معرفی و دانلود کتاب برتری کوانتومی: انقلاب کامپیوتر کوانتومی چگونه همه‌ چیز را دگرگون خواهد کرد

عکس جلد کتاب برتری کوانتومی: انقلاب کامپیوتر کوانتومی چگونه همه‌ چیز را دگرگون خواهد کرد
قیمت:
۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب برتری کوانتومی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برتری کوانتومی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برتری کوانتومی: انقلاب کامپیوتر کوانتومی چگونه همه‌ چیز را دگرگون خواهد کرد

کتاب برتری کوانتومی به یکی از دستاوردهای مهم عرصه‌ی علم توجه نشان می‌دهد. میچیو کاکو با شرح تاریخچه‌ای از کامپیوترهای مختلف، به پدیدار شدن جدیدترین و قوی‌ترین نوعِ آن، یعنی کامپیوترهای کوانتومی می‌رسد؛ کامپیوترهایی که بر اساس محاسبات کوانتومی می‌توانند بسیاری مسائل حل‌نشده و پیچیده‌ی بشریت را حل کنند. این کتاب در فهرست آثار پرفروش نیویورک تایمز جا گرفته و از سوی ویراستاران سایت آمازون برگزیده شده است.

درباره‌ی کتاب برتری کوانتومی

خبر پدید آمدن دو کامپیوتر کوانتومی در سال‌های 2019 و 2020، انقلابی در دنیای تکنولوژی به پا کرد. نخست، گوگل فاش کرد که کامپیوتر کوانتومی‌اش، به نام سیکامور، می‌تواند نوعی مسئله‌ی ریاضیاتی را که سریع‌ترین اَبَرکامپیوتر دنیا آن را در عرض 10,000 سال حل می‌کند، در عرض 200 ثانیه حل کند. گوگل کامپیوتر کوانتومی‌اش را با پرتاب اسپوتنیک یا نخستین پرواز برادران رایت هم‌تراز خواند. این کامپیوتر آستانه‌ی عصر تازه‌ای از ماشین‌هایی بود که قدرتمندترین کامپیوتر امروزی در برابر آن‌ها چون چرتکه‌ای می‌ماند.

آنگاه انستیتو نوآوری کوانتومی در آکادمی علوم چین از این هم فراتر رفت و اعلام کرد که کامپیوتر کوانتومی‌اش صدهزار میلیارد برابر سریع‌تر از هر اَبَرکامپیوتر معمولی است. این کامپیوتر را مهم‌ترین تکنولوژی محاسباتی قرن حاضر خوانده‌اند. کامپیوترهای کوانتومی «کامپیوتر نهایی» نامیده شده‌اند و پیشرفتی تعیین‌کننده در تکنولوژی هستند که پیامدهای ژرفی برای کل دنیا دارند. این کامپیوترها، به جای ترانزیستورهای ریز، با ریزترین شیء موجود که خود اتم‌ها هستند، محاسبه می‌کنند و ازاین‌رو می‌توانند قدرت بزرگترین اَبَرکامپیوتر ما را به سخره بگیرند. کامپیوترهای کوانتومی عصر تازه‌ای را برای اقتصاد، جامعه، و شیوه‌ی زندگانی ما نوید می‌دهند.

معرفی و دانلود کتاب برتری کوانتومی

این کامپیوترهای کوانتومی که پدیده‌ای فراتر از کامپیوترهای قدرتمند دیجیتالی هستند، بر اساس قوانین فیزیک کوانتوم طرح‌ریزی شده‌اند. کتاب برتری کوانتومی (Quantum Supremacy) نوشته‌ی میچیو کاکو (Michio Kaku) به‌خوبی به شرحِ روند کار این ابرقدرت‌ها می‌پردازد. کارِ کامپیوترهای کوانتومی حل مسائلی پیچیده است که کامپیوترهای دیجیتالی حتی در زمانِ نامحدود قادر به حل آن نیستند؛ برای مثال کامپیوترهای دیجیتالی هرگز نمی‌توانند به‌طور دقیق حساب کنند که اتم‌ها چگونه با هم ترکیب می‌شوند و واکنش‌های مهم را خلق می‌کنند، به ویژه واکنش‌هایی که حیات را ممکن می‌سازند. دانشمندان حتی برای حل مسائلی چون گرمایش زمین و درمان بیماری‌های درمان‌ناپذیر بر روی این کامپیوترها حساب کرده‌اند؛ به همین دلیل است که تولد کامپیوتر کوانتومی را انقلابی شگرف در حیطه‌ی علم و زندگی بشر می‌دانند.

معرفی و دانلود کتاب برتری کوانتومی

انتشارات مازیار کتاب برتری کوانتومی را با ترجمه‌ی جمیل آریایی منتشر کرده است.

افتخارات کتاب برتری کوانتومی

  • اثر پرفروش نیویورک ‌تایمز؛
  • منتخب ویراستاران آمازون.
  • بهترین کتاب در سال 2023 به انتخاب آمازون.

