معرفی و دانلود کتاب فلسفه آلمانی: 1860-1760 میراث ایدئالیسم

عکس جلد کتاب فلسفه آلمانی: 1860-1760 میراث ایدئالیسم
قیمت:
۱۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه آلمانی: 1860-1760 میراث ایدئالیسم

کتاب فلسفه آلمانی پژوهشی در تاریخ فلسفه‌ی نیمه‌ی دوم قرن هجدهم است که تحت سلطه و زیر سایه‌ی تلاش و نقش پررنگ ایدئالیست‌های آلمانی قرار گرفته. تری پینکارد، یکی از برجسته‌ترین اساتید معاصر فلسفه، که فعالیت حرفه‌ای خود را وقف پژوهش در تاریخ فلسفه‌ی آلمانی کرده، چکیده‌ی آموخته‌ها و تمام مقدماتی را که برای آشنایی با این نمایندگان بزرگ تاریخ احتیاج دارید، برای شما فراهم آورده است.

درباره‌ی کتاب فلسفه‌ی آلمانی

همانطورکه می‌دانید اصطلاحات ایدئالیسم یا ایدئالیست، تنها مختص به عرصه‌ی فلسفه نبوده و در زندگی روزمره نیز به معانی و تعابیر مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. درحالی‌که اکثر این ارجاعات به فلسفه‌ی ایدئالیست آلمانی هیچ ارتباطی ندارد. با این حال ایدئالیسم یکی از پراهمیت‌ترین مکتب‌های فلسفی است که نیمه‌ی دوم قرن هجدهم را تحت سلطه‌ی کامل خود قرار داده بود. لازم به ذکر است که تعریف ایدئالیسم در فلسفه نیز کار ساده‌ای نیست. دایره‌المعارف فلسفه‌ی استنفورد در تعریف ایدئالیسم نوشته که این ایده اغلب در تضاد با دیگر مکاتب و سنت‌های فلسفی تعریف می‌شود؛ به این صورت که می‌توان گفت فیلسوف ایدئالیست کسی است که ماتریالیست، رئالیست، دگماتیست و ... نیست. این تنها یکی از دلایلی است که تعریف ایدئالیسم را به یکی از دشوارترین وظایف تاریخ‌نگاران و پژوهشگران فلسفه تبدیل می‌کند. تری پینکارد (Terry Pinkard) یکی از بهترین منابع و آموزگاران فلسفه است که در کتاب فلسفه‌ی آلمانی (German Philosophy 1760-1860) این وظیفه‌ی مهم را به دقیق‌ترین شکل ممکن تحقق بخشیده.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه آلمانی

اگرچه سنت ایدئالیسم تنها محدود به قرن هجدهم و فلاسفه‌ی آلمان نیست اما بدون شک بیش از همه به دلیل نسبتش به آلمان قرن هجدهم شناخته می‌شود و بزرگ‌ترین نمایندگان خود را مدیون این دوره و محدوده‌ی تاریخ و جغرافیا است؛ افرادی مانند هگل، کانت، شلینگ و فیشته که آرای همگی در کتاب فلسفه‌ی آلمانی مورد پژوهش و بررسی قرار می‌گیرند.

اصول و عناصر اصلی فلسفه‌های ایدئالیست را به شکلی مختصر و ساده می‌توان در دو باور اساسی خلاصه کرد: اول اینکه اصل و اساس واقعیت و هستی از جنبه‌ای روانی (مانند ذهن، عقل، روح یا اراده) نشئت می‌گیرد. و دوم اینگه اگرچه وجود هستی و واقعیت خارج از ذهن حقیقت دارد اما تمام چیزهایی که ما می‌توانیم از آن بفهمیم، تا حدی به وسیله‌ی قدرت خلاقه و اراده‌ی ذهنی بشر تحت تاثیر قرار می‌گیرد که تنها می‌توانیم درباره‌ی جهان، به شکلی که از نگاه ما ادراک می‌شود ادعای دانش بکنیم. این باورها امروزه چنان در عمق تصور و نگاه ما به جهان هستی اثر گذاشته که ممکن است تا حدی بدیهی یا پیش پا افتاده به‌نظر برسد. اما واقعیت این است که محبوبیت و گسترش امروزه‌ی آن‌ها را مدیون فلاسفه‌ای هستیم که در نیمه‌ی دوم قرن هجدهم پایه‌های فلسفه و هستی‌شناسی را با نظریه‌های ایدئالیستی خود به‌لرزه درآوردند. برای آشنایی بیشتر با این فلاسفه و درک بهتر ایدئالیسم آلمانی، شما را به مطالعه‌ی کتاب فلسفه‌ی آلمانی دعوت می‌کنیم.

