معرفی و دانلود کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد: راهنمای تمرین کاربردی

برای دانلود قانونی کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد: راهنمای تمرین کاربردی

در کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد به قلم پل مک‌کارتی، ساهن گوپتا و لیندزی برنز می‌خوانید که بسیاری از روانشناسان ورزش و عملکرد در سراسر جهان، درمان شناختی رفتاری (CBT) را به‌عنوان یک رویکرد درمانی و تمرین کاربردی پذیرفته‌اند و به آن عمل می‌کنند؛ اما تابه‌حال هیچ کتابی طرح روشنی را برای درک و استفاده از CBT در تنظیمات ورزشی و عملکرد ارائه نکرده است. کتاب پیش رو دقیقاً با همین هدف به رشته‌ی تحریر درآمده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

درباره‌ی کتاب شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد

برای فهم و آشنایی بهتر با کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد (Cognitive Behaviour Therapy in Sport and Performance) ابتدا بهتر است بدانیم که اصولاً درمان شناختی رفتاری (CBT) چیست؟ این نوع از درمان، بر نحوه‌ی تفکر و عمل افراد برای کمک به مدیریت مسائل هیجانی و رفتاری تمرکز دارد. و همانطور که مطمئناً می‌دانید مسائل هیجانی و رفتاری در ورزش بسیار رایج هستند. برای مثال، تمرینات، مسابقات، و قرار گرفتن در کانون توجه رسانه‌ها، به این معناست که امکان دارد ورزشکاران به‌طور دوره‌ای و البته برخلاف نیاز خود، فکر و عمل کنند. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای یاد می‌گیرند این مسائل هیجانی و رفتاری را به‌تنهایی یا با حمایت کارکنان پشتیبانی در سنین رشد مدیریت کنند و متخصص روان‌شناسی ورزشی یا همان کارشناس روان‌شناسی ورزش یکی از همین افراد است.

کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد اثر دکتر پل مک‌کارتی (Paul McCarthy)، ساهن گوپتا (Sahen Gupta) و دکتر لیندزی برنز (Lindsey Burns) مخصوص همین افراد متخصص است. متخصصانی که به ورزشکاران کمک می‌کنند تا با استفاده از روش‌های درمانی، مانندCBT، مسائل هیجانی و رفتاری خود را کنترل کرده و با این نوع چالش‌ها کنار بیایند. مانند هر روش درمانی دیگری، CBT نیز امکان دارد در ابتدا بسیار گیج‌کننده به نظر برسد، اما با مطالعه و بررسی دقیق این کتاب راهنمای مفید، می‌توانید اصول اولیه‌ی آن، نحوه‌ی کارکردش و حتی بهترین راه جوابدهی‌ آن را بیاموزید. یادگیری کاربردهای CBT به متخصصان اجازه می‌دهد تا با اطمینان بیشتری به انجام تمرین‌های لازم بپردازند و از نظریه‌ها و روش‌هایی که این شیوه‌ی مداخله را هدایت می‌کنند، آگاه شوند.

کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد در سه بخش اصلی و ده فصل به رشته‌ی تحریر درآمده است. عنوان بخش اول کتاب «پیشینه» است. بخش مذکور به این موضوع می‌پردازد پیشینه و سابقه‌‌ی پدید آمدن چنین شیوه‌ی درمانی دقیقاً چیست، چه دوره‌ای برمی‌گردد و اولین‌بار توسط چه کسی و چطور از آن استفاده شده است؟ دومین بخش «شروع کار با CBT» نام دارد و از ابتدایی‌ترین مراحل تا استفاده‌ی اصولی از این شیوه‌ی درمانی در آن شرح داده شده است. و سرانجام بخش سوم و پایانی کتاب که «بازتاب و تقویت تمرین» است و بر دستاوردها تمرکز می‌کند. حالا و پس از اجرای راهکارهای پیشنهادی دکتر پل مک‌کارتی، ساهن گوپتا و دکتر لیندزی برنز وقت آن است که نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ی کار خود را ببینید.

