معرفی و دانلود کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی

عکس جلد کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی
قیمت:
۳۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی

کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی شما را به این باور می‌رساند که هنر یکی از مهم‌ترین مسائل وجودی است و انسان‌ خواه‌ناخواه با آن مواجه می‌شود. ژان - فیلیپ درانتی، استاد فلسفه‌ی دانشگاه مک‌کواری، در این کتاب به آرای فیلسوفانی چون سارتر، کامو، مرلو پونتی، دوبووار و مارسل می‌پردازد و مفهوم زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی را در همه‌ی جنبه‌های هنر مانند رمان، سینما، نقاشی و موسیقی بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی

«بیشتر مردم زمان زیادی را صرف خواندن شعر نمی‌کنند. آن‌ها باید زندگی کنند و واقعاً شعرهای آلن گینزبرگ یا هر شخص دیگری برایشان اهمیت ندارد. تا زمانی که پدرشان فوت کند، به تشییع‌جنازه‌ی یک دوست بروند، فرزندشان را از دست دهند، کسی قلبشان را بشکند یا در عاشقی شکست بخورند. در این لحظات ناگهان شما احساس می‌کنید که زندگی دیگر معنایی ندارد و باید سریعاً معنایی برای آن بیابید. با خود فکر می‌کنید: آیا کسی قبلاً این احساس را تجربه کرده است؟ چگونه توانسته از این شرایط بیرون بیاید؟ یا حتی برعکس. وقتی با کسی ملاقات می‌کنید و نزدیک است قلبتان از شدت تپش بایستد. شما در لحظه از عشق او کور می‌شوید و باز هم با خود می‌اندیشید که آیا کسی قبلاً چنین حسی داشته است؟ این دقیقاً همان زمانی است که دیگر هنر یک تجمل در زندگی به حساب نمی‌آید؛ بلکه از نان شب هم واجب‌تر است. شما در این هنگام به هنر بیش از هر چیزی نیاز دارید.»

جملاتی که خواندید بخشی از سخنرانی ایثن هاوک در TED بود. بسیاری از ما با هنر و ادبیات خود را درمان می‌کنیم؛ گویی تنها معنای زندگی‌مان آثار هنری هستند. هنر و انواع تجربه‌های زیبایی‌شناختی می‌تواند برای مردم اهمیت وجودی داشته باشد. شاید زندگی یک نفر با خواندن یک رمان خاص، از این رو به آن رو شود. یک نقاشی یا یک فیلم می‌تواند انسان را به کشف و شهود دعوت کند و ارزش‌های او را تغییر دهد. با شنیدن یک قطعه‌ی موسیقی زیبا، احساسات یک فرد غلیان می‌یابد. پیاده‌روی در جنگل یا شرکت در یک رویداد هنری مثل کنسرت، از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین لحظات زندگی به حساب می‌آیند. علاقه به هر ژانری در هنر ممکن است آن‌قدر برای فرد مهم باشد که هویت او را بسازد. ژان – فیلیپ درانتی (Jean-Philippe Deranty) در کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی (Existentialist Aesthetics) چنین تجربیاتی را از منظر فلسفه‌ی وجودی بررسی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی

همانطور که اشاره شد، زیبایی‌شناسی اگزیستانسیالیستی حوزه‌ای فلسفی است که در آن هنر و انواع خاصی از تجربه‌های زیبایی‌شناختی در دو صورت اهمیت وجودی می‌یابند: اولاً آن‌ها می‌توانند عمیقاً زندگی یک فرد را تحت‌تأثیر قرار دهند و ثانیاً بعضی مسائل وجودی را روشن کنند. مهم‌ترین سؤالات در فلسفه‌ی اگزیستانسیال، اساسی‌ترین دغدغه‌های انسانی ما هستند: چگونه با فناپذیری روبه‌رو شویم؟ چه چیزی به زندگی ما معنا می‌دهد؟ چگونه با شرایط زندگی در این دنیا کنار بیاییم؟ و... . زمانی که پاسخ به چنین پرسش‌هایی برای ما ضرورت پیدا کند، دچار بحران وجودی می‌شویم. در چنین شرایطی ممکن است یک اثر هنری راهنمای ما باشد و تکلیفمان را مشخص کند. یا نوعی درگیری زیبایی‌شناختی باعث آرامش و آسایش ما می‌شود. ژان – فیلیپ درانتی در کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی نظریه‌های دوبووار، کامو، سارتر، مارسل و مرلو پونتی را بررسی می‌کند و از رابطه‌ی هنرمند و مخاطب با اثر هنری می‌گوید.

ژان – فیلیپ درانتی در دانشگاه پاریس-سوربون، دانشگاه رور بوخوم و دانشگاه آزاد برلین تحصیل و در سال 1998 دکترای خود را از دانشگاه پاریس-سوربن دریافت کرده است. او از سال 2002 در گروه فلسفه‌ی دانشگاه مک‌کواری مشغول به تدریس است. درانتی در حوزه‌هایی مانند نظریه‌های اجتماعی و سیاسی، فلسفه‌ی آلمان و به‌ویژه فلسفه‌ی هگل، نظریه‌ی انتقادی اکسل هونت، پدیدارشناسی مرلو پونتی، زیبایی‌شناسی در فلسفه‌ی قاره‌ای و... تحقیق می‌کند و در زمینه‌های فلسفه‌ی معاصر فرانسه و آلمان و پدیدارشناسی پساهگلی نیز تخصص دارد.

کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی با ترجمه‌ی هدی ندایی‌فر در مجموعه‌ی دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد به انتشار رسیده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد

اگر به جست‌وجوی نام یک فیلسوف یا نظریه‌ی فلسفی در فضای اینترنت بپردازید،‌ دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد (Stanford Encyclopedia of Philosophy) جزء اولین نتایجی است که مشاهده می‌کنید. دانشگاه استنفورد انتشار این دانشنامه را در سال 1995 آغاز کرد و پس از مدتی، متن کامل مقالات را در اینترنت در دسترس علاقه‌مندان قرار داد. کسانی که در تدوین این دانشنامه‌ی بزرگ نقش دارند، از استادان و مؤلفان به‌نام در حوزه‌ی فلسفه هستند. این دانشنامه به سرپرستی دکتر ادوارد ن. زالتا، چندصد مدخل دارد و یکی از بهترین راه‌ها برای آشنایی مقدماتی با مباحث فلسفی است. مسعود علیا، در سال 1392 با همکاری انتشارات ققنوس، تصمیم به ترجمه‌ی بعضی از مدخل‌های این دانشنامه گرفت. او به همراه مترجمانی نام‌آشنا آخرین ویراست مقالات دانشنامه‌ی فلسفه‌ی استنفورد را با حفظ سبک و زبان، به ترجمه درآورد. انتشارات ققنوس این مجموعه را با کسب اجازه از گردانندگان این دانشنامه (به‌ویژه دکتر زالتا) منتشر کرده است. تاکنون صد جلد از این مجموعه روانه‌ی بازار شده است که عناوین بعضی از آن‌ها عبارتند از: مفهوم شر، فلسفه‌ی دین، عقل به روایت کانت، زیبایی‌شناسی فمینیستی، ژاک لکان، اخلاق ارسطو، باروخ اسپینوزا و پدیدارشناسی.

کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به فلسفه‌ی اگزیستانسیال علاقه دارید، کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی را بخوانید.

در بخشی از کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی می‌خوانیم

ابعاد متافیزیکى و اخلاقى اختیار انسانى رابطه تنگاتنگى دارند. این امر مهم‌ترین تفاوت بین اگزیستانسیالیست‌ها و پدیدارشناسى هوسرل است: اگزیستانسیالیست‌ها نیروى آشکار ساختن جهان را پیوند مى‌دهند با ضرورت این امر که انسان‌ها تصمیم بگیرند برحسب ارزش‌هاى بنیادینى که زندگى شخص را هدایت مى‌کنند چه کسى باشند. مفهوم «اگزیستانس» دقیقا به این بُعد اخلاقى زندگى انسان اشاره مى‌کند. اگزیستانسیالیست‌ها مدعى‌اند که، از میان همه‌ی موجوداتى که در جهان وجود دارند، انسان تنها موجودى است که مى‌تواند تصمیم بگیرد چه باشد؛ در واقع، مجبور است این کار را بکند، زیرا سرشت ثابتى ندارد. چنان‌که شعار اگزیستانسیالیستى مى‌گوید، «انسان محکوم است که مختار باشد». در این‌جا اختیار و آزادى تنها استقلال به معناى مستقل بودن از [چیزى] نیست، بلکه به معناى قادر بودن به تصمیم‌گیرى در مورد این امر است که چه کسى یا چه چیزى باشیم. این بُعد اخلاقى اختیار به عنوان نیروى خودتعین‌بخشى (که امر وظیفه‌اى را هم به دنبال دارد) جایگاه محورى مفهوم «التزام»را روشن مى‌کند. «التزام»، پیش از آن‌که به هر گونه ضرورت انتخاب در موقعیت‌هاى به‌خصوص اشاره کند، به جایگاه بنیادینِ فرد انسان اشاره دارد که همانا وجودش عبارت از ملزم بودن به استفاده از اختیار خویش است. از نظرگاه اگزیستانسیالیست‌ها، تنها ویژگى ایجابى «واقعیت انسانى»، اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم، مسئولیت نسبت به دیگران و خویشتن (و، نزد اگزیستانسیالیست‌هاى مسیحى، همچنین نسبت به خدا) است. بسیارى از انسان‌ها از زیر این بار شانه خالى مى‌کنند و با پذیرفتن نقش‌هاى از پیش تعیین شده، از مسئولیت هستى‌شناختى خود مى‌گریزند. این همان چیزى است که مفاهیم «ناراستى» [یا «بدباورى»] سارتر و « انسان کارکردى» مارسل به آن اشاره دارند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار دبیر مجموعه
درآمد
1: بنیان‌هاى متافیزیکى زیبایى‌شناسى اگزیستانسیالیستى
2: هسته‌ی پدیدارشناسانه زیبایى‌شناسى اگزیستانسیالیستى
3: هنر به مثابه‌ی آشکارسازى جهان
4: هنر به مثابه‌ی بیان اختیار انسان
5: هنر و پوچى
6: هستى‌شناسى اثر هنرى
7: نظریه‌ی بیان
8: هنرمند
9: مخاطب
10: «نظام هنرها» از منظرى اگزیستانسیالیستى
کتابنامه
واژه‌نامه‌ی انگلیسى به فارسى
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی
نویسنده
مترجمهدی ندایی فر
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات96
زبانفارسی
شابک978-600-278-109-3
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی

برای دریافت کتاب زیبایی شناسی اگزیستانسیالیستی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.