معرفی و دانلود کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند

برای دانلود قانونی کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند

دیوید مالت آرمسترانگ، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های نماینده‌ی مکتب فلسفه‌ی تحلیلی، در کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند، نظام متافیزیکی خود را با دقت استدلال کرده و کاملاً آن را بسط می‌دهد. آرمسترانگ این کتاب نسبتاً مختصر را در شانزده بخش مجزا به نگارش درآورده و با استفاده از قلم گیرا و روان، و شرح گسترده‌ی تمام مفاهیم و عناصر لازم، موفق شده در عین حفظ دقت و اجماع مطالب، استدلال فلسفی دقیقی در دفاع از نظریه‌ی خود فراهم آورد که برای طیف گسترده‌ای از خوانندگان قابل درک و دسترسی است.

درباره‌ی کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند

دیوید مالت آرمسترانگ (David Malet Armstrong) یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های معاصر فلسفه‌ی تحلیلی است که بیش از همه به‌دلیل ایده‌های بدیع و نظریه‌های اثرگذارش در حوزه‌ی فلسفه ذهن و متافیزیک شناخته می‌شود. آرمسترانگ را ‌به‌عنوان یکی از شخصیت‌های اثرگذار در تحولات اخیر متافیزیک نام برده‌اند و چرایی آن را به‌خوبی می‌توان در کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند (Sketch for a Systematic Metaphysics) مشاهده کرد. آرمسترانگ در این کتاب چنین ادعا می‌کند که جهان ما از «اوضاع امور» تشکیل شده و در ادامه تعریف خود از این مفهوم و استدلالش از چرایی آن را بسط می‌دهد.

یکی از جنبه‌هایی که کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند را از دیگر آثار متافیزیک تحلیلی و حتی دیگر آثار آرمسترانگ متمایز می‌کند، گستردگی و سادگی مطالب ارائه شده در این کتاب است. آرمسترانگ بحث خود را از ساده‌ترین مقدمه‌ی نظریه‌ی متافیزیکی‌اش، یعنی اثبات وجود جهان آغاز می‌کند و در ادامه‌ی سیر استدلال خود، بسیاری از مطالبی که شاید برای متخصصان و متافیزیک‌پژوهان ساده یا تکراری باشد را تعریف و تشریح می‌کند. همین موضوع به‌تنهایی، کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند را به یکی از بهترین آثار این فیلسوف استرالیایی برای قدم گذاشتن به جهان فلسفی او و آشنایی با ایده‌های عمیق‌ترش تبدیل می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند

«بحث را با این فرض آغاز می‌کنم که همه‌ی آنچه وجود دارد جهانِ فضا - زمانی است؛ به تعبیر ما، جهان فیزیکی.» دیوید آرمسترانگ فصل اول کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند را با این جمله آغاز می‌کند و بار دیگر بر جنبه‌ی طبیعت‌گرای فلسفه‌ی خود تاکید می‌کند. او در ادامه، شانزده فصل کتاب خود را به اثبات این ایده‌ی کلی می‌پردازد که جهان، از امور واقع کلیت‌بخش تشکیل شده، نه اشیا و چیزها؛ و یادآور می‌شود که این ایده را در گذشته، ویتگنشتاین و راسل نیز بیان کرده‌اند. اما او این بار این نکته را چنین بیان می‌کند که جهان از «اوضاع امور» تشکیل شده است. آرمسترانگ تاکید می‌کند که ادعای اینکه جهان از اشیا تشکیل شده جنبه‌ی بسیار پراهمیتی را نادیده می‌گیرد: «اینکه چگونه این اشیا به یکدیگر پیوند می‌خورند»؛ و این همان وجه تمایز متافیزیک آرمسترانگ با پیشینیان و نکته‌ایست که باعث تحول متافیزیک تحلیلی شده است.

دیوید مالت آرمسترانگ در ادامه‌ی کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند به معرفی و بسط تعریف خود از چیزی که «اوضاع امور» می‌نامد مشغول می‌شود. آرمسترانگ ادعا می‌کند که این اوضاع امور، عناصر سازنده‌ی جهان هستند و با این حال خود از کلی‌ها و جزئی‌هایی تشکیل شده‌اند و از روابط و قواعد به‌خصوصی پیروی می‌کنند. آرمسترانگ در استدلال کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند، از دیگر ایده‌های خود، از جمله‌ نظریه‌ی صادق‌سازها، اصل التزام، فقدان‌ها یا امور واقع منفی و بسیاری دیگر از باورهای فلسفی خود نیز بهره می‌گیرد و در نهایت تصویر جامع و دقیقی از تعریف متافیزیکی خود از جهان هستی ارائه می‌دهد که هر مخاطب علاقه‌مند فلسفه را به وجد خواهد آورد. برای درک دقیق‌تر متافیزیک تحلیلی دیوید آرمسترانگ، شما را به مطالعه‌ی کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند دعوت می‌کنیم.

کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند توسط سید محمدحسن آیت‌الله‌زاده‌ شیرازی و سید علی سیدی‌فرد ترجمه شده و به همت نشر کرگدن به چاپ رسیده است.

در نکوداشت کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند

  • تجسم وضوح و روشنی، و سرشار از ایده‌های بدیع ... مثل همیشه، مایه‌ی خشنودی است که با سوالات و مسائل فلسفی عمیقی که آرمسترانگ با اشتیاق فراوان عرضه می‌کند دست و پنجه نرم کنیم. (E. J. Lowe, Notre Dame Philosophical Reviews)

کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند را به تمام دانشجویان، به‌خصوص علاقه‌مندان فلسفه‌ی تحلیلی پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند می‌خوانیم

نظر من این است که موجود را، [یعنی] آنچه را وجود دارد، به جهان فضا-زمانی محدود کنیم. این به‌هیچ‌وجه به‌معنای نفی برداشتی از فضا‌-‌زمان نیست که با تصویر نسبتاً ساده‌ای از آن تفاوتی بسیار دارد؛ تصویری ساده که بیانگر یک فضای منفرد سه‌بعدی به‌همراه یک بعد اضافه‌ی زمان است که گذشته و اکنون دارد و به‌طور قهری به‌سوی آینده پیش می‌رود. بنا به اصطلاح‌شناسی فیلسوف امریکایی، ویلفرد سلارز، می‌توانیم این تصویر را تصویر ظاهری یا دیدگاه فهم متعارف از فضا-زمان بنامیم (Sellars, 1968). دانشمندان این دیدگاه را تا اواخر قرن نوزدهم ‌اتخاذ می‌کردند، اما با نظریه‌ی نسبیت خاص انیشتین کنار زده شد؛ نظریه‌ای که زمان حال را به مفهومی نسبی، در نسبت با نظامی اینرسیک که مشاهدات در آن انجام می‌شود، تبدیل کرد. سپس نظریه‌ی نسبیت عام انیشتین مطرح شد که اعوجاج فضا را به‌وسیله‌ی مادّه توضیح می‌داد؛ بلکه [طبق این نظریه] مادّه اساساً همان اعوجاج فضا بود. امروزه برای کیهان‌شناسان و نظریه‌پردازان فیزیک کوانتوم، ماهیت فضا-زمان، و به تعبیر سلارز تصویر علمی [از فضا-زمان]، موضوع بحث‌وبررسی است؛ و درعین‌حال در اذهان بسیاری از نظریه‌پردازان [ماهیت فضا-زمان] به‌کلی متفاوت با تصویر ظاهری آن است. بنا به موضع من، در اینجا فیلسوفان باید صرفاً تابع مسیر دانشمندان علوم طبیعی باشند و دانش‌های طبیعی هم تا کنون نظریه‌ای تولید نکرده‌اند که عموماً مورد‌ وفاق باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیش ‌گفتار مترجمان
درآمد
فصل اول: مقدمه
فصل دوم: ویژگی‌ها
فصل سوم: رابطه‌ها
فصل چهارم: اوضاع امور
فصل پنجم: قوانین طبیعت
فصل ششم: واکنش به استعدادگرایی
فصل هفتم: جزئی‌ها
فصل هشتم: صادق‌سازها
فصل نهم: امکان، فعلیت، ضرورت
فصل دهم: حدود
فصل یازدهم: فقدان‌ها
فصل دوازدهم: رشته‌های عقلی: منطق و ریاضیات
فصل سیزدهم: اعداد
فصل چهاردهم: رده‌ها
فصل پانزدهم: زمان
فصل شانزدهم: ذهن
منابع
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند
نویسنده
مترجمسید محمدحسن آیت الله زاده شیرازی، سید علی سیدی فرد
ناشر چاپیانتشارات کرگدن
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات168
زبانفارسی
شابک978-622-6420-72-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
۱۰۰۰۰۰ ۷۰,۰۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند

برای دریافت کتاب طرحی برای یک متافیزیک نظام‌مند و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.