معرفی و دانلود کتاب عشق معرفت: حیات فلسفه از سقراط تا دریدا

عکس جلد کتاب عشق معرفت: حیات فلسفه از سقراط تا دریدا
قیمت:
۲۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عشق معرفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عشق معرفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عشق معرفت: حیات فلسفه از سقراط تا دریدا

فلسفه از عهد باستان تا به امروز به دنبال کشف روابطی بین عشق و معرفت است و کتاب عشق معرفت نوشته‌ی روی برند تنش بین این‌دو را می‌کاود. این کتاب که در حوزه‌ی کتاب‌های شناخت فلسفه قرار دارد، آراء شش فیلسوف را بررسی می‌کند تا به این کشف برسد که آیا فلسفه می‌تواند زندگی و جوامع ما را شکل دهد یا خیر.

درباره‌ی کتاب عشق معرفت

واژه‌ی فلسفه در زبان یونانی از دو بخش فیلو و سوفیا تشکیل شده که در اصل به معنای عشق به معرفت است. نام کتاب عشق معرفت (LoveKnowledge) بر همین اساس استوار است. روی برند (Roy Brand)، نویسنده‌ی این کتاب، این اصطلاح را به پرسشی تبدیل می‌کند که آغازکننده‌ و به پیش‌راننده‌ی هر فصل است. نویسنده، خود در ابتدای کتاب اذعان می‌کند که در طی مطالعه در تاریخ فلسفه بارها و بارها به این پرسش بنیادین بازگشته است: «عشقی که به معرفت تبدیل می‌شود چیست و چگونه معرفتی که ما به دنبال آن هستیم شکلی از عشق محسوب می‌شود؟» این پرسش یکی از کهن‌ترین پرسش‌هاست و بیش از دوهزاروپانصد سال است که منجر به پیدایش فلسفه از دیدگاه‌های مختلف و بعضاً متناقض شده است.

می‌توان گفت فلسفه از بدو پیدایش تلاش کرده است تا درک فردی را از طریق بحث و گفتگو بر اساس تحقیقات شخصی، شاعرانه یا نمایشی کامل کند. مواضع فیلسوفانی مانند سقراط، اسپینوزا، روسو، نیچه، فوکو و دریدا تقریباً از هر نظر متفاوت و متناقض است. بااین‌حال، همه‌ی این متفکران روش مشترکی برای تمرین فلسفه دارند. کتاب عشق معرفت با خواندن متون کلیدی از سقراط تا دریدا به تنش اساسی بین عشق و معرفت می پردازد. هر فصل از این کتاب خوانشی از یک کتاب واحد است که شامل تأملاتی در باب حیات ذهن می‌شود و از تردید تا تخیل، میل‌ورزی و تمنا را در بر می‌گیرد. نویسنده به دنبال آن است که بفهمد چه چیزی فلاسفه‌ی مختلف را به هم پیوند می‌دهد؟ چه چیزی انگیزه‌بخش آن‌هاست و دستاوردهای آن‌ها چیست؟

معرفی و دانلود کتاب عشق معرفت

کتاب‌های بسیاری در زمینه‌ی تاریخ فلسفه و آشنایی با آرا و عقاید فیلسوفان نگاشته شده است. در این بین، کتاب عشق معرفت با تأکیدِ روی برند بر حالت تصویرگونگی، از دیگر کتاب‌های مشابه متمایز می‌شود. تصویرگونگی اصطلاحی در علم نشانه‌شناسی است که مراد از آن مشابهت میان نشانه و مفهوم آن نشانه یا مشابهت صورت و معنا است. در کتاب حاضر، تصویرگونگی به مشابهت میان ادعایی فلسفی در یک اثر و نحوه‌ی ارائه‌ی صوری مطالب در عمل اطلاق می‌شود.