نکوداشت‌های کتاب برتری کوانتومی

  • میچیو کاکو بخش زیادی از کتاب برتری کوانتومی را صرف بازگویی تاریخ محاسبات کامپیوتری می‌کند و شنوندگان را به زمان فرمانروایی ماشین تورینگ و ترانزیستورها بازمی‌گرداند. (بررسی کتاب نیویورک تایمز)
  • کتاب برتری کوانتومی به‌طور تخصصی، تصورات غلط رایج درمورد محاسبات کوانتومی را توصیف و تصحیح می‌کند. (Science)
  • یک فیزیکدان برجسته در این کتاب، پتانسیل شگفت‌انگیز محاسبات کوانتومی را توضیح می‌دهد. ترجمه‌ی مفاهیم علمی پیچیده به زبانی که خوانندگان عادی بتوانند آن را درک کنند، یک هنر است؛ کاری که میچیو کاکو، به‌خوبی از عهده‌ی آن برمی‌آید. کاکو بررسی می‌کند که چگونه محاسبات کوانتومی می‌تواند عمیقاً بر بیوتکنولوژی، پزشکی، انرژی، تولید غذا، مدل‌سازی محیط زیست و تقریباً بر هر جنبه‌ای از فعالیت‌های انسانی تأثیر بگذارد. (Kirkus Reviews)
  • میچیو کاکو ذهن خوانندگانِ علاقه‌مند به پیوند رایانه و فیزیک کوانتوم را بیدار می‌کند. (بوک‌لیست)

کتاب برتری کوانتومی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث فیزیک کوانتوم، تاریخچه‌ی کامپیوترها و انقلاب تکنولوژیک علاقه‌مندید، کتاب برتری کوانتومی را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب برتری کوانتومی: انقلاب کامپیوتر کوانتومی چگونه همه‌ چیز را دگرگون خواهد کرد می‌خوانیم

از ادعای دست‌یابی شرکت گوگل به برتری کوانتومی دیری نگذشته بود که چینی‌ها اعلام کردند سد بزرگتری را شکسته‌اند و توانسته‌اند محاسبه‌ای را در مدت 200 ثانیه انجام دهند که انجام آن برای کامپیوترهای دیجیتالی نیم میلیارد سال زمان می‌برد.

وقتی که فابیو سیارینو فیزیکدان کوانتومی دانشگاه ساپینزا در رُم اخبار را شنید، به یاد می‌آورد که «اولین واکنش من این بود که گفتم، خدای من!» کامپیوتر کوانتومی آن‌ها، به جای محاسبه روی الکترون‌ها، روی باریکه‌های لیزری محاسبه می‌کند.

کامپیوتر کوانتومی فوتونیک از این واقعیت بهره می‌برد که نور می‌تواند در جهت‌های مختلف ارتعاش کند، یعنی در حالت‌های قطبیده. برای مثال، باریکه‌ی نور می‌تواند به‌طور عمودی به بالا و پائین، یا به طرفین، به چپ و راست، ارتعاش کند. (هر کس که عینک‌هایی با عدسی‌های قطبیده خریداری کند تا از زیادی شدت نور خورشید در ساحل در امان باشد، به این واقعیت واقف است. برای مثال، شیشه‌ی قطبیده‌ی عینک ما ممکن است شیارهای موازی هم در جهت عمودی داشته باشد تا مانع ورود نور خورشیدی شود که در جهت افقی ارتعاش می‌کند.) بنابراین عدد 0 یا 1 را می‌توان با نوری که در جهت‌های قطبیده‌ی مختلف ارتعاش می‌کند نمایش داد.

در کامپیوتر کوانتومی فوتونیک، باریکه‌ی لیزر به سوی شکافنده‌ی باریکه شلیک می‌شود. شکافنده‌ی باریکه، قطعه شیشه‌ی صیقل‌خورده‌ای است که نسبت به باریکه‌ی لیزر زاویه‌ی چهل‌وپنج درجه‌ای دارد. باریکه‌ی لیزر در برخورد با شکافنده‌ دو نیم می‌شود که نیمی از آن به جلو می‌رود و نیم دیگرش به طرفین بازتابیده می‌شود. نکته‌ی مهم در اینجا این است که دو نیم باریکه همدوس هستند و هم‌آهنگ با یکدیگر ارتعاش می‌کنند.

فهرست مطالب کتاب

بخش اول: پیدایش کامپیوترهای کوانتومی
1: پایان عصر سیلیکون
2: پایان عصر دیجیتال
3: پیدایش کوانتوم
4: سپیده دمان کامپیوترهای کوانتومی
5: مسابقه شروع شده است
بخش دوم: کامپیوترهای کوانتومی و جامعه
6: منشأ حیات
7: سبز کردن دنیا
8: تغذیه ی سیاره
9: انرژی رسانی به دنیا
بخش سوم: پزشکی کوانتومی
10: بهداشت کوانتومی
11: ویرایش ژن و درمان سرطان
12: هوش مصنوعی و کامپیوترهای کوانتومی
13: جاودانگی
بخش چهارم: مدل‌سازی دنیا و جهان هستی
14: گرمایش جهانی
15: خورشید در بطری
16: شبیه سازی جهان هستی
17: روزی در سال 2025
پایان سخن: معماهای کوانتومی
قدردانی ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برتری کوانتومی: انقلاب کامپیوتر کوانتومی چگونه همه‌ چیز را دگرگون خواهد کرد
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات336
زبانفارسی
شابک978-622-7061-42-0
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک، کتاب‌های آموزش کامپیوتر و اینترنت
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب برتری کوانتومی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب برتری کوانتومی

برای دریافت کتاب برتری کوانتومی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.