معرفی و دانلود کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز

عکس جلد کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز

تا به حال چندبار شده است که با اصطلاح فیزیک کوانتوم مواجه شوید اما هیچ دانشی درباره‌ی آن نداشته باشید؟ کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز مناسب‌ترین انتخاب برای شماست! جورج گاموف و راسل استنرد ساده‌ترین داستان‌های ممکن را برای ما بازگو می‌کنند تا دانش ما از فیزیک مدرن را بالا ببرند و این کار را در میان سفرهای شیرین و جذاب آقای تامپکینز به دنیاهای عجیب‌وغریب این کتاب انجام می‌دهند.

معرفی کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز

علم کوانتوم اجسام بسیار‌بسیار کوچک را مورد بررسی قرار می‌دهد، چیزهایی مثل الکترون‌ها و فوتون‌ها. اطراف ما پر است از پدیده‌های کوانتومی اما با این حال ممکن است ما نتوانیم آن‌ها را به‌راحتی در اطراف خود تشخیص دهیم. ممکن است این تصور اشتباه را داشته باشیم که پدیده‌های کوانتومی چیزهای عجیب‌وغریبی هستند که برای ما قابل تشخیص و درک نیستند. علم کوانتوم منجر به توسعه‌ی ابزارآلات کاربردی بسیاری در اطراف ما شده است؛ وسلیه‌هایی که زندگی امروزی ما کاملا به آن وابسته است. چیزهایی مثل لیزرها و دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و حتی تلفن‌های همراه. جالب است که بدانید تلفن همراه شما بدون علم مکانیک کوانتومی وجود نداشت، نه؟! کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز (The New World of Mr Tompkins) درباره‌ی همین مسائل با ما صحبت می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز

در واقع آگاهی از علوم کوانتومی شکاف‌های اطلاعات ما از فیزیک را پر می‌کند و تصویری کامل‌تر و علمی‌تر از زندگی روزمره‌مان به ما می‌دهد. به‌همین علت است که ما باید در دنیای مدرن امروزی از فیزیک و نظریه‌های بزرگ آن مانند نظریه‌ی کوانتوم و نسبیت اطلاع پیدا کنیم. آقای تامپکینز کارمند بانکی است که به فیزیک علاقه‌ی بسیاری دارد ولی سواد علمی بالایی ندارد. او روزی تصمیم می‌گیرد که به یک جلسه‌ی سخنرانی در مورد فیزیک کوانتوم برود اما چیز زیادی از صحبت‌های سخنران متوجه نمی‌شود. آقای تامپکینز در جلسه‌ی سخنرانی به خواب می‌رود و رویاهایی می‌بیند در این‌باره که به دنیاهای عجیب‌وغریبی وارد شده است که با زمین تفاوت بسیاری دارند. او از خواب بیدار می‌شود و با شرح دادن رویاهایش برای ما توجه و کنجاوی ما را نسبت به نظریه‌های علمی برانگیخته می‌کند و کمک می‌کند تا فهم بعضی موضوعات پیچیده‌ی فیزیک ساده‌تر و آسان‌تر شود.

کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز در قالب مجموعه داستان‌هایی ساده و به‌صورت پیوسته به بیان داستان‌هایی خیالی درباره‌ی نظریه‌های مهم فیزیک در قرن بیستم می‌پردازد. جورج گاموف (George Gamow) و راسل استنرد (Russell Stannard) در این کتاب دنیاهایی را به تصویر کشیده‌اند که در آن دنیاها ثابت‌های فیزیکی بسیار متفاوت از کره‌ی زمین‌اند، مثلا سرعت نور صدهزار بار کوچک‌‌تر از سرعت نور در کره‌ی زمین است یا ثابت گرانش یک‌میلیون بار بزرگ‌تر از ثابت گرانش کره‌ی زمین است. آقای تامپکینز وارد این دنیاهای خارق‌العاده می‌شود و نویسندگان به‌همین وسیله سعی می‌کنند تا با به تصویر کشیدن این شرایط بسیار عجیب در این دنیاهای خیالی و نشان دادن تبعات آن به ما، مفاهیم جدید در علم فیزیک را برای ما قابل فهم کنند.

کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز بازسازی مدرنی است از نسخه‌ی قدیمی‌تر کتاب به همین نام. در سال 1940 مجموعه داستان‌های آقای تامپکینز به چاپ رسید که مجموعه‌ای است از چهار جلد کتاب که توسط جورج گاموفِ نویسنده و فیزیکدان نوشته شده است. این کتاب‌ها دربردارنده‌ی داستان‌های علمی بسیار محبوبی در جهان است که به نظریه‌های علمی متفاوتی می‌پردازد. از نسبیت آلبرت انیشتین گرفته تا رادیواکتیویته‌ی ماری کوری، ساختار اتم و زیست‌شناسی و کیهان‌شناسی. این کتاب‌ها داستان‌های دنباله‌داری از رویاهای آقای تامپکینز هستند. تامپکینز در این خواب‌ها وارد جهان‌های جایگزینی می‌شود که ثابت‌های فیزیکی کاملاً متفاوتی با زمین دارند. گاموف در این کتاب‌ها به کمک این تغییرات و با نمایان کردن تفاوت‌های ایجاد شده برای آقای تامپکینز به توضیح نظریه‌های علمی مدرن می‌پردازد. بالاخره پس از گذشت زمانی بسیار طولانی، راسل استنرد در سال 2001 با توجه به جدیدترین پیشرفت‌های بشر در علم فیزیک اقدام به انتشار کتاب پیش رو کرده است. داستان این کتاب برگرفته از همان شخصیت آقای تامپکینز محبوب است.

کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز توسط ماندانا فرهادیان ترجمه و توسط نشر هنوز به چاپ رسیده است.

نکوداشت‌های کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز

  • شخصیت آقای تامپکینز و ماجراها و حوادث بدی که برایش در مسیر داستان رخ می‌دهد توانسته است به طور خارق‌العاده و عجیب‌وغریبی نظریه‌ی نسبیت و نظریه کوانتوم ر برای مخاطب روشن و شفاف کند. شخصیت داستانی آقای تامپکینز که مورد علاقه‌ی دانشجویان فیزیک یک نسل قبل بود، حالا به لطف یکی از نویسندگان اثر (راسل استنرد) به‌روز شده است. استنرد، که داستان های اصلی را به روز کرده بود، دست به گریزهای جدیدی در داستان می‌زند و تصاویر متنوعی را نیز به سبک ساده و دل‌نشین گاموف اضافه کرده است. (مجله‌ی اخبار علمی)
  • اصلاح و تجدیدنظر صورت گرفته بر روی کتاب باعث شده است که آقای تامپکینز نه‌تنها برای نسل حال حاضر دانشمندان و غیردانشمندان قابل فهم باشد، بلکه با دانش امروزی و ظرافت‌هایش نیز مطابقت بیشتری داشته باشد. (مجله‌ی کتاب‌ها و فیلم‌های علمی)
  • دیگر از این بهتر نمی‌شود... واقعا این کتاب بهترین وسیله برای چشیدن طعم مهم‌ترین ایده‌های علمی قرن بیستم است. این کتاب هم‌چنین یک راه عالی برای رسیدن به یک تسلط عینی به نظریه‌ی نسبیت و مکانیک کوانتوم است. (روزنامه‌ی ایندیپندنت)
  • خواننده با مطالعه‌ی این کتاب هم سرگرم می‌شود و هم اطلاعات زیادی را در مورد فیزیک مدرن به دست می‌آورد. (مجله‌ی علمی آمریکا)
  • کتابی دوست داشتنی که اطمینان دارم تمام علاقه‌مندان به فیزیک مدرن، از سن یازده سالگی به بالا، از مطالعه‌ی آن لذت بسیاری خواهند برد. (ژورنال طبیعت)

کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز برای چه کسانی مناسب است؟

علاقمندان به علم فیزیک و نظریه‌های مدرن آن می‌توانند از مطالعه‌ی داستان‌های دلنشین این کتاب لذت ببرند و با فیزیک کوانتوم و نظریه نسبیت به زبانی بسیار ساده و جذاب آشنا شوند. این کتاب به دلیل نثر داستانی و زبان همه‌فهم خود می‌تواند برای نوجوانان از یازده سالگی به بالا نیز مناسب باشد.

در بخشی از کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز می‌خوانیم

آقای تامپکینز از همان ابتدای سخنرانی هم می‌دانست که نباید در آن شرکت می‌کرد. میل شدید به روی هم گذاشتن پلک‌هایش که همیشه هنگام حضور در سخنرانی‌ها وجود داشت آن شب دیگر تحمل ناپذیر شده بود. از همه بدتر آن‌که ردیف آخر را برای نشستن انتخاب کرده بود که به‌راحتی می‌توانست به دیوار سالن تکیه دهد. نیمه‌خواب نیمه‌بیدار بقیه سخنرانی از کفش رفت. درحالی‌که صدای استاد خیلی گنگ از دور به گوش می‌رسید، آقای تامپکینز به طرز لذت بخشی احساس کرد که در هوا شناور است چشمانش را باز کرد و با شگفتی دید که با سرعت نسبتاً زیادی در فضا می‌گردد. به اطراف نگاه کرد و دید که در این سفر عجیب‌وغریب تنها نیست در نزدیکی او شماری از اشکال مبهم و تار با شتاب به دور یک جسم، بزرگ سنگین و موقر می‌گشتند. این موجودات عجیب جفت‌جفت حرکت می‌کردند و شادمانه روی مسیرهایی دایروی یا بیضی دنبال هم روان بودند. هر یک از آن‌ها در همان ضمنی که به دور جسم مرکزی می‌گشت، مثل یک فرفره به دور خودش هم می‌چرخید؛ هر عضو یک جفت در یک سمت، و عضو دیگر در سمت مخالف می‌چرخید.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌درآمدی بر نسخۀ تجدیدنظر شده
مقدمۀ گاموف بر کتاب آقای تامپکینز با جلد شومیز
سرعت حدی شهر
سخنرانی استاد دربارۀ نسبیت که آقای تامپکینز را به رؤیا برد
آقای تامپکینز به تعطیلات می‌رود
یادداشت‌های سخنرانی استاد دربارۀ فضای خمیده
آقای تامپکینز به کیهان بسته‌ای سفر می‌کند
اپرای کیهانی
سیاه‌چاله‌ها، مرگ گرمایی و مشعل
بیلیارد کوانتومی
شکار کوانتومی
جن ماکسول
طایفۀ شادوشنگول الکترون‌ها
ادامۀ سخنرانی استاد از جایی که آقای تامپکینز خوابش برده بود
درون هسته
حکاک
سوراخ در هیچ
بازدید از «خردکنندۀ اتم»
آخرین سخنرانی استاد
مؤخره
واژه‌نامۀ توصیفی
فهرست نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز
نویسنده،
مترجمماندانا فرهادیان
ناشر چاپیانتشارات هنوز
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات351
زبانفارسی
شابک978-600-6047-70-6
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز

برای دریافت کتاب دنیای شگفت انگیز آقای تامپکینز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.