معرفی و دانلود کتاب راهنمای سلامت کارگر

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای سلامت کارگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای سلامت کارگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای سلامت کارگر

کتاب راهنمای سلامت کارگر، اثری است که خواننده را با جنبه‌های مختلفِ سلامت کارگران در محیط‌های کاری و اجتماعی آشنا می‌کند. فرشید طهماسبی، محمد سلطانی، فرزانه حاتمی، محمودرضا تقی زاده و مهدی خیرخیز عوامل موثر بر حفظ و بهینه‌سازی سلامت کارگران را در این اثر بررسی کرده‌‌اند. پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر، راهکارهای عملی برای پیشگیری از بیماری‌ها و حوادث شغلی را فراخواهید گرفت.

درباره‌ی کتاب راهنمای سلامت کارگر

کتاب راهنمای سلامت کارگر، منبعی ارزشمند برای تمامی افرادی است که به‌نوعی با سلامت و ایمنی در محیط کار ارتباط دارند. فرشید طهماسبی، محمد سلطانی، فرزانه حاتمی، محمودرضا تقی زاده و مهدی خیرخیز با استفاده از مثال‌های عملی و زبانی ساده و روان، به خوانندگان کمک می‌کنند تا مفاهیم پراهمیتِ سلامت کار را به‌خوبی درک کنند و اهمیت بیشتری برای بهبود شرایط کاری و افزایش سطح سلامت کارگران قائل شوند. مطالب کتاب حاضر با طرحِ این نکته آغاز می‌شود که حرکت به‌سوی صنعتی‌سازی و توسعه در جوامع پیشرفته، شرایط کاریِ بسیاری از کارگران را تغییر داده است. به همین دلیل وقتی صحبت از سلامت در جامعه و به‌خصوص کارگران مطرح می‌شود، این صحبت باید به‌گونه‌ای باشد که ورزش در آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای سلامت کارگران شناخته شود. در کنار ورزش، عوامل مختلف دیگری نیز در حفظ سلامت کارگران تاثیر دارد. مهم‌ترینِ ویژگی این کتاب، توضیح و تشریح کامل عواملی است که سلامت کارگران را تضمین می‌کند.

مطالب کتاب راهنمای سلامت کارگر با توضیحاتی درباره‌ی مفهوم سلامت روانی - اجتماعی آغاز می‌شود. نویسنده‌های کتاب،‌ ابعاد مختلف سلامتی را در این اثر برشمرده‌اند. در این زمینه می‌توان به سلامت جسمانی، سلامت اجتماعی، سلامت هیجانی، سلامت معنوی و سلامت روان اشاره کرد. پس از آشنایی با ابعاد مختلف سلامت، نقش‌های مثبت کار در حوزه‌ی سلامت را مطالعه می‌کنید. کار در این بخش به‌عنوان عاملی بسیار ارزشمند برای بهینه‌سازی ابعاد مختلف سلامت معرفی شده است.

در بخش بعدی کتاب راهنمای سلامت کارگر با مفهوم ارگونومی در محیط کار آشنا می‌شوید. منظور از اروگونومی، بهینه‌سازی فیزیکیِ شرایط کار برای کارمندان و کارگران است. نکته‌هایی برای ایجاد محیط کاریِ مطابق با ویژگی‌های فیزیکی و روانی کارگران را در این بخش مطالعه می‌کنید. انجام این نکته‌ها، احتمال آسیب‌های جسمی و روانی ناشی از کار را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. در قسمت بعدی به اهمیت کمک‌های اولیه در محل کار اشاره شده است. آسیب‌های شغلی، ناهنجاری‌های وضعیتی و حرکات اصلاحی، نوبت کاری و تغذیه‌ی کارگر، مطالب دیگری است که نویسنده‌‌های کتاب درباره‌ی آن سخن رانده‌اند. تغذیه‌ی سالمِ کارگران در محیط کار، افزایش بهره‌وری، کاهش خستگی و بهبود عملکرد آن‌ها را به‌دنبال دارد. یک رژیم غذاییِ سالم و متعادل، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و چاقی را کاهش می‌دهد و هزینه‌های درمانی کارگران را کمتر می‌کند. مطالب کتاب حاضر با توضیحاتی درباره‌ی آمادگی جسمانی و تندرستی، خاتمه پیدا می‌کند. آمادگی جسمانی و تندرستیِ کارگران در محل کار، باعث افزایش بهره‌وری، کاهش استرس، بهبود روحیه و کاهش هزینه‌های ناشی از بیماری‌های کارکنان می‌شود.

کتاب راهنمای سلامت کارگر را انتشارات حتمی، چاپ و روانه‌ی بازار کرده است.

کتاب راهنمای سلامت کارگر برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب پیش رو برای کارگران، کارمندان، کارفرمایان، متخصصان بهداشت، دانشجویان رشته‌های مرتبط با سلامت و ایمنی، و همچنین افرادی که به‌دنبال ارتقای سطح سلامت خود و اطرافیان هستند، سودمند و خواندنی است.

در بخشی از کتاب راهنمای سلامت کارگر می‌خوانیم

در برخورد با فرد سرمازده باید سریعاً از هدر رفتن بیشتر حرارت بدن مصدوم جلوگیری کرد و حرارت ازدست‌رفته را تدریجاً بازگرداند. برای دستیابی به این هدف کارهای زیر را باید انجام داد:

در صورتی که مصدوم لباس‌های خیس و یخ‌زده به تن دارد فوراً آن‌ها را در آورید و بدن را با لباس خشک و گرم بپوشانید. بدن مصدوم را طوری درون پتو بپیچید که کل بدن و سر و گردن (بجز صورت) پوشیده باشد و به او نوشیدنی گرم بخورانید.

استفاده از آب گرم (38 تا 42 درجه سانتیگراد) برای کاهش عوارض و ضایعات ناشی از سرمازدگی مؤثر است. در ظرفی آب گرم بریزید و عضو سرمازده را در آن قرار دهید. موقع گرم کردن عضو، مصدوم در ناحیه سرمازده احساس درد دارد. برای کاهش درد می‌توان از آسپیرین یا سایر داروهای ضددرد استفاده کرد. عمل گرم کردن عضو باید تا آنجا ادامه یابد که کبودی و رنگ‌پریدگی موضع کاملاً از بین برود. به محض اینکه عضو صدمه دیده برافروخته و سرخ رنگ شد، گرم کردن شخص را متوقف کنید. سپس لازم است موضع و محل سکونت مصدوم را تمیز و گرم نگه داشت و از موضع آسیب‌دیده مانند سوختگی یا زخم باز محافظت کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: سلامت روانی-اجتماعی
فصل دوم: ارگونومی
فصل سوم: کمک‌های اولیه
فصل چهارم: آسیب‌های شغلی
فصل پنجم: ناهنجاری‌های وضعیتی و حرکات اصلاحی
فصل ششم: نوبت کاری (شیفت کاری)
فصل هفتم: تغذیه کارگر
فصل هشتم: آمادگی جسمانی و تندرستی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای سلامت کارگر
نویسنده، ، ، ،
ناشر چاپیانتشارات حتمی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات161
زبانفارسی
شابک978-600-6904-19-1
موضوع کتابکتاب‌های سلامتی و بهداشت، کتاب‌های ایمنی
قیمت نسخه الکترونیک
۷۹۵۰۰ ۵۵,۶۵۰ ت ۳۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای سلامت کارگر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای سلامت کارگر

برای دریافت کتاب راهنمای سلامت کارگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.