معرفی و دانلود کتاب صوتی دانته و خرچنگ

عکس جلد کتاب صوتی دانته و خرچنگ
قیمت:
۵۲۵۰۰ ۳۶,۷۵۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دانته و خرچنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی دانته و خرچنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی دانته و خرچنگ

اگر می‌خواهید چند داستان کوتاه مدرن را بخوانید، کتاب صوتی دانته و خرچنگ اثر دو نویسنده‌ی مطرح به نام‌های ساموئل بکت و دیوید فاستر والاس -برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر- را گوش کنید. کتاب مذکور شامل یک داستان از بکت و سه داستان از فاستر والاس است. داستان‌های مدرن -خاصه آثار ساموئل بکت ایرلندی که از برندگان نوبل ادبی است- طرفداران ویژه‌‌ای دارند؛ زیرا یورش به فُرم کلاسیک در این داستان‌ها حرف اول را می‌زند.

درباره‌ی کتاب صوتی دانته و خرچنگ

کتاب دانته و خرچنگ (Dante and the Lobster) نوشته‌ی ساموئل بکت (Samuel Beckett) و دیوید فاستر والاس (David Foster Wallace) چهار داستان از این دو نویسنده را در بر می‌گیرد که یکی سهم بکت است و سه تا سهم فاستر والاس. ساموئل بکت از چهره‌های اصلی مدرنیسم ادبی است که یکی از ویژگی‌های آن‌ها حمله به فُرم کلاسیک است. مشهورترین اثر او «در انتظار گودو» است که موج جدیدی از آثار تئاتریکال را ایجاد کرد.

از سوی دیگر، بسیاری از منتقدان و تحلیلگران دیوید فاستر والاس آمریکایی را جزو خلاق‌ترین نویسندگان معاصر می‌دانند. او برنده و نامزد دریافت چندین جایزه از جمله پولیتزر (2012) شد. مشهورترین اثر والاس، رمان «شوخی بی‌پایان» (1996) است که به‌عنوان یک رمان دانشنامه‌ای طبقه‌بندی می‌شود. این رمان، ساختار روایی نامتعارفی دارد و صدها یادداشت پایانی گسترده را شامل می‌شود که برخی از آن‌ها پانوشت‌های خاص خود را دارند. رمان مذکور بیش از یک میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است.

ساموئل بکت مشهور که باید او را یکی از نمادهای اصلی هنر قرن بیستم بدانیم، آنچنان متفاوت و خاص می‌نویسد که به‌سرعت سبک نوشتاری او را تشخیص می‌دهید. بسیاری او را نویسنده‌ای فلسفی می‌دانند؛ اما خودش در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که آثار «فلاسفه را نخوانده‌ام.» رمان مشهور بکت، «مالون می‌میرد» تأثیر شگرفی بر آثار بعدی او گذاشت. بکت در نقدی که بر آثار مارسل پروست نوشت، دنیای هنرمند را دنیای «زوال و تاریکی» نامید. تمام شخصیت‌های بکت، گرفتار چنین مسائلی هستند؛ زیرا او یک نویسنده‌ی پس از جنگ است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی دانته و خرچنگ

کتاب صوتی دانته و خرچنگ نوشته‌ی ساموئل بکت و دیوید فاستر والاس که توسط شهریار وقفی‌پور و کامران غبرایی ترجمه شده است، با داستان بکت آغاز می‌شود، داستانی که پر از بدبینی و نگاه تاریک به جهان پس از جنگ جهانی دوم است. جهانی که ویرانی و وحشت، تمام اروپا را اشغال کرده است. «از هر حس بدی می‌ترسم، شاید خودخواهانه باشد؛ ولی من این‌طوری‌ام. انتظارات او از خودش در کمال مطلق بود.» این‌ها توصیفات جناب بکت بدبین است.

داستان دانته و خرچنگ بسیار پیچیده و عجیب است. شما به‌راحتی نمی‌توانید فُرم و کاراکتر آن را تشخیص دهید. بکت در این داستان، از اصطلاحات فنی قرون وسطایی و خواندن یک کتاب پیچیده می‌گوید. او آنچنان پیش می‌رود که زندگی روزمره‌ی شخصیت عجیب خود را هم به‌شیوه‌ای پیچیده روایت می‌کند. واقعاً مترجم این داستان، خیلی زحمت کشیده است؛ زیرا درک بکت، خودش کاری بس شگرف است.