انتشارات ویراست کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد را با ترجمه‌ی فارسی دکتر علیرضا فارسی، دکتر امیر دانا و دکتر ابراهیم متشرعی منتشر کرده و در اختیار مخاطبان این حوزه قرار داده است.

کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این راهنمای کاربردی را، به فعالان حوزه‌ی روان‌شناسی ورزشی و عملکرد و دیگر حوزه‌های مرتبط پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد: راهنمای تمرین کاربردی می‌خوانیم

CBT چیست؟

آرون بک CBT را در دهه 1960 و 1970 به‌عنوان یک رویکرد درمانی و دیدگاهی برای مشاهده رفتار انسان توسعه داد. او به‌عنوان یک دانشمند، یک شکل ساختارمند کوتاه‌مدت از روان‌درمانی ایجاد کرد که به مراجعان کمک می‌کرد مشکلات فعلی را با اصلاح تفکر و رفتار ناکارآمد حل کنند (بک، 1964). بک آن را شناخت درمانی نامید. از همان روزهای اولیه شناخت درمانی، محققان و متخصصان شاخه رفتاری را برای ایجاد CBT اضافه کرده‌اند. در رویکرد CBT، می‌توانیم بررسی کنیم که افراد چگونه خود، افراد دیگر و جهان را درک می‌کنند. کار را با درک اینکه افراد چگونه فکر می‌کنند شروع می‌کنیم، امری که بر احساس آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

احساسات بر واکنش‌های بدنی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. این‌ها در کنار هم بر نحوه رفتار افراد تأثیر می‌گذارند. این واکنش زنجیره‌ای به روشی مفید یا غیرمفید رخ می‌دهد. برای توضیح بیشتر مسئله، اگر فکر کنم برای تمرین CBT به اندازه کافی خوب نیستم، عصبی می‌شوم زیرا احساس می‌کنم نمی‌دانم چه کار کنم. این احساس به صورت تنش در بدن من ظاهر می‌شود و بدن من در طول یک جلسه درمانی احساس سفتی و فشرده‌شدن می‌کند. این افکار و احساسات باعث می‌شود که در جایگاهی پایین‌تر از یک متخصص توانمند باشم. این مثال یک واکنش زنجیره‌ای منفی است. بااین‌حال، می‌تواند یک واکنش زنجیره‌ای مثبت باشد. برای توضیح بیشتر مسئله، فکر می‌کنم برای تمرین CBT به اندازه کافی خوب نیستم، اما می‌توانم از خرده مهارت‌های درمانگر برای کمک به مراجع خود استفاده کنم. این شواهد باعث می‌شود که احساس آرامش بیشتری داشته باشم چون می‌دانم دارم چه کار می‌کنم. آرام می‌شوم، خوب نفس می‌کشم و بدنم در حالت طبیعی است. روی‌هم‌رفته، اگرچه شاید بهترین متخصص CBT در جهان نباشم، اما به بهترین نحو از مراجع خود حمایت می‌کنم.

فهرست مطالب کتاب

بخش 1: پیشینه
1: مقدمه‌ای بر درمان شناختی رفتاری
2: آموزش، نظارت و کاربست CBT
بخش 2: شروع کار با CBT
3: CBT در زمینه
4: رابطه درمانی و جلسه اول
5: ارزیابی و تدوین
6: اندازه‌گیری در CBT
7: مداخلات
بخش 3: بازتاب و تقویت تمرین
8: مسائل آموزشی
9: ارزیابی و گذار به خودیاری مراجع
10: عیب‌یابی
منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد: راهنمای تمرین کاربردی
نویسنده، ،
مترجمامیر دانا، ابراهیم متشرعی، علیرضا فارسی
ناشر چاپینشر ویراست
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات352
زبانفارسی
شابک978-622-349-108-5
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد

برای دریافت کتاب درمان شناختی رفتاری در ورزش و عملکرد و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.