معرفی و دانلود کتاب روانشناسی ورزشی

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی ورزشی

گاوین برسلین، جان ام. دی. کرمر، آیدان موران‌، سیتی گرگ و استفن شانون در کتاب روانشناسی ورزشی می‌گویند که این شاخه‌ی علمی در چند دهه‌ی گذشته تبدیل به حوزه‌ای محبوب شده، چراکه تأکیدهایی روزافزون بر اهمیت روانشناسی در عملکرد ورزشکاران صورت گرفته، ورزش بیش از گذشته به حوزه‌های تجاری و صنعتی ورود داشته و رشد چشمگیری در میزان محبوبیت آن میان مردم دیده می‌شود.

درباره‌ی کتاب روان‌شناسی ورزشی

گاوین برسلین (Gavin Breslin)، جان ام. دی. کرمر (John Kremer)، آیدان موران‌ (Aidan Moran)، سیتی گرگ (Cathy Craig) و استفن شانون (Stephen Shannon) کتاب روان‌شناسی ورزشی (Understanding Sport Psychology) را در دوران همه‌گیری جهانی کووید 19 به رشته‌ی تحریر درآوردند و به ادعای خودشان بسیاری از بخش‌های زندگی کاری و خانوادگی‌شان هم‌زمان با نگارش این کتاب تغییر کرد. دوران سختی که جهان نیز دستخوش تغییرات زیادی شد و هیچ‌کس حتی قادر به انجام معمولی‌ترین فعالیت‌های روزمره‌ی خود نبود، چه رسد به ورزشکارانی که موقعیت حرفه‌ای‌شان در خطر قرار گرفت و حتی عده‌ی بسیاری از آن‌ها نیز جان خود را از دست دادند!

در کتاب روان‌شناسی ورزشی می‌خوانید که موفقیت و ماندن در ورزش رقابتی، مستلزم توسعه‌ی مستمر مهارت‌های جسمانی و ذهنی توسط ورزشکاران حرفه‌ای است. در این زمینه می‌توان به حوزه‌های روان‌شناسی ورزشی ورود کرد که البته سابقه‌ای طولانی دارند و در دهه‌های اخیر نیز میزان محبوبیتشان بالا رفته. اما اصلی‌ترین عملکرد و کاربرد روان‌شناسی ورزشی چیست؟ گاوین برسلین، جان ام. دی. کرمر و دیگر نویسندگان همکارشان می‌گویند هدف اصلی روان‌شناسی ورزشی این است که دریابید چگونه می‌توان از تحقیقات و نظریه‌های مختلف و به‌روز برای حمایت از ورزشکاران در توسعه‌ی مهارت‌های ذهنی‌شان استفاده کنید. و چنین پروسه‌ای کمی سخت و زمان‌بر اما قطعاً عملی و شدنی‌ست.

کتاب روان‌شناسی ورزشی برای افزایش بیشتر درک روان‌شناسی ورزش تألیف ‌شده و شامل 43 بخش و هفت فصل است که حوزه‌های مشخص و پررنگ در روان‌شناسی ورزش را معرفی و بررسی می‌کنند. نویسندگان هدف اصلی خود را از تألیف این کتاب ارائه‌ی یک بینش نسبت به ملاحظات عملی و نظری و همچنین ارائه‌ی مطالب تخصصی‌تر به‌سبکی ساده و روان اعلام کرده‌اند تا کسانی‌که به‌تازگی وارد این حوزه شده‌اند و همچنین روانشناسان کارکشته‌تر به‌طور یکسان از آن بهره ببرند. هر فصل از کتاب روان‌شناسی ورزشی شامل بینشی در مورد چگونگی توسعه‌ی این رشته، اولویت‌های اصلی امروزی و یافته‌های کلیدی‌ است که می‌توانند به اطلاع‌رسانی نظری و عملی کمک کنند. این کتاب یک منبع الهام‌بخش و کاربردی برای دانشجویان رشته‌های تربیت بدنی، مربیان ورزش و ورزشکاران است و تحولات جدید در این زمینه را پوشش می‌دهد؛ از جمله: نظریه‌ی هویت اجتماعی، آگاهی از سلامت روان در ورزش و تاب‌آوری (استقامت) و ذهن‌آگاهی. کتاب روان‌شناسی ورزشی همچنین شامل شکل‌ها و نمودارهایی است که به تجسم نظریه‌های کلیدی و درک بهتر مطالعات موردی توسط شما کمک خواهند کرد.

