معرفی و دانلود کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی: ادبیات و مبانی نظری، مطالعات تطبیقی، ارائه الگو

برای دانلود قانونی کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی: ادبیات و مبانی نظری، مطالعات تطبیقی، ارائه الگو

در کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی که به قلم جمعی از نویسندگان از جمله حسین زارع، مژگان آزادی و رضا کاشف نگاشته شده، با اهمیت و نقش حیاتی نظام‌های تامین اجتماعی آشنا می‌شویم و دلایل لزوم حرکت به سمت نظام‌های چندلایه را می‌خوانیم. سپس به بررسی وضع موجود کشور پرداخته و با بررسی نمونه‌ی نظام‌های مستمری چندلایه‌ی موفق، با انواع این نظام‌ها و راهکارهایی برای حرکت به سمت یک نظام تامین اجتماعی موفق‌تر آشنا می‌شویم.

درباره‌ی کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی

حسین زارع، مژگان آزادی و رضا کاشف، در آغاز کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی این مسأله را شرح می‌دهند که در کشوری که هدف توسعه و پیشرفت اقتصادی را دنبال می‌کند، خطراتی جدی مانند شکاف درآمدی و طبقاتی، نابرابری در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، و فقر گسترده و بی‌ثباتی جامعه را تهدید می‌کند. هدف و وظیفه‌ی تامین اجتماعی در این شرایط، پر کردن این شکاف‌ها و جبران کاستی‌های دولت و بنگاه‌های اقتصادی خصوصی است.

در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم که در واقع هدف نظام تامیجتمن ااعی در چند مورد خلاصه می‌شود: در دسترس قرار دادن خدمات درمانی برای همگان، جلوگیری از قربانی شدن کودکان به وسیله‌ی فقر، تامین امکانات آموزشی و پرورشی، تامین امنیت کارگران و به حداقل رساندن حوادث محیط‌های کاری پرخطر، و تعیین قوانین و سیاست‌گذاری مناسب برای حمایت از بازنشستگان.

معرفی و دانلود کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی

بسیاری، به اشتباه، فعالیت و هدف سازمان‌های تامین اجتماعی را محدود به پرداخت مزایای بیکاری و بازنشستگی می‌دانند. اما در حقیقت هدف اصلی سازمان‌های تامین اجتماعی، جلوگیری از گسترش فقر، تامین رفاه شهروندان، و در نهایت ایجاد جامعه‌ای امن و باثبات است. در کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی، به این نکته اشاره می‌شود که دولت، برای تحقق این اهداف لازم است که تحولاتی اساسی در شکل و کارکرد نظام تامین اجتماعی خود ایجاد کرده، و تغییراتی اساسی در قوانین نظام‌های تامین اجتماعی اعمال کند.

نویسندگان کتاب، پس از توجیه اهمیت و خطر یک نظام تامین اجتماعی ناکارآمد برای جامعه، به شرح چیستی و انواع نظام‌های مستمری چند لایه‌ی تامین اجتماعی می‌پردازند. در این کتاب، نویسندگان تلاش می‌کنند خواننده را درباره‌ی مزایا و برتری نظام‌های تامین اجتماعی چند لایه توجیه کنند. در ادامه و پس از معرفی انواع نظام‌های تامین اجتماعی چند لایه، با معرفی چندین مورد سیاست‌گذاری‌ موفق تامین اجتماعی، به شرح مفاهیم و عناصر اساسی در این مبحث پرداخته و این اصول و مفاهیم را در شرح و بررسی نظام‌های تامین اجتماعی کشورهای مختلف از جمله فرانسه، ایتالیا و آلمان بررسی می‌کنند.

این کتاب با هدف توجیه و تعلیم شهروندان درباره‌ی اهمیت سیاست‌گذاری‌های تامین اجتماعی نوشته شده و با توضیح و تشریح مفاهیم ابتدایی و ساده‌ی اقتصادی، خواننده‌ی عام و غیرمتخصص در زمینه‌ی اقتصاد و علوم سیاسی را مخاطب خود قرار می‌دهد. گفتنی است که کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی توسط انتشارات علمی-فرهنگی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی را به تمام شهروندان علاقه‌مند به مسائل اقتصادی و علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی: ادبیات و مبانی نظری، مطالعات تطبیقی، ارائه الگو می‌خوانیم

چون سامانه‌های بازنشستگی در جمهوری اسلامی ایران، براساس حقوق تعریف‌شده (DB-PAYG) است و در این نوع سامانه، حقوق دوران بازنشستگی براساس میانگین سال‌های آخر خدمت (درحال ‌حاضر، برای غالب صندوق ‌های ایران، براساس میانگین دو سال آخر خدمت) محاسبه می‌شود و نه براساس منابع حاصل از کسور پرداخت‌شده، چنین سامانه‌ای عدالت لازم را برای مشترکان خود به‌همراه ندارد. در چنین سامانه‌ای، حقوق مشترکانی که در دوران خدمت به ‌شکل جهشی افزایش می‌یابد، مانند افزایش حقوق در اثر دریافت مدرک تحصیلی بالاتری یا ارتقای شغلی، سبب افزایش حقوق در دوران بازنشستگی می‌شود؛ بدون آنکه کسور (حق‌بیمه) بازنشستگی پرداخت شده باشد. در این سامانه، احتمال آنکه مجموع کسور پرداختی مشترکی در دوران خدمت، بیش از مشترک دیگر، اما حقوق وی در دوران بازنشستگی، کمتر از دیگری باشد، بسیار محتمل است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: لزوم حرکت به سمت الگوهای چندلایه
فصل دوم: بررسی وضعیت موجود در کشور
فصل سوم: مبانی نظری
فصل چهارم: تشریح چارچوب سیاست بازنشستگی بانک جهانی: نمونه‌ای برای طرح چندلایه
فصل پنجم: مطالعۀ تطبیقی نظام‌های بازنشستگی چندلایه در کشورهای منتخب
فصل ششم: از دنیا چه درسی می‌توان گرفت؟
فصل هفتم: تحلیل و بررسی مطالعات انجام‌شده و دیدگاه‌های صاحب‌نظران در تکنیک دلفی و خلاصۀ سیاست‌گذاری
فصل هشتم: مدل پیشنهادی
ضمیمه: دیدگاه‌های صاحب‌نظران دربارۀ تکنیک دلفی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی: ادبیات و مبانی نظری، مطالعات تطبیقی، ارائه الگو
نویسنده، ، ، ، ،
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات353
زبانفارسی
شابک978-600-436-718-9
موضوع کتابکتاب‌های بیمه، کتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی

برای دریافت کتاب نظام‌های مستمری چند لایه تامین اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.