کتاب فلسفه‌ی آلمانی با ترجمه‌ی ندا قطرویی و چاپ انتشارات ققنوس در اختیار مخاطبان فارسی زبان قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب فلسفه‌ی آلمانی

  • تری پینکارد در تشریح ایده‌های مطلقاً فلسفی هگل فوق‌العاده عمل کرده و توانسته تا حد زیادی زبان و سبک پیچیده‌ی هگل، که اغلب سد راه فهم خوانندگان می‌شود را از میان بردارد. (نیویورک تایمز)
  • پینکارد پژوهش اثرگذاری در زندگی تهی و پرآشوبی انجام می‌دهد و بر خلاف اغلب توضیحات خسته‌کننده و طولانی از هگل، توضیحات روان و غیرکسل‌کننده‌ای از استدلال‌ها و ایده‌های اصلی هگل ارائه می‌کند. آقای پینکارد در کتاب فلسفه‌ی آلمانی زندگی‌ای که وقف تفکر شده را به زیبایی به‌تصویر می‌کشد. (واشنگتن تایمز)
  • پینکارد در کتاب فلسفه‌ی آلمانی خوانندگان را به احتیاط، اختصار و توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی دوره‌ای که به آن توجه دارد، دعوت می‌کند. عناوینی که پیش از این تنها اسامی و اصطلاحات پرتکراری بودند با قلم تری پینکارد جان می‌گیرند و به‌شکل انسان‌ها و ایده‌هایی درمی‌آیند که می‌توانند باورها و زندگی‌هایمان را متحول کنند. (پابلیشرز ویکلی)
  • توجه پینکارد به جزئیات تاریخی در طول این پژوهش قابل توجه است. او یک سده‌ی کامل از تفکر آلمانی را به تصویر می‌کشد؛ که اگر بخواهیم راحت بگوییم، اصلاً کار ساده‌ای نیست. (Philosophy Today)

کتاب فلسفه آلمانی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب فلسفه آلمانی را به تمام علاقه‌مندان و دانشجویان فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب فلسفه آلمانی: 1860-1760 میراث ایدئالیسم می‌خوانیم

یاکوبى در خانواده‌اى بازرگان متولد شد و اگرچه خودش نیز در کسب و کار به موفقیت دست پیدا کرد، هرگز علاقه‌اى به این کار نداشت و وقتى که دارایى‌هایش را سر و سامان داد، بلافاصله از فعالیت‌هاى اقتصادى روى گرداند. طبق گفته‌هاى خودش، از کودکى (و برخلاف میل خانواده‌اش) مجذوب مسائل مذهبى بوده و اموالش را صرف بنیان گذاشتن انجمنى در پمپلدورف (درحوالى دوسلدورف) مى‌کند و در آن‌جا توجه چهره‌هاى برجسته‌اى مثل گوته و دیدرو را به ملاقات با خود جلب کند. (همچنین با بتى فون کلرمانت، دختر بازرگانى ثروتمند، ازدواج مى‌کند که در علایق علمى یاکوبى شریک بوده و، به‌علاوه، سرمایه هنگفتى را وارد خانواده مى‌کند.) به هر حال، یاکوبى از هر نظر سخاوتمند و خوش‌برخورد بوده است.