دکتر امیر دانا و دکتر میرحمید صالحیان کتاب روان‌شناسی ورزشی را به فارسی برگدانده‌اند و انتشارات ویراست آن را منتشر و روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

کتاب روان‌شناسی ورزشی برای چه کسانی مناسب است؟

این منبع جامع برای همه‌ی کسانی‌ست که مستقیماً با تیم‌ها و ورزشکاران کار می‌کنند و قطعاً پس از مطالعه‌ی آن می‌فهمید که روان‌شناسی ورزشی تا چه حد در بهبود عملکرد سازمان ورزشی، تیم شما، و ورزشکاران شما مؤثر بوده است.

در بخشی از کتاب روانشناسی ورزشی می‌خوانیم

سال‌های بعد از گریفیث برای روان‌شناسی ورزشی در غرب، به‌غیر از تداوم علاقه‌ی دیرینه به یادگیری حرکتی و کنترل حرکتی در دو سوی اقیانوس اطلس، کمرنگ بود. بااین‌وجود، بسیاری از متخصصان تربیت‌بدنی به سراغ موضوعاتی رفتند که امروزه هنوز با روان‌شناسی ورزشی مرتبط هستند. سوابق جلسات اولیه، کنفرانس‌ها و حضور در سازمان‌ها نشان می‌دهد که روان‌شناسی ورزشی به شدت تحت سلطه مردان بوده است، بااین‌حال تعداد کمی از زنان تأثیرگذار توانسته‌اند نقشی پیشرو در شکل‌دهی این رشته داشته باشند. به گفته دایان گیل (1995)، نقشی که زنان در شکل دادن به این حرفه ایفا کرده‌اند، اکنون باید به رسمیت شناخته شود (گیل، 1995). مجله زنان ورزشکار، مجله‌ای که در سال 1924 شروع به انتشار کرد، شامل مقالاتی در مورد مهارت‌های ورزشی و اطلاعات سازمانی بود، همچنین مقاله‌ای توسط اگنس لام (1935) در مورد نگرش‌ها در بازی منتشر شد که انضباط شخصی لازم برای کنترل اعصاب را در حین رقابت توصیف می‌کرد.

در نمونه‌های دیگر، ورا اسکوبیچ در اواخر دهه 1940 و 1950 واکنش‌های عاطفی را در لیگ بیسبال کوچک مطالعه کرد. در اواخر دهه 1960، دوروتی هریس یک رویکرد تحقیقاتی را اتخاذ کرد که اهمیت مسائل زنان در ورزش و فعالیت بدنی را برجسته می‌کرد و به طور گسترده منتشر شد، از جمله در موضوعاتی مانند استرس، نقش‌های جنسیتی و تصویرسازی. در واقع هریس یکی از اولین راهنماهای روان‌شناسی ورزشی کاربردی را تولید کرد (هریس و هریس، 1984)، و امروزه همچنان با دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ارتباط نزدیکی دارد، جایی که او اولین برنامه تحصیلات تکمیلی روان‌شناسی ورزشی را در ایالات‌متحده آغاز کرد.

او اولین زن رئیس NASPSPA (5-1974) و اولین کسی بود که بورسیه تحقیقاتی فولبرایت در روان‌شناسی ورزشی دریافت کرد. در دهه 1960، النور متانی (1965) به دلیل کار کلاسیک خود در مورد جنسیت، کلیشه‌ها و عوامل اجتماعی-فرهنگی در ورزش، که بعدها با روان‌شناسی رشد مرتبط شد، شناخته شد، و ایما جرون (از اسرائیل)، تنها زنی که در افتتاحیه نشست انجمن بین‌المللی روان‌شناسی ورزشی در سال 1968 شرکت کرد، در سال 1993 به پاس قدردانی از حرفه برجسته او، بالاترین افتخار را دریافت کرد. این محققان زن، و بسیاری از آن زمان به بعد، از طریق کار خود، این رشته فرعی را ارتقا داده و تنوع بخشیده‌اند، کار مهمی که تا به امروز ادامه داشته و در نهایت به رسمیت شناخته شد.

فهرست مطالب کتاب

درباره‌ی نویسندگان
پیشگفتار
1: مقدمه‌ای بر روان‌شناسی ورزشی
2: اضطراب و استرس در ورزش
3: انگیزش
4: فرآیندهای شناختی در ورزش
5: روان‌شناسی اجتماعی ورزش
6: مهارت‌های حرکتی
7: ورزش، سلامت روان و بهزیستی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی ورزشی
نویسنده، ، ، ،
مترجمامیر دانا، میرحمید صالحیان
ناشر چاپینشر ویراست
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات448
زبانفارسی
شابک978-622-349-027-9
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب روانشناسی ورزشی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی ورزشی

برای دریافت کتاب روانشناسی ورزشی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.