معرفی و دانلود کتاب خودگویی در ورزش

برای دانلود قانونی کتاب خودگویی در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خودگویی در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خودگویی در ورزش

الکساندر تی. لاتینجاک و آنتونیس هاتزیجئور گیادیس، در کتاب خودگویی در ورزش، از ارتباط تنگاتنگ و موثر میان علوم ورزشی و علوم روان‌شناختی می‌گویند. این راهنمای پرفایده، به ورزشکاران کمک می‌کند تا بهتر از هر وقت از پس چالش‌های روانی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود بربیایند و همچنین مهارت‌های لازم را برای تقویت روحیه و قدرت ذهنی در طول تمرینات سخت و مداوم، به دست بیاورند.

درباره‌ی کتاب خودگویی در ورزش

شاید شما هم به‌عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای، بارها در طول تمرینات یا دوره‌ی مسابقات، نیاز به همراهی یک روان‌شناس ورزشی را در کنار خود احساس کرده باشید؛ یک راهنمای حرفه‌ای که توانمندی ذهنی شما را در روند رقابت‌ها بالا ببرد و در موارد بروز چالش و مشکلات ذهنی، در کنارتان باشد. اما جالب است که بدانید، شما همین حالا نیز این مربی کارکشته را در اختیار دارید! الکساندر تی. لاتینجاک (Alexander T. Latinjak) و آنتونیس هاتزیجئور گیادیس (Antonis Hatzigeorgiadis) محققان پرسابقه‌ی علوم ورزشی در کتاب خودگویی در ورزش (Self-talk in Sport) ثابت می‌کنند که مهم‌ترین و البته قدرت‌مند‌ترین مربی و راهنمای فکری در طول فعالیت حرفه‌ای ورزشی، خود شما هستید.

نویسندگان کتاب خودگویی در ورزش، حقیقتی مهم اما فراموش‌شده را درباره‌ی ذهن انسان به خوانندگان خود یادآوری می‌کنند. این حقیقت آن است که مغز بشر، همیشه و همواره در حال تولید افکار تازه است و به عبارتی ذهن انسان در هرلحظه و هرجا مشغول به خودگویی‌ست. این صدای درونی همان‌طور که راهنما و روشنگر اصلی شماست، خالق ترس، ناامیدی و نگرانی‌های شما نیز هست. در حقیقت، خودگویی درونی نیز مانند دیگر مهارت‌های فکری قابل پرورش و جهت‌گیری‌ست و نحوه‌ی رو‌به‌رو شدن با آن می‌تواند نقطه ورود شما به مرز‌های اعتماد‌به‌نفس و شادکامی یا برعکس، اضطراب و ناامیدی باشد. نویسندگان کتاب خودگویی در ورزش، موضوع خودگویی درونی را به‌طور عمیق و تخصصی در وادی ورزش بررسی کرده‌اند. آن‌ها با نگاه دقیق‌تر به عملکرد ورزشکاران موفق، این پرسش مهم را مطرح می‌کنند: آیا به عنوان یک ورزشکار، می‌توانیم با تربیت مهارت‌های خودگویی به مربی درونی خود تبدیل شویم؟ یا به عبارتی، ممکن است با جهت‌ دادن به واگویی‌های ذهنی خود به ورزشکاری پرامید و باروحیه‌تری تبدیل شویم؟

کتاب خودگویی در ورزش در ادامه به شما کمک می‌کند تا با شناخت مبانی روان‌شناسی مثبت‌گرا و با تمرکز بر نقاط قوت کاری خود، چالش و موقعیت‌های استرس‌زای ورزشی را با مهارت بیشتری مدیریت کنید. سرفصل‌های پرتنوع و کاربردی این کتاب همچنین شما را با مکانیزم‌های خودگویی آشنا می‌کند و به خوانندگان یاد می‌دهد تا ارزیابی دقیق‌تری از خودگویی‌های ذهنی خود داشته باشند و آن را در جهتی منطقی و کار‌آمد هدایت کنند. نویسندگان این اثر موفق همچنین در فصل‌های مجزایی از کتاب، به شرح مفصل‌تری از تاثیر خودگویی در ورزش‌های تیمی، استقامتی و ورزش‌هایی مثل تنیس و گلف پرداخته‌اند. آن‌ها در بخش دیگری از کتاب نیز بحث را به خودگویی در تدریس رشته‌های تربیت بدنی اختصاص داده‌اند و در قسمت دیگر به ارتباط ویژه‌ی ورزش با مهارت خودآگاهی سخن گفته‌اند. کتاب خودگویی ورزشی، را می‌توان یکی از کامل‌ترین آثار خودیار در دنیای روان‌شناسی ورزش دانست؛ کتابی که ورزشکاران را به‌طور مستقیم مورد مورد خطاب قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در کنار تقویت مهارت‌های جسمانی، از مهارت‌های ذهنی خود غافل نشوند و با تمرین و تکرار درس‌های این کتاب، به مهارت ویژه‌ی «خودتنظیمی» دست پیدا کنند. این اثر پرفایده در سال 2020 منتشر شده و نسخه‌ی فارسی آن با تلاش انتشارات ویراست و ترجمه‌ی امیر دانا، محمدهادی هادی زاده به دست علاقه‌مندان رسیده است.