کتاب عشق معرفت با زبانی روان و شیوا و تاحدی غیرمتعارف خواننده را با تفکر شش فیلسوف آشنا می‌کند. این کتاب را انتشارات ققنوس با ترجمه‌ی روان و دقیق مجتبی پردل منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب عشق معرفت

  • کتابی به‌شدت شخصی و جذاب که به چندین متن اصلی فلسفی می‌پردازد، پیوندهایی را ایجاد می‌کند و به دنبال کشف دوباره‌ی چرایی مرتبط بودن فلسفه با معرفت است. (پابلیشرز ویکلی)
  • باشد که نوآموزی که این کتاب را می‌خواند به حوزه‌ی فلسفه کشیده شود و باشد که فرد حرفه‌ای به یاد کتاب عشق معرفت بیفتد که اول‌بار باعث علاقه‌ی او به فلسفه شده. (دیانا کاربونوسکا، دانشگاه گوئلف، مجله‌ی دیالوگ)
  • بزرگ‌ترین نقطه قوت کتاب روی برند این است که فروتن است. یک فضیلت غیرمعمول در میان فیلسوفان دانشگاهی. (جرمی دیوید بندیک-کیمر، مجله‌ی نقد‌های فلسفی نوتردام)
  • نثری روشن و شفاف که نه‌تنها به خودی خود یک اثر فلسفی متفکرانه، خواندنی و سرگرم‌کننده است؛ بلکه مطمئناً برای علاقه‌مندان به فلسفه به اندازه‌ی دانشجویان این رشته جذاب خواهد بود. (مایکل پی. ای. مورفی، دانشگاه اوتاوا کانادا)
  • روی برند خواننده را به سفری در تاریخ فلسفه می‌برد و آثار افلاطون، اسپینوزا، روسو، نیچه، فوکو و دریدا را بررسی می‌کند. او کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد که نشان می‌دهد چگونه رابطه‌ی بین عشق و معرفت راه خود را از میان این نویسندگان مختلف باز می‌کند. (استیون لوین، دانشگاه ماساچوست)

کتاب عشق معرفت برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای تمام کسانی که به فلسفه علاقه‌مندند و دوست دارند با آرای فیلسوفانی چون سقراط، اسپینوزا، روسو، نیچه، فوکو و دریدا آشنا شوند، مناسب است.

در بخشی از کتاب عشق معرفت: حیات فلسفه از سقراط تا دریدا می‌خوانیم

سقراط (469-399 ق. م) پدر فلسفه به شمار مى‌رود؛ هرچند احتمالاً عنوانى مادرانه‌تر را ترجیح مى‌داده است. وى گاه خود را مامایى توصیف مى‌کند که به دیگران یارى مى‌رساند تا معرفت خاص خود را متولد کنند؛ معرفت به خویشتن. سقراط نخستین فیلسوف نبود، بلکه اَسلاف وى و تکه‌پاره‌هایى از آثارشان که باقى مانده است، اغلب سنت‌هاى مذهبى یا شاعرانه را دنبال مى‌کردند. سقراط و شیوه گفتگوى وى سنتى فلسفى پدید آورد که شاگردش افلاطون و شاگرد افلاطون ارسطو آن را ادامه دادند. سقراط شهروندى آتنى بود که اوقات خود را با طرح پرسش‌هایى در باب زندگانىِ نیک و فضایل انسانى به گفتگو در باب اخلاق مى‌گذراند.

وى چیزى به نگارش درنیاورد و ادعا مى‌کرد که نوشتن نوعى فراموشى است. دانش ما درباره وى به گزارش‌هاى دیگران محدود مى‌شود: از همه معروف‌تر، مکالمه‌هاى افلاطون، خاطرات از سقراطِ گزنوفون و ابرها، نمایشنامه‌اى کُمدى از آریستوفانس. وى تأثیر ژرفى بر هم‌عصران خود گذاشت و از فاصله‌اى دوهزار و پانصدساله، تصویرش براى ما همچنان تازگى دارد و زندگى‌اش کمابیش قابل لمس است.

