معرفی و دانلود کتاب انسان گروه: رنسانس کنونی، ما را از فردیت به وضعیت دیگری خواهد برد

عکس جلد کتاب انسان گروه: رنسانس کنونی، ما را از فردیت به وضعیت دیگری خواهد برد
قیمت:
۱۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انسان گروه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انسان گروه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انسان گروه: رنسانس کنونی، ما را از فردیت به وضعیت دیگری خواهد برد

داگلاس راشکوف تأثیرات منفی قدرت در زمانه‌ی ما را در کتاب انسان گروه بررسی می‌کند. زمانه‌ای که در آن اتحاد رسانه، فناوری و قدرت در حال منزوی کردن انسان‌هاست. راشکوف در انسان گروه توضیح می‌دهد که انسان منزوی را راحت‌تر می‌توان تحت سیطره درآورد، در نتیجه، انسان‌ها باید ماهیت اجتماعی خود را بازیابند.

درباره‌ی کتاب انسان گروه

داگلاس راشکوف (Douglas Rushkoff) نظریه‌پرداز رسانه، نویسنده، مدرس و مستندساز آمریکایی است. راشکوف عموماً به دلیل ارتباطی که با فرهنگ اولیه‌ی سایبرپانک دارد شناخته می‌شود. سایبرپانک یکی از رویکردهای نگرش به آینده است. این رویکرد، جهانی غرق‌شده در تکنولوژی را به تصویر می‌کشد که فارغ از هرگونه ارزش انسانی و نظم اجتماعی است. در این دیدگاه پیشرفت فناوری‌ها موجب ازهم‌گسیختگی نظم اجتماعی و بروز جامعه‌ی قهقرایی خواهد شد. داگلاس راشکوف بیشتر به‌عنوان یک نظریه‌پرداز رسانه در دنیا مطرح شده است. او همچنین، ده‌ها کتاب را به رشته‌ی تحریر درآورده است. از میان آثار او می‌توان به «پرتاب سنگ به اتوبوس گوگل» و کتاب انسان گروه اشاره کرد. او درحال‌حاضر به تدریس در دانشگاه مشغول است.

کتاب انسان گروه (Team Human) یکی از آثار مهم داگلاس راشکوف است که می‌توان آن را بیانیه فکری این نظریه‌پرداز به‌حساب آورد؛ بیانیه‌ای درباره‌ی تمدن، طبیعت و بشریت. چنان‌که از نام کتاب پیداست، راشکوف تلاش می‌کند تا در کتاب انسان گروه، انسان‌ها را قانع کند که دوباره در قالب یک اجتماع گرد هم آیند و از تفرّد و فردیت فاصله بگیرند.

معرفی و دانلود کتاب انسان گروه

کتاب انسان گروه با این تحلیل آغاز می‌شود که فناوری‌های خودمختار، بازارهایی که قابل‌کنترل نیستند و رسانه‌های مسلح، موجب اضمحلال و روبه‌زوال رفتن جامعه‌ی مدنی شده و بر مبنای این وضعیت، توانایی برقراری ارتباط‌های معنادار و به وجود آمدن تفکر سازنده و کنش‌های هدف‌مند در درون ما فلج شده است. او وضعیت جوامع امروزی را طوری می‌بیند که «گویا تمدن به حاشیه رانده شده است!».

چرایی این وضعیت با فرضیه‌های مختلفی سنجیده می‌شود. اما داگلاس راشکوف می‌گوید در تمامی مسائلی که زندگی‌مان را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهند، یک نوع دستور کار ضدانسانی جای داده شده است. او تلاش می‌کند در کتاب انسان گروه، این دستور کار را برای جامعه‌ی بشری برملا کند.

کتاب گروه انسان در پی آن است که جوامع انسانی را از فردگرایی نجات دهد و به آغوش تمدن بازگرداند. راشکوف راه برون‌رفت از بحران پادآرمان‌شهری را تعامل انسانی با اجتماع می‌داند. او انسان بودن را چیزی مانند ورزش گروهی می‌داند و معتقد است انسان با تعامل و همیاری اجتماعی است که می‌تواند به رؤیاهایش برسد و جلوی بازدارندگی‌های برنامه‌ریزی شده‌ی محیط بایستد و خود را تقویت کند. انسان با تعامل اجتماعی است که می‌تواند علیه همدستی فناوری و قدرت ایستادگی کند و این زنجیرهای نامرئی را کنار بزند. همدستی‌ای که موجب به انزوا راندن انسان‌ها و فاصله گرفتنشان از «ورزش گروهی» شده است.