اگرچه یاکوبى در زمانه‌ی ما بیشتر در مقام چهره‌اى تیره و تار در جنبش ضدعقل‌گرایى آلمانى مشهور است، چنین تصویرى بیش‌تر به کاریکاتورى از تصویر منصفانه‌ی تفکر او شبیه است. برعکس، او به طیفى از متفکران تعلق دارد که پاسکال دیگر نماینده مهم آن است، کسانى که به ظرفیت عقل براى موجه ساختن اصول اولیه‌ی خودش به دیده‌ی شک مى‌نگرند، کسانى که فکر مى‌کنند این میل و گرایش عقل به توضیح دادن همه چیز در چارچوب مفاهیم خودش، چیزى جز وهم و پندار نیست، و کسانى که همچون پاسکال باور دارند عقل در نهایت، اصول نخستینش را از «دل» برمى‌گیرد نه از افعال شناختى خودش. یاکوبى عقل را به طور کلى تحقیر نمى‌کرد؛ او صرفاً مى‌اندیشید که ایمان آوردن به عقل به قصد حل کردن همه مشکلات زندگى اشتباه است و در راه این عقیده‌اش با شور و هیجان مى‌جنگید. در واقع تفکر یاکوبى پیش از هر چیز اعتراض و ردیه‌اى بود علیه طرح ایده «دین در حدود عقلِ صِرف» و، به بیان مشخص‌تر، علیه این ایده بود که «نظام» عقلانى فلسفى مى‌تواند مسائل اساسى وجود بشر را طرح و حل کند. اما تفکر خود یاکوبى همواره به سمت احساساتى‌گرى روزگارش جهت مى‌گرفت. پاسکال همیشه به جریان تفکر «وجودى» نزدیک مى‌شود و یاکوبى به احساساتى‌گرى یا سانتیمانتالیسم.

فهرست مطالب کتاب

سپاسگزارى
اختصارات
مقدمه: «آلمان» و فلسفه آلمانى
بخش اول: کانت و انقلاب در فلسفه
1. انقلاب در فلسفه (1): خودانگیختگى بشر و نظم طبیعى
2. انقلاب در فلسفه (2): خودآیینى و نظم اخلاقى
3. انقلاب در فلسفه (3): ذوق زیباشناسانه، غایت‌شناسى و نظم جهان
بخش دوم: ادامه انقلاب: پساکانتى‌ها
مقدمه: ایدئالیسم و واقعیت انقلاب فرانسه
4. دهه 1780: واکنش بلافصل پساکانتى: یاکوبى و راینهولت
5. دهه 1790: فیشته
6. دهه 1790 پس از فیشته: از آن خود سازى رمانتیک کانت (1): هولدرلین، نووالیس، شلایرماخر، شلگل
7. 1795- 1809: از آن خود سازى رمانتیک کانت (2): شلینگ
8. 1801- 1807: پساکانتى دیگر: یاکوب فریدریش فریس و احساساتى‌گرى غیررمانتیک
بخش سوم: تکمیل انقلاب؟ هگل
مقدمه: آلمان پس از انقلاب
9. پدیدارشناسى روح هگل: جریان پساکانتى به سبکى جدید
10. تحلیل هگل از ذهن و جهان: علم منطق
11. طبیعت و روح: نظام هگل
بخش چهارم: انقلاب زیر سؤال مى‌رود
مقدمه: دلسردى و روى‌گردانى، 1830- 1855
12. تلاش شلینگ براى احیا: بازنگرى در ایدئالیسم
13. تناقضات کانتى و یأس مدرن: شوپنهاور و کى‌یرکگور
نتیجه: میراث ایدئالیسم
کتابنامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه آلمانی: 1860-1760 میراث ایدئالیسم
نویسنده
مترجمندا قطرویی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات576
زبانفارسی
شابک978-600-278-126-0
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه آلمانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه آلمانی

برای دریافت کتاب فلسفه آلمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.