معرفی و دانلود کتاب عروسی خونین پاریس: جوانی هانری چهارم

عکس جلد کتاب عروسی خونین پاریس: جوانی هانری چهارم
قیمت:
۱۱۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عروسی خونین پاریس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عروسی خونین پاریس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عروسی خونین پاریس: جوانی هانری چهارم

پروتستان‌های فرانسه در میان دعاهایشان نام هیچ مردی را به‌اندازه‌ی هانری چهارم تکرار نکرده بودند، به‌جز شخص مسیح. هانری چهارم، تاج‌دار کتاب عروسی خونین پاریس نوشته‌ی هاینریش مان، آبراهام لینکلنِ دنیای جنگ‌های مذهبی فرانسه است. او در قرن هفدهم و در اوج نبردهای مذهبی فرانسه، قانون آزادی اندیشه را تصویب می‌کند. قانونی که برای درست دیدنش میان سیر وقایع مهم دنیا باید بر قله‌ی بلند تاریخ ایستاد؛ جایی‌که استخوان‌های پادشاهان روی هم تلمبار شده‌اند تا ما قدبلندی کنیم و با دیدی تاریخی به جهان اطراف‌مان بنگریم.

درباره‌ی کتاب عروسی خونین پاریس

هانری چهارم یک سر داشت و هزار سودا. در سر او چنین می‌گذشت که پادشاهی فرانسه را به دست بگیرد و هزار دردسرش هم مواجهه با لشگر موانعی بود که بر سر راهش سبز شده بودند و جلوتر از همه‌ی آن‌ها هم جنگ‌های مذهبی بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌های فرانسه بود. ما معمولا تاریخ رویدادهای فرانسه را تنها با انقلاب فرانسه می‌شناسیم. اما هاینریش مان (Heinrich Mann) در کتاب عروسی خونین پاریس (Die jugend des Königs Henri Quatre) به ما می‌آموزد که از قضا ناگفته‌های تاریخ بسیار خواندنی‌تر و چه بسا تحول‌آفرین‌تر هستند.

پادشاه کتاب عروسی خونین پاریس روزگار سختی داشت. تصور کنید زمانه‌ای است که نمی‌توانید به کسی اعتماد کنید. احزاب سیاسی در کشورتان به جان هم افتاده‌اند و مدام علیه شما و ملت‌تان دسیسه‌چینی می‌کنند. آلمانی‌ها و اسپانیایی‌ها به شما حمله می‌کنند اما شما به‌جای مقاومت در برابر آنان مشغول جدا کردن پروتستان‌ها و کاتولیک‌‌ها از جان یک‌دیگرید. بدتر از همه، موقعیت خودتان است. مدام دین عوض می‌کنید؛ یک روز کاتولیک هستید و فردا پروتستان. سال‌ها به‌این‌دلیل که از جانب ملکه‌ی مادر به‌عنوان خطری شناخته می‌شوید در لوور محبوس هستید و این‌چنین روزگار می‌گذرانید تا به پادشاهی برسید. اما به قدرت رسیدن تنها آغاز مشکلات هانری چهارم است.

معرفی و دانلود کتاب عروسی خونین پاریس

احتمالا وقتی از غول چراغ جادو درخواست کنید که شما را پادشاه کند به ساده‌لوحی شما بسیار می‌خندد. چرا که همه می‌دانند که اگر قرار است شاه باشید باید خودتان تاج‌وتخت‌تان را به‌چنگ بیاورید. این همان کاری است که هنری چهارم در تاریخ انجام می‌دهد و هاینریش مان با نگاه دقیق و تاریخی خودش، شرح وقایع زندگی، موفقیت‌ها و شکست‌های او را در کتاب عروسی خونین پاریس می‌دهد. نویسنده ما را در یک نسخه‌ی نسبتا واقعی از سال‌های زندگی هانری چهارم، شرایطی که به شخصیت او شکل داده و روابطی که او را به پادشاه آینده تبدیل کرده است، غرق می‌کند. این کتاب در به تصویر کشیدن آغاز درگیری‌های بین جناح‌های مذهبی مسیحی در قرن هفدهم میلادی و شورش‌های جناح‌ها و گروه‌های سیاسی آن دوره بسیار موفق عمل کرده است.