کتاب خودگویی در ورزش برای چه کسانی مناسب است؟

ورزشکاران حرفه‌ای، مربیان ورزشی و علاقه‌مندان به موضوعات روان‌شناسی ورزشی از این کتاب استفاده‌ی ویژه‌ای می‌برند.

در بخشی از کتاب خودگویی در ورزش می‌خوانیم

مقدمه: رونجا تمام مراحل مقدماتی را پشت سر گذاشته و به فینال مسابقات جودوی قهرمانی کشور راه‌یافته است. پس از مبارزات طولانی و طاقت‌فرسا، او اکنون با شخصی محبوب و بزرگ روبه‌رو شده که سه قهرمانی گذشته را به‌دست آورده است. رونجا معمولاً خیلی از اضطراب پیش از رقابت رنج نمی‌برد. بااین‌حال، این بار متفاوت است. درست قبل از پاگذاشتن به میدان، عضلاتش سفت می‌شوند، قلبش به‌شدت می‌تپد و برای حفظ تمرکز برایش دشوار می‌شود. او که با این واکنش‌ها آشنا نیست، مدام به خود می‌گوید: «آرام‌باش، رونجا، این فقط یک بازی است! سعی کن تا حد امکان از آن لذت ببری!» و «هیچ‌کس انتظار نداشت که بتوانی تا‌این‌حد پیش بروی. روی مسابقه تمرکز کن!»

هیجان چیست؟ تجربیاتی مانند تجربه رونجا معمولاً هیجانی تلقی می‌شوند. ورزشکاران اغلب برای اهداف بسیار ارزشمند با نتایج نامشخص تلاش می‌کنند. این امر توضیح می‌دهد چرا هیجانات بخشی جدایی‌ناپذیر از مسابقات ورزشی هستند. اگرچه اصطلاح احساس به‌طور شهودی بدیهی به‌نظر می‌رسد، بحث‌های زیادی در مورد تعریف آن در زمینه علمی وجود دارد. یکی از مناقشات کلیدی حول این سؤال است که آیا تعداد کمی از هیجانات عمومی (مثلاً اضطراب، شادی، غم) با الگوهای گسسته و خاص پاسخ وجود دارد یا برعکس، آیا هیجان به‌طور ذهنی ساخته می‌شود (لیندکوئیست، سیگل، کویگلی و بارت، 2013). با وجود این اختلافات، رویکردهای نظری مختلف موافق اند که هیجان پاسخی روان‌شناختی به محرکی شخصی است. این پاسخ شامل تغییرات در تجربه ذهنی (به‌عنوان‌مثال، احساس عصبانیت)، فرآیندهای فیزیولوژیکی (مانند تغییرات در ضربان قلب) و رفتار قابل‌مشاهده (به‌عنوان‌مثال، اخم‌کردن؛ ماوس و رابینسون، 2009) است.

چرخه هیجانات: در روان‌شناسی ورزشی، الگو‌های مختلفی مانند فرضیه U وارونه (یرکس و دادسون، 1908)، الگوی فاجعه (هاردی، 1990)، یا الگوی IZOF (هنین، 2000)، کمک قابل‌توجهی به درک ما از رابطه بین هیجانات و عملکرد ورزشی کرده ‌اند. علاوه بر این الگو‌ها، در بخش اول این فصل اشاره کردیم که چگونه چرخه‌ای از هیجانات که بر اساس اصول سایبرنتیک عمل می‌کند و عمدتاً به هیجانات فعال‌سازی بالا اشاره دارد، می‌تواند فرآیندهای هیجانی را در طول یک مسابقه ورزشی ترسیم کند. این سیستم چرخه‌ای تلاشی است برای توضیح اینکه چگونه یک رویداد اولیه (مثلاً ازدست‌دادن یک امتیاز مهم در تنیس) می‌تواند باعث ایجاد یکسری واکنش‌هایی شود که در یک حالت احساسی شدید انباشته می‌شوند.

فهرست مطالب کتاب

خودگویی در ورزش
مشارکت‌کنندگان
1. جایگاه خودگویی در نقشه دانش روانشناسی ورزش و تمرین
2. مقدمه‌ای بر اجزای پازل خودگویی
3. روش‌های ارزیابی خودگویی ارگانیک
4. فراشناخت و خودگویی هدفمند
5. خودگویی و تنظیم هیجان
6. پیشایندهای خودگویی ارگانیک
7. مداخله خودگویی بازتابی
8. خودگویی منطقی
9. مداخله خودگویی راهبردی
10. مکانیسم خودگویی
11. مداخلات خودگویی در تنیس و گلف
12. مداخله خودگویی در ورزش‌های تیمی
13. خودگویی و ورزش استقامتی
14. خودگویی در تدریس تربیت‌بدنی
15. نقش خودگویی در روانشناسی ورزشی از دیدگاه ذهن‌آگاهی، غرقگی و سرگردانی ذهنی
سخن آخر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خودگویی در ورزش
نویسنده،
مترجمامیر دانا، محمدهادی هادی زاده
ناشر چاپینشر ویراست
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات328
زبانفارسی
شابک978-622-349-056-9
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خودگویی در ورزش

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خودگویی در ورزش

برای دریافت کتاب خودگویی در ورزش و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.