکت به فراسوی وابستگی ناسالم می‌شنویم

اسرار خانوادگی ممکن است مدت‌های مدید در خانواده‌ها رواج داشته باشند. این موضوعات که طیف وسیعی از مشکلات جامعه به شمار می‌آیند، موضوعاتی نظیر خودکشی، زنای با محارم، سقط جنین، اعتیاد، بی‌آبرو شدن در جامعه و مشکلات شدید مالی، بعد از مدتی خودنما می‌شوند. این قدرت شرم سمی است. شرم و خجالت و رنج بردن از آن‌ها سبب دفاع‌های ناخودآگاه می‌شود. فروید این شرم و خجالت را با نام‌های مختلف و متفاوتی نقل می‌کرد و از جمله‌ی آن‌ها، انکار، آرمان‌سازی پدر و مادر، سرکوب احساسات، گسستگی احساسی و غیره. آنچه اشاره کردن به آن دشوار است، این است که نمی‌توانیم چیزی را که نمی‌دانیم بدانیم. انکار، آرمان‌سازی، سرکوب‌های احساسی و گسستگی شکل ناخودآگاه دارند. و چون ناخودآگاه هستند، نمی‌توانیم با شرم و خجالت با آن‌ها روبه‌رو شویم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
9 دقیقه
پیشگفتار
36 دقیقه
فصل اول: اعتیاد، همدلی و روان‌درمانی
37 دقیقه
فصل دوم: وقتی آن‌ها تغییر می‌کنند
38 دقیقه
فصل سوم: بررسی اجمالی وابسته‌ی ناسالم
23 دقیقه
فصل چهارم: نیاز ما به پیوند و ارتباط
26 دقیقه
فصل پنجم: وابستگی سالم
19 دقیقه
فصل ششم: اعتیاد اختلالی در رابطه با صمیمیت است
37 دقیقه
فصل هفتم: وابستگی سالم کاربردی
34 دقیقه
فصل هشتم: روابط وابستگان سالم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه: حرکت به فراسوی وابستگی ناسالم
نویسنده
مترجممهدی قراچه داغی
راویمحمود هادی زاده
ناشر چاپینشر گویا
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۱۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی
قیمت نسخه صوتی
۷۵۰۰۰ ۵۲,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه

محمد حسین .
۱۴۰۳/۳/۳
تصویر جلد کتاب بیانگر وابستگی در روابط است اما موضوع کتاب، متمرکز بر این مبحث نیست و راجع به اعتیاد به معنای عام، سخن گفته
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه

برای دریافت کتاب صوتی وابستگی بیش از اندازه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.