معرفی و دانلود کتاب گرسنه

عکس جلد کتاب گرسنه
قیمت:
۵۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب گرسنه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب گرسنه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب گرسنه

به‌راستی چقدر زمان برد که از آن زندگی ایدئال انسانی که در آن ارزش آدمی به آدمیتش بود به قعر فلاکتی برسیم که امروز دامن‌گیر ماست؟ آن بهشت ایدئال روی زمین اصلا وجود خارجی داشته است؟ کتاب گرسنه اثر کنوت هامسون داستان تیره‌بختی و تیره‌روزی انسانی است که قرار بود خوشبخت و عزتمند زندگی کند، آن هم درمیانه‌ی قرن نوزده که خوراک بهای جان داشت. کتاب گرسنه نقش عمده‌ای را در اعطای جایزه‌ی نوبل به کنوت هامسون ایفا کرد.

درباره‌ی کتاب گرسنه

اگر نام کنوت هامسون (Knut Hamsun) را از تاریخ ادبیات جهان حذف کنیم به تبع آن باید خط ممتد روی نام نویسندگانی مانند مارسل پروست، جیمز جویس و صادق هدایت بکشیم. هامسون پدر شیوه‌ی جریان سیال ذهن است و مهم‌ترین کتاب او، گرسنه (Hunger)، یکی از اثرگذارترین کتاب‌هایی است که تاریخ ادبیات جهان به خود دیده. منتقدان بر این باورند که فرانتس کافکا داستان کوتاه هنرمند گرسنگی را براساس اثر سترگ هامسون آفریده است.

معرفی و دانلود کتاب گرسنه

کتاب با روایت یک نویسنده از سختی امرار معاش در شهر اسلو آغاز می‌شود. او که درآمدی محدود از فروش داستان و مقاله به روزنامه‌ها دارد، با شکمی بر پشت چسبیده به‌دنبال راهی برای فرار از مرگ دردآلود و قریب‌الوقوعی است که انتظارش را می‌کشد. تمایل به حیات از یک سو و خشم حاصل از زندگی بی‌حاصل و بربادرفته از سوی دیگر هنرمند را به سوی خود می‌کشند. در انتخاب میان شرافت و سیری نویسنده چاره‌ای جز سیر شدن ندارد و همین انتخابْ ابتدای فروختن شرف و وجدان است. رفته رفته او به گدایی خیابانی و دزدی خرده‌پا تبدیل می‌شود که از موذی‌گری باکی ندارد و به قیمت پر کردن شکمش و سیر شدن حتی برای چند ساعت از هیچ عمل پست و خشونت‌باری دریغ نمی‌کند. آیا این چیزی بود که همواره می‌خواست؟ و آیا اسلوی رویایی او با شب‌های سپیدش چنین زشت بود که می‌دید؟ آیا باید از این گوشه‌ی جهان به گوشه‌ی دیگری می‌گریخت؟ رمان گرسنه شرح تلاش خستگی‌ناپذیر هنرمندی است که هنرمند نمی‌ماند.

جریان سیال ذهن در کتاب گرسنه ترکیبی است از افکار مالیخولیایی، پارانویا، خشم، انزجار و تصاویر واضح و توصیفات جزیی نویسنده از حالت‌های گرسنگی و تلاش برای بقا در کوچه پس‌کوچه‌های شهر. کنوت هامسون چنان با جزییات سخن می‌گوید که گویی خودِ خواننده تجربه‌گر لحظاتی چنان سخت و رقت‌بار است. خواندن کتاب گرسنه به‌منزله‌ی تجربه‌ی لحظات احتضار است و حوصله و انرژی زیادی از خواننده‌ی حرفه‌ای می‌طلبد. در نتیجه، اگر اینجایید تا کتابی برای سرگرم شدن و نه تفکر عمیق بخوانید، گزینه‌های بهتری هم وجود دارد. اما اگر به دنبال کتابی می‌گردید که به شما تجربه‌ی جدیدی بیفزاید، خواندن را همین الان شروع کنید!

معرفی و دانلود کتاب گرسنه

آنانی که از تلاش‌های کنوت هامسون برای ترک نروژ و رسیدن به آمریکا آگاه بوده‌اند معترفند که کتاب گرسنه بی‌شباهت به زندگی خود نویسنده نیست. او نیز از فرط فقر مدت‌های مدیدی را در بی‌خانمانی و بلاتکلیفی سپری می‌کند و با تلاش خستگی‌ناپذیری به آمریکا می‌رسد. زندگی او برای تلاش‌های شبانه‌روزی‌اش بلاشک قابل‌تقدیر است اما آنچه بسیاری را از عملکرد او دل‌چرکین می‌کند و باعث می‌شود که او را لایق جایزه‌ی نوبل ندانند، اعتقاد راستین او به هیتلر است! برخلاف آثار او که همواره بازتاب‌دهنده‌ی نبرد دائمی عزت انسانی و ذلت حیوانی‌اند، در واقعیت او چنان هیلتر را می‌ستاید که گویی جنایت‌های او نبرد آخرالزمانی برای نجات بشریت بوده است. البته که قضاوت درباره‌ی نویسنده‌ای که طعم فقر را در روزهای سیاه اروپا چشیده است کار چندان آسانی نیست، شاید دیدن پیشرفت‌های چشم‌گیر حاصل از اقدامات هیتلر در آلمان پیش از جنگ جهانی دوم او را به چنین نتیجه‌گیری و هواداری‌ای سوق داده است.

