معرفی و دانلود کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم

عکس جلد کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم
قیمت:
۳۹۰۰۰ ۲۷,۳۰۰ تومان ۳۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم

چه چیزی فوتبال را به یکی از محبوب‌ترین پدیده‌ها در دنیا تبدیل کرده است؟ آیا مسئله صرفاً به یک برد یا باخت خلاصه می‌شود؟ کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم نوشته‌ی فیلسوف انگلیسی سایمون کریچلی، کوشش دارد به ابعاد گوناگون فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این ورزش بپردازد. کتابی که می‌خوانید آمیزه‌ای از تجربیات و خاطرات شخصی یک هوادار فوتبال و ابعادی از تاریخ فرهنگی و جامعه‌شناختی ورزش فوتبال به‌منزله‌ی یک پدیده‌‌ی همه‌گیر و پرطرفدار است.

درباره‌ی کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم

ما فوتبال بازی می‌کنیم، آن را تماشا کرده و درموردش بحث و جدل به راه می‌اندازیم، اما وقتی در خود آن به‌منزله‌ی یک پدیده تعمق می‌کنیم، دقیقاً به چه می‌اندیشیم؟ این پرسشی‌ست که کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم (What We Think About When We Think About Soccer) اثر سایمون کریچلی (Simon Critchley) قرار است به‌ آن پاسخ دهد. در واقع قوتبال فراتر از صرفاً یک بازی است؛ آنچه آن را به چنین ورزش جهانی و بزرگی تبدیل کرده، فرهنگ آن است. وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم، آیا در باب طبقه‌ی اجتماعی، نژاد و جنسیت‌ خود می‌اندیشیم؟ یا به ملیت، قبیله و اصالتی که به‌آن تعلق داریم؟ آیا وقتی در حافظه‌ی فوتبالیِ خود کندوکاو می‌کنیم، لحظات برای ما بخشی از زیست شخصی هستند یا صرفاً یادآوری گزیده‌هایی از آنچه در یک بازی رخ داده است؟

معرفی و دانلود کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم

فوتبال سرشار از لحظات، تاریخ، حافظه و قهرمانان بزرگ است. بازیکنانی که هرکدام برای یک هوادار در لحظه‌ای، در موقعیتی و در یک برهه‌ی زمانی خاص، به یک قهرمان ابدی تبدیل شده‌اند. وقتی به‌ نام‌های بزرگ فوتبالی فکر می‌کنیم، در واقع در حال فراخوانی بخشی از زندگی خود نیز هستیم. بخشی از زیست ما که با این ورزش و پدیده‌ی فرهنگی چنان اخت شده که گاهی جدا کردن حافظه‌ی شخصی و خود رویدادهای فوتبالی ناممکن به‌نظر می‌رسد.

سایمون کریچلی باور دارد که ما در مواجهه با فوتبال مجموعه‌ای از تفاسیر را شکل می‌دهیم که جنبه‌ی خاصی از فوتبال را نشانمان می‌دهند. آن‌گونه که کریچلی در کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم بررسی کرده، ما در باب این ورزش مجموعه‌ای از تفکرات زیبایی‌شناختی و همچنین شاعرانه-تغزلی نیز شکل داده‌ایم که باعث شده از فوتبال بیش از حد معمول لذت ببریم. اما این زیبایی‌شناسی و شاعرانگی‌ای که سایمون کریچلی از آن صحبت می‌کند چیست و چگونه شکل گرفته؟ کریچلی با نگاه توأمان فیلسوفانه و شخصی‌ای که به ورزش فوتبال دارد، این ابعاد را در بعد فرهنگی و اجتماعی فوتبال بررسی می‌کند و از بطن چنین لایه‌هایی به این ورزش جادویی می‌اندیشد.

معرفی و دانلود کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم

سایمون کریچلی نویسنده و متفکری است که در طول حرفه‌اش سعی کرده تأملی فلسفی و جامعه‌شناختی به مباحث محبوب و عام داشته باشد. کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم نیز یکی از آثار برگزیده‌ و خواندنی اوست که در باب یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیا - اگر نگوییم محبوب‌ترین - به نگارش درآمده است. در این کتابْ کریچلی در همان آغاز به توصیف تجربیات خود به‌عنوان یک تماشاگر فوتبال می‌پردازد. او با این کار لحظاتی از زندگی یک تماشاگر را فرامی‌خواند؛ واکنش‌های او، نمادهای تاریخی فوتبال و همچنین نمودهای فرهنگی‌ مانند ترانه‌های موسیقی که هرکدام تجسدی از یک دوره، یک بازی و یک لحظه‌ی فوتبالی هستند.