انقلابی که هانری چهارم آغازش کرد در سراسر تاریخ فرانسه چرخید و چرخید و گرده‌هایش تا انقلاب 1968 هم پیش رفت. آزادی اندیشه حکمی بود که هانری چهارم در فرمان نانت به اجرایش رساند. فرمانی که طی آن پروتستان‌ها که سال‌ها تحت ظلم کاتولیک‌ها بودند حالا با آن‌ها حقوقی یکسان داشتند و کسی اجازه نداشت تا به آزار آنان بپردازد. چنین بود که هانری چهارم به سال‌ها جنگ مذهبی فرانسه پایان داد.

رمان تاریخی حدفاصلی است میان واقعیت و فانتزی. وصله‌پینه‌ای است از جنس خیال به تن تاریخ. ادبیات تاریخی همان دیواری است که می‌توان زیر سایه‌اش نشست و نفسی گرفت و آموخت اما ابداً نمی‌توانی به آن تکیه‌ی محکمی زد. درست است که رمان تاریخی ریشه در واقعیت دارد و دربردارنده‌ی حوادث و شخصیت‌های تاریخی واقعی است اما این تاثیر نویسنده را برای افزودن یا کاستن جریان‌های ذهنی‌اش بر داستان، انکار نمی‌کند. رمان‌های تاریخی می‌توانند بر روی تنها یک رویداد تاریخی متمرکز باشند یا مانند خط داستانی کتاب عروسی خونین پاریس، دربردارنده‌ی تمام زندگی یک شخصیت تاریخی (در این‌جا هانری چهارم) باشند.

کتاب عروسی خونین پاریس نوشته‌ی هاینریش مان به‌خوبی به بررسی وقایع تاریخی قرن هفدهم و دوران پادشاهی هانری چهارم پرداخته است. تلاش نویسنده در این کتاب هم‌چون تمام نویسندگان رمان تاریخی آن بوده است که صحت‌وسقم وقایع تاریخی را حفظ کند اما می‌توان هم‌چون تمامی نویسندگان رمان تاریخی، ردپایی از علایق شخصی او به برخی از شخصیت‌ها و نفرتش از دیگر شخصیت‌های تاریخی را در توصیف نقش آنان در این رمان رهیابی کرد.

با خواندن هر کلمه از این کتاب می‌توانید بوی باروت، صدای نعل اسب‌های دوان به‌سوی میدان جنگ و طعم موذیانه‌ی زهر سیاست را احساس کنید و همراه هاینریش مان خود را در میان کاخ لوور و میدان‌های نبرد پیدا ‌کنید. کتاب عروسی خونین توسط محمود حدادی ترجمه شده است و وظیفه‌ی انتشار آن را نیز بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه برعهده داشته است.

کتاب عروسی خونین پاریس برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به مطالعه‌ی ادبیات تاریخی می‌توانند از مطالعه‌ی رمان پیش رو لذت بسیاری ببرند. وقایع پادشاهی هانری چهارم، از کودکی تا به دست گرفتن قدرت و در نهایت مرگ، از جالب‌ترین و آموزشی‌ترین نکات این اثر فاخر است.

در بخشی از کتاب عروسی خونین پاریس: جوانی هانری چهارم می‌خوانیم

هانرى یکه خورد و برگشت. چیزى نشنیده بود و در این میان کاترینا دمدیسى تاتى‌کنان تا میانه‌ى تالار رسیده بود. هانرى تنها طرح پیکر او را تشخیص مى‌داد، چرا که نور چشمانش را مى‌زد. اما ملکه، برعکس، مرد جوان را یافته بود و او را برانداز مى‌کرد، اما دست‌هاى خودش کجا بودند؟ پیرزن، که سیاه پوشیده بود، آن‌ها را در چین لباسش پنهان نگه مى‌داشت؟ با صداى فرسوده‌ى خود سر صحبت را با هانرى باز کرد. پسرِ تلخکامِ بانوى کشته‌شده در دل گفت: “زنک خودش هنوز زنده است! ” و آکنده از نفرت شنید که ملکه او را به سوگ بزرگ خود بر دوستش ژان یقین مى‌داد، و نیز به شادی‌اش بر این‌که سرانجام این جوان را در کنار خود دارد. هانرى حرف او را باور مى‌کرد، اما پیش خود نیت کرد این شادى را از دماغِ زنک درآورد. راستى که! ملکه دست‌هاى خود را نشان نمى‌داد و در همان حال حرف از دست خدا مى‌زد. و پسرِ بانوىِ کشته‌شده دندان بر زبان فرو برد، وگرنه مى‌گفت: بگذارید دست‌هاتان را ببینم! اما ملکه خود این کار را کرد. دو دستک گوشتالویش را، که هانرى مى‌خواست ببیند، از چین دامن بیرون آورد و بر سطح میزى گذاشت که پشت آن نشسته بود. هانرى به خشم چند گام به‌طرفِ او برداشت. این گام‌ها از سر خشم بود و ناسنجیده. ملکه‌ی پیر در پیشِ روى خود میز بزرگ و پهناور را داشت و در پشت سرش چهار سوئیسى درشت و مسلح را. ازاین‌رو مى‌توانست به‌راحتى خونسرد و چرب‌زبان بماند:

