معرفی و دانلود کتاب نوشتن از مرگ

عکس جلد کتاب نوشتن از مرگ
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب نوشتن از مرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نوشتن از مرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نوشتن از مرگ

کری تیلر به سرطان مبتلاست و حالا دیگر از نظرش زندگی یک هدیه نیست، کتابی است که امانتش گرفته و اگر بخواهد می‌تواند آن را زودتر از آن‌که موعدش فرا برسد به کتابخانه پس بدهد. کتاب نوشتن از مرگ خودزندگی‌نامه‌ی نویسنده‌ای است که به سرطان کشنده‌ای مبتلا شده است و به این فکر می‌کند که باید به زندگی در درد و رنج ادامه دهد تا آخر سر زمان مرگش برسد یا این‌که مرگ خودخواسته را انتخاب کند؟

درباره‌ی کتاب نوشتن از مرگ

«بد مردن» هیولایی است که در تاریکیِ غارِ زندگی ایستاده و کری تیلر (Cory Taylor) را از آن انتها به سوی خود فرا می‌خواند. آخرین خاطره‌ای که کری تیلر از مادرش در بستر بیماری به یاد دارد هرگز او را رها نمی‌کند. مادر و پدر کری هردو به زوال عقل دچار بودند. آن‌ها پس از سال‌ها زندگی در خانه‌ی سالمندان و تحمل وضعیت تحقیرآمیز زوال در بدترین شرایط ممکن فوت کردند. آخرین باری که نویسنده‌ی کتاب نوشتن از مرگ (Dying: A Memoir) مادرش را دید، یک پرستار در حال عوض کردن پوشک او بود. وضعیتی که تماشایش برای کری تیلر عذاب‌آور بود. وقتی در شصت‌سالگی پزشکان به او گفتند که او به سرطان غیر قابل درمانی مبتلا شده است او تنها همین تصویر را در ذهن داشت و فقط یک خواسته داشت: آن‌که بد نمیرد!

معرفی و دانلود کتاب نوشتن از مرگ

کری تیلر در سرگذشت‌نامه‌ی خود از آخرین باری که مادرش را دید چنین یاد می‌کند: «وقتی مادرم در آن وضعیت سرش را چرخاند و نگاهش به من افتاد من را به یاد حیوان معصومی انداخت که در رنج و عذابی تحمل ناکردنی باشد.» وقتی تیلور از تشخیص قطعی بیماری‌اش باخبر شد تنها یک چیز می‌توانست آرامش کند و آن هم این مساله بود که او مجبور نیست به شیوه‌ی پدر و مادرش عمل کند. کوری تیلور هم زمان و هم توانایی تفکری داشت که راهش را برای رسیدن به مرگی بهتر باز کند. به همین دلیل هم او اتانازی یا مرگ خودخواسته را به‌عنوان یکی از برنامه‌هایش مورد توجه خود قرار می‌دهد.

کار کری تیلور حتی به جایی رسید که از چین داروی اتانازی سفارش داد. او به‌خوبی می‌دانست که حالا می‌تواند به زندگی خودش پایان بدهد، اما در عمل نمی‌توانست دست به انجام چنین کاری بزند. او نگران تأثیری بود که این کنش او بر عزیزانش و افرادی که او را در چنین حالی پیدا می‌کنند، باقی خواهد گذاشت. نویسنده‌ی سرگذشت‌نامه‌ی نوشتن از مرگ نمی‌خواست تا کلمه‌ای چنان سخت و صیقل‌نخورده مثل «خودکشی» با چنین پس‌زمینه‌هایی از معانی آشفتگی روانی و ناامیدی در گواهی فوتش به چشم بخورد.