دانش‌پژوهان معمولاً کارِ وى را به مکالمه‌هاى افلاطونىِ متقدم، میانى و متأخر تقسیم‌بندى مى‌کنند. در هر یک از این مکالمه‌ها سقراط سخنگوى اصلى است. به گونه‌اى که روند آن‌ها را از رهگذر روش پرسشگرىِ منحصربه‌فردى هدایت مى‌کند. در مکالمه‌هاى متقدم، سقراط توجه خود را عمدتاً روى مسائل اخلاقى متمرکز مى‌سازد (مسائلى نظیر این‌که فضیلت چیست و امر نیک کدام است)، بدون آن‌که هرگز به نتیجه‌اى ایجابى دست یابد. [یعنى] نتیجه‌اى که این یا آن دیدگاه را تأیید کند. مکالمه‌هاى میانى رشد شاگرد وى افلاطون را مشخص مى‌سازند، چه افلاطون در پى پاسخ دادن به پرسش‌هایى برمى‌آید که سقراط پیش مى‌نهد. مکالمه‌هاى متأخر شرح و بسط‌هاى افلاطون، پس‌اندیشى‌هاى وى و حتى انتقادش از دوره میانى خودِ او را بازمى‌نمایانند. نخستین متنى که به کار ما مربوط مى‌شود دفاعیه است. متنى متعلق به دوره متقدم، یعنى زمانى که سقراط نوع خاص معرفتِ خود را توضیح مى‌دهد. متن دوم، ضیافت، به دوره میانى تعلق دارد. متنى که در آن سقراط تمرکز خود را روى نوع خاص عشقِ خویش مى‌گذارد. این دو متن در کنار هم براى ما و براى فلسفه مسیرى را مشخص مى‌سازند که به رسم و روالِ عشق‌معرفت راه مى‌برد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
یادداشت مؤلف براى خواننده فارسی‌‏زبان
پیشگفتار
1. برچیدنِ معرفت: سقراطِ دفاعیه
درآمدى بر سقراط
دفاعیه‌‏اى غیردفاعى
اتهام غیررسمى
به پرسش گرفتنِ جهان‏بینى‌‏ها
«اِلِنخوسِ» سقراطى
سقراط در مقام پیشاهنگ روانکاوى
طعنه طعنه
2. منطق میل و تمنا: سقراطِ ضیافت
درآمدى بر ضیافت
اسطوره آریستوفانس
سقراط آگاتون را به پرسش می‌گیرد
شرح دیوتیما: ارُوس میان امر انسانى و امر الوهى قرار دارد
عشق و جاودانگى
نظریه ایده‌‏ها (صور مثالى)
ماهیت تراژیک‏ کمیکِ فلسفه
3. ذیل صورتى خاص از جاودانگى: اخلاقِ اسپینوزا
زندگى و متون مرموز اسپینوزا
سادگىِ رادیکال
چهره برافروخته از شرمِ خدا
اینک سعادت
ترسیمِ روحِ هندسى
والاترین تمنا
4. تنهایىِ مفاهمه‌‏اى: خیالپرورى‌‏هاى روسو
زندگی‌نامه
کتابى براى همه‏‌کس و هیچ‌‏کس
گونه‌‏هاى تنهایى
دوستى
روش روسو براى کندوکاو در خویشتن: خیالپرورى
بازسازى تجربه
کتابِ زندگى
5. چگونه آنچه هستیم می‌شویم: تبارشناسى اخلاق نیچه
مقدمه‌‏اى بر نیچه
مقدمه‏‌اى بر کتاب
امکان‏‌ناپذیرى خودشناسى
چشم‌‏انداز باورى
سرور و برده
سرگیجه عقب نشستن
فلسفه و نیست‌‏انگارى
جان‌‏هاى آزاده و چشم‌‏اندازباورى
6. دیگرى شدن: تاریخ جنسیت فوکو
زندگى و مرگ
داستانِ رکیک و زننده
اصالت و دیگربودگى
7. «آنک این منِ» دریدا
ناهویت
زندگی‌نامه سینمایى
التزام
اعطا کردن
عشق
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عشق معرفت: حیات فلسفه از سقراط تا دریدا
نویسنده
مترجممجتبی پردل
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-622-040-306-7
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه، کتاب‌های بزرگان فلسفه
قیمت نسخه الکترونیک
۲۵۰۰۰ ۱۷,۵۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عشق معرفت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عشق معرفت

برای دریافت کتاب عشق معرفت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.