«چقدر دلم براى شما مى‌سوزد، جوان. شما هیجده‌ساله‌اید، مگرنه؟ و به همین زودى از دو طرف یتیم. من را براى خودتان یک مادر دوم بدانید؛ مادرى که قدم‌هاى شما را راهنمایى مى‌کند، چون گام‌هاى جوان‌ها اغب زیاده شتاب‌زده است. مى‌دانم که از این بابت سپاس‌گزار خواهید بود، جوان. شما سرشتى سرزنده و طبیعى دارید. ما، دلیلى ندارد که حرف همدیگر را نفهمیم.»

فهرست مطالب کتاب

در شرح رمان تاریخی
درباره‌ی نویسنده و اثرش
گاهنامه‌ی جنگ‌هاى عقیدتى در فرانسه
فصل اول: پیرنه
تبار
سفر
نخستین برخوردها
دشمنان
عشق پیشین
هان خدایا، خویشتن بنماى!
نخستین جدایى
روزى که پدر مرد
میهمان شگفت
همایش
فصل دوم: ژان
دژى بر ساحل اقیانوس
بهاى جنگ‌ها
نزاع خانوادگى
انگلستان
دار، دام و ذهنى روشن
شوراى سه‌گانه
تنها یک زن، کاملاً جدّى
یک پرده‌ى فلورانسى
نامه‌ها
تا پریده‌رنگ نباشیم
همان سپیده
مسیح
چهره‌ى نوِ او
واپسین فرستاده‌اش
فصل سوم: لوور
خیابان‌هاى خالى
خواهر
کاخ شاهى
پرى بداندیش
دو سیاهپوش
پرى بداندیش پیروز مى‌شود
وجدانى سرزنش‌آلود
دالان هفت‌تو
جشن خوشامدگویى
خوان شاهى
میخانه‌ى پست
ساعت آخر
فصل چهارم: مارگو
بر داربست بلند، آزاد در معرض تماشا
ونوسِ خاتون
خاندان اتریش
زخم
هشدار
خواب
نجات
نشانه‌ها
و جادو
کمین
آدینه
شام پیشین
برادرم کجاست؟
اعتراف
هراى کشتار
دیدار دوباره
سرانجام
فصل پنجم: مکتب نامرادی
من دوزخ را نمى‌شناختم
زخم و درد می‌نشانند
اما من را در دست دارند
شکست
نفرت
یک صدا
نفرت نزدیک مى‌کند
کار عشق به این‌جا مى‌رسد
گفت‌وگو بر ساحل دریا
با سَرِ وارو
مرگ و دایه
فصل ششم: رنگ‌باختگی اندیشه
یک اتحاد نامنتظر
مأموریت دوم
دربار نو
آیا چیست نفرت؟
صحنه‌ى سه هانرى
مشاهدات یک شهروند
خوشى
چرخش
روح
کوچ
از تبار شاهى
فصل هفتم: آسیاهای زندگی
نبرد کوچک من
کاخ (Château de La Grange)
در باغ
انجمن رایزنى
مورنه یا پارسایى
یک راز گران‌بار
آسیا
دشمن
اُز یا انسانیت
میهمانان بلندپایه
فصل هشتم: به‌طرف تخت شاهی
چنین نمى‌ماند
نخستین
بانوى آوازه
وداع با مارگو
خاکسپارى
الهه‌ى هنر
چهارنعل
وارث تاج
وسوسه
روز شادمانه
فصل نهم: کشتگان سر راه
چه کسى جرئت مى‌کند؟
شب با قاتل
صدا
رقص کشتگان
به جست‌وجوى هم
کتاب دوم سموئیل، باب نخست، آیه‌هاى 19 و 25‌
در زمین و آسمان
مزمار سى و هشتم
پیوست: چکیده‌های سخن
فهرست نام اشخاص

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عروسی خونین پاریس: جوانی هانری چهارم
نویسنده
مترجممحمود حدادی
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات584
زبانفارسی
شابک978-600-5026-85-6
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان تاریخی خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عروسی خونین پاریس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عروسی خونین پاریس

برای دریافت کتاب عروسی خونین پاریس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.