در حرفه‌ی پزشکی مرگ مساوی است با شکست و چنین به نظر می‌آید که پزشکان تمایل دارند که تا هنگامی‌که سرمایه‌ای برای تأمین مالی هزینه‌های درمان بیمار وجود دارد، نظاره‌گر هر درجه‌ای از عذاب و شکنجه‌ی جسمی، عاطفی و حتی روحی باشند تا تنها از مرگ اجتناب کنند. کوری تیلر در کتاب نوشتن از مرگ به این اشاره می‌کند که مردن مدرن بسیار متفاوت است با مردن در گذشته. مرگ ما انسان‌های مدرن در زمانی طولانی‌تر، همراه با به دوش کشیدن بلاتکلیفی بیش‌تر و قرار دادن خود و خانواده‌هایمان در معرض ناامیدی بیش‌تر است. ما قادر هستیم که نسبت به انسان‌های اولیه طولانی‌تر زندگی کنیم، اما در عوض محکوم به مردنی طولانی‌تر نیز هستیم.

کری تیلر در بخش مهمی از کتاب نوشتن از مرگ به یادآوری خاطرات کودکی خود می‌پردازد. داستان این سرگذشت‌نامه، مثل وقتی است که در فیلم‌ها می‌بینیم شخصیت‌ها با مرگشان روبه‌رو می‌شوند و خاطرات تلخ‌وشیرین زندگی‌شان در کسری از ثانیه از مقابل چشم آنان می‌گذرد. تمام محتوای کتاب کری تیلر عمدتاً یادآوری خاطرات، چالش‌ها، سختی‌ها و مشقات، تصمیمات اشتباه و پشیمانی‌های زندگی اوست. برای کوری تیلر نوشتن خود یک درمان است. او هنوز می‌نویسد تا احساس نکند که در این دنیا تنهاست. او مدام از حوادث خانواده جدایی خواهر و برادر از آن‌ها صحبت می‌کند و تصور می‌کند که به‌جای این اتفاقات چه می‌توانست رخ بدهد. چیزی که به او این جرئت را می‌دهد تا در چنین لحظات روحی سختی از خاطرات مرارت‌بار خانوادگی‌اش بنویسد، داشتن گزینه‌ای به‌عنوان مرگ خودخواسته در دسترس اوست. او حتی اگر هرگز از این دارو استفاده نکند، باز هم داشتن چنین گزینه‌ای خیال او را راحت و آسوده می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب نوشتن از مرگ

کتاب نوشتن از مرگ به ما کمک می‌کند تا برای لحظه‌ای با خود شک کنیم و به این بیندیشیم که ممکن است تقلاهای ما برای زنده دیدن عزیزانمان در رنج و بیماری تنها از خودخواهی باشد؛ خودخواهی‌ای که در لباس عشق خود را پنهان کرده است. خودزندگی‌نامه‌ی تیلر کری توسط صنوبر رضاخانی ترجمه شده است و وظیفه‌ی انتشار آن نیز برعهده‌ی انتشارات هنوز بوده است.

جوایز و افتخارات کتاب صوتی مردن

  • راهیابی به فهرست نهایی جایزه‌ی استلا در سال 2017
  • راهیابی به فهرست بهترین کتاب‌های باراک اوباما در سال 2017

نکوداشت‌های کتاب نوشتن از مرگ

  • کتاب نوشتن از مرگ، خاطره‌ای قدرتمند، احساسی، محکم و پایدار درباره‌ی مواجهه با مرگ و انتخاب‌ها، مشقت‌ها و زیبایی‌هایی است که همراه آن است. خواندن این کتاب باید برای همه‌ی ما از واجبات باشد. (آن هود، نویسنده)
  • مردن مرارت‌بار و زیباست و سختی و رنج روانی و اخلاقی فوق‌العاده بالایی دارد. هر دانشجوی پزشکی‌ای باید این کتاب را بخواند. هر انسانی باید این کتاب را بخواند. (نیویورک تایمز)
  • این کتاب درواقع تقاضایی شیوا و سلیس است برای آن‌که مواجهه‌ای انسانی‌تر با مرگ و زندگی‌ای که به سوی مرگ هدایت می‌شود داشته باشیم. (Kirkus, Starred Review)
  • صادقانه و راستین، قدرتمند و تکان دهنده؛ این کتاب مکالمه‌ای است عمیقاً شخصی در مورد کیمیاگری مرگ. (وبسایت اپرا)
  • این کتاب کم‌حجم اما قدرتمند، پیوند با انتهای زندگی را برای ما میسر می‌کند؛ نویسنده در عین شیوایی و شجاعت تمام کلماتی را برای رساندن منظور خود انتخاب می‌کند که ما را به سکوت می‌رساند. (هیلاری منتل، نویسنده)
  • کتاب کری تیلر دربردارنده‌ی خاطراتی جزئی و تکان‌دهنده در مورد عامل شانس در بروز ژن‌های خانوادگی است و هم‌چنین پاسخی تحسین‌برانگیز و فکرشده به تصادفی بودن زندگی و مرگ است. (جولین بارنز، نویسنده)