بلاکوا، شخصیت اصلی دانته و خرچنگ، می‌خواهد بعد از خواندن کتاب دانته، به‌سراغ خوردن نان برود. بکت فرایند و تدارکات خوردن این نان را با جزئیاتی بسیار عجیب و پیچیده روایت می‌کند. بسیاری فکر می‌کنند که بکت، اصلاً یک نویسنده‌ی رئالیست نیست؛ ولی او واقعی‌ترین جزئیات را توصیف می‌کند. یان کات در این باره گفته است: «ما اگر رئالیسم را بخواهیم به سراغ بکت می‌رویم.»

تصور کنید که جناب ساموئل بکت، با قلم سخت و درخشانش، پس از خوردن نان، فرایند خوابیدن بلاکوا را بیان می‌کند. این روند، به‌قدری کند و پیچیده روایت می‌شود که شاید مغزتان درد بگیرد. این سبک را باید «رئالیسم عمیق بکتی» بنامیم. خود او در جایی از داستان می‌گوید: «هیچ عملی ممکن نمی‌شد مگر مغزش خستگی در می‌کرد و ساکت می‌شد.»

سه وظیفه‌ی بزرگ پیش‌روی بلاکوا عرض اندام می‌کنند. اول ناهار، بعد خرچنگ و سپس کلاس درس ایتالیایی. ادامه‌ی این داستان را می‌توانید با صدای کامبیز خلیلی بشنوید که توسط انتشارات جیحون، تبدیل به کتاب صوتی شده است؛ اما دیوید فاستر والاس در داستان آدم‌های خوب، فضای متفاوتی را انتخاب کرده است: «رفته بودند همان پارک کنار دریاچه.» ماجرا از این قرار است که یک پسر و دختر در پیک‌نیک هستند و به زندگی گذشته و آینده‌ی خودشان فکر می‌کنند.

دیوید فاستر والاس در کتاب صوتی دانته و خرچنگ، تلاش می‌کند در ابتدا، شخصیت‌های خود را معرفی کند و در وهله‌ی دوم، محیط و فضای کنش را. این دختر و پسر، گذشته‌ای با هم دارند که از مدرسه شروع می‌شود. سن آن‌ها زیاد نیست. این دو نفر در پارک نشسته‌اند و به درخت و دریاچه چشم دوخته‌اند. محیط این پارک تقریباً خالی است و تنها یک نفر در فاصله‌ای دورتر از آن‌ها حضور دارد. این دختر همیشه «خوشبو و تمیز» است. شیوه‌ی توصیف والاس در این داستان شبیه به توصیف‌های داستان‌های کلاسیک انگلیسی یا روسی است و از فضای مدرنیسم غنایی -مثل آثار چخوف- دور شده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی دانته و خرچنگ

راوی مدام به درون ذهن شخصیت‌ها می‌رود و سپس به درون گذشته‌ی آن‌ها سفر می‌کند. در ادامه، او ظاهر افراد و محیط را توصیف می‌کند. این کلیت تکنیک والاس است؛ اما درحالی‌که این دختر و پسر، در یک موقعیت عادی قرار دارند؛ کم‌کم ماجراهای گذشته‌ی آن‌ها مطرح می‌شود و متوجه می‌شویم که انگار آن‌ها نمی‌توانند به‌راحتی در کنار یکدیگر باشند. بدن دختر سرد است و مدام به خداوند و پدرش فکر می‌کند؛ اما پسر، بی‌خیال‌ است و بیشتر به خود دختر می‌اندیشد.

این پسر و دختر دانشجو هستند؛ ولی پسر، مشغول حرفه‌ی حسابداری است و دختر به دنبال پرستاری. دختر توانسته برای خودش ماشین بخرد و به‌قدری مسائل شخصی‌اش را جدی می‌گیرد که پسر هم از او خوشش می‌آید. این پسر از تمام کارها و کنش‌های این دختر لذت می‌برد؛ اما دختر، زیاد حس خوبی ندارد و به کتاب‌های مقدس فکر می‌کند. او می‌خواهد آدم خوبی باشد و خودش را در زمره‌ی خوبان بگنجاند. وی در اینجا به کلیسا، جهنم و شغلش فکر می‌کند.

داستان سوم کتاب صوتی دانته و خرچنگ، فلسفه و آیینه‌ی طبیعت نام دارد که با توصیف پسری از مادرش شروع می‌شود که به‌تازگی جراحی زیبایی انجام داده؛ ولی شبیه به کاراکترهای فیلم‌های هیچکاک شده است. سپس او در جراحی دوم، دور لب‌هایش را هم خراب کرده است. راوی می‌گوید صورت این مادرش شبیه به نقاب ترسناک و جنون‌آمیز السا لنچستر در فیلم عروس فرانکشتاین شده است. انگار صورت او با سمبل‌کاری به این روز افتاده است.