در این کتاب قرار است در باب مباحث و مضامین گوناگونی بخوانید. به‌عنوان مثال، در اینجا سایمون کریچلی به این جدل که باید این ورزش را فوتبال خطاب کنیم یا «ساکر» جواب داده است. یا در فصل اول کتاب، فوتبال را از دریچه‌ی تفکر سوسیالیستی تعریف می‌کند. همچنین، سایمون کریچلی در این اثر خواندنی خود به بزرگانی چون زیدان، کلوپ و همچنین مسئله‌ی هویت یا بی‌هویتی یک هوادار فوتبال پرداخته است. کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم توسط سیاوش آقازاده مسرور ترجمه شده و انتشارات ققنوس آن را منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم

  • سایمون کریچلی نویسنده‌‌ای با ذکاوتی مثال‌زدنی است. (Jonathan Lethem)
  • کریچلی به هر مبحثی، چه خودکشی باشد چه فوتبال، با دقت نظر خاصی برخورد می‌کند. این کتاب درعین‌حال که اثری عمیق و فلسفی‌ست، می‌تواند طیف گسترده‌ای از مخاطبان را با خود همراه کند. (Los Angeles Times)
  • این کتاب مختصر بسیار لذت‌بخش است. هر کسی که به این ورزش علاقه دارد و می‌خواهد بداند هوادار فوتبال بودن چه معنایی دارد، از خواندن آن لذت خواهد بود. (Kirkus Reviews)

کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم برای چه کسانی مناسب است؟

خواندن این کتاب به هواداران فوتبال و کتاب‌هایی با موضوعات فلسفی - اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم می‌خوانیم

فوتبال درام است. این جمله ورد زبان مردم است. البته باید این نکته مهم را هم اضافه کنم که، به نظر من، فوتبال درامى است حقیقى‌تر از تئاتر. اگر تئاتر طى قرن گذشته به شکل غم‌انگیزى کم‌رمق شده و اکنون در حال احتضار است و على‌رغم رشادت‌هاى قهرمانانه درام‌پردازانى چون برشت، آرتو، گروتوفسکى، پیتر بروک، ریچارد شکنر و خیلى‌هاى دیگر تقلیل یافته به تسلایى براى احساسات لیبرالى، درام در فوتبال و به شکل فوتبال همچنان حیات دارد. ایده‌هاى برجسته «تئاتر زنده»، که گروهى به همین نام در سال 1947 در نیویورک آن را بنا نهاد و تا به امروز هم به کار خود ادامه مى‌دهد، به شکل تناقض‌آمیزى گواه این است که تئاتر رو به موت است و سرنوشتى همانند اپرا خواهد داشت. فوتبال نه‌تنها نزدیک‌ترین تجربه به تجربه تئاتر باستانى در آتن یا اپیداروس است، که در آن بیش از 15000 یا 18000 تماشاچى براى شرکت در جشنواره‌هاى دراماتیک گرد هم مى‌آمدند، بلکه مشخصه‌اش هم همان ویژگى بنیادین تئاتر باستان است: تقدیر. نه این‌که فوتبال تنها ورزشى باشد که چنین خصیصه‌اى دارد - حرفى که به‌وضوح نادرست است - بلکه موضوع این است که در مفهوم عادى کلمه فوتبال اصلاً ورزش نیست. هال فاستر، منتقد هنرى و طرفدار لیورپول، یک بار به من گفت که فوتبال صحنه‌اى است که در آن ساز و کارهاى گهگاه مبهم تقدیر نقاب از چهره برمى‌دارند، به‌ویژه تقدیر ملى، مخصوصاً وقتى دوباره شاهد دست و پا زدن تیم ملى انگلیس در تورنمنتى بین‌المللى باشیم، قبل از خودکشى دسته‌جمعى‌شان، آخرین نمونه‌اش شکست تحقیرآمیز 2-1 برابر ایسلند در جام ملت‌هاى اروپاى 2016. فوتبال یک جور تئاتر هویت است - خانواده، قبیله، شهر، ملت. اما نمایش هویت در فرم‌هاى دایماً پیچان، متغیر، در حال اضمحلال و مضاعف‌شده‌اش. فوتبال تئاتر تفاوت‌گذارى در هویت است و آن را بازیکنان و طرفدارانى به نمایش درمى‌آوردند که زیر نگاه نیروهاى تقدیر در حال نمایش دادن درامِ خود هستند. این همان درام سرنوشت‌سازى است که ما هنگام تماشاى یک مسابقه خود را آزادانه تسلیمش مى‌کنیم.

فهرست مطالب کتاب

سخن آغازین
پیشگفتار
سوسیالیسم
وجد حسانى
سوژه‌زدایى از فوتبال
توپ بودن چه حس و حالى دارد؟
تکرارِ بى‌خاستگاه
تئاتر هویت و ناهویت
موسیقى باید طنین‌انداز شود
تئورى و پراکسیس
بلاهت
ذکاوت
زیزو
نوستالژى مربى‌گرى
کلوپ‌تایم
تاریخ‌گرایى فوتبال
فراخواندن
انزجار
کتابنامه
سپاسگزارى
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم
نویسنده
مترجمسیاوش آقازاده مسرور
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات151
زبانفارسی
شابک978-600-278-472-8
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک
۳۹۰۰۰ ۲۷,۳۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم

برای دریافت کتاب به چه فکر می‌کنیم وقتی به فوتبال فکر می‌کنیم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.