کتاب نوشتن از مرگ برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مطالعه‌ی کتاب‌هایی با موضوعات مرگ‌آگاهی، مطالعات روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی می‌توانند با مطالعه‌ی این سرگذشت‌نامه از آخرین روزهای زندگی کری تیلور به چالش‌ها، اندیشه‌ها و تصمیمات او در لحظات سخت از پا در آمدن توسط بیماری سرطان باخبر شوند. آن‌چه کری تیلور به ما پیشنهاد می‌دهد، صحبت کردن و نوشتن از مرگ است هنگامی‌که آخرین لحظات زندگی به ما نزدیک می‌شوند. به باور او صحبت کردن از مرگ بسیار موثرتر از دعا کردن خواهد بود.

در بخشی از کتاب نوشتن از مرگ می‌خوانیم

اگر امروز این داستان‌های بریده‌بریده را تعریف می‌کنم، به این خاطر است که هر کدام حس چگونه بودنم را در آن روزها در من بیدار می‌کنند، روزهایی که جسمم بزرگ می‌شد و به سوی جهان پیرامون آغوش می‌گشود، درست برعکس امروز که آب می‌رود و به جهان پشت می‌کند. اغلب گفته می‌شود که زندگی کوتاه است. اما زندگی بی‌زمان هم هست. تمام تجربیات ما در آنِ واحد در جسم ما حضور دارد. اگر ما تنی نیستیم که ذهن را به تماشای جهان می‌برد، پس چه هستیم؟ امروز و دیروز/هر دو حاضر در فردا/و فردا در دل دیروز. به قول تی اس الیوت، تمام این‌ها در واقع یک چیز هستند. من هم یک دختربچه‌ام و هم زنی در بستر مرگ. جسم من سفر من است. حقیقی‌ترین بایگانی آنچه کرده‌ام و دیده‌ام، بستر تمام شادی‌ها و دلشکستگی‌هایم، بدفهمی‌ها و بینش‌های درخشانم. اگر اراده کنم که سفر را دوباره از سر بگیرم، همه‌اش این‌جاست، مکتوب بر جسمم. حتی سلول‌های بدنم هم حجم آفتابی را که در روزگار کودکی در آن غوطه می‌خوردم به یاد می‌آورند. هرچند بعدها معلوم شد که برایم مضر بوده است. در آغازم، انجامم نهفته است.

آن لحظاتی از زندگی بیشتر در خاطرم مانده که در آن‌ها احساس زنده بودن کرده‌ام. حتی زمانی که کودکی خیال‌پرداز بودم، لحظاتی از بیداری را تجربه کرده‌ام. اوقاتی که به شدت ترسیده‌ام، برای مثال ترسم از مارهای آبی، و عشق، که به تجربه دریافته‌ام بسیار شبیه به ترس است و من تفاوت چندانی بین این دو نمی‌بینم.

فهرست مطالب کتاب

تقدیر
دربارۀ نویسنده
1: تردید
2: خاک و خاکستر
3: انجام‌ها و آغازها
فهرست نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نوشتن از مرگ
نویسنده
مترجمصنوبر رضاخانی
ناشر چاپیانتشارات هنوز
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-622-725524-9
موضوع کتابکتاب‌های اتوبیوگرافی، کتاب‌های خاطرات
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب نوشتن از مرگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب نوشتن از مرگ

برای دریافت کتاب نوشتن از مرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.