خودکشی به منزله‌ی گونه‌ای هدیه، نام داستان کوتاه آخر کتاب صوتی دانته و خرچنگ است. این بار هم با یک مادر و فرزند مواجه می‌شویم. راوی باز هم یک پسر است که در حال توصیف مادرش است. او می‌گوید مادرش از وقتی که دختری خردسال بوده به خاطر رفتار والدینش دچار مشکلات زیادی شده است. خاصه اینکه این «مادر بالقوه» از وقتی که یادش می‌آید از خودش بیزار بوده است. او همیشه دچار اضطراب است و نمی‌تواند آرامش داشته باشد. این زن از همه چیز وحشت می‌کند و ذره‌ای نمی‌تواند از این فشار رها شود.

گویندگی کتاب صوتی دانته و خرچنگ نوشته‌ی ساموئل بکت و دیوید فاستر والاس، و ترجمه‌ی شهریار وقفی‌پور و کامران غبرایی را کامبیز خلیلی انجام داده که از سوی انتشارات جیحون منتشر شده است. لازم به ذکر است که ناشر متنی آن کتاب‌سرای نیک است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی دانته و خرچنگ

  • دانته و خرچنگ یک قطعه‌ی بسیار اولیه از بکت است که مربوط به سال 1934 می‌شود، زمانی که او هنوز تحت‌تأثیر مربی خود، جیمز جویس بود. (شاپی پرشیا)
  • بکت در دانته و خرچنگ به اخلاقیات فروتنی در دوران قرون وسطی می‌پردازد. (ژورنال مطالعات بکت)

کتاب صوتی دانته و خرچنگ مناسب چه کسانی است؟

این کتاب مناسب افرادی است که به داستان کوتاه -خاصه داستان مدرنیستی- علاقه دارند. شنیدن این کتاب صوتی زیاد وقت شما را نمی‌گیرد؛ اما می‌توانید به‌خوبی با این دو نویسنده‌ی مهم آشنا شوید.

در بخشی از کتاب صوتی دانته و خرچنگ می‌شنویم

صبح بود و بلاکوا در اوایل سرود «در ماه» فرو رفته بود. مثل چهارپایی در گل مانده بود و نه راه پس داشت و نه راه پیش. بئاتریس متبرک آنجا بود، دانته هم. و بئاتریس برایش چیستی لکه‌های روی ماه را توضیح می‌داد. به دانته نشان داد که در وهله‌ی اول خطای کارش کجا بوده است و بعد تبیین خودش را اقامه کرد. بئاتریس این توضیح را از خداوند هبه گرفته بود. و از همین رو دانته می‌توانست به صحت تک‌تک جزئیات آن اتکا کند. تنها لازم بود قدم‌به‌قدم از بئاتریس تبعیت کند. قسمت اول، ابطال، راحت و روان بود. بئاتریس به‌روشنی لب مطلب را گفت و آنچه را که باید می‌گفت بدون اتلاف وقت یا تکلف می‌گفت؛ اما قسمت دوم، برهان آوردن یا اثبات، آنچنان ثقیل بود که بلاکوا نمی‌توانست سروتهش را از هم تشخیص دهد. نقض و ابطال روشن بود اما بعد باز نوبت اثبات رسید و قلم‌اندازی سریع از واقعیاتی حقیقی. و بلاکوا واقعاً در گل مانده بود. دل‌ودماغ هم نداشت و عجله داشت که از موضوع پیکاردا سر در آورد. هنوز ذهنش درگیر این معما بود. امکان نداشت پیش خودش هم به شکستش اذعان کند. می‌گفت دست‌کم معنای کلمات را که می‌فهمد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
1 دقیقه
متن پشت جلد
25 دقیقه
دانته و خرچنگ
15 دقیقه
دانته و خرچنگ - قسمت دوم
13 دقیقه
آدم‌های خوب
18 دقیقه
آدم‌های خوب - قسمت دوم
23 دقیقه
فلسفه و آیینه‌ی طبیعت
12 دقیقه
خودکشی به منزله‌ی گونه‌ای هدیه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی دانته و خرچنگ
نویسنده،
مترجمشهریار وقفی پور، کامران غبرایی
راویکامبیز خلیلی
ناشر چاپیانتشارات کتاب سرای نیک
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۴۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۵۲۵۰۰ ۳۶,۷۵۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی دانته و خرچنگ

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی دانته و خرچنگ

برای دریافت کتاب صوتی دانته و خرچنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.