داگلاس راشوکف در انسان گروه سعی می‌کند تا تمامی مواردی را که موجب بازداشتن انسان‌ها از تشکیل جامعه و منزوی ماندن آنان شده است، معرفی کند. راشکوف هشدار می‌دهد که بر انسان منزوی بسیار راحت‌تر می‌توان سلطه کرد. همچنین او معتقد است که مرگ اجتماع، منجر به مرگ تمدن خواهد شد و به همین سبب، انسان‌ها نباید به‌آسانی تن به انزوای ساختگی بدهند. زیرا تن دادن به انزوا، منجر به نابودی انسان بودن‌شان خواهد شد.

کتاب انسان گروه نوشته‌ی داگلاس راشکوف، به قلم یاسمین شاکری به زبان فارسی برگردانده شده و توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه به انتشار رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب انسان گروه

  • یک کاوش کاملاً شگفت‌انگیز در مورد تعامل طولانی بین قدرت و فناوری‌های ارتباطات. احاطه‌ی علمی راشکوف نسبت به فناوری دیجیتال درخشان است. این کتاب به‌قدری مهم است که خوانندگان می‌خواهند آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. (آدام فرانک، NPR)
  • انسان گروه به ما یادآوری می‌کند که مجبور نیستیم خود را تسلیم فناوری کنیم. پیوستن به انسان گروه به معنای اولویت دادن به امور اجتماعی، فراتر رفتن از تمایلات دیجیتالی و ارتباط انسانی است. (واشنگتن‌پست)

کتاب انسان گروه برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب انسان گروه برای افراد علاقه‌مند به مطالعات اجتماعی و سیاسی مناسب است.

در بخشی از کتاب انسان گروه: رنسانس کنونی، ما را از فردیت به وضعیت دیگری خواهد برد می‌خوانیم

فناوری‌هایی که میم‌ها از طریق آن‌ها منتقل می‌شوند آن‌قدر با ‌سرعت در حال تغییرند که تشخیص شکل‌های تازه‌شان، پوسته‌های‌شان را غیرممکن کرده ‌است. به‌جای این کار باید سیستم ایمنی جمعی خود را با تقویت انسجام ارگانیک یعنی مقاومت در مقابل میم‌های مخرّب اجتماعی بالا ببریم.

این کار در زمانی که دشمنان انسان‌گروه به وسیلۀ هوش مصنوعی مشغول تشدید جنگ میمتیک هستند، بسیار دشوار است. هر یک از الگوریتم‌های آنان طوری طراحی شده که به‌صورت انفرادی با ما درگیر شود، و ما را از همدیگر جدا کند. مکانیسم‌های دفاعی ما را خنثی کرده و رفتارهای‌ ما را مثل کامپیوتر برنامه‌ریزی کند. تبلیغ‌کنندگان تلویزیونی ممکن است این نظریه را از قلم انداخته باشند که مصرف‌کننده‌ها را همانند موش‌های آزمایشگاهی می‌توان مورد آزمایش قرارداد. درعوض رسانه‌های اجتماعی شیوه‌های این کار را ارائه می‌دهند.

حداقل تلویزیون در ملأعام بود. عدۀ زیاد مخاطبان از سویی منبع قدرت و از سوی دیگر نیرویی برای کنترل‌ تلویزیون بودند. ایستگاه تلویزیونی آگهی‌های زننده را از ترس از دست دادن بینندگان، سانسور می‌کرد. اما در اینترنت، پیام‌هایی که با کمترین ‌هزینه یا حتی بدون هیچ هزینه‌ای‌ تهیه شده‌اند و در رسانه‌های اجتماعی توسط ربات‌هایی با مبدأ نامشخص ارسال می‌شوند، فقط به رؤیت افرادی می‌رسند که هدف تبلیغ هستند.

همچنین، وقتی رسانه طوری برنامه‌ریزی شده که موجب جدایی ما شود و پیام‌ها طوری مهندسی شده‌اند که رقابتی‌ترین و خزنده‌ترین احساسات ما را تحریک کنند، بسیج دفاع جمعی خیلی دشوارتر خواهد بود. ما قدرت تمیزدادن واقعیت از دروغ، حقیقت از خیال، یا تهدید از دسیسه را از دست می‌دهیم.

فهرست مطالب کتاب

انسان گروه
حیوانات اجتماعی
آموختن دروغگویی
شکل و زمینه
محیط رسانۀ دیجیتال
مکانومورفیسم
اقتصاد
هوش مصنوعی
از پارادوکس تا بُهت ‌زدگی
معنویت و اخلاق
علوم طبیعی
اکنون رنسانس
سازماندهی
تنها نیستی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انسان گروه: رنسانس کنونی، ما را از فردیت به وضعیت دیگری خواهد برد
نویسنده
مترجمیاسمین شاکری
ناشر چاپیبنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات240
زبانفارسی
شابک978-600-253-930-4
موضوع کتابکتاب‌های فرهنگ و رفتار اجتماعی، کتاب‌های رسانه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انسان گروه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انسان گروه

برای دریافت کتاب انسان گروه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.