این کتاب را مترجمان شهیری همچون احمد گلشیری ترجمه کرده‌اند و ترجمه‌ی حاضر اثر غلامعلی سیار و حاصل تلاش انتشارات علمی و فرهنگی است.

نکوداشت‌های کتاب گرسنه

  • چیز جدیدی اینجا در حال رخ دادن است، تفکر جدیدی درباره‌ی ماهیت هنر در کتاب گرسنه اختیار شده است. هنری که از زندگی هنرمند سازنده‌ی آن قابل تشخیص نیست. هنری که تلاش می‌کند خودش را مستقیم و بی‌حاشیه بیان کند. (پل آستر)
  • کل مکتب ادبیات داستانی قرن بیستم وامگیر از هامسون است. همه‌ی نویسندگان آن مکتب شاگردان هامسون بودند: توماس مان و آرتور شنیتسلر، حتی نویسندگان آمریکایی مانند فیتزجرالد و همینگوی. (ایزاک سینگر)
  • خواننده بعد از خواندن کتاب گرسنه تازه متوجه می‌شود چرا هامسون جایزه‌ی نوبل ادبیات را از آن خود کرد. کتاب گرسنه احتمالا مورد پسند هر خواننده‌ای خواهد بود که به شاهکاری از یکی از بزرگترین رمان‌نویسان قرن بیستم علاقه‌مند است. (دیترویت نیوز)

اقتباس‌های‌ کتاب گرسنه

  • فیلم گرسنگی (1966) محصول مشترک کشورهای دانمارک، نروژ و سوئد و ساخته‌ی هنینگ کارلسن؛
  • فیلم گرسنگی (2001) محصول سینمای آمریکا؛
  • فیلم پسری که غذای پرنده را خورد (2012) محصول کشور یونان و اقتباسی آزاد از رمان گرسنگی؛
  • رمان تصویری گرسنه (2019) از مارتین ارنستن.

کتاب گرسنه برای چه کسانی مناسب است؟

آنان که با خواندن رمان‌های برجسته‌ی جهان تلاش می‌کنند درک جدیدی از زندگی به دست آورند، مطمئن باشند که خواندن این رمان نیز دریچه‌ی جدیدی از جهان را به رویشان می‌گشاید. دوست‌داران ادبیات نروژ بلاشک این کتاب جریان‌ساز را دوست خواهند داشت.

در بخشی از کتاب گرسنه می‌خوانیم

شاید هم از همین امروز مقاله‌نویسی را شروع کنم. مثلاً درباره‌ی «جنایات آینده» یا موضوع «جبر و اختیار» یا موضوعات دیگر قلم‌فرسایی کنم. غرض این است که موضوع مقاله آن‌قدر جالب باشد که لااقل ده کورون گیرم بیاید... . براثر این فکر، احتیاج مبرمی به نوشتن پیدا کردم؛ چون نهایت‌درجه‌ی حضور ذهن را داشتم و مغزم سرشار از مطلب بود. اول می‌روم در پارک سلطنتی و گوشه‌ی خلوتی می‌جویم و پس‌ از اینکه مقاله را تمام کردم، در آنجا استراحت می‌کنم. ولی باز همان پیرمرد ناقص‌الخلقه با ترتیب راه‌رفتن مخصوص به خودش در جلویم می‌رفت؛ گویی راه دراز و پایان‌ناپذیری در پیش داشت!

رفته‌رفته وجود این مرد ناقص‌الخلقه که در چند قدمی من قرار داشت، سخت غضبناکم کرد. شاید راهش با من یکی باشد و در آن صورت، به حکم اجبار، در تمام طول راه هیکل منحوس او دربرابر نظرم خواهد بود! از فرط غیظ، خیال می‌کردم که در سر هر پیچ، تعمداً مکث می‌کند و مترصد است ببیند من از کدام سمت، خیال رفتن دارم و باز برای اینکه از من باز نماند، با تمام قوا به راه می‌افتد و بسته‌ای را که در دست دارد، با حرکت بدن بالا و پایین می‌برد. هرچه بیشتر به او می‌نگریستم، خشمگین‌تر می‌شدم. وجودش مایه‌ی آزارم شده و خیالش چون مالیخولیا بر ذهنم چیره گشته بود! حضور او رفته‌رفته عیشم را منغص می‌ساخت و روزی چنین خوش و بی‌غش را به پلیدی و زشتی می‌آلایید. زمین پیاده‌رو را ملک خود می‌پنداشت و به حشرۀ درشت‌پیکر و از پاافتاده‌ای می‌ماند که بخواهد با ابرام تمام در جهان خاکی جایی برای خود باز کند. چون نمی‌خواستم بیش از این بازیچه‌ی او باشم، هنگامی‌ که هر دو بر روی بلندی رسیدیم، راهم را کج کردم و پشت جعبه‌آینه‌ی مغازه‌ای توقف کردم تا به حریف، مجال دور‌شدن داده باشم؛ ولی وقتی پس از چند دقیقه مکث، مجدداً قصد رفتن کردم، دیدم او همچنان بر جای خود ایستاده و باز دربرابرم سبز شده است. بی‌درنگ سه‌چهار قدم جلو رفته، خشمناک گریبانش را گرفتم و به شانه‌اش کوفتم.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب گرسنه
نویسنده
مترجمغلامعلی سیار
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات187
زبانفارسی
شابک978-600-121-696-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب گرسنه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب گرسنه

برای دریافت کتاب گرسنه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.